Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Новини

2025-07-21
Оновлення сайту
Переглянути
2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Литовченко О. В.

Ім’я автора Литовченко Олександра Василівна
Англійською Lytovchenko Oleksandra
Науковий ступінь -
Вчене звання -
Alma mater Відкритий міжнародний університет розвитку людини "Україна"
Місце роботи Державна науково-педагогічна бібліотека України ім. В. О. Сухомлинського, Інститут цифровізації освіти НАПН України
Посада головний бібліограф, молодший науковий співробітник
Напрями діяльності педагогіка, книгознавство, бібліотекознавство, бібліографознавство, цифрові технології в освіті, електронні енциклопедії
Відзнаки грамоти, подяки
ORCID https://orcid.org/0009-0004-1255-0170
Google Scholar -
Scopus -
Web of Science -
Внесок автора: перелік створених статей УЕЕО

Підготовлено статті УЕЕО:


Розміщено в УЕЕО статті:

 Дефініція
Імерсивні технологіїце різновид сучасних технологій, що забезпечують користувачеві повне занурення («імерсію») у віртуальне середовище, створюючи відчуття присутності та інтерактивної взаємодії з ним. Головною метою використання імерсивних технологій є створення реалістичного і багатовимірного досвіду, що стимулює органи чуття користувача, такі як зір, слух, а інколи і дотик
Безпека інформаційних системце захищеність систем від випадкового або навмисного втручання в процес їх функціонування, спроб несанкціонованого отримання інформації, модифікації або фізичного руйнування їх компонентів, тобто здатність протидіяти різним впливам на інформаційну систему.
Ващенко Григорій Григоровичукраїнський вчений-педагог, психолог, фахівець з дидактики і національного виховання, дійсний член НТШ
Вебометрія1) дослідження кількісних аспектів побудови та використання інформаційних ресурсів, структур та технологій за допомогою веб-орієнтованих бібліометричних та інфометричних підходів; 2) дослідження мережного контенту, насамперед кількісними методами, з метою соціологічних досліджень, за допомогою методів, які не є визначеними для однієї галузі дослідження; 3) підгалузь кіберметрії – науковий напрям, рамки якого позначені аналізом рейтингів сайтів і зв’язків між ними, моніторингом інформаційних ресурсів і сервісів Інтернету. Також, це кількісні аспекти конструювання і використання інформаційних ресурсів, структур і технологій стосовно до Всесвітньої мережі Інтернет, що ґрунтуються на відомих у наукознавстві наукометричних і бібліометричних методах.
Відкриті освітні ресурсице навчальні, методичні та науково-інформаційні матеріали, що знаходяться у вільному доступі й можуть вільно використовуватись, адаптуватись і поширюватись з освітньою метою без обмежень або з мінімальними обмеженнями, визначеними ліцензією. Їх основна мета – забезпечення доступності якісної освіти для широкого кола користувачів
Гербарт (Хербарт) Йоганн Фрідріхнімецький філософ, психолог і педагог
Грінченко Борис Дмитровичукраїнський письменник, публіцист, педагог, літературознавець, лексикограф, етнограф, дослідник української старовини, перекладач, видавець, громадсько-культурний діяч
Державна науково-педагогічна бібліотека України ім. В. О. Сухомлинськогонаукова установа з питань галузевого бібліотекознавства, бібліографознавства, книгознавства, інформаційної діяльності, педагогічного джерелознавства, біографістики та історії освіти; національне галузеве книгосховище, всеукраїнський центр із питань бібліотечно-бібліографічного й науково-інформаційного забезпечення спеціалістів у галузі освіти, педагогіки та психології; депозитарій педагогічної й психологічної літератури, галузевий центр міжбібліотечного абонемента (МБА), координаційний, науково-методичний центр мережі освітянських бібліотек МОН України та НАПН України.
Драгоманов Михайло Петровичукраїнський вчений-історик, літературознавець, публіцист, фольклорист, філософ, педагог, суспільно-політичний і громадський діяч, засновник українського соціалізму
Духнович Олександр Васильовичукраїнський педагог, літератор, історик, богослов, культурно-освітній і громадсько-політичний діяч Закарпаття, організатор народного шкільництва
Дьюї Джонамериканський педагог, філософ, психолог, реформатор освіти і основоположник філософії прагматизму
Електронна інклюзіясоціальний рух, що має на меті подолання цифрового розриву, а саме – збільшення доступності цифрових засобів (у т. ч. комп’ютерних і мережних технологій, телебачення, телефонії і т. ін.) для всіх без винятку регіонів планети та всіх категорій осіб, незалежно від їхніх особливостей (національності, раси, статків, статі, соціального становища, функціональних обмежень тощо)
Ергономіка в освітірозділ ергономіки як науково-практичної дисципліни, що вивчає освітню діяльність, знаряддя та засоби діяльності, а також навчальне середовище в процесі їхньої взаємодії з метою забезпечення ефективності, безпеки та комфортності учасників освітнього процесу. За рівнем складності об’єкту дослідження Е.о. відноситься до макро-ергономіки, де об’єктом є система «учасник освітнього процесу – технічні знаряддя та засоби освітньої діяльності – навчальне середовище» (СУТС), а предметом – властивості цієї системи
Ергономіка в освіті1розділ ергономіки як науково-практичної дисципліни, що вивчає освітню діяльність, знаряддя та засоби діяльності, а також навчальне середовище в процесі їхньої взаємодії з метою забезпечення ефективності, безпеки та комфортності учасників освітнього процесу. За рівнем складності об’єкту дослідження Е.о. відноситься до макро-ергономіки, де об’єктом є система «учасник освітнього процесу – технічні знаряддя та засоби освітньої діяльності – навчальне середовище» (СУТС), а предметом – властивості цієї системи
Ергономіка педагогічнагалузь педагогічної науки, яка займається комплексним вивченням і проектуванням діяльності вчителя і учня в системі «Учитель – учень – засоби навчання – навчальне середовище» з метою створення безпечних і комфортних умов для учасників освітнього процесу.
Захаренко Олександр Антоновичукраїнський педагог-подвижник народної освіти, громадський діяч, засновник і директор авторської школи
Зязюн Іван Андрійовичвидатний український вчений, філософ, педагог, психолог, організатор освіти, провідник культури, фундатор нового напряму педагогічної науки і засновник наукової школи з проблем педагогічної майстерності, перший Міністр освіти і науки незалежної України
Каразін Василь Назаровичукраїнський вчений-енциклопедист, винахідник, просвітитель, педагог, громадський діяч
Корчак Янушпольський лікар, педагог, письменник, публіцист, громадський діяч
Кремень Василь Григоровичвидатний український вчений у галузі соціальної філософії, філософії освіти, політології, педагогіки, державний, політичний та громадський діяч, відомий організатор освіти і науки, президент НАПН України (із 1997), міністр освіти і науки України (2000–2005), народний депутат України 3-го скликання (1998–2000), президент Товариства «Знання» України (із 1999), Президент Спортивної студентської спілки (1998‒2018), член Комітету з Державної премії України в галузі науки і техніки (із 2002), член Комітету з Національної премії України імені Бориса Патона (із 2021), член Комітету з Державної премії України в галузі освіти (із 2011), член президії Національної академії наук України (із 1998), член президії Української Ради Миру (із 2000), член Поважної ради Громадської ініціативи «Орден святого Пантелеймона» (із 2017), голова і член наглядових рад ряду університетів
Куліш Пантелеймон Олександровичписьменник, педагог-методист, літературний критик, історик, фольклорист, етнограф, перекладач, мовознавець, культурно-освітній діяч
Лубенець Тимофій Григоровичукраїнський педагог і діяч народної освіти, фахівець із теорії й методики початкового навчання, дошкільного виховання й освіти дорослих
Макаренко Антон Семеновичпедагог, письменник, один із засновників системи колективного дитячо-підліткового виховання, керівник дитячих виховних колоній
Монтессорі Маріявидатна італійська педагогиня-психолог, антрополог, лікар, філософ
Наукова школа Жалдака М. І.наукова школа заснована Жалдаком Мирославом Івановичем у 1985 р.
Русова Софія Федорівнавидатний український педагог, громадсько-освітня діячка, письменниця, літературознавиця, теоретик і практик у галузі суспільного дошкільного виховання кінця ХІХ – початку ХХ ст., одна з організаторів жіночого руху
Соколянський Іван Панасовичукраїнський вчений-педагог, фахівець з проблем спеціальної педагогіки, педолог, психоневролог, засновник української тифлосурдопедагогіки, організатор освіти й науки, один із організаторів науково-дослідних інститутів педагогіки і дефектології в УРСР
Стельмахович Мирослав Гнатовичукраїнський вчений-педагог, філолог, викладач, фахівець з історії й теорії педагогіки, народної педагогіки, дослідник етнопедагогіки та традиційного родинного виховання, дійсний член АНП України
Сухомлинський Василь Олександровичвидатний український педагог-гуманіст, Герой Соціалістичної Праці, член-кореспондент АПН СРСР, кандидат педагогічних наук, директор школи, вчитель, дитячий письменник
Сікорський Іван Олексійовичукраїнський психіатр, психолог, педагог, один з основоположників дитячої психології та психопатології
Френе Селестенфранцузький педагог-реформатор ХХ століття, директор початкової школи, представник так званої «прогресивної педагогіки», автор педагогічних технологій («техніка Френе»), прихильник ідей вільного виховання, реконструкції особистого досвіду дітей, засновник і керівник Міжнародної федерації прихильників «нової школи»
Хмарні сервісивид мережних послуг, що надаються користувачу інформаційно-комунікаційних мереж з віртуалізованою ІКТ інфраструктурою. Поява хмарних сервісів стала можливою у процесі розвитку технологій хмарних обчислень (англ. Cloud Computing), що реалізуються за умов динамічного масштабованого доступу до гнучко організованого пулу розподілених фізичних або віртуальних ресурсів, (наприклад, мереж, серверів, файлів даних, програмного забезпечення та послуг), які можуть бути швидко надані і вивільнені за умови мінімальних управлінських зусиль та взаємодії з постачальником. Надання такого доступу, як відокремлена послуга, залишається різновидом хмарного сервісу.
Ярмаченко Микола Дмитровичукраїнський учений, педагог, фахівець у галузі сурдопедагогіки, теорії та історії педагогіки, макаренкознавства, громадський діяч, засновник і перший президент Академії педагогічних наук України

Промодеровано статті УЕЕО

 Дефініція
Імерсивні технологіїце різновид сучасних технологій, що забезпечують користувачеві повне занурення («імерсію») у віртуальне середовище, створюючи відчуття присутності та інтерактивної взаємодії з ним. Головною метою використання імерсивних технологій є створення реалістичного і багатовимірного досвіду, що стимулює органи чуття користувача, такі як зір, слух, а інколи і дотик
Безпека інформаційних системце захищеність систем від випадкового або навмисного втручання в процес їх функціонування, спроб несанкціонованого отримання інформації, модифікації або фізичного руйнування їх компонентів, тобто здатність протидіяти різним впливам на інформаційну систему.
Ващенко Григорій Григоровичукраїнський вчений-педагог, психолог, фахівець з дидактики і національного виховання, дійсний член НТШ
Вебометрія1) дослідження кількісних аспектів побудови та використання інформаційних ресурсів, структур та технологій за допомогою веб-орієнтованих бібліометричних та інфометричних підходів; 2) дослідження мережного контенту, насамперед кількісними методами, з метою соціологічних досліджень, за допомогою методів, які не є визначеними для однієї галузі дослідження; 3) підгалузь кіберметрії – науковий напрям, рамки якого позначені аналізом рейтингів сайтів і зв’язків між ними, моніторингом інформаційних ресурсів і сервісів Інтернету. Також, це кількісні аспекти конструювання і використання інформаційних ресурсів, структур і технологій стосовно до Всесвітньої мережі Інтернет, що ґрунтуються на відомих у наукознавстві наукометричних і бібліометричних методах.
Відкриті освітні ресурсице навчальні, методичні та науково-інформаційні матеріали, що знаходяться у вільному доступі й можуть вільно використовуватись, адаптуватись і поширюватись з освітньою метою без обмежень або з мінімальними обмеженнями, визначеними ліцензією. Їх основна мета – забезпечення доступності якісної освіти для широкого кола користувачів
Гербарт (Хербарт) Йоганн Фрідріхнімецький філософ, психолог і педагог
Грінченко Борис Дмитровичукраїнський письменник, публіцист, педагог, літературознавець, лексикограф, етнограф, дослідник української старовини, перекладач, видавець, громадсько-культурний діяч
Державна науково-педагогічна бібліотека України ім. В. О. Сухомлинськогонаукова установа з питань галузевого бібліотекознавства, бібліографознавства, книгознавства, інформаційної діяльності, педагогічного джерелознавства, біографістики та історії освіти; національне галузеве книгосховище, всеукраїнський центр із питань бібліотечно-бібліографічного й науково-інформаційного забезпечення спеціалістів у галузі освіти, педагогіки та психології; депозитарій педагогічної й психологічної літератури, галузевий центр міжбібліотечного абонемента (МБА), координаційний, науково-методичний центр мережі освітянських бібліотек МОН України та НАПН України.
Драгоманов Михайло Петровичукраїнський вчений-історик, літературознавець, публіцист, фольклорист, філософ, педагог, суспільно-політичний і громадський діяч, засновник українського соціалізму
Духнович Олександр Васильовичукраїнський педагог, літератор, історик, богослов, культурно-освітній і громадсько-політичний діяч Закарпаття, організатор народного шкільництва
Дьюї Джонамериканський педагог, філософ, психолог, реформатор освіти і основоположник філософії прагматизму
Електронна соціальна мережацифровий технологічний комплекс організації і управління обміном інформацією між суб’єктами соціальних відносин, призначений для забезпечення горизонтального спілкування зацікавлених у ньому абонентів, об’єднаних спільними інтересами, інформаційними потребами та навиками спілкування
Електронна інклюзіясоціальний рух, що має на меті подолання цифрового розриву, а саме – збільшення доступності цифрових засобів (у т. ч. комп’ютерних і мережних технологій, телебачення, телефонії і т. ін.) для всіх без винятку регіонів планети та всіх категорій осіб, незалежно від їхніх особливостей (національності, раси, статків, статі, соціального становища, функціональних обмежень тощо)
Ергономіка в освітірозділ ергономіки як науково-практичної дисципліни, що вивчає освітню діяльність, знаряддя та засоби діяльності, а також навчальне середовище в процесі їхньої взаємодії з метою забезпечення ефективності, безпеки та комфортності учасників освітнього процесу. За рівнем складності об’єкту дослідження Е.о. відноситься до макро-ергономіки, де об’єктом є система «учасник освітнього процесу – технічні знаряддя та засоби освітньої діяльності – навчальне середовище» (СУТС), а предметом – властивості цієї системи
Ергономіка в освіті1розділ ергономіки як науково-практичної дисципліни, що вивчає освітню діяльність, знаряддя та засоби діяльності, а також навчальне середовище в процесі їхньої взаємодії з метою забезпечення ефективності, безпеки та комфортності учасників освітнього процесу. За рівнем складності об’єкту дослідження Е.о. відноситься до макро-ергономіки, де об’єктом є система «учасник освітнього процесу – технічні знаряддя та засоби освітньої діяльності – навчальне середовище» (СУТС), а предметом – властивості цієї системи
Ергономіка педагогічнагалузь педагогічної науки, яка займається комплексним вивченням і проектуванням діяльності вчителя і учня в системі «Учитель – учень – засоби навчання – навчальне середовище» з метою створення безпечних і комфортних умов для учасників освітнього процесу.
Захаренко Олександр Антоновичукраїнський педагог-подвижник народної освіти, громадський діяч, засновник і директор авторської школи
Зязюн Іван Андрійовичвидатний український вчений, філософ, педагог, психолог, організатор освіти, провідник культури, фундатор нового напряму педагогічної науки і засновник наукової школи з проблем педагогічної майстерності, перший Міністр освіти і науки незалежної України
Каразін Василь Назаровичукраїнський вчений-енциклопедист, винахідник, просвітитель, педагог, громадський діяч
Корчак Янушпольський лікар, педагог, письменник, публіцист, громадський діяч
Кремень Василь Григоровичвидатний український вчений у галузі соціальної філософії, філософії освіти, політології, педагогіки, державний, політичний та громадський діяч, відомий організатор освіти і науки, президент НАПН України (із 1997), міністр освіти і науки України (2000–2005), народний депутат України 3-го скликання (1998–2000), президент Товариства «Знання» України (із 1999), Президент Спортивної студентської спілки (1998‒2018), член Комітету з Державної премії України в галузі науки і техніки (із 2002), член Комітету з Національної премії України імені Бориса Патона (із 2021), член Комітету з Державної премії України в галузі освіти (із 2011), член президії Національної академії наук України (із 1998), член президії Української Ради Миру (із 2000), член Поважної ради Громадської ініціативи «Орден святого Пантелеймона» (із 2017), голова і член наглядових рад ряду університетів
Куліш Пантелеймон Олександровичписьменник, педагог-методист, літературний критик, історик, фольклорист, етнограф, перекладач, мовознавець, культурно-освітній діяч
Лубенець Тимофій Григоровичукраїнський педагог і діяч народної освіти, фахівець із теорії й методики початкового навчання, дошкільного виховання й освіти дорослих
Макаренко Антон Семеновичпедагог, письменник, один із засновників системи колективного дитячо-підліткового виховання, керівник дитячих виховних колоній
Монтессорі Маріявидатна італійська педагогиня-психолог, антрополог, лікар, філософ
Наукова школа Жалдака М. І.наукова школа заснована Жалдаком Мирославом Івановичем у 1985 р.
Русова Софія Федорівнавидатний український педагог, громадсько-освітня діячка, письменниця, літературознавиця, теоретик і практик у галузі суспільного дошкільного виховання кінця ХІХ – початку ХХ ст., одна з організаторів жіночого руху
Соколянський Іван Панасовичукраїнський вчений-педагог, фахівець з проблем спеціальної педагогіки, педолог, психоневролог, засновник української тифлосурдопедагогіки, організатор освіти й науки, один із організаторів науково-дослідних інститутів педагогіки і дефектології в УРСР
Стельмахович Мирослав Гнатовичукраїнський вчений-педагог, філолог, викладач, фахівець з історії й теорії педагогіки, народної педагогіки, дослідник етнопедагогіки та традиційного родинного виховання, дійсний член АНП України
Сухомлинський Василь Олександровичвидатний український педагог-гуманіст, Герой Соціалістичної Праці, член-кореспондент АПН СРСР, кандидат педагогічних наук, директор школи, вчитель, дитячий письменник
Сікорський Іван Олексійовичукраїнський психіатр, психолог, педагог, один з основоположників дитячої психології та психопатології
Френе Селестенфранцузький педагог-реформатор ХХ століття, директор початкової школи, представник так званої «прогресивної педагогіки», автор педагогічних технологій («техніка Френе»), прихильник ідей вільного виховання, реконструкції особистого досвіду дітей, засновник і керівник Міжнародної федерації прихильників «нової школи»
Хмарні сервісивид мережних послуг, що надаються користувачу інформаційно-комунікаційних мереж з віртуалізованою ІКТ інфраструктурою. Поява хмарних сервісів стала можливою у процесі розвитку технологій хмарних обчислень (англ. Cloud Computing), що реалізуються за умов динамічного масштабованого доступу до гнучко організованого пулу розподілених фізичних або віртуальних ресурсів, (наприклад, мереж, серверів, файлів даних, програмного забезпечення та послуг), які можуть бути швидко надані і вивільнені за умови мінімальних управлінських зусиль та взаємодії з постачальником. Надання такого доступу, як відокремлена послуга, залишається різновидом хмарного сервісу.
Ярмаченко Микола Дмитровичукраїнський учений, педагог, фахівець у галузі сурдопедагогіки, теорії та історії педагогіки, макаренкознавства, громадський діяч, засновник і перший президент Академії педагогічних наук України

---


Довідка

Литовченко Олександра Василівна - (англ. Lytovchenko Oleksandra) - -, -.

Освіта - Відкритий міжнародний університет розвитку людини "Україна".

Місце роботи - Державна науково-педагогічна бібліотека України ім. В. О. Сухомлинського, Київ, Інститут цифровізації освіти НАПН України, головний бібліограф, молодший науковий співробітник.

Напрями діяльності - педагогіка, книгознавство, бібліотекознавство, бібліографознавство, цифрові технології в освіті, електронні енциклопедії.

Основні нагороди - грамоти, подяки.

ORCID: https://orcid.org/0009-0004-1255-0170.

Google Scholar: -.

Scopus: -.

Web of Science: -.

Обговоріть цю сторінку