Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Новини

2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-03
Семінар редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Сухомлинський Василь Олександрович

Сухомлинський Василь Олександрович - (іноз. Sukhomlynskyi Vasyl) - видатний український педагог-гуманіст, Герой Соціалістичної Праці, член-кореспондент АПН СРСР, кандидат педагогічних наук, директор школи, вчитель, дитячий письменник.

Сухомлинський Василь Олександрович

Ім’я особи Сухомлинський Василь Олександрович

(іноз. Sukhomlynskyi Vasyl)

Інші прізвища
Роки життя 28.09.1918 - 02.09.1970
Науковий ступінь кандидат педагогічних наук (1955)
Вчене звання член-кореспондент Академії педагогічних наук РРФСР (1957), член-кореспондент Академії педагогічних наук СРСР (1968)
Напрями діяльності освіта
Наукова школа педагогіка
Місце народження с. Василівка, Олександрійський повіт, Херсонська губернія
Місце смерті с. Павлиш, Онуфріївський район, Кіровоградська область, Українська РСР, СРСР
Поховання Павлиш
Alma mater Полтавський педагогічний інститут
Magnum opus "Серце ввідаю дітям"
Відзнаки Заслужений вчитель УРСР
Вебсайт https://dnpb.gov.ua/ua/informatsiyno-bibliohrafichni-resursy/vydatni-pedahohy/sukhomlynskyy-v-o/


Життєпис

Народився Сухомлинський Василь Олександрович 28 вересня 1918 р. в с. Василівка Олександрійського повіту Херсонської губернії (тепер Кіровоградська область) у незаможній селянській родині. Був другою дитиною в сім’ї.

Освіта

Протягом 1926–1933 рр. навчається у місцевій Василівській семирічній школі.

Спочатку вступив у Кременчуцький медичний технікум, але невдовзі покинув цей заклад. У 1934 р. він вступає на підготовчі курси учительського інституту в Кременчуці, а потім навчається в ньому на факультеті української мови і літератури.

Діяльність

Педагогічна діяльність

Через хворобу в 1935 р. залишив навчання й розпочав роботу вчителем у сільських школах, навчався заочно в Полтавському педагогічному інституті, закінчив його екстерном у 1938 р., працював завучем у середній школі с. Онуфріївка.

В 1941 р. Сухомлинський був мобілізований, брав участь у бойових діях. Після тяжкого поранення у 1942 р. був комісований, працював до 1944 р. директором школи в с. Ува в Удмуртії. Після звільнення України з 1944 по 1948 рр. працював завідувачем Онуфріївського райвідділу народної освіти. 3 1948 р. й до кінця життя – директор середньої школи у с. Павлиш Онуфріївського району на Кіровоградщині.

У 1955 р. захищає кандидатську дисертацію на філософському факультеті Київського державного університету ім. Т. Г. Шевченка «Директор школи – керівник навчально-виховної роботи».

У центрі його уваги перебувають питання організації і керівництва всією навчально-виховною роботою школи.

Наукова діяльність

Розробив власну педагогічну концепцію, яка ввійшла до загальнозначущих педагогічних надбань як гуманістична, спрямована на вільний розвиток дитини, що спирається на довіру і повагу до кожної особистості, її самоцінність й неповторність. У своїх міркуваннях спирався на етнопедагогіку, обстоював народні імперативи та цінності, педагогізував їх і вводив в усі ланки виховного процесу.

Розширюючи педагогічний простір, починає сам створювати казки, оповідання, притчі й широко застосовувати їх у етико-естетичному вихованні школярів. Нині його художні твори широко використовуються у вихованні дітей дошкільного та шкільного віку.

Основні ідеї, які розвинув Сухомлинський: любов до дитини; розвиток творчих сил кожної окремої особистості в умовах колективної співдружності на основі етико-естетичних цінностей, інтересів, потреб, який спрямований у кінцевому підсумку на творчу працю; культ природи, природа як найважливіший засіб виховання почуття прекрасного і гармонії; розробка демократичних педагогічних засобів і методів навчання й виховання (повага, заохочення, опора на позитивне, моральне покарання); звернення до внутрішнього світу дитини, опора на її сили, внутрішні потенції, підтримка і розвиток того здорового, що є в кожній особистості; розвиток ідеї «радості пізнання», тобто емоційне сприйняття процесу навчання; демократизація структури управління навчально-виховним процесом у школі (психологічний і педагогічний семінари, школа для батьків тощо).

Один із напрямів, який розвива Сухомлинський В. О. у своїй педагогіці, − це ціннісний підхід. Він прагнув виховувати учнів не тільки розумово, але й духовно. Для нього виховання моральної й етичної поведінки учня – одна з найважливіших задач освіти.

Він вважав, що учень має засвоїти певні цінності й норми поведінки, аби в майбутньому стати здатним і духовно багатим громадянином. Сухомлинський В. О. вважав, що виховання учнів повинне базуватися на загальнолюдських цінностях – любові, доброті, взаєморозумінні, справедливості. На його думку, вчитель повинен не просто передавати знання, але й формувати моральні якості учнів, спонукати до високих моральних цінностей і вчинків.

Запропоновані Сухомлинським педагогічні технології та художні твори широко впроваджено в українську дошкільну та початкову освіту, підготовку вчителів. Започатковане в 2018 р. реформування загальної середньої освіти під назвою «Нова українська школа» багато в чому відштовхується від ідей, запропонованих Сухомлинським це, перш за все, позитивний образ школи, навчання із захопленням, вихід за межі класної кімнати, уроки мислення і уроки милування природою, написання творчих есе як розвиток креативності, інклюзія і т. ін.

Науково-експертна діяльність

Міжнародне співробітництво

Політична, громадська та волонтерська діяльність

Інформаційна діяльність та зв’язки з громадськістю

Зв’язок з Україною (для іноземних діячів)

Основні праці

Свої ідеї щодо освіти і виховання дітей оприлюднював у багатьох педагогічних і публіцистичних працях, що публікувалися масовими тиражами в багатьох країнах світу.

Різноплановий і багатоаспектний творчий доробок Сухомлинського В. О. складає 48 монографій, понад 600 статей, 1500 оповідань і казок для дітей.

Найбільш відомі праці Сухомлинського В. О: «Виховання в учнів любові і готовності до праці» (1959); «Система роботи директора школи» (1959); «Людина неповторна» (1962); «Шлях до серця дитини» (1963); «Щоб у серці жила Батьківщина» (1965); «Слово рідної мови» (1965); «Моральні заповіді дитинства і юності» (1966); «Сто порад вчителеві» (1967); «Серце віддаю дітям» (видана на 32 мовах світу, має 55 видань) (1969) за цю працю 1974 року був удостоєний Державної премії України в галузі науки і техніки; «Павлиська середня школа» (1969); «Народження громадянина» (1970); «Методика виховання колективу» (1971); «Розмова з молодим директором школи» (1973); «Як виховати справжню людину» (1989). У 1976 р. видано вибрані твори В. Сухомлинського у 5-ти томах та ін.

Досягнення

Визнання

Ім’я Сухомлинського нині носять навчальні заклади різних рівнів, Державна науково-педагогічна бібліотека НАПН України.

З 1975 р. у Павлиші функціонує Державний педагогічно-меморіальний музей В. О. Сухомлинського.

1991 р. створена і активно працює Всеукраїнська асоціація Василя Сухомлинського.

1998 р. створене Всекитайське товариство прихильників В. О. Сухомлинського, яке розвиває ідеї українського педагога.

З 2015 р. в Австралії виходить Інтернет-видання інформаційного бюлетеня «Sukhomlinsky News», призначеного для англомовного вчительства.

Нагрудним знаком “Василь Сухомлинський” нагороджуються наукові, науково-педагогічні та педагогічні працівники, а також інші особи за значний особистий внесок у розвиток загальної середньої освіти, які досягли визначних успіхів у навчанні та вихованні підростаючого покоління, науковому та навчально-методичному забезпеченні загальної середньої освіти, підготовці висококваліфікованих педагогічних кадрів, створенні якісних підручників, навчальних посібників.

11 липня 2015 року Міністерство освіти і науки України затвердило відповідне Положення.



Нагороди

За свою педагогічну працю Сухомлинського В. О. нагороджено численними відзнаками: двома орденами Леніна, багатьма медалями СРСР.


1958 Заслужений вчитель УРСР


1968 Герой Соціалістичної праці

Родинні зв’язки

1944 р. одружився з Девятовою (Сухомлинською) Ганною Іванівною (14.02.1918 – 08.09.2003). Подружжя виховало двох дітей: Сергія (1945 р. н.) та Ольгу (1946 р. н.). Мають внучку Лесю - науковий співробітник сектору сухомлиністики відділу історії освіти Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського.

Додаткові відомості

Фотогалерея

Відеоматеріали


Цікаві факти і висловлювання

У наших школах не повинно бути нещасливих дітей, душу яких гнітить думка, що вони ні на що не здібні. Успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для переборення труднощів, бажання вчитися. (Сухомлинський В. О.)

Хто намагається розібратися в хорошому й поганому на своїх уроках, у своїх стосунках з вихованцями, той вже досягнув половини успіху. (Сухомлинський В. О.)

Праця – це одне з найчистіших і найшляхетніших джерел емоційного стану, радості діяння, творення. Думка, що народжена, збуджена, витончена в праці, стає радісною, оптимістичною.(Сухомлинський В. О.)

Головний зміст і мета сімейного життя — виховання дітей. Головна школа виховання дітей — це взаємини чоловіка і дружини, батька і матері. (Сухомлинський В. О.)

Дати дітям радість праці, радість успіху у навчанні, збудити в їхніх серцях почуття гордості, власної гідності — це перша заповідь виховання. (Сухомлинський В. О.)

У наших школах не повинно бути нещасливих дітей, душу яких гнітить думка, що вони ні на що не здібні. Успіх у навчанні — єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для переборення труднощів, бажання вчитися. (Сухомлинський В. О.)

Щоб дитина була палко зацікавлена навчанням, їй необхідне багате, різноманітне, приваблююче, інтелектуальне життя. (Сухомлинський В. О.)

Школа- не комора знань, а світоч розуму. Усі діти не можуть мати однакові здібності. І найважливіше завдання школи — виховання здібностей. (Сухомлинський В. О.)

Головною потребою кожного школяра мають стати праця, самостійна думка, відкриття істини. (Сухомлинський В. О.)

Якщо люди говорять погане про твоїх дітей — вони говорять погане про тебе. (Сухомлинський В. О.)

Дитина — дзеркало родини; як у краплі води відбивається сонце, так у дітях відбивається моральна чистота матері і батька. (Сухомлинський В. О.)

Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний. (Сухомлинський В. О.)

До хорошого уроку учитель готується все життя. (Сухомлинський В. О.)

Слово – найтонший дотик до серця; воно може стати і ніжною запашною квіткою, і живою водою, що повертає віру в добро, і гострим ножем, і розпеченим залізом, і брудом… Мудре і добре слово дає радість, нерозумне і зле, необдумане і нетактовне – приносить біду. Словом можна вбити й оживити, поранити і вилікувати, посіяти тривогу й безнадію і одухотворити, розсіяти сумнів і засмутити, викликати посмішку і сльози, породити віру в людину і посіяти зневіру, надихнути на працю і скувати сили душі… (Сухомлинський В. О.)

Людина — найвища цінність серед усіх цінностей світу. Зрозуміймо, шановні батьки, що невихована людина, моральний невіглас, недоук — це однаково, що літак, випущений із зіпсованими двигунами: він загине сам і принесе загибель людям. (Сухомлинський В. О.)

Книга — могутній вихователь. Школа виховує у дітей любов до книги, знань, науки. Але нехай цей могутній вихователь іде поряд із дитиною і в сім'ї. Створюйте, дорогі батьки, духовне багатство сім'ї—сімейну бібліотеку. Нехай найдорожчим подарунком для твого сина буде книга, дорогий батьку. (Сухомлинський В. О.)

Кожне слово вихователя повинно нести в собі добро, справедливість, красу – в цьому суть наших повчань. У цій справі немає дрібниць. Одне ваше слово може зруйнувати в дитини віру у вас як вихователя, збентежити дитячу душу. (Сухомлинський В. О.)

Довідка

Сухомлинський Василь Олександрович (англ. Sukhomlynskyi Vasyl) - видатний український педагог-гуманіст, Герой Соціалістичної Праці, член-кореспондент АПН СРСР, кандидат педагогічних наук, директор школи, вчитель, дитячий письменник, член-кореспондент Академії педагогічних наук РРФСР (1957), член-кореспондент Академії педагогічних наук СРСР (1968), кандидат педагогічних наук.

Місце народження - с. Василівка, Олександрійський повіт, Херсонська губернія, Україна (28.09.1918 - 02.09.1970).

Місце навчання - Полтавський педагогічний інститут.

Місце роботи - Удмурдія, Київ, Кіровоградщина, Україна.

Напрями діяльності - освіта.

Найвизначніші праці - "Серце віддаю дітям".

Основні нагороди - Заслужений вчитель УРСР.

Науковий напрям - педагогіка.

Джерела

  1. Василь Олександрович Сухомлинський: до 100-річчя від дня народження: біобібліогр. покажч. / упоряд.: О. В. Сухомлинська, Л. Д. Березівська, Л. І. Страйгородська та ін.; наук. консультант О. В. Сухомлинська; наук. ред. Л. Д. Березівська; бібліогр. ред. Є. Ф. Демида; НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. Вінниця: Твори, 2018. 395 с.
  2. Сухомлинська О. В. Сухомлинський Василь Олександрович. Українська педагогіка в персоналіях: навч. посібник для студентів ВНЗ: у 2 кн. / за ред. О. В. Сухомлинської. Київ: Либідь, 2005. Кн. 2. ХХ століття. С. 380–386.

Автор


Оприлюднено: 20.06.2024

Останні зміни: 19.06.2024

Модератор: Литовченко О. В.

Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 1 22 6 3598 4556 7607 541
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Сухомлинський Василь Олександрович. Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Сухомлинський Василь Олександрович (дата звернення: 18.липень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, липень 18). Сухомлинський Василь Олександрович. Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Сухомлинський Василь Олександрович.
І. Прізвище, І. Прізвище "Сухомлинський Василь Олександрович," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Сухомлинський Василь Олександрович. Дата звернення: липень 18, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Сухомлинський Василь Олександрович." Українська електронна енциклопедія освіти 18 липень 2025. Веб. 18 липень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Сухомлинський Василь Олександрович' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 18 липень 2025) дата звернення 18 липень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Сухомлинський Василь Олександрович." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення липень 18, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Сухомлинський Василь Олександрович.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Сухомлинський Василь Олександрович. Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Сухомлинський Василь Олександрович> [Дата звернення 18 липень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Сухомлинський Василь Олександрович. Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 липень 18; цитовано 2025 липень 18]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Сухомлинський Василь Олександрович.
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей