Про проєкт
Українська електронна енциклопедія освіти (УЕЕО) - це інформаційний ресурс, покликаний забезпечити користувачів релевантними й актуальними відомостями в галузі освіти й психології. На відміну від паперових видань, представлені в УЕЕО статті є необмеженими в обсягах та за видами презентованої інформації, передбачають наявність як зовнішніх, так і внутрішніх гіперпосилань, містять фотогалереї та іконографічні матеріали (фотодокументи, ілюстрації), мультимедійний контент (віртуальні музеї, 3D-тури, аудіокниги), відеоматеріали (документальні та документально-постановочні фільми), біографічні документи листування, мають інтеграцію з соціальними мережами та календарем, підтримують стрічки новин, коментування й обговореннях статей та дозволяють редагувати застарілий контент.
Місія
Місія проєкту полягає у проєктуванні та розробленні інформаційної аналітично-пошукової довідкової системи для формування, систематизації, уніфікації й підтримування в актуальному стані поняттєво-термінологічного апарату педагогіки і психології.
Створення такого продукту дозволить:
- зберегти, узагальнити, систематизувати й поширити наукові знання про педагогіку і психологію; досягти якісно нового рівня, релевантності, повноти й оперативності задоволення інформаційних потреб науковців і освітян з метою підвищення якості педагогічних і психологічних досліджень та освітнього процесу в цілому;
- оперативно і найбільш повно інформувати вітчизняну і світову наукову громадськість про результати наукових досліджень і розробок, що здійснені і здійснюються в установах НАПН України та закладах освіти України, та результати їх впровадження в освітню практику;
- найбільш ефективно використати можливості сучасних цифрових технологій для популяризації вітчизняної педагогічної і психологічної науки та її інтеграції у європейський простір.
Видавець
Відповідальним виконавцем проєкту є Інститут цифровізації освіти Національної академії педагогічних наук України (ІЦО НАПН України) (https://iitlt.gov.ua) – провідна установа з науково-методичного забезпечення інформатизації освіти та педагогічної й психологічної науки в Україні, діяльність якої спрямована на проведення фундаментальних і прикладних досліджень щодо розв’язання актуальних теоретико-методологічних і науково-методичних проблем створення, впровадження та застосування програмних і технічних засобів навчання та інформаційно-комунікаційних технологій в освіті. До участі в проєкті на договірних засадах можуть бути залучені інші наукові інституції НАПН та ЗВО України, Національної академії наук України, фірми й бізнес компанії.
Авторський колектив
Основу авторського колективу УЕЕО складають наукові працівники Національної академії педагогічних наук України. До написання статей, редагування і наповнення новим контентом залучатимуться провідні фахівці в галузі педагогіки та психології, члени спільних науково дослідних лабораторій ІЦО НАПН України, наукові та науково-педагогічні працівники ЗВО України. У перспективі, передбачається залучити потенціал вчених, що працюють поза межами України, зокрема іноземних фахівців у галузі педагогіки й психології з європейських університетів та дослідних установ.
Співпраця
Оскільки УЕЕО містить широкий спектр даних та ідей в галузях освіти й психології, а також експертно підтвердженні дані, необхідні для проєктування і виконання різноманітних програм освітнього напряму, вона може стати потужним джерелом відомостей для прийняття державних рішень. З огляду вказане, можлива співпраця із законотворчими та виконавчими структурами різних рівнів, органами державної виконавчої влади та місцевого самоврядування, засобами масової інформації, іноземними та вітчизняними фондами фінансування наукових досліджень, освітянськими об’єднаннями та дослідницькими асоціаціями, національними галузевими академіями наук та ЗВО.
Реалізація проєкту
Впровадження «Української електронної енциклопедії освіти» – це багаторівневий процес, що передбачає вирішення низки технічних, організаційних, нормативних та соціально-психологічних задач, що реалізується протягом наступних етапів:
УЕЕО як система, включає два взаємозв’язаних, взаємозалежних складника: змістово-об’єктний (предметний) і процесуально-технологічний (функціональний).
Змістово-об’єктний віддзеркалює предметний склад УЕЕО, який утворює множина індивідуально доступних користувачу інформаційних об’єктів, що відображають введені в УЕЕО категорії (терміни, поняття) та висвітлюють різні моделі (описові, ілюстративні, аналітичні, графічні, порівняльні та інш.) статики та динаміки їх науково обґрунтованого тлумачення.
Процесуально-технологічний визначає функціонал УЕЕО, її функціональну структуру. Ця структура, розгорнута на онлайн платформі, є множиною доступних авторам, редакторам та адміністраторам УЕЕО індивідуально адресованих програмних інструментів забезпечення функціонування і розвитку УЕЕО, за допомогою яких реалізуються автоматизовані функції (технологічні процеси УЕЕО) з формування, систематизації, уніфікації й підтримування в актуальному стані змістово-об’єктного (предметного) складу УЕЕО та його неперервного адекватного розвитку.
Очікувані результати
«Українська електронна енциклопедія освіти» покликана слугувати джерелом ідей для розвитку галузей педагогіки і психології та популяризувати здобутки вітчизняної освіти в Україні й світі. Вона репрезентуватиме найсучасніші знання з наук про освіту та психологію в доступній формі 24/7, зручному для користування форматі, що відповідає розвиткові цифрових технологій та враховує потреби різних категорій користувачів. У ній будуть представлені найвидатніші освітяни, педагоги та психологи; інтерпретовані явища, поняття та терміни; описано вплив різних інституцій, закладів вищої освіти та організацій.
Впровадження веборієнтованої освітньої енциклопедії дозволить зібрати на єдиному ресурсі значний за обсягом поняттєво-термінологічний апарат педагогіки й психології, розпорошений у різноманітних паперових і електронних джерелах. Водночас з’явиться можливість розв'язати проблему оперативного оновлення контенту шляхом редагування й доповнення наявних статей та включення нових без необхідності републікації всього змісту.
Створення сучасного фундаментального енциклопедичного ресурсу дозволить докорінно змінити принцип роботи користувачів з освітнім довідковим виданням: звертаючись до системи, вони будуть одержувати не лише миттєвий безоплатний доступ до науково-достовірних енциклопедичних знань, а й швидкий і зручний пошук по тексту, можливість цитувати й обмінюватись посиланнями на статті, копіювати й друкувати потрібний текст, створювати власні підбірки та редагувати статті інших авторів.
Проєктована енциклопедія матиме гнучку та зручну систему інструментів навігації й перехресних гіперпосилань, що максимально наблизить результати пошуку до запитів користувачів. Можливість включення посилань на матеріали інших вітчизняних і закордонних електронних ресурсів та індексування статей пошуковиками дозволить візуалізувати енциклопедичну карту довідкових даних.
Інтегрування в текст різноманітного мультимедійного контенту (віртуальних музеїв, 3D-турів, аудіокниг), фотогалерей та іконографічних матеріалів (фотодокументів, ілюстрацій), відеоматеріалів (документальних і документально-постановочних фільмів) заохотить читачів до глибшого наукового пошуку завдяки візуалізації, повноті й доступності викладу.
Функціонування енциклопедичного порталу уможливить залучення користувачів до процесу творення енциклопедії та обговорення матеріалів з дотриманням відповідних підходів до збереження науковості енциклопедичного контенту. Передбачається також, що взаємодія з читачами вийде на новий рівень завдяки використанню таких інтерактивних технологій, як месенджери, соціальні мережі, чат-боти та ін. Вагомим соціальним результатом стане поглиблення процесів цифрової трансформації наукової та освітньої діяльності.
Відкрита інтернет-платформа матиме потужний ефект для неперервного осучаснення і технологічного вдосконалення змісту освіти, а також сприятиме підвищенню її рівня в Україні та популяризації найсучасніших знань серед громадськості. Частково може бути вирішена проблема забезпечення освітнього процесу якісними навчальними матеріалами. Заклади освіти отримають змогу використовувати енциклопедичний ресурс у навчальному процесі, зокрема для запровадження сучасних освітніх онлайн-програм, оперативного оновлення навчальних матеріалів, проведення відеолекцій та ін.
Упровадження інтернет-платформи «Українська електронна енциклопедія освіти» сприятиме розвитку і впровадженню ідей і принципів відкритої науки, утвердженню у науково-освітній практиці її ефективних інформаційно-процесуальних інструментів. Використання різними авторами і науковими колективами узгодженого ядра поняттєво-термінологічного апарату зумовить підвищення якості й ефективності педагогічних та психологічних досліджень, забезпечить сумісність їх наукових результатів Для наукової спільноти створяться сприятливі умови доступу до науково виваженої й системно поданої інформаційної, джерельної і бібліографічної бази з педагогіки й психології, ілюстративних та мультимедійних матеріалів з цієї тематики.
Це сприятиме подальшому розвитку інформаційно-цифрової культури сучасних науковців, розширенню кола їх компетентностей з використання відкритих інформаційно-довідкових систем для якісного виконання своїх загальноосвітніх і професійних завдань. Поряд з тим, використання УЕЕО сприятиме скороченню кількості інформаційних об’єктів у різних численних енциклопедичних словниках, довідниках, тезаурусах, глосаріях, компендіумах, що непоодиноко невиправдано дублюють однойменний зміст один одного та суттєво підвищують вартість їх видання та використання.