Ергономіка педагогічна
Ергономіка педагогічна (ЕП) - (англ. Рedagogical ergonomics) - галузь педагогічної науки, яка займається комплексним вивченням і проектуванням діяльності вчителя і учня в системі «Учитель – учень – засоби навчання – навчальне середовище» з метою створення безпечних і комфортних умов для учасників освітнього процесу.
Ергономіка педагогічна | |
---|---|
![]() |
Історична довідка
Передумови виникнення / Заснування / Походження
Активно розвивається після 2000 р., насамперед у працях A. Woodcock, T. J. Smith (використовують термін Educational Ergonomics). В Україні ергономіка педагогічна активно розвивається починаючи з 2010 р., з важливим акцентом на цифрові технології.
Еволюція формування, становлення
Основні відомості
Таксономія / Класифікація
Виділяють такі класи факторів проектування освітньої системи, які можуть впливати на навчання студентів: академічна програма, ергономіка класу та будівлі, дизайн класу, організаційне проектування та управління освітньою системою, фактори навчання, особистісні фактори, фактори громади та сім'ї. "Дизайн" навчального процесу розглядається як фізичне проектування навчальних матеріалів, середовищ та технологій (наприклад, таких об’єктів як класна кімната, обладнання, підручники, аудіовізуальні матеріали та системи, робочі станції, комп'ютерне обладнання та програмне забезпечення, шкільні аудиторії та будівлі), проектування різних навичок, завдань, класів знань та навчальних програм, орієнтованих на навчання, на соціальні та міжособистісні розробки взаємодій учасників системи. Зазначені об’єкти проектування розглядаються як окремі значущі складники аналізу навчального процесу. Останнім часом увага починає приділятися ергономічному аналізу та проектуванню освіти як системній діяльності.
Особливості
Об'єктом педагогічної ергономіки є навчальна діяльність, система "учитель - учень - засоби навчання - навчальне середовище" є предметом її дослідження. Прискорений перехід навчання до дистанційної та змішаної форм, а також активна цифрова трансформація суспільства змінюють характер і структуру навчального середовища, збільшуючи його синтетичну, імерсивну компоненту.
Додаткові відомості
Фотогалерея
Відеоматеріали
Цікаві факти і висловлювання
Довідка
Ергономіка педагогічна (англ. - Рedagogical ergonomics) - галузь педагогічної науки, яка займається комплексним вивченням і проектуванням діяльності вчителя і учня в системі «Учитель – учень – засоби навчання – навчальне середовище» з метою створення безпечних і комфортних умов для учасників освітнього процесу.
Джерела
- Карапузова Н. Д., Зімниця Є. А., Помогайбо В. М. Основи педагогічної ергономіки. Академія, 2012.
- Пінчук О. П., Литвинова С. Г., Буров О. Ю. Cинтетичне навчальне середовище – крок до нової освіти. ІІТЗН. 2017. Том (4)60. С. 28-45.
- Сидорчук Л. А. Ергономічна культура майбутнього вчителя технологій: монографія. К.: НПУ. 2010. 413 с.
- Smith T. J. The ergonomics of learning: educational design and learning performance. Ergonomics. 2007, P.1530–1546. DOI: https://doi.org/10.1080/00140130701587608.
- Woodcock A. Ergonomics, education and children: a personal view. Ergonomics. 2007. Iss.10(50). P.1547-1560. DOI: https://doi.org/10.1080/00140130701587384.
Автор
Оприлюднено: 27.12.2024
Останні зміни: 26.12.2024
Модератор: Литовченко О. В.