Цифрова компетентність (DC) - (англ. Digital Competence) - здатність особистості впевнено та ґрунтовно користуватися засобами цифрових технологій у таких сферах, як професійна діяльність і працевлаштування, освіта, дозвілля, громадська діяльність, що є життєво необхідними для участі у щоденному соціально-економічному житті.
Цифрова компетентність | |
---|---|
![]() |
Історична довідка
Передумови виникнення / Заснування / Походження
Формування поняття цифрової компетентності почалося наприкінці XX століття з поширенням цифрових технологій у повсякденному житті та в освіті. Передумови виникли у 1990-х роках, коли Інтернет і персональні комп’ютери стали доступними широкому загалу, що вимагало нових навичок для роботи з інформацією. У 2006 році Європейський парламент визначив цифрову компетентність однією з ключових для навчання впродовж життя, що стало поштовхом до її системного розвитку. У 2013 році Об’єднаний дослідницький центр Європейської Комісії започаткував проєкт DigComp, який заклав основу для стандартизації цифрової компетентності.
Еволюція формування, становлення
Еволюція цифрової компетентності пов’язана з розробленням рамок і стандартів. У 2016 році було опубліковано Рамку цифрової компетентності громадян (DigComp 2.0), яка у 2017 році оновлена до DigComp 2.1 з описом рівнів майстерності. В Україні ключовим етапом стало прийняття Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства на 2018–2020 роки, що підкреслило важливість цифрової компетентності для освіти та економіки.
Основні відомості
Цифрова компетентність – це здатність особистості впевнено та ґрунтовно користуватися засобами цифрових технологій у таких сферах, як професійна діяльність і працевлаштування, освіта, дозвілля, громадська діяльність, що є життєво необхідними для участі у щоденному соціально-економічному житті. До засобів цифрових технологій належать:
- комп’ютери;
- мобільні телефони та інші Інтернет-пристрої;
- пристрої Інтернету речей;
- навігаційні системи;
- накопичувальні й аудіовізуальні системи;
- програмно-апаратні засоби віртуальної та доповненої реальності;
- засоби штучного інтелекту;
- засоби комп’ютерних та інших телекомунікаційних мереж.
Поняття цифрової компетентності в Україні та світі часто ототожнюється з інформаційно-комунікаційною компетентністю чи цифровими навичками через схожість характеристик.
Класифікація
За рамкою DigComp 2.1, цифрова компетентність поділяється на п’ять сфер:
- інформація та уміння працювати з даними;
- комунікація та співпраця;
- створення цифрового контенту;
- безпека;
- розв’язання проблем.
Кожна сфера має 21 дескриптор і вісім рівнів майстерності:
- базовий (прості задачі);
- середній (чітко визначені, рутинні задачі);
- вищий (різні задачі та проблеми);
- експертний (складні проблеми з багатьма факторами).
Роль у стандартах
Цифрова компетентність є основою освітніх і професійних стандартів, визнаних організаціями: Організація економічного співробітництва та розвитку; ЮНЕСКО; Microsoft; Intel; National Europass Centre.
Додаткові відомості
Міжнародні та національні ініціативи
Розвиток цифрової компетентності підтримано: Цифровим порядком денним для Європи 2020 (Digital Agenda for Europe); Концепцією розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018–2020 роки. Ці документи наголошують на оновленні стандартів, розвитку навчальних матеріалів і підготовці вчителів.
Дослідження в Україні
Питання цифрової компетентності досліджують українські науковці:
Биков В. Ю.;
С. Литвинова;
Н. Морзе;
О. Овчарук;
Спірін О. М.;
Н. Сороко;
О. Білоус.
Оцінка цифрової компетентності
Перевірити рівень цифрової компетентності можна на ресурсі https://digital-competence.eu/, який аналізує використання цифрових засобів і надає рекомендації.
Цікаві факти і висловлювання
Рамка DigComp охоплює 21 компетенцію для громадян XXI століття. «Цифрова компетентність – це пропуск у майбутнє» – теза ЮНЕСКО.
Джерела
- Концепція розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018–2020 роки. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80.
- Морзе Н., Кочараян А. Модель стандарту ІКТ-компетентності викладачів університету в контексті підвищення якості освіти // Інформаційні технології і засоби навчання, 2014.
- Основи стандартизації інформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти України: методичні рекомендації / за загальною редакцією В. Бикова, О. Спіріна, О. Овчарук. Київ, 2010.
- Структура ІКТ-компетентності учителів. Рекомендації ЮНЕСКО. URL: http://iteach.com.ua/files//content/5EDCFd01.pdf.
- Carretero S., Vuorikari R., Punie Y. DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use, 2017.
- Digital Agenda for Europe: A strategy for a digital economy by 2020. URL: https://web2learn.eu/digital-agenda-for-europe-a-strategy-for-a-digital-economy-by-2020.
Автори
Оприлюднено: 05.07.2025
Останні зміни: 05.07.2025
Модератор: Радкевич О. П.