Блум Бенджамін
Блум Бенджамін Семюел - - (іноз. Benjamin Samuel Bloom) - американський педагог, психолог, розробник системи об’єктивних показників результатів педагогічного впливу, яка стала відома як «таксономія Блума»..
Блум Бенджамін Семюел - | |
---|---|
Ім’я особи | Блум Бенджамін Семюел -
(іноз. Benjamin Samuel Bloom) |
Інші прізвища | - |
Роки життя | 21.02.1913 - 13.09.1999 |
Науковий ступінь | доктор наук |
Вчене звання | професор |
Напрями діяльності | досліджував механізми опанування знаннями, аспекти розвитку таланту особистості |
Наукова школа | |
Місце народження | Лансфорд, штат Пенсільванія, США |
Місце смерті | Чикаго, США |
Поховання | |
Alma mater | Університет штату Пенсільванія, США |
Magnum opus | Bloom B. S. Taxonomy of Educational Objectives: The Class ification of Educational Goals. |
Відзнаки | Премія Е. Л. Торндайка (E. L. Thorndike Award) від Американської психологічної асоціації (1974), Премія Джона Дьюї (John Dewey Award) від Товариства Джона Дьюї (1968),
Нагорода за видатний внесок в освіту від AERA/Phi Delta Kappa (1970), Почесні докторські ступені від різних університетів, включаючи Ратгерський університет (1975) та Університет штату Огайо (1948). |
Вебсайт | |
Життєпис
Народився 21 лютого 1913 року в Лансфорді, штат Пенсільванія (Сполучені Штати Америки). Ще будучи юнаком, багато читав, проводив цікаві дослідження. Помер 13 вересня 1999 року в Чикаго, США.
Освіта
Бенджамін Блум у 1935 році отримав ступінь бакалавра та магістра в Університеті штату Пенсільванія (США). Ступінь доктора наук отримав в Університеті Чикаго в 1942 році.
Діяльність
Науково-педагогічна діяльність
Науково-педагогічну діяльність розпочав у Чиказькому університеті де спочатку був співробітником ради іспитів (1940-1943 роки), потім університетським екзаменатором (1943-1959 роки), а також, починаючи з 1944 року, працював інструктором у Департаменті освіти. З Чиказьким університетом була пов'язана більша частина його наукової кар'єри, де він пропрацював понад 30 років.
Досліджував механізми опанування знаннями, аспекти розвитку таланту особистості. На основі детального вивчення кар᾿єри відомих усьому світу скульпторів, музикантів, спортсменів, математиків та ін. Б. Блум дійшов висновку, що для досягнення визнання на світовому рівні людині потрібно від 10 до 18 років. Очолюючи Товариство дослідників освіти (1956-1966 роки) керував науковою групою, яка провела масштабне дослідження «Проект розвитку талантів». Обстоював думку: досягнення високого рівня професіоналізму залежить від людини і особливостей професії, проте у будь-якому разі для цього потрібні роки зростання. Обґрунтував конкретні показники психологічної готовності учнів до навчальної діяльності, виділив сенситивні періоди, що визначають формування пізнавальної й емоційної характеристики готовності, довів можливість їх цілеспрямованого розвитку педагогічними засобами. Б. Блум разом з Дж. Керролом заклав основи концепції «повного засвоєння», яка обстоює ідею індивідуалізованого навчання як засобу досягнення всіма учнями єдиного рівня академічної підготовки. Вони виходили з того, що, за належної організації освітнього процесу, 95% учнів здатні опанувати матеріал, визначений навчальною програмою. Для цього, насамперед, кожному учневі потрібно надати час, необхідний для повного засвоєння знань. За такої умови високих навчальних результатів досягають усі учні, незалежно від рівня їхніх пізнавальних здібностей. Б. Блум розробив програму вимірювання, оцінювання та статистичного аналізу результатів навчання (MESA) в Чиказькому університеті. Він був президентом Американської асоціації досліджень освіти (1956-1966 роки), головою комітетів з досліджень та розробок ради вступних іспитів до коледжу та інше.
Дискусії про класифікації освітніх цілей та результатів навчання у перебігу проведення Конвенції Американської психологічної асоціації (1948 рік) спонукали Б. Блума очолити групу науковців, які взялися розробити теорію систематики (таксономії) освітніх цілей. Зрештою, за результатами цього проєкту було створено класифікацію навчальних цілей, яка стала відома як таксономія Блума. Таксономія Б. Блума поділяє цілі навчання на три сфери (групи): когнітивну, афективну та психомоторну. У межах кожної групи виділено послідовні (ієрархічні) рівні складності та сформульовано словники дієслів, що відповідають кожному рівню.
Міжнародна діяльність
Окрім продуктивної наукової роботи, Бенджамін Блум активно займався міжнародною діяльністю, був консультантом світового рівня з питань розвитку освіти. Брав участь у створенні Міжнародної асоціації з оцінки освітніх досягнень (МЕА), організував Міжнародний семінар з підвищення кваліфікації з розробки навчальних программ. У 1957 році провів в Індії низку семінарів з оцінювання результатів навчання, що призвело до позитивних змін в індійській системі освіти. Він допоміг створити Міжнародну асоціацію з оцінки освітніх досягнень, МЕА, а також організував Міжнародний семінар з підвищення кваліфікації з розробки навчальних програм.
Основні праці
1. Torsten Husén, Benjamin S. Bloom, in: Joy A. Palmer (ed), Fifty Modern Thinkers on Education: From Piaget to the Present Day, London — New York: Routledge, 2001, pp. 86–90.
2. Bloom B. S. Taxonomy of Educational Objectives: The Class ification of Educational Goals. New York: David McKay Company, 1956. 297 р.
3. Bloom B. S. Stability and change in human characteristics. New York: John Wiley & Sons Ltd, 1964. 237 р.
4. Bloom, B. S., Engelhart, M. D., Furst, E. J., Hill, W. H., & Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of Educational Objectives, Handbook I: The Cognitive Domain. New York, NY: David McKay Co Inc.
5. Bloom, Benjamin S. (1980). All Our Children Learning. New York: McGraw-Hill.
6. Bloom, B. S. (ed). (1985). Developing Talent in Young People. New York: Ballantine Books.
7. Torsten Husén, Benjamin S. Bloom, in: Joy A. Palmer (ed), Fifty Modern Thinkers on Education: From Piaget to the Present Day, London — New York: Routledge, 2001, pp. 86–90.
Нагороди
Робота Бенджаміна Блума здобула високе визнання з боку академічної спільноти. Ось деякі з його відомих нагород та почесних звань:
1974 | Премія Е. Л. Торндайка (E. L. Thorndike Award) від Американської психологічної асоціації |
1968
Нагорода=Премія Джона Дьюї (John Dewey Award) || {{{Нагорода}}} |
1970
Нагорода=Нагорода за видатний внесок в освіту від AERA/Phi Delta Kappa || {{{Нагорода}}} |
1975 | почесна докторська ступень від Ратгерського університету |
1948 | почесна докторська ступень Університету штату Огайо |
Довідка
Блум Бенджамін Самюел - (іноз. Benjamin Samuel Bloom) - американський педагог, психолог, розробник системи об’єктивних показників результатів педагогічного впливу, яка стала відома як «таксономія Блума»., доктор наук.
Місце народження - Лансфорд, штат Пенсільванія, США(21.02.1913 - 13.09.1999).
Місце навчання - Університет штату Пенсільванія, США.
Місце роботи Університет Чикаго, США.
Напрями діяльності - досліджував механізми опанування знаннями, аспекти розвитку таланту особистості.
Найвизначніші праці - Bloom B. S. Taxonomy of Educational Objectives: The Class ification of Educational Goals.
Основні нагороди - Премія Е. Л. Торндайка (E. L. Thorndike Award) від Американської психологічної асоціації, Премія Джона Дьюї (John Dewey Award) від Товариства Джона Дьюї, Нагорода за видатний внесок в освіту від AERA/Phi Delta Kappa.
Пов’язані статті УЕЕО
Пов’язані статті УЕЕО: Таксономія освітніх цілей Блума, Таксономія цілей.
Джерела
Anderson L. W., Krathwohl, D. R. A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman, 2001. 352 р.
Eisner E. W. «Benjamin Bloom: 1913—1999». Prospects, the quarterly review of comparative education (Paris, UNESCO: International Bureau of Education), vol. XXX, no. 3, September 2000. https://www.researchgate.net/profile/Roger-Holdsworth/publication/248033808_Schools_that_Create_Real_Roles_of_Value_for_Young_People/links/5e842fee299bf130796dd012/Schools-that-Create-Real-Roles-of-Value-for-Young-People.pdf .
100+ Bloom’s Taxonomy Verbs For Critical Thinking. https://www.teachthought.com/criticalthinking/249-blooms-taxonomy-verbs-for-critical-thinking
Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. Executive Summary / Dr. Peter A. Facione (Dean of the College of Arts and Sciences, Santa Clara University). https://scispace.com/papers/critical-thinking-a-statement-of-expert-consensus-for-zqkwsd1swr
Пометун О., Гупан Н. Таксономія Б. Блума і розвиток критичного мислення школярів на уроках історії. Український педагогічний журнал. 2019. № 3. С. 50-58.
Оцінювання якості підготовки фахівців у закладах фахової передвищої освіти аграрної, будівельної та машинобудівної галузей: практичний посібник / П. Г. Лузан, О. В. Лапа, Т. М. Пащенко, І. А. Мося, Н. М. Ваніна, О. Ю. Ямковий, А. А. Каленський; за ред. П. Г. Лузана. Київ: ІПО НАПН України, 2022. 236 с.
Автор
Оприлюднено: 01.06.2025
Останні зміни: 01.06.2025
Модератор: УЕЕО