Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Новини

2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-03
Семінар редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Немає опису редагування
мНемає опису редагування
 
Рядок 85: Рядок 85:


=== Автори ===
=== Автори ===
[[Автор::Спірін О. М.| ]] [[Модератор::УЕЕО| ]] [[Редактор::Радкевич О. П.| ]]
[[День оприлюднення::05| ]] [[Місяць оприлюднення::07| ]] [[Рік оприлюднення::2025| ]]
[[День змін::05| ]] [[Місяць змін::07| ]] [[Рік змін::2025| ]] [[Статус::Оприлюднено| ]]
{{Статус гасла
{{Статус гасла
|Статус=Оприлюднено
|Статус=Оприлюднено
|День оприлюднення=10
|День оприлюднення=05
|Місяць оприлюднення=04
|Місяць оприлюднення=07
|Рік оприлюднення=2025
|Рік оприлюднення=2025
|День змін=10
|День змін=05
|Місяць змін=04
|Місяць змін=07
|Рік змін=2025
|Рік змін=2025
|Автор=Спірін О. М.
|Автор=Спірін О. М.

Поточна версія на 12:11, 5 липня 2025



Цифрова компетентність (DC) - (англ. Digital Competence) - здатність особистості впевнено та ґрунтовно користуватися засобами цифрових технологій у таких сферах, як професійна діяльність і працевлаштування, освіта, дозвілля, громадська діяльність, що є життєво необхідними для участі у щоденному соціально-економічному житті.

Цифрова компетентність
{{{Назва}}}



Історична довідка

Передумови виникнення / Заснування / Походження

Формування поняття цифрової компетентності почалося наприкінці XX століття з поширенням цифрових технологій у повсякденному житті та в освіті. Передумови виникли у 1990-х роках, коли Інтернет і персональні комп’ютери стали доступними широкому загалу, що вимагало нових навичок для роботи з інформацією. У 2006 році Європейський парламент визначив цифрову компетентність однією з ключових для навчання впродовж життя, що стало поштовхом до її системного розвитку. У 2013 році Об’єднаний дослідницький центр Європейської Комісії започаткував проєкт DigComp, який заклав основу для стандартизації цифрової компетентності.

Еволюція формування, становлення

Еволюція цифрової компетентності пов’язана з розробленням рамок і стандартів. У 2016 році було опубліковано Рамку цифрової компетентності громадян (DigComp 2.0), яка у 2017 році оновлена до DigComp 2.1 з описом рівнів майстерності. В Україні ключовим етапом стало прийняття Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства на 2018–2020 роки, що підкреслило важливість цифрової компетентності для освіти та економіки.

Основні відомості

Цифрова компетентність – це здатність особистості впевнено та ґрунтовно користуватися засобами цифрових технологій у таких сферах, як професійна діяльність і працевлаштування, освіта, дозвілля, громадська діяльність, що є життєво необхідними для участі у щоденному соціально-економічному житті. До засобів цифрових технологій належать:

  • комп’ютери;
  • мобільні телефони та інші Інтернет-пристрої;
  • пристрої Інтернету речей;
  • навігаційні системи;
  • накопичувальні й аудіовізуальні системи;
  • програмно-апаратні засоби віртуальної та доповненої реальності;
  • засоби штучного інтелекту;
  • засоби комп’ютерних та інших телекомунікаційних мереж.

Поняття цифрової компетентності в Україні та світі часто ототожнюється з інформаційно-комунікаційною компетентністю чи цифровими навичками через схожість характеристик.

Класифікація

За рамкою DigComp 2.1, цифрова компетентність поділяється на п’ять сфер:

  • інформація та уміння працювати з даними;
  • комунікація та співпраця;
  • створення цифрового контенту;
  • безпека;
  • розв’язання проблем.


Кожна сфера має 21 дескриптор і вісім рівнів майстерності:

  • базовий (прості задачі);
  • середній (чітко визначені, рутинні задачі);
  • вищий (різні задачі та проблеми);
  • експертний (складні проблеми з багатьма факторами).

Роль у стандартах

Цифрова компетентність є основою освітніх і професійних стандартів, визнаних організаціями: Організація економічного співробітництва та розвитку; ЮНЕСКО; Microsoft; Intel; National Europass Centre.

Додаткові відомості

Міжнародні та національні ініціативи

Розвиток цифрової компетентності підтримано: Цифровим порядком денним для Європи 2020 (Digital Agenda for Europe); Концепцією розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018–2020 роки. Ці документи наголошують на оновленні стандартів, розвитку навчальних матеріалів і підготовці вчителів.

Дослідження в Україні

Питання цифрової компетентності досліджують українські науковці: Биков В. Ю.; С. Литвинова; Н. Морзе; О. Овчарук; Спірін О. М.; Н. Сороко; О. Білоус.

Оцінка цифрової компетентності

Перевірити рівень цифрової компетентності можна на ресурсі https://digital-competence.eu/, який аналізує використання цифрових засобів і надає рекомендації.

Цікаві факти і висловлювання

Рамка DigComp охоплює 21 компетенцію для громадян XXI століття. «Цифрова компетентність – це пропуск у майбутнє» – теза ЮНЕСКО.

Джерела

  1. Концепція розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018–2020 роки. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80.
  2. Морзе Н., Кочараян А. Модель стандарту ІКТ-компетентності викладачів університету в контексті підвищення якості освіти // Інформаційні технології і засоби навчання, 2014.
  3. Основи стандартизації інформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти України: методичні рекомендації / за загальною редакцією В. Бикова, О. Спіріна, О. Овчарук. Київ, 2010.
  4. Структура ІКТ-компетентності учителів. Рекомендації ЮНЕСКО. URL: http://iteach.com.ua/files//content/5EDCFd01.pdf.
  5. Carretero S., Vuorikari R., Punie Y. DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use, 2017.
  6. Digital Agenda for Europe: A strategy for a digital economy by 2020. URL: https://web2learn.eu/digital-agenda-for-europe-a-strategy-for-a-digital-economy-by-2020.

Автори


Оприлюднено: 05.07.2025

Останні зміни: 05.07.2025

Модератор: Радкевич О. П.

Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 12 4 357 424 453 170
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Цифрова компетентність. Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Цифрова компетентність (дата звернення: 18.липень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, липень 18). Цифрова компетентність. Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Цифрова компетентність.
І. Прізвище, І. Прізвище "Цифрова компетентність," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Цифрова компетентність. Дата звернення: липень 18, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Цифрова компетентність." Українська електронна енциклопедія освіти 18 липень 2025. Веб. 18 липень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Цифрова компетентність' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 18 липень 2025) дата звернення 18 липень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Цифрова компетентність." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення липень 18, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Цифрова компетентність.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Цифрова компетентність. Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Цифрова компетентність> [Дата звернення 18 липень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Цифрова компетентність. Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 липень 18; цитовано 2025 липень 18]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Цифрова компетентність.
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей