Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Новини

2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-03
Семінар редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z


Педагогічна взаємодія (ПВ) - (англ. Pedagogical interaction) - процес активної співпраці суб’єктів освітнього процесу, спрямований на досягнення спільних освітніх цілей і результатів, навчання, освіту, виховання, формування та розвиток особистості.

Педагогічна взаємодія
{{{Назва}}}


Історична довідка

Передумови виникнення / Заснування / Походження

Педагогічна взаємодія як поняття виникла на основі потреби в ефективному навчанні та вихованні. Її передумови пов'язані з розвитком суспільства, необхідністю передачі знань, формуванням моральних цінностей та соціальних норм. У процесі історичного розвитку освіти взаємодія між учителем і учнем стала ключовим елементом педагогічного процесу.

Історія винайдення та еволюція формування

Історія педагогічної взаємодії бере початок у давніх цивілізаціях, де навчання здійснювалося через наставництво. У середньовіччі взаємодія набувала форм релігійного виховання, а в епоху Відродження акцент змістився на гуманістичні ідеї. У XIX столітті педагогічна взаємодія стала предметом наукового аналізу, зокрема в працях С. Л. Рубінштейна та інших дослідників, які розглядали її як основу розвитку особистості.

Етапи розвитку поняття

1. Античність: Взаємодія між наставником і учнем як основа навчання. 2. Середньовіччя: Релігійне виховання з акцентом на моральні цінності. 3. Епоха Відродження: Гуманістичний підхід до освіти. 4. Новий час: Формування теоретичних основ педагогічної взаємодії. 5. Сучасність: Інтеграція психологічних і соціальних аспектів у педагогічний процес.

====Еволюція формування, становлення====-

Основні відомості

Педагогічна взаємодія характеризується як загальними властивостями взаємодії в цілому, так і специфічними, які відповідають сфері реалізації. До властивостей загального порядку відносять: причинну зумовленість; суперечливість, яка полягає у зіткненні, з одного боку, потреби об’єктів і суб’єктів зберегти себе в незмінному вигляді, а з іншого – у прагненні зміцнити свій стан за рахунок розширення меж свого впливу, в одночасній відкритості й ізольованості педагогічних систем, у різнохарактерному зв’язку суб’єктів і об’єктів, у незбігові теоретичних побудов з реаліями практичного здійснення тощо; активність, яка забезпечує поступальний розвиток системи, і реактивність, яка регулює ефективність педагогічної взаємодії; виникнення нової якості у зв’язках і станах суб’єктів і об’єктів як її результат. Важливим аспектом педагогічної взаємодії є цілеутворення та узгодження цілей її учасників, можливість впливати один на одного і зумовлювати зміни не тільки в пізнавальній, емоційно-вольовій, але й в особистісній сфері. У професійній підготовці педагогічна взаємодія є системною структурою таких діяльнісних підсистем, як: «викладач – студент(учень)», «викладач – комп’ютер», «студент(учень) – комп’ютер», «студент(учень) – студент(учень)», «викладач – комп’ютер – студент(учень)», «викладач – студент(учень) –батьки», «викладач – студент(учень) – роботодавець» тощо. Кожній із підсистем властиві свої механізми розгортання педагогічної взаємодії: взаємини (викладач і студент(учень) як суб’єкти взаємодії, здатні до самоорганізації й самореалізації, а тому, впливаючи один на одного, змінюються якісно); зв’язки (вони характеризують характер змін, ступінь активності кожного із суб’єктів); педагогічний вплив (передбачає активні дії педагога, який використовує заохочення, переконання, створення ситуації успіху та інші методи); взаєморозуміння (сприяє формуванню єдиного змістового поля суб’єктів педагогічної взаємодії, що дає їм змогу в процесі професійної підготовки діяти за відповідно розробленими алгоритмами, програмами, планами тощо); координація (цей механізм взаємодії пов’язаний з пошуком засобів, що забезпечують відповідність, сумісність у діях, узгодженість в операціях); кооперація (суб’єкти педагогічної взаємодії беруть участь у виконанні спільних проектів або різних, але пов’язаних між собою завдань) та ін. Педагогічна взаємодія передбачає доцільну організацію спілкування учасників освітнього процесу (відносини співпраці і взаємодопомоги, широкий обмін новою інформацією, зворотній зв'язок, співпереживання радості пізнання, співучасть у вирішенні проблемних питань і пізнавальних завдань), розвиток його творчого характеру та підвищення культури. Умовами побудови педагогічної взаємодіє є: активне включення всіх учасників освітніх процесів в обговорення й реалізацію рішень; формування дослідницької позиції всіх суб’єктів освіти; об’єктивація поведінки через отримання постійного зворотного зв’язку; побудова партнерського спілкування, що означає визнання та прийняття цінності думок, інтересів, особливостей, прагнень кожного. У процесі педагогічної взаємодії відбувається перебудова рольових відносин учасників у рівноправні.

====Таксономія / Класифікація====- ===Додаткові відомості===- ====Фотогалерея====-

====Відеоматеріали====-

====Цікаві факти і висловлювання====-

Довідка

Педагогічна взаємодія (англ. - Pedagogical interaction) - процес активної співпраці суб’єктів освітнього процесу, спрямований на досягнення спільних освітніх цілей і результатів, навчання, освіту, виховання, формування та розвиток особистості.

Джерела

  1. Андрощук І. В. Взаємодія як педагогічна категорія. Педагогічний дискурс. 2013. Вип. 14. С. 15-19.
  2. Ковальчук Л. Педагогічна взаємодія викладача і студентів під час використання нових інформаційних технологій навчання у процесі вивчення педагогічних дисциплін. Вісник Львівського університету. 2005. Вип. 19, ч. 2. С. 17-25.
  3. Подберезський М. К. Характеристика особливостей педагогічної взаємодії.Вісник Дніпропетровського університету ім. Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2011. № 2. С. 31-36.
  4. Кручек В. А. Педагогічна взаємодія.Енциклопедія освіти: 2-ге вид. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 711-712.

Автори


Оприлюднено: 15.05.2025

Останні зміни: -.-.-

Модератор:

Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 350 308 204
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Педагогічна взаємодія. Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Педагогічна взаємодія (дата звернення: 18.липень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, липень 18). Педагогічна взаємодія. Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Педагогічна взаємодія.
І. Прізвище, І. Прізвище "Педагогічна взаємодія," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Педагогічна взаємодія. Дата звернення: липень 18, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Педагогічна взаємодія." Українська електронна енциклопедія освіти 18 липень 2025. Веб. 18 липень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Педагогічна взаємодія' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 18 липень 2025) дата звернення 18 липень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Педагогічна взаємодія." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення липень 18, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Педагогічна взаємодія.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Педагогічна взаємодія. Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Педагогічна взаємодія> [Дата звернення 18 липень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Педагогічна взаємодія. Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 липень 18; цитовано 2025 липень 18]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Педагогічна взаємодія.
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей