Системи управління навчальним контентом (LMS) - (англ. Learning content management systems) - інформаційні мережеві системи, призначені для створення, зберігання й управління персоналізованим навчальним контентом у вигляді навчальних об’єктів
Системи управління навчальним контентом | |
---|---|
![]() |
Історична довідка
Передумови виникнення / Заснування / Походження
Системи управління навчальним контентом з’явилися на початку 2000-х років у відповідь на потребу в персоналізації та модульності навчального контенту в умовах розвитку електронного навчання. Передумови їхнього створення пов’язані з поширенням Інтернету та інформаційних технологій у 1990-х роках, коли традиційні курси почали адаптувати до цифрового формату. Одним із перших кроків стало розроблення стандарту SCORM (Sharable Content Object Reference Model), запровадженого у 2001 році, який дав змогу створювати багаторазово використовувані навчальні об’єкти.
Еволюція формування, становлення
Еволюція систем управління навчальним контентом пов’язана з удосконаленням стандартів інтероперабельності. У 2011 році з’явився стандарт LTI (Learning Tools Interoperability), а у 2013 році – xAPI (Experience API), що розширив можливості фіксації навчальної діяльності та інтеграції з мобільними додатками. Це сприяло переходу від простого управління контентом до систем управління талантами, таких як TalentLMS, у 2010-х роках.
Основні відомості
Системи управління навчальним контентом – це інформаційні мережеві системи, призначені для створення, зберігання й управління персоналізованим навчальним контентом у вигляді навчальних об’єктів. Навчальний об’єкт – це ізольована частина навчального матеріалу, що включає:
- очікувану мету навчання;
- навчальний контент (текст, відео, анімація, зображення, структуровані слайди, демонстрації, об’єкти віртуальної чи доповненої реальності, комп’ютерні моделі тощо);
- технології для оцінювання досягнення мети.
Навчальний об’єкт також містить метадані (теги), які описують його вміст, властивості та можливості використання, наприклад, відомості про автора, мову чи версію. Такі об’єкти зберігаються в репозитарії та доступні для створення персоналізованих курсів.
Традиційні курси часто перевантажені контентом, тоді як подрібнення на навчальні об’єкти дає змогу створювати похідні курси, орієнтовані на конкретну цільову групу чи слухача.
Класифікація
Системи управління навчальним контентом відрізняються від систем управління навчанням:
- системи управління навчальним контентом – зосереджені на створенні та управлінні електронним контентом;
- системи управління навчанням – охоплюють усі форми навчання в закладі освіти.
Ключові складники
Основні компоненти систем управління навчальним контентом:
- репозитарій навчальних об’єктів;
- програмне забезпечення для створення навчальних об’єктів (з шаблонами та зразками);
- інтерфейс відтворення контенту;
- засоби адміністрування (управління обліковими записами, відстеження результатів).
Додаткові відомості
Інтеграція та стандарти
Системи управління навчальним контентом інтегруються з системами управління навчанням на основі стандартів:
- SCORM (Sharable Content Object Reference Model);
- LTI (Learning Tools Interoperability);
- xAPI (Experience API).
Стандарт xAPI дає змогу
- фіксувати діяльність поза системами управління навчанням;
- використовувати мобільні додатки;
- відстежувати складні сценарії (симуляції, ігри, змішане навчання);
- працювати офлайн.
Розвиток систем
Завдяки xAPI системи управління навчальним контентом еволюціонують до систем управління талантами, які включають:
- автоматизований рекрутмент;
- управління ефективністю;
- навчання та розвиток.
Приклади систем
Системи, що підтримують xAPI:
- Moodle (https://moodle.org);
- eFront (https://www.efrontlearning.com);
- Blackboard (https://www.blackboard.com);
- TalentLMS (https://www.talentlms.com).
Цікаві факти і висловлювання
Стандарт xAPI розроблено у 2013 році для заміни SCORM. «Контент має бути гнучким, як вода» – принцип сучасного дизайну навчальних систем.
Джерела
- Greenberg L. LMS and LCMS: What's the Difference? URL: https://www.etraincenter.com/lms-lcms-compare.aspx.
- Westfall B. SCORM vs. AICC vs. Tin Can (xAPI): Why xAPI Is the Only Way Forward. URL: https://www.softwareadvice.com/resources/scorm-vs-aicc-vs-tin-can/.
- Спірін О. М. Системи управління навчальним контентом: огляд і перспективи.
Автори
Оприлюднено: 10.04.2025
Останні зміни: 10.04.2025
Модератор: Радкевич О. П.