Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Новини

2025-07-21
Оновлення сайту
Переглянути
2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України

Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України провідна наукова установа у складі Національної академії педагогічних наук України (ІСПП ім. Миколи Ярмаченка НАПН України) - (іноз. The Mykola Yarmachenko Institute of Special Pedagogy and Psychology of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine (ISPP of Ukraine)) - єдина державна науково-дослідна установа, основною метою діяльності якої є теоретичне і методичне забезпечення функціонування й розвитку системи освіти осіб з особливими потребами в Україні та визначання стратегічних напрямів розвитку спеціальної педагогіки і спеціальної психології.

Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України

провідна наукова установа у складі Національної академії педагогічних наук України

Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України провідна наукова установа у складі Національної академії педагогічних наук України
Офіційна назва Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України

провідна наукова установа у складі Національної академії педагогічних наук України (ІСПП ім. Миколи Ярмаченка НАПН України)

Name The Mykola Yarmachenko Institute of Special Pedagogy and Psychology of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine (ISPP of Ukraine)
Емблема
Рік заснування 1993
Рік закриття
Країна Україна
Місто Київ
Тип закладу наукова установа
Форма власності державна
Підпорядкування Національна академія педагогічних наук України
Напрями діяльності освіта осіб з особливими потребами в Україні
Очільники Прохоренко Леся Іванівна
Адреса 04060 Київ, вул. М. Берлінського 9
Вебсайт www.ispukr.org.ua/

Історична довідка

Заснування. Підпорядкування

Науково-дослідна установа створена у листопаді 1993 року з метою розроблення теоретичних і методичних засад розвитку спеціальної педагогіки і психології, науково-теоретичного і навчально-методичного забезпечення функціонування системи освіти осіб з особливими потребами. Постановою Кабінету Міністрів України від 16 червня 1992 р. та відповідним рішенням Президії Академії педагогічних наук України від 24 листопада 1993 р. було створено Інститут дефектології АПН України. У травні 2001 р. його перейменовано на Інститут спеціальної педагогіки АПН України, а з вересня 2018 р. — на Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України. Заснування і розвиток Інституту зумовлені необхідністю розв’язання завдань розбудови і вдосконалення освіти осіб з особливими потребами в Україні та розроблення теоретичних, методичних, нормативно-правових засад навчання, виховання й розвитку таких дітей у нових умовах соціальноекономічного розвитку, підготовки їх до самостійного життя та інтеграції в суспільство .

Правонаступництво

Назва на момент заснування від 24 листопада 1993 року - Інститут дефектології АПН України. З вересня 2018 року – Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України.

Очільники

Першим директором Інституту став Бондар Віталій Іванович, доктор педагогічних наук, професор, дійсний член (академік) НАПН України, Заслужений працівник народної освіти України. З 2009 р. установу очолює Засенко В’ячеслав Васильович, доктор педагогічних наук, професор., дійсний член (академік) НАПН України, Заслужений діяч науки і техніки України. З 2021 р. посаду директора обіймає Прохоренко Леся Іванівна, доктор психологічних наук, професор.

Основні відомості

Структура та кадровий склад

Наукову структуру Інституту складають 7 наукових підрозділів (відділів):

  1. Відділ інклюзивного навчання
  2. Відділ освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку
  3. Відділ освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку
  4. Відділ логопедії
  5. Відділ психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами
  6. Відділ української жестової мови
  7. Відділ компаративістики і міжнародних наукових зв’язків

Освітня діяльність

Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України надає освітні послуги з підвищення кваліфікації керівних, педагогічних та науково-педагогічних працівників навчальних закладів (Ліцензія МОН України АД № 034572). Курси підвищення кваліфікації проводяться відповідно до вимог «Порядку підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників» (Постанова КМУ від 21.08.2019 року №800 зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМУ від 27.12. 2019 року №1133) з використанням інноваційних освітніх технологій, пропонують сучасний зміст з урахуванням запитів слухачів і замовників освітніх послуг.

Педагогічним працівникам пропонується самостійно обирати зручну форму навчання: очну, очно-дистанційну та повністю дистанційну.

Науково-дослідна діяльність

Основні напрями діяльності:

  1. розроблення науково-теоретичних засад навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами;
  2. визначення психолого-педагогічних детермінант розвитку освіти осіб з особливими потребами в умовах спеціальних закладів дошкільної освіти, закладів загальної середньої освіти для дітей з особливими потребами; закладів освіти інноваційного типу: заклади освіти з інклюзивною формою навчання, навчально-реабілітаційні та оздоровчі центри, багатопрофільні реабілітаційні установи;
  3. розроблення та впровадження інноваційних технологій і моделей психолого-педагогічного й корекційно-розвивального супроводів дітей з особливими освітніми потребами;
  4. модернізація змісту освіти осіб із особливими потребами відповідно до Державного стандарту та Концепції Нової української школи;
  5. впровадження результатів наукових досліджень у практику навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами;
  6. участь у розробленні законодавчої і нормативно-правової баз стосовно галузі освіти осіб з особливими потребами;
  7. підготовка наукових кадрів через аспірантуру, докторантуру;
  8. надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації керівних, педагогічних та науково-педагогічних працівників закладів освіти;
  9. надання консультативної допомоги науковцям, практикам, батькам дітей з особливими освітніми потребами;
  10. узагальнення та впровадження кращого вітчизняного й зарубіжного досвіду навчання, виховання і супроводу дітей з особливими освітніми потребами;
  11. популяризація знань про особливості розвитку, навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами;
  12. співробітництво з вітчизняними і зарубіжними науковими центрами, закладами освіти, державними та громадськими організаціями;
  13. участь у міжнародних освітніх проектах.

Серед важливих напрямів діяльності співробітників Інституту – робота над надзвичайно актуальними питаннями, що стосуються впровадження інклюзивного навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку, надання методичної допомоги закладам та установам нових типів, які забезпечують різноманітний спектр послуг дітям з особливими освітніми потребами та їхнім сім’ям.

Серед основних наукових результатів найзначущішими є: розроблення теоретико-методологічних та методичних засад забезпечення навчання дітей з особливими освітніми потребами; визначення системоутворюючих складових інклюзивного навчання та організаційно-методичних підходів до його впровадження в Україні; розроблення на цій основі наукового та навчально-методичного забезпечення; розроблення теоретико-методичних засад навчання дітей з порушеннями слуху в умовах модернізації освіти; розроблення психолого-педагогічних засад корекційно-розвивального навчання дітей з порушеннями когнітивного розвитку; обґрунтування білінгвального навчання осіб з порушеннями слуху та розроблення лінгво-теоретичних засад української жестової мови; розроблення особистісно-орієнтованих технологій навчання дітей з порушеннями зору; визначення основних напрямів психологічної допомоги дітям з особливими потребами; розроблення корекційно-реабілітаційних технологій роботи з дітьми з аутистичним синдромом, інтелектуальними, сенсорними та комбінованими порушеннями; розроблення комп’ютерних навчально-розвивальних технологій для дітей з порушеннями психофізичного розвитку та ін.

Результати теоретико-експериментальних досліджень покладено в основу розроблення концепцій, підручників, науково-методичних і навчальних посібників, програмно- та навчально-методичних комплексів. Загалом за роки існування Інституту опубліковано близько 6000 наукових праць, а результати досліджень стовідсотково впроваджено в педагогічну практику.

Підготовка наукових кадрів

В установі функціонує аспірантура ‌та‌ ‌докторантура ‌з ‌підготовки ‌здобувачів‌ ‌вищої‌ ‌освіти‌ ‌ступенів‌ ‌‌доктора‌ ‌філософії‌‌ ‌та‌ ‌доктора‌ ‌наук‌‌ ‌за‌ ‌спеціальностями:

‌● ‌у‌ ‌галузі‌ ‌01‌ ‌«Освіта‌ ‌/‌ ‌Педагогіка» ‌–‌ ‌ ‌016‌ ‌Спеціальна освіта‌

● ‌у‌ ‌галузі‌ ‌05‌ ‌«Соціальні‌ ‌та‌ ‌поведінкові‌ ‌науки»‌ ‌–‌ ‌053‌ Психологія ‌

Ліцензія‌ ‌Міністерства‌ ‌освіти‌ ‌і‌ ‌науки‌ ‌України‌ ‌ за‌ ‌ наказом‌ ‌МОН‌ ‌України‌ ‌від 15.09.2016‌ ‌р.‌ ‌№‌ ‌1111(вперше).‌ ‌ Рішення‌ ‌ засідання‌ ‌ вченої‌ ‌ради‌ ‌Інституту спеціальної‌ ‌ педагогіки‌ ‌ і‌ ‌психології‌ ‌ імені‌Миколи‌ ‌Ярмаченка‌ ‌НАПН‌ ‌України‌ ‌від‌ ‌1‌ ‌вересня‌ ‌2016‌ ‌року‌ ‌(протокол‌ ‌№‌ ‌7‌ ‌про‌ ‌відкриття‌ ‌аспірантури), від‌ ‌29‌ ‌грудня‌ ‌2016‌ ‌року‌ ‌(протокол‌ ‌№‌ ‌29‌ ‌про‌ ‌відкриття‌ ‌докторантури).‌ Наказ №275-л від 13.12.2021 р. Про ліцензування освітньої діяльності. ‌

Форми‌ ‌і‌ ‌терміни‌ ‌навчання:

●Аспірантура (підготовка здобувачів вищої освіти ступеня доктор філософії)‌ ‌–‌ ‌очна‌/заочна ‌‌(за‌ ‌рахунок‌ ‌коштів‌ ‌фізичних‌ ‌і‌ ‌юридичних‌ ‌осіб)‌ ‌–‌ ‌‌4‌ ‌роки‌

‌●Докторантура‌ ‌(підготовка‌ ‌здобувачів‌ ‌вищої‌ ‌освіти‌ ‌ступеня‌ ‌доктор‌ ‌наук)‌ ‌–‌‌очна‌ ‌(‌за‌ ‌рахунок‌ ‌коштів‌ ‌фізичних‌ ‌і‌ ‌юридичних‌ ‌осіб)‌ ‌–‌ ‌‌2‌ ‌роки‌

В Інституті функціонує Рада молодих вчених.

Наукові школи

  1. «Системи навчання і освіти в комп’ютерно орієнтованому середовищі». Керівник – Биков Валерій Юхимович (д.т.н., проф., дійсний член НАПН України). Напрями роботи: моделювання організаційних систем відкритої освіти; засоби і технології комп’ютерно орієнтованого навчального середовища.
  2. «Електронні відкриті системи та інформатична підготовка вчителя». Керівник – Спірін Олег Михайлович (д. пед. н., проф., член-кореспондент НАПН України). Напрями роботи: теорії і методики навчання основ інформатики.

Спільні науково-дослідні лабораторії

Створено спільні науково-дослідні лабораторії з Херсонським державним університетом, Державним університетом «Житомирська політехніка», Центральноукраїнським державним педагогічним університетом імені Володимира Винниченка.

Виконувались спільні дослідження з Науково-дослідним центром навчально-наукових приладів Інституту прикладної фізики НАН України. Інститут є співзасновником та здійснює координацію роботи Наукового Центру засобів навчання на базі Центральноукраїнського державного педагогічного університету ім. В. Винниченка.

Міжнародна співпраця

Здійснюється міжнародна співпраця з питань наукового співробітництва, обміну досвідом, спільних публікацій, наукових заходів з:

  1. Університетом ім. Я. Коменського, м. Братислава (Словаччина);
  2. Копенгагенським університетом, м. Копенгаген (Данія); Університетом м. Кельце (Польща).

Інститут співпрацює з провідними світовими компаніями в галузі інформаційних технологій: Mіcrosoft, Cіsco, VMware та ін.

Укладено угоду про співробітництво з Педагогічним університетом у Кракові (Польща).

Участь у наукових та освітніх проєктах

У 2024 р. Інститут став учасником проєкту "Повна назва проєкту" (АБР-РА-101129029), що виконуватиметься протягом 2024-2026 рр. в межах ERASMUS+ за напрямом CBHE.

Проведення науково-практичних масових заходів

Інститут є організатором таких щорічних конференцій:

  1. «Інформаційно-комунікаційні технології в освіті» (співорганізатор – Херсонський державний університет)
  2. «Сучасні інформаційні технології» (співорганізатор – Вінницький педагогічний університет)


На базі установи проводяться такі науково-методичні семінари:

  1. «Штучний інтелект в освіті»
  2. «Сучасні комунікаційні засоби»

Видавнича діяльність

Інститут є засновником періодичних науково-методичних видань, які внесено до переліку фахових видань України (категорія Б) у галузях «Спеціальна педагогіка» та «Спеціальна психологія»:

  1. науково-методичного, інформаційного часопису «Особлива дитина: навчання та виховання» (http://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child);
  2. збірника наукових праць «Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови» (https://spp.org.ua/index.php/journal).


Бібліотечний фонд

На базі Інституту функціонує Електронна бібліотека НАПН України (http://lіb.ііtta.gov.ua), що створена на відкритій платформі EPrints і станом на червень 2024 року містить понад 35 тис. ресурсів (майже 16 тис. завантажень).

Матеріально-технічна база

Локальна мережа установи забезпечує доступ до мережі Інтернет. Інституту належать два домени, на яких розміщені сайти інформаційних науково-освітніх ресурсів, включаючи технологічні.

Послуги та заходи

Вплив і суспільне значення

Колектив установи брав активну участь у розробленні й виконанні державних документів з розвитку освіти та державних програм, а саме:

  1. Національної доктрини розвитку освіти України в ХХІ ст.,
  2. Білої книги національної освіти України,
  3. Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти).
  4. Розроблені та підтримуються цифрові освітні ресурси (сайти, портали, дистанційні курси та ін.).

Видатні представники

У складі колективу науковців Інституту працюють видатні вчені – дійсні члени НАПН України - Іванов І. І., Петренко М. С.

Зв’язок з Україною (для іноземних організацій)

Здобутки, нагороди, відзнаки

Співробітники Інституту неодноразово ставали лауреатами щорічних конкурсів у межах Виставок-презентацій «Інноваційні технології навчання», «Інноватика в освіті України», «Сучасні навчальні заклади» та нагороджені дипломами, золотими й срібними медалями.

Наукові розробки працівників Інституту за результатами щорічного конкурсу Національної академії педагогічних наук України відзначені дипломами першого і другого ступеню за кращу наукову роботу.

Тут можна викласти відповідні фото за зразком:

Додаткові відомості

Фотогалерея

Відеоматеріали

Більше відеоматеріалів доступно на YouTube каналі Інституту:

Цікаві факти і висловлювання

У наших школах не повинно бути нещасливих дітей, душу яких гнітить думка, що вони ні на що не здібні. Успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для переборення труднощів, бажання вчитися. (Сухомлинський В.О.)

Довідка

Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України, Національна академія педагогічних наук України (ІСПП ім.Миколи Ярмаченка НАПН України) (іноз. The Mykola Yarmachenko Institute of Special Pedagogy and Psychology of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine (ISPP of Ukraine)) - єдина державна науково-дослідна установа, основною метою діяльності якої є теоретичне і методичне забезпечення функціонування й розвитку системи освіти осіб з особливими потребами в Україні та визначання стратегічних напрямів розвитку спеціальної педагогіки і спеціальної психології.

Тип закладу - наукова установа, форма власності - державна, рік заснування - 1993, Україна, Київ.

Напрями діяльності - освіта осіб з особливими потребами в Україні.

Очільники - Прохоренко Леся Іванівна, Засенко В’ячеслав Васильович.

Адреса - 04060 Київ, вул. М. Берлінського 9, вебсайт - www.ispukr.org.ua.

Джерела

  1. Джерело 1. Джерела оформлюються за ДСТУ 8302:2015.
  2. Джерело 2. Не рекомендовано використовувати посилання на російські та білоруські джерела.
  3. Джерела 3. Назви країн-агресорів, їхніх населених пунктів та прізвища лідерів рекомендовано зазначати з малої літери.

Автор


Оприлюднено: 16.10.2024

Останні зміни: 16.10.2024

Модератор: Login_redactora

Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 14 14 705 289 626 41 73 59 22 17 1 21
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України. Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України (дата звернення: 1.грудень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, грудень 1). Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України. Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України.
І. Прізвище, І. Прізвище "Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України. Дата звернення: грудень 1, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України." Українська електронна енциклопедія освіти 1 грудень 2025. Веб. 1 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 1 грудень 2025) дата звернення 1 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення грудень 1, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України. Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України> [Дата звернення 1 грудень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України. Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 грудень 1; цитовано 2025 грудень 1]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України.
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей