Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України
Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України (ІСПП ім. Миколи Ярмаченка НАПН України) - (іноз. The Mykola Yarmachenko Institute of Special Pedagogy and Psychology of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine (ISPP of Ukraine)) - єдина державна науково-дослідна установа, основною метою діяльності якої є теоретичне і методичне забезпечення функціонування й розвитку системи освіти осіб з особливими потребами в Україні та визначання стратегічних напрямів розвитку спеціальної педагогіки і спеціальної психології. Провідна наукова установа у складі Національної академії педагогічних наук України.
Історична довідка
Заснування. Підпорядкування
Науково-дослідна установа створена у листопаді 1993 року з метою розроблення теоретичних і методичних засад розвитку спеціальної педагогіки і психології, науково-теоретичного і навчально-методичного забезпечення функціонування системи освіти осіб з особливими потребами.
Постановою Кабінету Міністрів України від 16 червня 1992 р. та відповідним рішенням Президії Академії педагогічних наук України від 24 листопада 1993 р. було створено Інститут дефектології АПН України. У травні 2001 р. його перейменовано на Інститут спеціальної педагогіки АПН України, а з вересня 2018 р. — на Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України.
Заснування і розвиток Інституту зумовлені необхідністю розв’язання завдань розбудови і вдосконалення освіти осіб з особливими потребами в Україні та розроблення теоретичних, методичних, нормативно-правових засад навчання, виховання й розвитку таких дітей у нових умовах соціальноекономічного розвитку, підготовки їх до самостійного життя та інтеграції в суспільство .
Правонаступництво
Назва на момент заснування від 24 листопада 1993 року - Інститут дефектології АПН України. З вересня 2018 року – Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України.
Очільники
Першим директором Інституту став Бондар Віталій Іванович, доктор педагогічних наук, професор, дійсний член (академік) НАПН України, Заслужений працівник народної освіти України. З 2009 р. установу очолює Засенко В’ячеслав Васильович, доктор педагогічних наук, професор., дійсний член (академік) НАПН України, Заслужений діяч науки і техніки України. З 2021 р. посаду директора обіймає Прохоренко Леся Іванівна, доктор психологічних наук, професор.
Основні відомості


Структура та кадровий склад
Наукову структуру Інституту складають 7 наукових підрозділів (відділів):
- Відділ інклюзивного навчання
- Відділ освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку
- Відділ освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку
- Відділ логопедії
- Відділ психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами
- Відділ української жестової мови
- Відділ компаративістики і міжнародних наукових зв’язків
Освітня діяльність
Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України надає освітні послуги з підвищення кваліфікації керівних, педагогічних та науково-педагогічних працівників навчальних закладів (Ліцензія МОН України АД № 034572).
Курси підвищення кваліфікації проводяться відповідно до вимог «Порядку підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників» (Постанова КМУ від 21.08.2019 року №800 зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМУ від 27.12. 2019 року №1133) з використанням інноваційних освітніх технологій, пропонують сучасний зміст з урахуванням запитів слухачів і замовників освітніх послуг.
Педагогічним працівникам пропонується самостійно обирати зручну форму навчання: очну, очно-дистанційну та повністю дистанційну.
Науково-дослідна діяльність
Основні напрями діяльності:
- розроблення науково-теоретичних засад навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами;
- визначення психолого-педагогічних детермінант розвитку освіти осіб з особливими потребами в умовах спеціальних закладів дошкільної освіти, закладів загальної середньої освіти для дітей з особливими потребами; закладів освіти інноваційного типу: заклади освіти з інклюзивною формою навчання, навчально-реабілітаційні та оздоровчі центри, багатопрофільні реабілітаційні установи;
- розроблення та впровадження інноваційних технологій і моделей психолого-педагогічного й корекційно-розвивального супроводів дітей з особливими освітніми потребами;
- модернізація змісту освіти осіб із особливими потребами відповідно до Державного стандарту та Концепції Нової української школи;
- впровадження результатів наукових досліджень у практику навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами;
- участь у розробленні законодавчої і нормативно-правової баз стосовно галузі освіти осіб з особливими потребами;
- підготовка наукових кадрів через аспірантуру, докторантуру;
- надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації керівних, педагогічних та науково-педагогічних працівників закладів освіти;
- надання консультативної допомоги науковцям, практикам, батькам дітей з особливими освітніми потребами;
- узагальнення та впровадження кращого вітчизняного й зарубіжного досвіду навчання, виховання і супроводу дітей з особливими освітніми потребами;
- популяризація знань про особливості розвитку, навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами;
- співробітництво з вітчизняними і зарубіжними науковими центрами, закладами освіти, державними та громадськими організаціями;
- участь у міжнародних освітніх проектах.
Серед важливих напрямів діяльності співробітників Інституту – робота над надзвичайно актуальними питаннями, що стосуються впровадження інклюзивного навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку, надання методичної допомоги закладам та установам нових типів, які забезпечують різноманітний спектр послуг дітям з особливими освітніми потребами та їхнім сім’ям.
Серед основних наукових результатів найзначущішими є: розроблення теоретико-методологічних та методичних засад забезпечення навчання дітей з особливими освітніми потребами; визначення системоутворюючих складових інклюзивного навчання та організаційно-методичних підходів до його впровадження в Україні; розроблення на цій основі наукового та навчально-методичного забезпечення; розроблення теоретико-методичних засад навчання дітей з порушеннями слуху в умовах модернізації освіти; розроблення психолого-педагогічних засад корекційно-розвивального навчання дітей з порушеннями когнітивного розвитку; обґрунтування білінгвального навчання осіб з порушеннями слуху та розроблення лінгво-теоретичних засад української жестової мови; розроблення особистісно-орієнтованих технологій навчання дітей з порушеннями зору; визначення основних напрямів психологічної допомоги дітям з особливими потребами; розроблення корекційно-реабілітаційних технологій роботи з дітьми з аутистичним синдромом, інтелектуальними, сенсорними та комбінованими порушеннями; розроблення комп’ютерних навчально-розвивальних технологій для дітей з порушеннями психофізичного розвитку та ін.
Результати теоретико-експериментальних досліджень покладено в основу розроблення концепцій, підручників, науково-методичних і навчальних посібників, програмно- та навчально-методичних комплексів. Загалом за роки існування Інституту опубліковано близько 6000 наукових праць, а результати досліджень стовідсотково впроваджено в педагогічну практику.
Підготовка наукових кадрів
В установі функціонує аспірантура та докторантура з підготовки здобувачів вищої освіти ступенів доктора філософії та доктора наук за спеціальностями:
● у галузі 01 «Освіта / Педагогіка» – 016 Спеціальна освіта
● у галузі 05 «Соціальні та поведінкові науки» – 053 Психологія
Ліцензія Міністерства освіти і науки України за наказом МОН України від 15.09.2016 р. № 1111(вперше). Рішення засідання вченої ради Інституту спеціальної педагогіки і психології іменіМиколи Ярмаченка НАПН України від 1 вересня 2016 року (протокол № 7 про відкриття аспірантури), від 29 грудня 2016 року (протокол № 29 про відкриття докторантури). Наказ №275-л від 13.12.2021 р. Про ліцензування освітньої діяльності.
Форми і терміни навчання:
●Аспірантура (підготовка здобувачів вищої освіти ступеня доктор філософії) – очна/заочна (за рахунок коштів фізичних і юридичних осіб) – 4 роки
●Докторантура (підготовка здобувачів вищої освіти ступеня доктор наук) –очна (за рахунок коштів фізичних і юридичних осіб) – 2 роки
За роки існування Інституту було захищено понад 200 кандидатських і докторських дисертацій.
В Інституті функціонує Рада молодих вчених.
Наукові школи
Роботі з молоддю в Інституті сприяє наявність наукових шкіл (керівники: акад. В. Засенко, чл.-кор. А. Колупаєва, д-р психол. наук Л. Прохоренко, д-р пед. наук С. Кульбіда, д-р психол. наук В. Кобильченко, д-р психол. наук І. Омельченко), які охоплюють такі напрями досліджень, як проблеми інклюзивного навчання, жестової мови, раннього втручання, психолого-педагогічного супроводу осіб з особливими потребами та ін. Саме в них підготовлено більшість докторів і кандидатів наук, що нині працюють в Інституті.
Спільні науково-дослідні лабораторії
Міжнародна співпраця
Інститут є знаною установою не лише на теренах України, а й далеко за її межами. Цьому сприяють тісні зв’язки із закладами й науковими установами багатьох країн світу (Канада, Польща, США, Естонія, Латвія, Чехія, Словаччина та ін.), виконання спільних проєктів, проведення спільних досліджень і масових заходів, зокрема:
проєкт для батьків глухих дітей «Poland-Ukraine Sign Camp» (2016-2017 рр.);
проєкт імені Леонардо да Вінчі «Spread the sign» («Поширимо жест») (2016-2017 рр.);
україно-нідерландський експеримент «Перспектива 21/3: Інтеграція дітей з синдромом Дауна в освітнє середовище» (2016-2019 рр.);
проєкт «The Use of ICF to Ensure Inclusiveness of Education» («Використання МКФ для забезпечення освіти для всіх») (розпочато у 2019 р.);
проєкт «Удосконалення процесу опанування навичок читання шляхом упровадження адаптивного кириличного шрифту Inclusion UKR у навчально-виховний процес учнів 1-2 класів закладів загальної середньої освіти» (2020-2022 рр.);
україно-канадський проєкт з порівняльного аналізу компетентностей учителів і кращих практик реалізації інклюзивного навчання в ЗЗСО України та Канади (Конкордія, м. Едмонтон) (2021-2025 рр.) та ін.
Участь у наукових та освітніх проєктах
Проведення науково-практичних масових заходів
Із 2015 р. Інститут запровадив щорічні Міжнародні конгреси зі спеціальної педагогіки та психології, метою яких є створення фахової платформи для обговорення важливих питань і шляхів вирішення проблем організації навчання дітей з особливими освітніми потребами в Україні. За цей час проведено дев’ять Міжнародних конгресів, у яких взяли участь вчені, керівники закладів вищої освіти та наукових установ України, представники закладів всіх рівнів освіти Канади, США, Польщі, Словенії, Чехії, Болгарії, Грузії та інших країн.
Видавнича діяльність
Інститут є засновником періодичних науково-методичних видань, які внесено до переліку фахових видань України (категорія Б) у галузях «Спеціальна педагогіка» та «Спеціальна психологія»:
- науково-методичного, інформаційного часопису «Особлива дитина: навчання та виховання» (http://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child);
- збірника наукових праць «Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови» (https://spp.org.ua/index.php/journal).
-
Фото 1
-
Фото 2
Бібліотечний фонд
Електронні ресурси та завершені праці розміщено в Електронній бібліотеці НАПН України :
https://lib.iitta.gov.ua/view/divisions/ins=5Fspe=5Fped/
Матеріально-технічна база
Послуги та заходи
Вплив і суспільне значення
Видатні представники
У складі колективу науковців Інституту працюють видатні вчені – дійсні члени НАПН України - Засенко В. В., Колупаєва А. А.
Зв’язок з Україною (для іноземних організацій)
Здобутки, нагороди, відзнаки
Співробітники Інституту неодноразово ставали лауреатами щорічних конкурсів у межах Виставок-презентацій «Інноваційні технології навчання», «Інноватика в освіті України», «Сучасні навчальні заклади» та нагороджені дипломами, золотими й срібними медалями.
Наукові розробки працівників Інституту за результатами щорічного конкурсу Національної академії педагогічних наук України відзначені дипломами.
Додаткові відомості
Фотогалерея
-
Фото 1
-
Фото 2
-
Фото 3
-
Ярмаченко М.Д.
Відеоматеріали
Більше відеоматеріалів доступно на YouTube каналі Інституту:
Цікаві факти і висловлювання
У наших школах не повинно бути нещасливих дітей, душу яких гнітить думка, що вони ні на що не здібні. Успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для переборення труднощів, бажання вчитися. (Сухомлинський В.О.)
Довідка
Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН України, Національна академія педагогічних наук України (ІСПП ім.Миколи Ярмаченка НАПН України) (іноз. The Mykola Yarmachenko Institute of Special Pedagogy and Psychology of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine (ISPP of Ukraine)) - єдина державна науково-дослідна установа, основною метою діяльності якої є теоретичне і методичне забезпечення функціонування й розвитку системи освіти осіб з особливими потребами в Україні та визначання стратегічних напрямів розвитку спеціальної педагогіки і спеціальної психології.
Тип закладу - наукова установа, форма власності - державна, рік заснування - 1993, Україна, Київ.
Напрями діяльності - освіта осіб з особливими потребами в Україні.
Очільники - Прохоренко Леся Іванівна, Засенко В’ячеслав Васильович.
Адреса - 04060 Київ, вул. М. Берлінського 9, вебсайт - www.ispukr.org.ua.
Джерела
- Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України URL: https://ispukr.org.ua/
- Статут Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України URL: https://ispukr.org.ua/articles/21/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%82%20%D0%B2%D1%96%D0%B4%2017122020%20%D1%80%D0%BE%D0%BA%D1%83.pdf
Автор
Оприлюднено: 16.10.2024
Останні зміни: 23.10.2024
Модератор: Грибань Г. В.