Сухомлинський Василь Олександрович
(далі — С.) (29.09.1918 р., с. Василівка Херсонської губ. (нині — Кіровоградська обл.) — 02.09.1970 р., с. Павлиш Кіровоградської обл.) — видатний педагог, публіцист, дитячий письменник.
Життєпис
Був другою дитиною в селянській родині. Після навчання в семирічній школі у 1934 р. вступив на підготовчі курси учительського ін-ту в м. Кременчуці, навчався на ф-ті укр. мови і літератури. Через хворобу в 1935 р. залишив навчання й розпочав роботу вчителем у сільських школах, навчався заочно в Полтавському пед. ін-ті, закінчив його екстерном у 1938 р., працював завучем у середній школі с. Онуфріївка. В 1941 р. Сухомлинський був мобілізований, брав участь у бойових діях. Після тяжкого поранення у 1942 р. був комісований, працював до 1944 р. директором школи в с. Ува в Удмуртії. Після звільнення України з 1944 по 1948 рр. працював завідувачем Онуфріївського райвідділу народної освіти. 31948 р. й до кінця життя — директор середньої школи у с. Павлиш Онуфріївського р-ну на Кіровоградщині.
Діяльність
Розробив власну пед. концепцію, яка ввійшла до загальнозначущих пед. надбань як гуманістична, спрямована на вільний розвиток дитини, що спирається на довіру і повагу до кожної особистості, її самоцінність й неповторність. Вона включає соціальне середовище в сферу пед. впливів, і, зокрема, такі форми як «уроки мислення на природі», «школа під голубим небом», «школа радості» тощо. Ввів поняття «інтелектуальний фон школи», «радість пізнання», «вузлики знань». Наполягав на необхідності формування у дітей та підлітків «культури бажань», «культури почуттів». У своїх міркуваннях Сухомлинський спирався на етнопедагогіку, обстоював народні імперативи та цінності, педагогізував їх і вводив в усі ланки виховного процесу. Розширюючи пед. простір, починає сам створювати казки, оповідання, притчі й широко застосовувати їх у етико-естетичному вихованні школярів. Нині його художні твори широко використовуються у вихованні дітей дошкільного та шкільного віку. Свої ідеї щодо освіти і виховання дітей оприлюднював у багатьох пед. і публіцистичних працях, що публікувалися масовими тиражами в багатьох країнах світу. На початок XXI ст. вийшло 65 назв його творів накладом понад 15 млн примірників, перекладених 59 мовами народів світу, серед яких: «Серце віддаю дітям» (1968) — 59 видань 30-ма мовами світу; «Павлиська середня школа» (1969) — 15 видань; «Народження громадянина» (1970) — 32 видання різними мовами світу; «Розмова з молодим директором школи» (1973) — 14 видань; «Сто порад учителеві» (1981) —17 видань та ін. Виходять тематичні збірники його праць та уривків з них, підготовлені різними упорядниками («Батьківська педагогіка» (1978), «Родина в сердце» (1978), «Об умственном воспитании» (1983) та ін. Запропоновані С. пед. технології та художні твори широко впроваджено в укр. дошкільну та початкову освіту, підготовку вчителів. Започатковане в 2018 р. реформування загальної середньої освіти під назвою «Нова українська школа» багато в чому відштовхується від ідей, запропонованих Сухомлинським це, перш за все, позитивний образ школи, навчання із захопленням, вихід за межі класної кімнати, уроки мислення і уроки милування природою, написання творчих есе як розвиток креативності, інклюзія і т. ін. Ім’я Сухомлинського нині носять навч. заклади різних рівнів, Держ. наук.-пед. бібліотека Нац. академії пед. наук України. З 1975 р. у Павлиші функціонує Держ. пед.-меморіальний музей В. О. Сухомлинського. Створена і активно працює Всеукр. асоціація Василя Сухомлинського (1991). 27 років поспіль проводяться щорічні Всеукр. та Міжнар. пед. читання «Василь Сухомлинський і сучасність». Ідеї Сухомлинського отримали визнання в Греції, Китаї, Південній Кореї, Німеччині, Польщі, Австралії та США. Зокрема, впродовж останніх 10 років у Китаї побачили світ 52 найменування праць педагога, перекладених китайською мовою із загальним накладом у декілька мільйонів примірників, видрукувано 6097 книг і статей, присвячених ідеям В. О. Сухомлинського. Розвиває ідеї укр. педагога і Всекитайське товариство прихильників В. О. Сухомлинського, створене у 1998 р. З 2015 р. в Австралії виходить Інтернет-видання інформаційного бюлетеня «Sukhomlinsky News», призначеного для англомовного вчительства. Доробок педагога широко представлений і на електронних носіях. Так, пошукова система Google надає 407000 посилань за прізвищем В. О. Сухомлинський українською та російською мовами і 4430 — англійською. Визначною подією для укр. освітян стало внесення у 2018 р. до Календаря пам’ятних дат, що відзначаються на рівні ЮНЕСКО, 100-річчя від дня народження Сухомлинського як видатного педагога сучасності. У вшануванні цієї дати взяли участь освітяни та громадськість усіх регіонів України, відзначалася вона і в ін. країнах — Польщі, Китаї, Росії, Німеччині.
Твори
- 1. Вибр. твори. Київ, 1976—1977.
- 2. «Обережно: дитина!» В. О. Сухомлинський про важких дітей [Тем. зб.]. Луганськ, 2008. 263 с.
- 3. Любов до рідного слова [Тем. зб]. Переяслав-Хмельницький, 2008. 195 с.
- 4. Хрестоматия по етике. М., 1990.
- 5. Я розповім вам казку... Філософія для дітей. Харків, 2016. 574 с
Літ.:
- 1. В. О. Сухомлинський у роздумах сучасних українських педагогів: монографія. Луганськ, 2012. 504 с.
- 2. Василь Олександрович Сухомлинський: до 100-річчя від дня народження. Біобібліогр. покажч. І НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. Вінниця: Твори, 2018. 395 с.