Admin (обговорення | внесок) (Створена сторінка: {{Потребує редагування}} {{Стаття довідка}} Категорія:Blog Категорія:Освіта) |
Немає опису редагування |
||
Рядок 1: | Рядок 1: | ||
{{ | {{Довідка | ||
{{ | |Name=Personally-Developmental Technologies for Skilled Workers Training | ||
|Абревіатура=ОРТ | |||
|Дефініція=Група педагогічних технологій, які забезпечують розвиток інноваційного фахівця як цілісної особистості, професіонала та громадянина. | |||
|Ілюстрація=Burov 2.jpg | |||
|Аудіо=- | |||
}} | |||
===Як оформляти посилання=== | |||
Цей фрагмент - тільки довідкова інформація для редакторів, його не треба залишати в готових статтях | |||
Важливо звернути увагу, що ми працюємо у семантичних вікі, і тому бажано не використовувати посилання без визначення їх змісту | |||
Наявність таких посилань дозволить знаходити потрібні у пошукових запитах | |||
====Посилання на зовнішній інформаційний ресурс==== | |||
Інформацію можна отримати за посиланням ([[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Інформаційний_простір]] | |||
або | |||
Опис посилання | |||
Додаткову інформацію иожна подивитися у зовнішній енциклопедії - [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Інформаційний_простір|у Вікіпедії]]. | |||
====Посилання на іншу сторінку УЕЕО==== | |||
Доцілно використовувати семантичні властивості, що характеризують зміст цього посилання, такі як "Співпраця", "Автор ідеї", "Має відношення" та "Використовує" - подібно тому, як це робиться у блоці "Довідка". Якщо потрібно, будуть створені додаткові властивості. | |||
Приклади: | |||
Якщо треба змінити форму опису | |||
Це поняття стосується такого важливого поняття, яке описане у статті [[Близько::стаття УЕЕО |щось про інший приклад]] | |||
Цей науковець співпрацював з [[Співпраця::Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова |Національним університетом імені М. П. Драгоманова]] | |||
якщо не потрібно змінювати форму опису. | |||
Автором цієї теорії є [[Автор ідеї::Наукова школа Жалдака М. І.]] | |||
Посилання буде червоним, якщо такої сторінки в УЕЕО ще немає. Це не помилка, воно запрпацює автоматично після того, як сторінка буде створена. | |||
====Ілюстрації==== | |||
Досить просто додати одну ілюстрацію уніфікованого розміру у довільному мчсці за допомогою шаблона Зображення з параметрами Назва та Підпис: | |||
{{Зображення | |||
|Назва=Statistic_id272014_most-used-social-networks-2024-by-number-of-users.png | |||
|Підпис=Це підпис під ілюстрацією-прикладом | |||
}} | |||
===Історична довідка=== | |||
====Передумови виникнення / Заснування / Походження==== | |||
Ідеї особистісно-розвивального навчання сягають корінням праць європейських педагогів, таких як Ж-Ж. Руссо, Й. Г. Песталоцці та А. Дістервег, які наголошували на цілісному розвитку та активності учня. У ХХ столітті ці підходи були поглиблені в концепціях прогресивної освіти (Д. Дьюї) та гуманістичної психології (К. Роджерс), що фокусувалися на самоактуалізації особистості. | |||
На теренах української педагогічної науки вагомий внесок у дослідження проблеми технологічності освітнього процесу внесли такі відомі вчені, як А. Алексюк, С. Гончаренко, В. Євдокимов, А. Нісімчук, О. Пєхота, І. Прокопенко, С. Бондар та ін. Технології, орієнтовані на розвиток особистості, стали предметом досліджень А. Дьоміна, В. Козакова, П. Лузана, О. Падалки, В. Рибалки та ін. | |||
З появою інформаційних технологій ОРТ еволюціонували до технологій п'ятого покоління, орієнтованих на глобальну взаємодію та використання ІТ-мереж. | |||
У підготовці кваліфікованих робітників, особливо з переходом до компетентнісного підходу, ОРТ стали ключовими для формування «м'яких навичок» (soft-skills), таких як креативність, критичне мислення, емоційний інтелект, комунікативні здібності, здатність до взаємодії. Сучасні дослідження в цій сфері Інституту професійної освіти НАПН України продовжують прогресивні традиції, інтегруючи особистісно-орієнтовані підходи та розвиток актуальних компетентностей у професійній освіті України. | |||
====Еволюція формування, становлення==== | |||
===Основні відомості=== | |||
ОСОБИСТІСНО-РОЗВИВАЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ ПІДГОТОВКИ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ – група педагогічних технологій, які забезпечують розвиток інноваційного фахівця як цілісної особистості, професіонала та громадянина і характеризуються комплексним формуванням ключових і професійних компетентностей у здобувачів П(ПТ)О, урахуванням їхніх індивідуально-психологічних особливостей, використанням інтерактивних методів і форм, реалізацією особистісно орієнтованого змісту навчання. | |||
У підготовці кваліфікованих робітників поширення набули такі ОРТ: проєктне навчання, кейс-технологія, технологія веб-квесту, колективна розумова діяльність, імітаційно-ігрове навчання, розвиток критичного мислення, проблемно-розвивальне навчання, контекстне навчання, коучинг-технологія. Кожна з цих технологій є упорядкованою сукупністю методів, прийомів, процедур і операцій, за допомогою яких реалізуються розвивальні й навчальні цілі. | |||
Комплексна реалізація ОРТ передбачає створення особистісно-розвивального середовища ЗП(ПТ)О, що ґрунтується на педагогічній взаємодії науковців, методистів, педагогів та учнів ЗП(ПТ)О, стейкхолдерів. Таке середовище є поєднанням зовнішніх і внутрішніх умов, об’єктивних і суб’єктивних факторів навчально-виробничого процесу та сприяє задоволенню індивідуальних потреб, засвоєнню особистістю соціальних цінностей, позитивно впливає на процес становлення, розвитку й самореалізації майбутніх кваліфікованих робітників. | |||
Напрями вдосконалення ОРТ підготовки кваліфікованих робітників: створення проектів ОРТ для П(ПТ)О з детально виписаними складовими, етапами, процедурами; розроблення й застосування інструментів проєктування технологій (технологічні карти, конструктори занять, ІТ-засоби, засоби діагностики результативності освітньої діяльності здобувачів, готовності педагогічних працівників до запровадження ОРТ); підготовка педагогів і методистів системи П(ПТ)О до запровадження ОРТ; створення відповідного навчально-методичного забезпечення; застосування цифрових технологій. | |||
====Таксономія / Класифікація==== | |||
Ураховуючи вимоги та тенденції цифровізації освіти, виділяють чотири напрями : | |||
''фізична'' (вивчає питання, пов’язані з анатомічними, антропометричними, | |||
''нефізична'' (вивчає питання, не пов’язані з анатомічними, антропометричними, | |||
===Додаткові відомості=== | |||
====Фотогалерея==== | |||
====Відеоматеріали==== | |||
====Цікаві факти і висловлювання==== | |||
«Будь-яке навчання людини, є не що інше, як мистецтво сприяти прагненню природи до свого власного розвитку» (І.Г. Песталоцці) | |||
====Довідка==== | |||
<blockquote> | |||
'''[[Назва::Ббббббб]] ''' (''англ. - [[Name::Yyyyyyy]]'') - [[Дефініція:: розділ .... ергономіки як науково-практичної дисципліни, що вивчає освітню діяльність, ...., а також навчальне ми]]. | |||
</blockquote> | |||
===Джерела=== | |||
Вебквест у професійному навчанні: методичні рекомендації / Герлянд Т. М., Кулалаєва Н. В., Пащенко Т. М., Романова Г. М., Романов Л. А.; за заг. ред. Т. М. Герлянд. Київ: ІПТО НАПН України, 2016. 141 с. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/712105/1/Веб-квест.doc.pdf (дата звернення 07.06.2025). | |||
Педагогічні технології у професійній підготовці кваліфікованих робітників: довідник / Романова Г. М., Артюшина М. В., Слатвінська О. А. Київ: ІПТО НАПН України, 2015. 109 с. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/165884/1/ДОВІДНИК.pdf (дата звернення 08.06.2025). | |||
Підготовка педагогічних працівників професійно-технічних навчальних закладів до розроблення та застосування проектних технологій професійного навчання: тренінг курс: навч.-метод. посібник / В. М. Аніщенко, О. В. Глущенко, Н. В. Кулалаєва, Г. М. Романова, М. М. Шимановський, О. В. Глущенко, С. Г. Кравець, Т. М. Пащенко, Т. В. Пятничук, О. А. Слатвінська; за заг. ред. Г. М. Романової. Київ: ІПТО НАПН України, 2019. 158 с. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/718065/1/Посібник_педагоги_.pdf (дата звернення 08.06.2025). | |||
Проектна діяльність учнів професійно-технічних навчальних закладів: тренінг-курс: навч. посібник / В. М. Аніщенко, М. В. Артюшина, Т. М. Герлянд, Н. В. Кулалаєва, М. М. Шимановський та ін.; за заг. ред. Н. В. Кулалаєвої. Житомир: Полісся, 2018. 180 с. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/712110 (дата звернення 08.06.2025). | |||
Проектні технології навчання учнів професійно-технічних навчальних закладів: довідник / Глущенко О. В., Романов Л. А., Пащенко Т. М., Пятничук Т. В., Шимановський М. М.; за заг. ред. Л. А. Романова. Житомир: Полісся, 2019. 126 с. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/720947/1/14_Проектні_технології_Довідник.pdf (дата звернення 09.06.2025). | |||
Теорія і практика впровадження інноваційних технологій навчання у професійну підготовку кваліфікованих робітників: монографія / Лузан П. Г., Манько В. М., Нестерова Л. В, Романова Г. М.; за заг. ред. Г. М. Романової. Київ: Поліграфсервіс, 2014. 216 с. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/8012/1/Теорія%20і%20практика%20впровадження_Романова.pdf (дата звернення 09.06.2025). | |||
Теорія і практика проектного навчання у професійно-технічних навчальних закладах: монографія / В. М. Аніщенко, М. В. Артюшина, Т. М. Герлянд, Н. В. Кулалаєва, Г. М. Романова та ін.; за заг. ред. Н. В. Кулалаєвої. Житомир: Полісся, 2019. 208 с. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/718498 (дата звернення 06.06.2025). | |||
===Автори=== | |||
{{Статус гасла | |||
|Статус=Оприлюднено | |||
|День оприлюднення=31 | |||
|Місяць оприлюднення=06 | |||
|Рік оприлюднення=2025 | |||
|День змін=16 | |||
|Місяць змін=06 | |||
|Рік змін=2025 | |||
|Автор=Романова Г. М. | |||
|Модератор= | |||
}} | |||
[[Категорія:Blog]] | [[Категорія:Blog]] | ||
Версія за 19:25, 10 червня 2025
Особистісно-розвивальні технології підготовки кваліфікованих робітників (ОРТ) - (англ. Personally-Developmental Technologies for Skilled Workers Training) - Група педагогічних технологій, які забезпечують розвиток інноваційного фахівця як цілісної особистості, професіонала та громадянина.
Особистісно-розвивальні технології підготовки кваліфікованих робітників | |
---|---|
![]() |
Як оформляти посилання
Цей фрагмент - тільки довідкова інформація для редакторів, його не треба залишати в готових статтях
Важливо звернути увагу, що ми працюємо у семантичних вікі, і тому бажано не використовувати посилання без визначення їх змісту
Наявність таких посилань дозволить знаходити потрібні у пошукових запитах
Посилання на зовнішній інформаційний ресурс
Інформацію можна отримати за посиланням (https://uk.wikipedia.org/wiki/Інформаційний простір
або
Опис посилання
Додаткову інформацію иожна подивитися у зовнішній енциклопедії - у Вікіпедії.
Посилання на іншу сторінку УЕЕО
Доцілно використовувати семантичні властивості, що характеризують зміст цього посилання, такі як "Співпраця", "Автор ідеї", "Має відношення" та "Використовує" - подібно тому, як це робиться у блоці "Довідка". Якщо потрібно, будуть створені додаткові властивості.
Приклади:
Якщо треба змінити форму опису
Це поняття стосується такого важливого поняття, яке описане у статті щось про інший приклад
Цей науковець співпрацював з Національним університетом імені М. П. Драгоманова
якщо не потрібно змінювати форму опису.
Автором цієї теорії є Наукова школа Жалдака М. І.
Посилання буде червоним, якщо такої сторінки в УЕЕО ще немає. Це не помилка, воно запрпацює автоматично після того, як сторінка буде створена.
Ілюстрації
Досить просто додати одну ілюстрацію уніфікованого розміру у довільному мчсці за допомогою шаблона Зображення з параметрами Назва та Підпис:

Історична довідка
Передумови виникнення / Заснування / Походження
Ідеї особистісно-розвивального навчання сягають корінням праць європейських педагогів, таких як Ж-Ж. Руссо, Й. Г. Песталоцці та А. Дістервег, які наголошували на цілісному розвитку та активності учня. У ХХ столітті ці підходи були поглиблені в концепціях прогресивної освіти (Д. Дьюї) та гуманістичної психології (К. Роджерс), що фокусувалися на самоактуалізації особистості.
На теренах української педагогічної науки вагомий внесок у дослідження проблеми технологічності освітнього процесу внесли такі відомі вчені, як А. Алексюк, С. Гончаренко, В. Євдокимов, А. Нісімчук, О. Пєхота, І. Прокопенко, С. Бондар та ін. Технології, орієнтовані на розвиток особистості, стали предметом досліджень А. Дьоміна, В. Козакова, П. Лузана, О. Падалки, В. Рибалки та ін.
З появою інформаційних технологій ОРТ еволюціонували до технологій п'ятого покоління, орієнтованих на глобальну взаємодію та використання ІТ-мереж.
У підготовці кваліфікованих робітників, особливо з переходом до компетентнісного підходу, ОРТ стали ключовими для формування «м'яких навичок» (soft-skills), таких як креативність, критичне мислення, емоційний інтелект, комунікативні здібності, здатність до взаємодії. Сучасні дослідження в цій сфері Інституту професійної освіти НАПН України продовжують прогресивні традиції, інтегруючи особистісно-орієнтовані підходи та розвиток актуальних компетентностей у професійній освіті України.
Еволюція формування, становлення
Основні відомості
ОСОБИСТІСНО-РОЗВИВАЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ ПІДГОТОВКИ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ – група педагогічних технологій, які забезпечують розвиток інноваційного фахівця як цілісної особистості, професіонала та громадянина і характеризуються комплексним формуванням ключових і професійних компетентностей у здобувачів П(ПТ)О, урахуванням їхніх індивідуально-психологічних особливостей, використанням інтерактивних методів і форм, реалізацією особистісно орієнтованого змісту навчання.
У підготовці кваліфікованих робітників поширення набули такі ОРТ: проєктне навчання, кейс-технологія, технологія веб-квесту, колективна розумова діяльність, імітаційно-ігрове навчання, розвиток критичного мислення, проблемно-розвивальне навчання, контекстне навчання, коучинг-технологія. Кожна з цих технологій є упорядкованою сукупністю методів, прийомів, процедур і операцій, за допомогою яких реалізуються розвивальні й навчальні цілі.
Комплексна реалізація ОРТ передбачає створення особистісно-розвивального середовища ЗП(ПТ)О, що ґрунтується на педагогічній взаємодії науковців, методистів, педагогів та учнів ЗП(ПТ)О, стейкхолдерів. Таке середовище є поєднанням зовнішніх і внутрішніх умов, об’єктивних і суб’єктивних факторів навчально-виробничого процесу та сприяє задоволенню індивідуальних потреб, засвоєнню особистістю соціальних цінностей, позитивно впливає на процес становлення, розвитку й самореалізації майбутніх кваліфікованих робітників.
Напрями вдосконалення ОРТ підготовки кваліфікованих робітників: створення проектів ОРТ для П(ПТ)О з детально виписаними складовими, етапами, процедурами; розроблення й застосування інструментів проєктування технологій (технологічні карти, конструктори занять, ІТ-засоби, засоби діагностики результативності освітньої діяльності здобувачів, готовності педагогічних працівників до запровадження ОРТ); підготовка педагогів і методистів системи П(ПТ)О до запровадження ОРТ; створення відповідного навчально-методичного забезпечення; застосування цифрових технологій.
Таксономія / Класифікація
Ураховуючи вимоги та тенденції цифровізації освіти, виділяють чотири напрями :
фізична (вивчає питання, пов’язані з анатомічними, антропометричними,
нефізична (вивчає питання, не пов’язані з анатомічними, антропометричними,
Додаткові відомості
Фотогалерея
Відеоматеріали
Цікаві факти і висловлювання
«Будь-яке навчання людини, є не що інше, як мистецтво сприяти прагненню природи до свого власного розвитку» (І.Г. Песталоцці)
Довідка
Ббббббб (англ. - Yyyyyyy) - розділ .... ергономіки як науково-практичної дисципліни, що вивчає освітню діяльність, ...., а також навчальне ми.
Джерела
Вебквест у професійному навчанні: методичні рекомендації / Герлянд Т. М., Кулалаєва Н. В., Пащенко Т. М., Романова Г. М., Романов Л. А.; за заг. ред. Т. М. Герлянд. Київ: ІПТО НАПН України, 2016. 141 с. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/712105/1/Веб-квест.doc.pdf (дата звернення 07.06.2025).
Педагогічні технології у професійній підготовці кваліфікованих робітників: довідник / Романова Г. М., Артюшина М. В., Слатвінська О. А. Київ: ІПТО НАПН України, 2015. 109 с. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/165884/1/ДОВІДНИК.pdf (дата звернення 08.06.2025).
Підготовка педагогічних працівників професійно-технічних навчальних закладів до розроблення та застосування проектних технологій професійного навчання: тренінг курс: навч.-метод. посібник / В. М. Аніщенко, О. В. Глущенко, Н. В. Кулалаєва, Г. М. Романова, М. М. Шимановський, О. В. Глущенко, С. Г. Кравець, Т. М. Пащенко, Т. В. Пятничук, О. А. Слатвінська; за заг. ред. Г. М. Романової. Київ: ІПТО НАПН України, 2019. 158 с. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/718065/1/Посібник_педагоги_.pdf (дата звернення 08.06.2025).
Проектна діяльність учнів професійно-технічних навчальних закладів: тренінг-курс: навч. посібник / В. М. Аніщенко, М. В. Артюшина, Т. М. Герлянд, Н. В. Кулалаєва, М. М. Шимановський та ін.; за заг. ред. Н. В. Кулалаєвої. Житомир: Полісся, 2018. 180 с. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/712110 (дата звернення 08.06.2025).
Проектні технології навчання учнів професійно-технічних навчальних закладів: довідник / Глущенко О. В., Романов Л. А., Пащенко Т. М., Пятничук Т. В., Шимановський М. М.; за заг. ред. Л. А. Романова. Житомир: Полісся, 2019. 126 с. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/720947/1/14_Проектні_технології_Довідник.pdf (дата звернення 09.06.2025).
Теорія і практика впровадження інноваційних технологій навчання у професійну підготовку кваліфікованих робітників: монографія / Лузан П. Г., Манько В. М., Нестерова Л. В, Романова Г. М.; за заг. ред. Г. М. Романової. Київ: Поліграфсервіс, 2014. 216 с. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/8012/1/Теорія%20і%20практика%20впровадження_Романова.pdf (дата звернення 09.06.2025).
Теорія і практика проектного навчання у професійно-технічних навчальних закладах: монографія / В. М. Аніщенко, М. В. Артюшина, Т. М. Герлянд, Н. В. Кулалаєва, Г. М. Романова та ін.; за заг. ред. Н. В. Кулалаєвої. Житомир: Полісся, 2019. 208 с. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/718498 (дата звернення 06.06.2025).
Автори
Оприлюднено: 31.06.2025
Останні зміни: 16.06.2025
Модератор: