Немає опису редагування |
Немає опису редагування |
||
Рядок 1: | Рядок 1: | ||
{{Довідка | {{Довідка | ||
|Name=Online educational platform | |Name=Online educational platform | ||
|Абревіатура= | |Абревіатура=OEP | ||
|Дефініція=спеціалізована освітня інформаційно-телекомунікаційна система, представлена в мережі Інтернет як веб-сайт, що в режимі онлайн надає доступ до електронних освітніх ресурсів та персоналізованих сервісів для проходження індивідуальних, групових | |Дефініція=спеціалізована освітня інформаційно-телекомунікаційна система, представлена в мережі Інтернет як веб-сайт, що в режимі онлайн надає доступ до електронних освітніх ресурсів та персоналізованих сервісів для проходження індивідуальних, групових або масових електронних навчальних курсів. | ||
|Ілюстрація=Online_edu_platform.jpg | |Ілюстрація=Online_edu_platform.jpg | ||
|Аудіо= | |Аудіо= | ||
Рядок 8: | Рядок 8: | ||
==== Передумови виникнення / Заснування / Походження ==== | ==== Передумови виникнення / Заснування / Походження ==== | ||
Поява освітніх онлайн-платформ стала можливою завдяки розвитку Інтернет-технологій наприкінці XX – початку XXI століття. Передумови сформувалися у 1990-х роках із поширенням доступу до мережі Інтернет та першими спробами створення дистанційних курсів. Одним із перших кроків у цьому напрямі стало впровадження електронних освітніх ресурсів у навчальний процес, що підтримувалося ідеями відкритої освіти. У 2001 році Массачусетський технологічний інститут запустив проєкт [[Автор ідеї::MIT OpenCourseWare]], який став прообразом сучасних платформ, надаючи | Поява освітніх онлайн-платформ стала можливою завдяки розвитку Інтернет-технологій наприкінці XX – початку XXI століття. Передумови сформувалися у 1990-х роках із поширенням доступу до мережі Інтернет та першими спробами створення дистанційних курсів. Одним із перших кроків у цьому напрямі стало впровадження електронних освітніх ресурсів у навчальний процес, що підтримувалося ідеями відкритої освіти. У 2001 році Массачусетський технологічний інститут запустив проєкт [[Автор ідеї::MIT OpenCourseWare]], який став прообразом сучасних платформ, надаючи безплатний доступ до навчальних матеріалів онлайн. | ||
==== Еволюція формування, становлення ==== | ==== Еволюція формування, становлення ==== | ||
Рядок 15: | Рядок 15: | ||
=== Основні відомості === | === Основні відомості === | ||
Освітня онлайн-платформа – це спеціалізована інформаційно-телекомунікаційна система, представлена в мережі Інтернет як веб-сайт, що в режимі онлайн надає доступ до електронних освітніх ресурсів та персоналізованих сервісів для проходження індивідуальних, групових | Освітня онлайн-платформа – це спеціалізована інформаційно-телекомунікаційна система, представлена в мережі Інтернет як веб-сайт, що в режимі онлайн надає доступ до електронних освітніх ресурсів та персоналізованих сервісів для проходження індивідуальних, групових або масових електронних навчальних курсів. У разі успішного завершення курсів користувач зазвичай отримує сертифікат. Основні особливості платформи: | ||
* персоніфікований інтерфейс; | * персоніфікований інтерфейс; | ||
* можливість ідентифікації користувачів і визначення політики доступу до електронних освітніх ресурсів; | * можливість ідентифікації користувачів і визначення політики доступу до електронних освітніх ресурсів; | ||
* | * висока безпека розміщених ресурсів; | ||
* | * інтеграція та агрегація електронних освітніх ресурсів; | ||
* | * єдина точка входу до різних сервісів. | ||
==== | ==== Класифікація ==== | ||
Освітні онлайн-платформи поділяються за призначенням та масштабами: | Освітні онлайн-платформи поділяються за призначенням та масштабами: | ||
Рядок 50: | Рядок 50: | ||
==== Приклади платформ ==== | ==== Приклади платформ ==== | ||
[[Має відношення::Coursera]] (2012) – глобальна платформа з підходом Mastery Learning, що пропонує сотні | [[Має відношення::Coursera]] (2012) – глобальна платформа з підходом Mastery Learning, що пропонує сотні безплатних курсів для понад 10 мільйонів користувачів; | ||
[[Має відношення::EdX]] (2012) – платформа масових відкритих курсів від провідних університетів; | [[Має відношення::EdX]] (2012) – платформа масових відкритих курсів від провідних університетів; | ||
[[Має відношення::Prometheus]] (2014) – українська платформа для | [[Має відношення::Prometheus]] (2014) – українська платформа для безплатного доступу до курсів університетського рівня; | ||
[[Має відношення::Національна електронна освітня платформа]] (2018) – державна ініціатива для підтримки реформи освіти в Україні. | [[Має відношення::Національна електронна освітня платформа]] (2018) – державна ініціатива для підтримки реформи освіти в Україні. | ||
<br> | |||
Додаткову інформацію про платформи можна знайти за посиланням: [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Масові_відкриті_онлайн-курси|MOOC у Вікіпедії]]. | Додаткову інформацію про платформи можна знайти за посиланням: [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Масові_відкриті_онлайн-курси|MOOC у Вікіпедії]]. | ||
Рядок 66: | Рядок 67: | ||
# Положення про Національну освітню електронну платформу. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0702-18#n16. | # Положення про Національну освітню електронну платформу. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0702-18#n16. | ||
# Стратегія розвитку інформаційного суспільства в Україні. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/386-2013-%D1%80/ed20130515#n18. | # Стратегія розвитку інформаційного суспільства в Україні. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/386-2013-%D1%80/ed20130515#n18. | ||
=== Автори === | === Автори === | ||
{{Статус гасла | {{Статус гасла |
Поточна версія на 21:47, 14 квітня 2025
Освітня онлайн-платформа (OEP) - (англ. Online educational platform) - спеціалізована освітня інформаційно-телекомунікаційна система, представлена в мережі Інтернет як веб-сайт, що в режимі онлайн надає доступ до електронних освітніх ресурсів та персоналізованих сервісів для проходження індивідуальних, групових або масових електронних навчальних курсів.
Освітня онлайн-платформа | |
---|---|
![]() |
Передумови виникнення / Заснування / Походження
Поява освітніх онлайн-платформ стала можливою завдяки розвитку Інтернет-технологій наприкінці XX – початку XXI століття. Передумови сформувалися у 1990-х роках із поширенням доступу до мережі Інтернет та першими спробами створення дистанційних курсів. Одним із перших кроків у цьому напрямі стало впровадження електронних освітніх ресурсів у навчальний процес, що підтримувалося ідеями відкритої освіти. У 2001 році Массачусетський технологічний інститут запустив проєкт MIT OpenCourseWare, який став прообразом сучасних платформ, надаючи безплатний доступ до навчальних матеріалів онлайн.
Еволюція формування, становлення
Еволюція освітніх онлайн-платформ розпочалася з появою масових відкритих онлайн-курсів (MOOC). У 2012 році було створено платформу Coursera, яка стала однією з перших глобальних систем для масового онлайн-навчання. Того ж року з’явилася платформа EdX, заснована Массачусетським технологічним інститутом і Гарвардським університетом. В Україні першим значним проєктом став Prometheus, запущений у 2014 році для забезпечення доступу до курсів університетського рівня. У 2018 році в Україні почалося створення Національна електронна освітня платформа, що підтримує реформу «Нова українська школа».
Основні відомості
Освітня онлайн-платформа – це спеціалізована інформаційно-телекомунікаційна система, представлена в мережі Інтернет як веб-сайт, що в режимі онлайн надає доступ до електронних освітніх ресурсів та персоналізованих сервісів для проходження індивідуальних, групових або масових електронних навчальних курсів. У разі успішного завершення курсів користувач зазвичай отримує сертифікат. Основні особливості платформи:
- персоніфікований інтерфейс;
- можливість ідентифікації користувачів і визначення політики доступу до електронних освітніх ресурсів;
- висока безпека розміщених ресурсів;
- інтеграція та агрегація електронних освітніх ресурсів;
- єдина точка входу до різних сервісів.
Класифікація
Освітні онлайн-платформи поділяються за призначенням та масштабами:
глобальні платформи – наприклад, Coursera, EdX; національні платформи – наприклад, Національна електронна освітня платформа, Prometheus; інституційні платформи – розроблені окремими закладами освіти для внутрішнього використання.
Функціональні можливості
Національна електронна освітня платформа в Україні технічно та технологічно забезпечує:
- інтероперабельність з іншими інформаційними системами та базами даних;
- відбір, розміщення та поширення електронних підручників, електронних освітніх ресурсів, дистанційних курсів;
- експертизу та відбір електронних підручників для забезпечення учнів і вчителів за державні кошти;
- формування індивідуальних освітніх траєкторій;
- навчання та підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
- оцінювання результатів навчання здобувачів освіти;
- розмежування доступу до ресурсів залежно від категорії користувачів;
- електронну комунікацію між користувачами;
- збір даних про використання платформи та відгуки про якість ресурсів;
- пошук і систематизацію інформації за метаданими;
- відповідність вимогам інклюзивного освітнього середовища;
- доступ через електронні кабінети з автентифікацією.
Додаткові відомості
Приклади платформ
Coursera (2012) – глобальна платформа з підходом Mastery Learning, що пропонує сотні безплатних курсів для понад 10 мільйонів користувачів;
EdX (2012) – платформа масових відкритих курсів від провідних університетів;
Prometheus (2014) – українська платформа для безплатного доступу до курсів університетського рівня;
Національна електронна освітня платформа (2018) – державна ініціатива для підтримки реформи освіти в Україні.
Додаткову інформацію про платформи можна знайти за посиланням: MOOC у Вікіпедії.
Цікаві факти і висловлювання
Платформа Coursera за перші 10 років охопила понад 100 мільйонів користувачів у світі. «Освіта онлайн – це ключ до рівних можливостей» – принцип сучасних освітніх платформ.
Джерела
- Англо-український тлумачний словник з обчислювальної техніки, Інтернету і програмування. Київ, 2005.
- Положення про Національну освітню електронну платформу. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0702-18#n16.
- Стратегія розвитку інформаційного суспільства в Україні. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/386-2013-%D1%80/ed20130515#n18.
Автори
Оприлюднено: 10.04.2025
Останні зміни: 10.04.2025
Модератор: Радкевич О. П.