Рядок 18: | Рядок 18: | ||
Системи управління навчальним контентом – це інформаційні мережеві системи, призначені для створення, зберігання й управління персоналізованим навчальним контентом у вигляді навчальних об’єктів. Навчальний об’єкт – це ізольована частина навчального матеріалу, що включає: | Системи управління навчальним контентом – це інформаційні мережеві системи, призначені для створення, зберігання й управління персоналізованим навчальним контентом у вигляді навчальних об’єктів. Навчальний об’єкт – це ізольована частина навчального матеріалу, що включає: | ||
* очікувану мету навчання; | * очікувану мету навчання; | ||
* навчальний контент (текст, відео, анімація, зображення, структуровані слайди, демонстрації, об’єкти віртуальної чи доповненої реальності, комп’ютерні моделі тощо); | * навчальний контент (текст, відео, анімація, зображення, структуровані слайди, демонстрації, об’єкти віртуальної чи доповненої реальності, комп’ютерні моделі тощо); | ||
* технології для оцінки досягнення мети.<br> | * технології для оцінки досягнення мети. | ||
<br> | |||
Навчальний об’єкт також містить метадані (теги), які описують його вміст, властивості та можливості використання, наприклад, відомості про автора, мову чи версію. Такі об’єкти зберігаються в репозитарії та доступні для створення персоналізованих курсів. | Навчальний об’єкт також містить метадані (теги), які описують його вміст, властивості та можливості використання, наприклад, відомості про автора, мову чи версію. Такі об’єкти зберігаються в репозитарії та доступні для створення персоналізованих курсів. | ||
Традиційні курси часто перевантажені контентом, тоді як подрібнення на навчальні об’єкти дозволяє створювати похідні курси, орієнтовані на конкретну цільову групу чи слухача. | Традиційні курси часто перевантажені контентом, тоді як подрібнення на навчальні об’єкти дозволяє створювати похідні курси, орієнтовані на конкретну цільову групу чи слухача. | ||
Рядок 27: | Рядок 27: | ||
==== Таксономія / Класифікація ==== | ==== Таксономія / Класифікація ==== | ||
Системи управління навчальним контентом відрізняються від систем управління навчанням: | Системи управління навчальним контентом відрізняються від систем управління навчанням: | ||
* ''системи управління навчальним контентом'' – зосереджені на створенні та управлінні електронним контентом; | * ''системи управління навчальним контентом'' – зосереджені на створенні та управлінні електронним контентом; | ||
* ''системи управління навчанням'' – охоплюють усі форми навчання в закладі. | * ''системи управління навчанням'' – охоплюють усі форми навчання в закладі. |
Версія за 21:17, 10 квітня 2025
Системи управління навчальним контентом (LMS) - (англ. Learning content management systems) - інформаційні мережеві системи, призначені для створення, зберігання й управління персоналізованим навчальним контентом у вигляді навчальних об’єктів
Системи управління навчальним контентом | |
---|---|
![]() |
Історична довідка
Передумови виникнення / Заснування / Походження
Системи управління навчальним контентом з’явилися на початку 2000-х років у відповідь на потребу в персоналізації та модульності навчального контенту в умовах розвитку електронного навчання. Передумови їхнього створення пов’язані з поширенням Інтернету та інформаційних технологій у 1990-х роках, коли традиційні курси почали адаптувати до цифрового формату. Одним із перших кроків стало розроблення стандарту SCORM (Sharable Content Object Reference Model), запровадженого у 2001 році, який дозволив створювати багаторазово використовувані навчальні об’єкти.
Еволюція формування, становлення
Еволюція систем управління навчальним контентом пов’язана з удосконаленням стандартів інтероперабельності. У 2011 році з’явився стандарт LTI (Learning Tools Interoperability), а у 2013 році – xAPI (Experience API), що розширив можливості фіксації навчальної діяльності та інтеграції з мобільними додатками. Це сприяло переходу від простого управління контентом до систем управління талантами, таких як TalentLMS, у 2010-х роках.
Основні відомості
Системи управління навчальним контентом – це інформаційні мережеві системи, призначені для створення, зберігання й управління персоналізованим навчальним контентом у вигляді навчальних об’єктів. Навчальний об’єкт – це ізольована частина навчального матеріалу, що включає:
- очікувану мету навчання;
- навчальний контент (текст, відео, анімація, зображення, структуровані слайди, демонстрації, об’єкти віртуальної чи доповненої реальності, комп’ютерні моделі тощо);
- технології для оцінки досягнення мети.
Навчальний об’єкт також містить метадані (теги), які описують його вміст, властивості та можливості використання, наприклад, відомості про автора, мову чи версію. Такі об’єкти зберігаються в репозитарії та доступні для створення персоналізованих курсів.
Традиційні курси часто перевантажені контентом, тоді як подрібнення на навчальні об’єкти дозволяє створювати похідні курси, орієнтовані на конкретну цільову групу чи слухача.
Таксономія / Класифікація
Системи управління навчальним контентом відрізняються від систем управління навчанням:
- системи управління навчальним контентом – зосереджені на створенні та управлінні електронним контентом;
- системи управління навчанням – охоплюють усі форми навчання в закладі.
Ключові складники
Основні компоненти систем управління навчальним контентом:
- репозитарій навчальних об’єктів;
- програмне забезпечення для створення навчальних об’єктів (з шаблонами та зразками);
- інтерфейс відтворення контенту;
- засоби адміністрування (управління обліковими записами, відстеження результатів)
.
Додаткові відомості
Інтеграція та стандарти
Системи управління навчальним контентом інтегруються з системами управління навчанням через стандарти:
- SCORM (Sharable Content Object Reference Model);
- LTI (Learning Tools Interoperability);
- xAPI (Experience API).
Стандарт xAPI дає змогу
- фіксувати діяльність поза системами управління навчанням;
- використовувати мобільні додатки;
- відстежувати складні сценарії (симуляції, ігри, змішане навчання);
- працювати офлайн.
Розвиток до систем управління талантами
Завдяки xAPI системи управління навчальним контентом еволюціонують до систем управління талантами, які включають:
- автоматизований рекрутмент;
- управління ефективністю;
- навчання та розвиток.
Приклади систем
Системи, що підтримують xAPI:
- Moodle (https://moodle.org);
- eFront (https://www.efrontlearning.com);
- Blackboard (https://www.blackboard.com);
- TalentLMS (https://www.talentlms.com).
Цікаві факти і висловлювання
Стандарт xAPI розроблено у 2013 році для заміни SCORM. «Контент має бути гнучким, як вода» – принцип сучасного дизайну навчальних систем.
Джерела
- Greenberg L. LMS and LCMS: What's the Difference? URL: https://www.etraincenter.com/lms-lcms-compare.aspx.
- Westfall B. SCORM vs. AICC vs. Tin Can (xAPI): Why xAPI Is the Only Way Forward. URL: https://www.softwareadvice.com/resources/scorm-vs-aicc-vs-tin-can/.
- Спірін О. М. Системи управління навчальним контентом: огляд і перспективи.
Автори
Оприлюднено: 10.04.2025
Останні зміни: 10.04.2025
Модератор: Радкевич О. П.