Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Новини

2025-07-21
Оновлення сайту
Переглянути
2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
(Створена сторінка: {{Потребує редагування}} {{Стаття довідка}} Категорія:Blog Категорія:Цифровізація)
 
Немає опису редагування
Рядок 1: Рядок 1:
{{Потребує редагування}}
{{Довідка
{{Стаття довідка}}
|Name=Online educational platform
|Абревіатура=ОПП
|Дефініція=спеціалізована освітня інформаційно-телекомунікаційна система, представлена в мережі Інтернет як веб-сайт, що в режимі онлайн надає доступ до електронних освітніх ресурсів та персоналізованих сервісів для проходження індивідуальних, групових та масових електронних навчальних курсів
|Ілюстрація=Online_edu_platform.jpg
|Аудіо=
}}
 
==== Передумови виникнення / Заснування / Походження ====
Поява освітніх онлайн-платформ стала можливою завдяки розвитку Інтернет-технологій наприкінці XX – початку XXI століття. Передумови сформувалися у 1990-х роках із поширенням доступу до мережі Інтернет та першими спробами створення дистанційних курсів. Одним із перших кроків у цьому напрямі стало впровадження електронних освітніх ресурсів у навчальний процес, що підтримувалося ідеями відкритої освіти. У 2001 році Массачусетський технологічний інститут запустив проєкт [[Автор ідеї::MIT OpenCourseWare]], який став прообразом сучасних платформ, надаючи безкоштовний доступ до навчальних матеріалів онлайн.
 
==== Еволюція формування, становлення ====
Еволюція освітніх онлайн-платформ розпочалася з появою масових відкритих онлайн-курсів (MOOC). У 2012 році було створено платформу [[Має відношення::Coursera]], яка стала однією з перших глобальних систем для масового онлайн-навчання. Того ж року з’явилася платформа [[Має відношення::EdX]], заснована Массачусетським технологічним інститутом і Гарвардським університетом. В Україні першим значним проєктом став [[Має відношення::Prometheus]], запущений у 2014 році для забезпечення доступу до курсів університетського рівня. У 2018 році в Україні почалося створення [[Має відношення::Національна електронна освітня платформа]], що підтримує реформу «Нова українська школа».
 
=== Основні відомості ===
 
Освітня онлайн-платформа – це спеціалізована інформаційно-телекомунікаційна система, представлена в мережі Інтернет як веб-сайт, що в режимі онлайн надає доступ до електронних освітніх ресурсів та персоналізованих сервісів для проходження індивідуальних, групових та масових електронних навчальних курсів. У разі успішного завершення курсів користувач зазвичай отримує сертифікат. Основні особливості платформи включають:
 
* персоніфікований інтерфейс;
* можливість ідентифікації користувачів і визначення політики доступу до електронних освітніх ресурсів;
* високу безпеку розміщених ресурсів;
* інтеграцію та агрегацію електронних освітніх ресурсів;
* єдину точку входу до різних сервісів.
 
==== Таксономія / Класифікація ====
Освітні онлайн-платформи поділяються за призначенням та масштабами:
 
''глобальні платформи'' – наприклад, [[Має відношення::Coursera]], [[Має відношення::EdX]];
''національні платформи'' – наприклад, [[Має відношення::Національна електронна освітня платформа]], [[Має відношення::Prometheus]];
''інституційні платформи'' – розроблені окремими закладами освіти для внутрішнього використання.
 
==== Функціональні можливості ====
Національна електронна освітня платформа в Україні технічно та технологічно забезпечує:
 
* інтероперабельність з іншими інформаційними системами та базами даних;
* відбір, розміщення та поширення електронних підручників, електронних освітніх ресурсів, дистанційних курсів;
* експертизу та відбір електронних підручників для забезпечення учнів і вчителів за державні кошти;
* формування індивідуальних освітніх траєкторій;
* навчання та підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
* оцінювання результатів навчання здобувачів освіти;
* розмежування доступу до ресурсів залежно від категорії користувачів;
* електронну комунікацію між користувачами;
* збір даних про використання платформи та відгуки про якість ресурсів;
* пошук і систематизацію інформації за метаданими;
* відповідність вимогам інклюзивного освітнього середовища;
* доступ через електронні кабінети з автентифікацією.
 
=== Додаткові відомості ===
 
==== Приклади платформ ====
 
[[Має відношення::Coursera]] (2012) – глобальна платформа з підходом Mastery Learning, що пропонує сотні безкоштовних курсів для понад 10 мільйонів користувачів;
[[Має відношення::EdX]] (2012) – платформа масових відкритих курсів від провідних університетів;
[[Має відношення::Prometheus]] (2014) – українська платформа для безкоштовного доступу до курсів університетського рівня;
[[Має відношення::Національна електронна освітня платформа]] (2018) – державна ініціатива для підтримки реформи освіти в Україні.
Додаткову інформацію про платформи можна знайти за посиланням: [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Масові_відкриті_онлайн-курси|MOOC у Вікіпедії]].
 
==== Цікаві факти і висловлювання ====
 
Платформа Coursera за перші 10 років охопила понад 100 мільйонів користувачів у світі.
«Освіта онлайн – це ключ до рівних можливостей» – принцип сучасних освітніх платформ.
 
=== Джерела ===
 
# Англо-український тлумачний словник з обчислювальної техніки, Інтернету і програмування. Київ, 2005.
# Положення про Національну освітню електронну платформу. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0702-18#n16.
# Стратегія розвитку інформаційного суспільства в Україні. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/386-2013-%D1%80/ed20130515#n18.
=== Автори ===
{{Статус гасла
|Статус=Оприлюднено
|День оприлюднення=10
|Місяць оприлюднення=04
|Рік оприлюднення=2025
|День змін=10
|Місяць змін=04
|Рік змін=2025
|Автор=Спірін О. М.
|Модератор=Радкевич О. П.
}}
 
[[Категорія:Blog]]
[[Категорія:Blog]]
[[Категорія:Цифровізація]]

Версія за 16:55, 10 квітня 2025


Освітня онлайн-платформа (ОПП) - (англ. Online educational platform) - спеціалізована освітня інформаційно-телекомунікаційна система, представлена в мережі Інтернет як веб-сайт, що в режимі онлайн надає доступ до електронних освітніх ресурсів та персоналізованих сервісів для проходження індивідуальних, групових та масових електронних навчальних курсів

Освітня онлайн-платформа
{{{Назва}}}



Передумови виникнення / Заснування / Походження

Поява освітніх онлайн-платформ стала можливою завдяки розвитку Інтернет-технологій наприкінці XX – початку XXI століття. Передумови сформувалися у 1990-х роках із поширенням доступу до мережі Інтернет та першими спробами створення дистанційних курсів. Одним із перших кроків у цьому напрямі стало впровадження електронних освітніх ресурсів у навчальний процес, що підтримувалося ідеями відкритої освіти. У 2001 році Массачусетський технологічний інститут запустив проєкт MIT OpenCourseWare, який став прообразом сучасних платформ, надаючи безкоштовний доступ до навчальних матеріалів онлайн.

Еволюція формування, становлення

Еволюція освітніх онлайн-платформ розпочалася з появою масових відкритих онлайн-курсів (MOOC). У 2012 році було створено платформу Coursera, яка стала однією з перших глобальних систем для масового онлайн-навчання. Того ж року з’явилася платформа EdX, заснована Массачусетським технологічним інститутом і Гарвардським університетом. В Україні першим значним проєктом став Prometheus, запущений у 2014 році для забезпечення доступу до курсів університетського рівня. У 2018 році в Україні почалося створення Національна електронна освітня платформа, що підтримує реформу «Нова українська школа».

Основні відомості

Освітня онлайн-платформа – це спеціалізована інформаційно-телекомунікаційна система, представлена в мережі Інтернет як веб-сайт, що в режимі онлайн надає доступ до електронних освітніх ресурсів та персоналізованих сервісів для проходження індивідуальних, групових та масових електронних навчальних курсів. У разі успішного завершення курсів користувач зазвичай отримує сертифікат. Основні особливості платформи включають:

  • персоніфікований інтерфейс;
  • можливість ідентифікації користувачів і визначення політики доступу до електронних освітніх ресурсів;
  • високу безпеку розміщених ресурсів;
  • інтеграцію та агрегацію електронних освітніх ресурсів;
  • єдину точку входу до різних сервісів.

Таксономія / Класифікація

Освітні онлайн-платформи поділяються за призначенням та масштабами:

глобальні платформи – наприклад, Coursera, EdX; національні платформи – наприклад, Національна електронна освітня платформа, Prometheus; інституційні платформи – розроблені окремими закладами освіти для внутрішнього використання.

Функціональні можливості

Національна електронна освітня платформа в Україні технічно та технологічно забезпечує:

  • інтероперабельність з іншими інформаційними системами та базами даних;
  • відбір, розміщення та поширення електронних підручників, електронних освітніх ресурсів, дистанційних курсів;
  • експертизу та відбір електронних підручників для забезпечення учнів і вчителів за державні кошти;
  • формування індивідуальних освітніх траєкторій;
  • навчання та підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
  • оцінювання результатів навчання здобувачів освіти;
  • розмежування доступу до ресурсів залежно від категорії користувачів;
  • електронну комунікацію між користувачами;
  • збір даних про використання платформи та відгуки про якість ресурсів;
  • пошук і систематизацію інформації за метаданими;
  • відповідність вимогам інклюзивного освітнього середовища;
  • доступ через електронні кабінети з автентифікацією.

Додаткові відомості

Приклади платформ

Coursera (2012) – глобальна платформа з підходом Mastery Learning, що пропонує сотні безкоштовних курсів для понад 10 мільйонів користувачів; EdX (2012) – платформа масових відкритих курсів від провідних університетів; Prometheus (2014) – українська платформа для безкоштовного доступу до курсів університетського рівня; Національна електронна освітня платформа (2018) – державна ініціатива для підтримки реформи освіти в Україні. Додаткову інформацію про платформи можна знайти за посиланням: MOOC у Вікіпедії.

Цікаві факти і висловлювання

Платформа Coursera за перші 10 років охопила понад 100 мільйонів користувачів у світі. «Освіта онлайн – це ключ до рівних можливостей» – принцип сучасних освітніх платформ.

Джерела

  1. Англо-український тлумачний словник з обчислювальної техніки, Інтернету і програмування. Київ, 2005.
  2. Положення про Національну освітню електронну платформу. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0702-18#n16.
  3. Стратегія розвитку інформаційного суспільства в Україні. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/386-2013-%D1%80/ed20130515#n18.

Автори


Оприлюднено: 10.04.2025

Останні зміни: 10.04.2025

Модератор: Радкевич О. П.

Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 10 3 63 56 80 32 24 45 40 87 21
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Освітня онлайн-платформа. Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Освітня онлайн-платформа (дата звернення: 1.грудень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, грудень 1). Освітня онлайн-платформа. Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Освітня онлайн-платформа.
І. Прізвище, І. Прізвище "Освітня онлайн-платформа," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Освітня онлайн-платформа. Дата звернення: грудень 1, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Освітня онлайн-платформа." Українська електронна енциклопедія освіти 1 грудень 2025. Веб. 1 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Освітня онлайн-платформа' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 1 грудень 2025) дата звернення 1 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Освітня онлайн-платформа." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення грудень 1, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Освітня онлайн-платформа.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Освітня онлайн-платформа. Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Освітня онлайн-платформа> [Дата звернення 1 грудень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Освітня онлайн-платформа. Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 грудень 1; цитовано 2025 грудень 1]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Освітня онлайн-платформа.
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей