Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Новини

2025-07-21
Оновлення сайту
Переглянути
2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
 
(Не показані 109 проміжних версій 2 користувачів)
Рядок 4: Рядок 4:
|Прізвище=Соколянський
|Прізвище=Соколянський
|Ім’я=Іван
|Ім’я=Іван
|По батькові=Опанасович
|По батькові=Панасович
|Name=Sokolianskyi Ivan
|Name=Sokolianskyi Ivan
|Інші прізвища=
|Інші прізвища=
|Портрет=Sk_1.jpg
|Портрет=Sk_1.jpg
|Вчене звання=професор
|Вчене звання=професор
|Науковий ступінь=
|Науковий ступінь=кандидат педагогічних наук
|День народження=25
|День народження=25
|Місяць народження=03
|Місяць народження=03
Рядок 20: Рядок 20:
|Поховання= Новодівичий цвинтар
|Поховання= Новодівичий цвинтар
|Стать=ч
|Стать=ч
|Alma mater=
|Alma mater=Санкт-Петербурзький психоневрологічний інститут
|Magnum opus=
|Magnum opus=Формування особистості при відсутності зорових і слухових вражень
|Місце діяльності=
|Місце діяльності=Київ
|Напрями діяльності=
|Напрями діяльності=спеціальна педагогіка
|Наукова школа=
|Наукова школа=тифлосурдопедагогіка
|Відзнаки=
|Відзнаки=Державна премія СРСР з науки і техніки
|Вебсайт=
|Вебсайт=https://dnpb.gov.ua/ua/informatsiyno-bibliohrafichni-resursy/vydatni-pedahohy/sokolyanskyy-i-p/
}}
}}
__TOC__
__TOC__


===Життєпис===
===Життєпис===
Соколянський Іван Панасович народився 25 березня 1889 р. в станиці Дінській Краснодарського краю (тепер районний центр) в українській козачій родині.
Соколянський Іван Панасович народився 25 березня 1889 р. в станиці Дінській Краснодарського краю (тепер районний центр) в українській козачій родині.
===Освіта===
===Освіта===
 
[[Файл:Sk 28.jpg|ліворуч|140x140пкс]]
Початкову освіту здобув у станиці, а педагогічну – в Кубанській учительській семінарії. Протягом 1908–1913 рр. навчався в Санкт-Петербурзькому психоневрологічному інституті на педагогічному відділенні природничо-історичного факультету.
Початкову освіту здобув у станиці, а педагогічну – в Кубанській учительській семінарії. Протягом 1908–1913 рр. навчався в Санкт-Петербурзькому психоневрологічному інституті на педагогічному відділенні природничо-історичного факультету.


Його вчителями були відомі вчені Павлов П. І., Бехтерев В. М., Нечаев О. П., які визначили психофізіологічні орієнтації подальшої педагогічної і наукової діяльності Івана Панасовича.
Його вчителями були відомі вчені [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/
Павлов_Іван_Петрович| Павлов І. П.]], [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Бехтерєв_Володимир_Михайлович|Бехтерєв В. М.]], [[Сем_посилання::https://ru.wikipedia.org/wiki/Нечаев,_Александр_Петрович|Нечаєв О. П.]], які визначили психофізіологічні орієнтації подальшої педагогічної і наукової діяльності Івана Панасовича.


===Діяльність===
===Діяльність===
====Педагогічна діяльність====
====Педагогічна діяльність====
[[Файл:Sk 11.jpg|праворуч|250x250пкс]]
Ще студентом Іван Панасович зацікавився питаннями дефектології, тому що ця галузь педагогіки стояла на природничо-наукових засадах вирішення проблем навчання і виховання дітей. У цьому напрямі він і почав свою педагогічну діяльність: навчаючись в інституті, став викладачем Олександрівського (нині м. Запоріжжя) училища для глухонімих.   
Ще студентом Іван Панасович зацікавився питаннями дефектології, тому що ця галузь педагогіки стояла на природничо-наукових засадах вирішення проблем навчання і виховання дітей. У цьому напрямі він і почав свою педагогічну діяльність: навчаючись в інституті, став викладачем Олександрівського (нині м. Запоріжжя) училища для глухонімих.   


Згодом працював учителем у школі-санаторії м. Євпаторії.   
Згодом працював учителем у школі-санаторії в Євпаторії. 
 
Був небайдужим до проблем розвитку національної школи, навчання дітей з фізичними вадами рідною мовою. До Всеросійського з’їзду діячів виховання, навчання та захисту глухонімих дітей (1910) підготував доповідь «Про навчання українських глухонімих дітей рідній мові», яка не була зачитана на засіданнях, але в 1911 р. її опублікував український педагогічний журнал «Світло».   
[[Файл:Sk 18.jpg|праворуч|250x250пкс]]
З початком [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Перша_світова_війна|Першої світової війни]] Соколянський І. П., незважаючи на повну глухоту правого вуха, був мобілізований на військову службу, яку відбував на Кавказі.


З початком Першої світової війни Соколянський І. П., незважаючи на повну глухоту правого вуха, був мобілізований на військову службу, яку відбував на Кавказі. У серпні 1918 р. повернувся в Олександрівське училище, але пропрацював там недовго.  
У серпні 1918 р. повернувся в Олександрівське училище, але пропрацював там недовго.  


У 1919 р. організував школу для глухих дітей в Умані, згодом був завідувачем Уманської наросвіти.  
У 1919 р. організував школу для глухих дітей в Умані, згодом був завідувачем Уманської наросвіти.  
Рядок 53: Рядок 58:
У 1920–1921 рр. очолював Київське управління вищих навчальних закладів.  
У 1920–1921 рр. очолював Київське управління вищих навчальних закладів.  


з 1921 р. очолює Науково-методичний комітет управління соціального виховання Наркомосу УСРР, обирається членом Центрального бюро дитячого комуністичного руху при ЦК ЛКСМУ.  
З 1921 р. очолює Науково-методичний комітет управління соціального виховання Наркомосу УСРР, обирається членом Центрального бюро дитячого комуністичного руху при ЦК ЛКСМУ.
 
З 1923 р. працював у [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Харківський_інститут_народної_освіти|Харківському інституті народної освіти]] на кафедрі дефектології, де був професором, обіймав посаду декану факультету соціального виховання. У 1926 виступив одним із організаторів, а згодом і керівником Українського науково-дослідного інституту педагогіки (УНДІП) у Харкові.
 
Один з організаторів Українського науково-дослідного інституту педагогіки.
 
У 1930 р. завдяки клопотанням Івана Панасовича у Харкові було відкрито Науково-дослідний інститут дефектології УРСР, і вчений став його першим директором.
[[Файл:Sk 13.jpg|праворуч|250x250пкс]]
На початку 1930-х рр.  вчений працював в Українському інституті експериментальної медицини, та у [[Сем_посилання::https://knmu.edu.ua/|Харківському медичному інституті]].
 
У 1934 р. отримав звання професора.
 
У 1936 р. запатентував один з головних своїх винаходів – «машину для читання сліпими і сліпоглухими тексту». За допомогою цього пристосування незрячі змогли розпізнавати звичайний друкарський шрифт.
 
У 1938 р. приймає запрошення Науково-дослідного інституту спеціальних шкіл і дитячих будинків Наркомосу РРФСР, де з 1939 р. працював старшим науковим співробітником. Там працює до кінця свого життя (1960) як керівник відділу та директор Загорської спеціальної школи-інтернату для сліпоглухонімих дітей.
 
У 1947 р. за сукупністю праць Івану Опанасовичу присвоєно науковий ступінь кандидата педагогічних наук. У 1948 р. відновлено звання професора.


==== Наукова діяльність ====
==== Наукова діяльність ====
Був небайдужим до проблем розвитку національної школи, навчання дітей з фізичними вадами рідною мовою. До Всеросійського з’їзду діячів виховання, навчання та захисту глухонімих дітей (1910) підготував доповідь «Про навчання українських глухонімих дітей рідній мові», яка не була зачитана на засіданнях, але в 1911 р. її опублікував український педагогічний журнал «Світло».
На початку 20-х рр. Іван Панасович зосереджує свою увагу на загальних проблемах педагогіки, розробляє її теоретико-методологічне обгрунтування. Він вирішує проблеми згідно з загальним спрямуванням тогочасної науки – на основі [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/
Рефлексологія_(психологія)|рефлексології]] та [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Педологія|педології]]. Методологічною основою його праць виступає природничо-наукова концепція розвитку педагогічної науки.
[[Файл:Sk 22.jpg|праворуч|250x250пкс]]
Соколянський І. П. вважає, що складний процес розвитку особистості зумовлений єдністю біологічних та соціальних чинників. Ця єдність у нього не виступає як механічне, статичне поєднання спадкових факторів і факторів середовища, а є складною, диференційованою, динамічною системою, що характеризує як окремі психічні функції, так і різні етапи вікового розвитку дитини.
 
Іван Панасович був представником соціогенетичного напряму Харківської школи педології. Відштовхуючись від фізіологічного вчення Павлова І. П., він писав: «Я вважаю, що праці славетного фізіолога академіка Павлова настановлюють нову добу в наших знаннях природи людського організму. Між тими поглядами, які ми виробляємо на педагогічний процес на засадах умовних [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Рефлекс|рефлексів]], і старим (традиційним) нічого спільного немає й бути не може».
[[Файл:Sk 16.jpg|праворуч|250x250пкс]]
Тому процес мислення у дитини розглядав як функцію нервової системи, що приводиться в рух за допомогою умовних рефлексів. Визначений у такий спосіб процес формування дитини сприймався як соціогенетичний: оскільки мислення – це умовний рефлекс, спровокований середовищем, то необхідно насамперед звернутися до вдосконалення останнього, щоб саме середовище поліпшувало й піднімало на вищий щабель процес мислення людини, яке все ж залишається властивістю організму й певною мірою генетично успадковується людиною.


====Науково-експертна діяльність====
Наукові погляди Соколянського І. П. впродовж його діяльності поступово змінювалися, в основному під впливом ідеологічних та політичних чинників. Так, до 1917 р. він, як і всі представники експериментальної психології, займав суто біогенетичні позиції.
У 1910 р. разом з Григорієм Шестюком заснувала й редагувала педагогічний журнал «Світло». Протягом 1910-1914 рр. у цьому виданні  надрукувано понад 100 статей, розвідок та рецензій Русової С. Ф. Статтями «Дитячий сад на національнім ґрунті» та «Націоналізація дошкільного виховання» започатковується відомий цикл її фундаментальних праць із дошкільної педагогіки. У статтях «Ідейні підвалини школи» та «Нова школа», педагогиня почала розробляти свою концепцію шкільного навчання.  
[[Файл:Sk 14.jpg|праворуч|250x250пкс]]
На початку 20-х, став вважати, що розвиток складних психічних процесів – увага, запам’ятовування, мислення, загалом уся поведінка – значно більшою мірою залежить від середовища, що оточує її (від умов виховання і навчання, ідеології, соціально-культурних умов життя, рівня спілкування, форм і засобів діяльності), ніж від спадковості. Він розглядав середовище не лише як умову, а і як основне джерело розвитку дитини.
 
Соколянський І. П., як і всі педологи того часу, розглядав [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Педагогіка|педагогіку]] як науку про організацію певних зумовлених форм поведінки людської особистості (або колективу) й негативно ставився до визначення її як науки про навчання й виховання дітей. Він на прикладі дітей з особливими потребами (сліпоглухонімих, сліпих та глухих) доводив необхідність застосування ланцюгової методики діяльності мозку Павлова І. П. у їх навчанні.


Аналіз публікацій Софії Федорівни у «Світлі» демонструє широке коло її інтересів: від історії педагогіки (статті про Драгоманова М. П., Лесгафта П. Ф., Руссо Ж.–Ж., розвідки з історії просвітнього руху в Україні) до опису педагогічного життя за кордоном (оповіді про початкові школи в Бельгії, дитячі літні колонії у Франції, республіку молоді в Америці).
Виховання Іван Панасович розглядав у контексті формування в дітей класової поведінки. Загальнопедагогічний процес як процес організації обумовлених форм поведінки, за Соколянським І. П., містив:


Русова С. Ф. виступила одним із фундаторів та членів редакційної колегії часопису «Вільна українська школа» (1917–1920 рр.), що став  віддзеркаленням визвольних змагань українського народу в галузі освіти. На його сторінках висвітлювались шляхи реформування шкільної системи в Україні, документи уряду та керівних освітніх установ, наукові підходи та практичний досвід, здійснювався аналіз класичної педагогічної спадщини та новітніх течій у сучасній зарубіжній педагогіці (педагогічні погляди Коменського А. Я., Руссо Ж. Ж., Кершенштейнера Г. , Дьюї Дж. та ін.).
- виховання основних, або «вихідних», звичок;


====Міжнародне співробітництво ====
- виховання спеціальних звичок;
Опинившись в еміграції, Русова бере найактивнішу участь у житті українського народу, зокрема у відкритті Українського Високого Педагогічного Інституту імені Драгоманова у Празі, що відбулося 1923 р. за стрияння Українського Громадського Комітету.


====Політична, громадська та волонтерська діяльність====
- виховання соціальних звичок.
[[Файл:Rus_27.jpg|альт=Українська делегація на Міжнародному Жіночому Конгресі у Римі 1923 р.|праворуч|300x300пкс]]
[[Файл:Sk 10.jpg|праворуч]]
У 1902 р. Русови оселяються у Санкт-Петербурзі. Тут Софія Федорівна безпосереднім учасником активізації громадського руху; спричиненого подіями 1905–1906 рр. Зокрема, разом із Чарнолуським В. І., Чеховим М. В., Фальборком Г. А. та іншими російськими прогресивними освітніми діячами бере участь у створенні Всеросійської спілки вчителів і діячів народної освіти, входить до складу його Центрального бюро, а також очолює національну комісію цієї громадської організації.
Соколянський І. П. зосередив увагу на педологічному вивченні питань дитячого руху, соціального виховання, дитячої дисципліни. Він був переконаний, що «все, чим обслуговує себе людина, все, чим прислуговується людина іншим людям, словом, усе, завдяки чому людина виживає й удосконалюється, — все це вона не унащаднює, а набуває в соціальному оточенні». Тому пропонував не вживати термінів «інстинкт», «безумовний рефлекс», а говорити «основні біологічні вияви організму» (сон, живлення, дефекація, множення).


Намагаючись якнайширше залучити до Всеросійської спілки педагогів з України, Русова висвітлює її діяльність у національний пресі, зокрема у часописах «Громадська думка» та «Украинский вестник». Наприклад, у травні 1906 р. на шпальтах першої української щоденної політичної, економічної і літературної газети «Громадська думка», що виходила в Києві, з’явилася стаття Софії Федорівни «До вчительської української спілки у Петербурзі» про наміри національної комісії Всеросійської спілки скликати у червні того ж року конференцію національних учительських організацій. Авторка закликала українських учителів створити свою спілку, сформулювати власні вимоги щодо націоналізації школи та надіслати на конференцію до Санкт-Петербурга делегатів для їх оприлюднення.
Отже, Іван Панасович, як й інші педологи, поділяв психіку на окремі їх елементи, зіставляв їх, вивчав реакцію на ті чи інші подразники, відчуття, досліджував феномени потреб, асоціацій, уваги, інших дитячих почуттів і на основі цих порівнянь намагався сформулювати загальну педагогічну теорію. Структуроформуючою основою розвитку особистості у нього виступає соціальне середовище.


Завдяки ініціативі Русової С. Ф. під керівництвом Грінченка Б. Д. в умовах відсутності рівномовної школи було вперше здійснено спробу об’єднати в загальну спілку тих освітян Наддніпрянщини, котрі вболівали за розвиток національної культури та освіти українського народу. Її делегати Черкасенко С. Ф. та Крупський М. І. з успіхом виступили на конференції представників національних учительських організацій (4-5 червня 1906 р., Санкт-Петербург), а потім взяли участь у роботі Третього з’їзду Всеросійської спілки вчителів і діячів народної освіти, що відбувся 7–10 червня 1906 р. у фінському містечку Юстілля.
Іншим важливим напрямом науково-педагогічної діяльності Соколянського І. П. стало обгрунтування дитячого руху, що в теоретико-методичному плані вирішувалось у концепції науки про поведінку.
[[Файл:Sk 9.jpg|праворуч|223x223px]]
Під вихованням основних звичок учений розумів формування навичок з обслуговування, самообслуговування дітей, тобто поведінку в широкому значенні цього слова. Під вихованням спеціальних звичок – вивчення різних предметів у школі. Виховання соціальних звичок трактувалося як формування дитини у дусі класової боротьби. Виховання соціальних звичок цілковито покладалось на все соціальне оточення, особливо на гру, самоврядування, дитячий рух.


8 квітня 1917 р. на Всеукраїнському національному конгресі Русову С. Ф. обирають від просвітницьких організацій Києва членом загальноукраїнського представницького громадсько-політичного органу Української Центральної Ради. Водночас на запрошення Стешенка І. М. - генерального секретаря освіти першого українського уряду - Софія Федорівна очолює департамент дошкільної і позашкільної освіти Генерального секретарства (Міністерства) освіти. Крім того, виступає як організатор та керівник Всеукраїнської учительської спілки, входить до редакційної колегії журналу «Вільна українська школа», разом із Сірим Ю. П., Чепігою Я. Ф. та Черкасенком С. Ф. започатковує видавництво «Українська школа», викладає в кількох навчальних закладах та ін.
У 1920-ті рр. Іван Панасович став активним організатором рефлексологічного напрямку в психолого-педагогічних науках. Оскільки рефлексологія була суто експериментальною наукою, то для її розвитку необхідним було створення відповідної дослідно-експериментальної бази. Вчений багато працював в цьому напрямку, і в 1925 р. за його ініціативи в Харкові відкрилася перша в Радянському Союзі спеціальна школа-клініка для сліпоглухонімих дітей, високі результати якої були відомі в усьому світі.


Русову С. Ф. завжди хвилювало жіноче питання. З молодих літ вона обстоювала ідею про важливу роль жінки в загальнокультурному житті країни та підготувала книгу про визначних українських жінок. Вона постійно проводила активну роботу серед жінок, залучаючи їх до громадських справ. У період існування Української Народної Республіки, Русова С. активно включається в роботу Української жіночої національної ради, а згодом - обирається її головою. Головною метою Ради було об’єднання всіх жіночих організацій в Україні і їх зв’язок з закордонними організаціями, утвердження авторитету і визнання України в світі. В еміграції жіноча Українська Рада продовжила свою діяльність, а Русова С. Ф. керувала роботою цієї організації до кінця свого життя. Як представниця України вона брала участь у всесвітніх жіночих конгресах в Гаазі, Женеві, Відні, Копенгагені.
Як «головний інспектор з дефективного дитинства» він керував діяльністю Харківського лікарського-педологічного кабінету, створеного в 1922 р. в приміщенні Психоневрологічного інституту. Ним було розроблено схему лікарського, психологічного й педагогічного листка обстеження дитини. Велику увагу вчений приділяв також роботі з учителями та вихователями, організовував гуртки-семінари з проведення показових уроків.


Як громадсько-політичний діяч, Русова брала активну участь в житті українських демократичних організацій, що протистояли російському царизму.
Широка експериментальна праця ґрунтувалася на вченні про [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Вища_нервова_діяльність|вищу нервову систему]], на дослідженні рухових частин кори головного мозку, вивченні реакцій організму, які можна спостерігати дослідно-експериментальним шляхом, і була тісно пов’язана з психіатричними та психопатологічними дослідженнями.
[[Файл:Sk 15.jpg|праворуч|250x250пкс]]
Особливими науковими здобутками характеризується харківський період життя Івана Опанасовича (1923–1939). Важливими для педагогічної теорії і практики стали результати його досліджень різних аспектів соціалізації дітей зі спеціальними потребами, характерною ознакою яких була всебічна практична спрямованість. Вже першого року свого перебування в Харкові Соколянський І. створив при педагогічній лабораторії дослідницької станції спеціальний відділ сліпоглухонімих, а незабаром і лікувально-педагогічні кабінети, де застосовували всі досягнення тогочасної [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Дефектологія|дефектології]]. Співробітники цих кабінетів не лише займалися [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Науково-дослідні_та_дослідно-конструкторські_роботи|науково-дослідною роботою]], але й надавали реальну допомогу дітям з комбінованими вадами.


====Інформаційна діяльність та зв’язки з громадськістю====
Вчений-педагог створив оригінальну методику навчання сліпоглухонімих, яка отримала визнання в усьому світі, розробив конструкцію читальної машини для сліпих – апарат для читання звичайного шрифту, що й зараз використовується в спеціальній педагогіці, що дозволило цим людям здобувати освіту, навіть вищу. Підготував десятки кваліфікованих педагогів та лікарів для роботи з дітьми, які мають вади зору та слуху.
У долі багатьох вигнанців з України велику роль відіграв притулок для дітей українців-емігрантів, у створенні якого в 1924–1925 рр. найактивнішу участь взяла Русова С. Ф. і який вона очолювала впродовж п’яти років. Як свідчить опублікований у пресі звіт Софії Федорівни про діяльність цієї установи, метою її створення було не лише врятувати дітей від фізичного вимирання, а й допомогти їм у чужому оточенні не забути рідну мову, зберегти національну ідентичність, дати поняття про далеку Батьківіщину, якої більшість із них уже не знала.  


Пізніше Софія Федорівна консультувала педагогів Української народної школи, яку було відкрито в 1936 р. при цьому дитячому притулку, а також як опікунка всіляко допомагала роботі Української реальної гімназії.  
====Науково-експертна діяльність====
Результати своїх експериментальних досліджень Іван Панасович оприлюднював у педагогічній пресі, найчастіше в журналі «[[Сем_посилання::http://pmu.in.ua/virtual-exhibitions/90_rokiv_ukr_visnik_refleksologii/|Український вісник експериментальної педагогіки та рефлексології]]». Учений був одним із ініціаторів його створення, членом редколегії, активним дописувачем, формував спрямування й політику цього видання.


Здобутки та нагальні проблеми української педагогіки неодноразово були темами виступів Русової на різних міжнародних форумах, серед яких були, зокрема, педагогічні конгреси у Римі (1923) та Женеві (1929), з’їзд „Через школу – до миру” в Празі (1927) та ін.
====Міжнародне співробітництво ====
Під час німецько-радянської війни був евакуйований разом зі школою до Пензенської області, потім до Новосибірська.


====Політична, громадська та волонтерська діяльність====
====Інформаційна діяльність та зв’язки з громадськістю====
====Зв’язок з Україною (для іноземних діячів)====
====Зв’язок з Україною (для іноземних діячів)====
===Основні праці===
===Основні праці===
Русова С. Ф. входила до штату численних українських та російських наукових й популярних журналів, була авторкою праць з питань дошкільного виховання, історії педагогіки, літератури і мистецтва, статей про творчість Шевченка Т. Г., [[Сковорода Григорій Савич|Сковороди Г. С.]], Тагора Р., хронік педагогічного життя в Україні та за кордоном. Відсто.вала право українського народу на навчання рідною мовою. 
Наукові    праці:  «Про поведінку особистості» (1925), «До питання організації поведінки» (1926),  «Брайлівський    екран. Про використання    абетки    Брайля    для навчання    глухих таглухонімих»  (1941), «Про новий  спосіб  читання  сліпими» (1946),   «Формування  особистості  за відсутності  зорових та слухових    сприйнять»    (1948),   «Кілька    зауважень про сліпоглухонімих»  (1954),   «Буквар  для індивідуального навчання    дорослих    глухонімих» (1956), «Обучение и воспитание слепоглухонемых» (1962) та ін.  
 
Найважливіші праці Русової С. Ф.:


Український буквар (1906), Початкова географія (1911), Методика початкової географії (1918), Дошкільне виховання (1918), Перша читанка для дорослих, для вечірніх та недільних шкіл (1918), Методика колективного читання (1918), Єдина діяльна (трудова) школа (1923), Теорія і практика дошкільного виховання (1924), Дидактика (1925, 1930), Сучасні течії в новій педагогіці (1932), Роль жінки в дошкільному вихованні (1934), Дещо про дефективних дітей (1935), Мої спомини (1937), Моральні завдання сучасної школи (1938), підручники з географії і французької мови та ін.
В своїх працях: «Формування особистості при відсутності зорових і слухових вражень» (1947), «Засвоєння сліпоглухонімою дитиною граматичної будови словесної мови» (1959) він виклав методологічні та методичні основи навчання й виховання таких дітей на основі вчення Павлова-Сєченова.  


Статті з спеціальної педагогіки: «Про навчання українських глухонімих дітей рідній мові» (1911), «Про так зване читання з губ глухонімими» (1926), «Артикуляційні схеми в рецепторній та ефекторній мові глхонімих» (1926), «О методе обучения глухонемых устной речи» (1930) та ін.


{{#widget:Iframe
{{#widget:Iframe
|url=https://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2021/01/Rusova_S_V_oboronu_kazky.pdf
|url=https://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2024/05/Sokolyansky_I.P.About_teaching_Ukrainian_deaf-mute_children.pdf
|width=300
|width=300
|height=310
|height=310
Рядок 105: Рядок 141:
}}
}}
{{#widget:Iframe
{{#widget:Iframe
|url=https://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2021/01/Rusova_S_Natsionalna_shkola.pdf
|url=https://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2024/05/Sokolyansky_I.P.About_theso-called_lip_reading.pdf
|width=300
|width=300
|height=310
|height=310
Рядок 111: Рядок 147:
}}
}}


==== Праці Русової С. Ф. з фонду ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського ====
==== Досягнення ====
<gallery widths="250" heights="250" mode="packed">
====Визнання====
Файл:Rus 9.jpg|Русова С. Ф. Мемуари. Щоденник. – К., 2004 р.
[[Файл:Sk 2.jpg|ліворуч|199x199пкс]]
Файл:Rus 8.jpg|Русова С. Ф. Наші визначні жінки. Вінніпег, Канада, 1945 р.
[[Файл:Sk 29.jpg|праворуч|200x200пкс]]
Файл:Rus 7.jpg|Русова С. Ф. Нова школа. – К., 1917 р.
 
Файл:Rus 6.jpg|Русова С. Ф. В дитячому садку. – Полтава, 1919 р.
 
Файл:Rus 5.jpg|Русова С. Ф. Дошкільне виховання. – Катеринослав, 1918 р.
 
Файл:Rus 4.jpg|Русова С. Ф. Український букварь. – С.-Петербург, 1906 р.
До 130-річчя від дня народження Соколянського Івана Панасовича (1889–1960) відомого українського педагога, педолога, фахівця з проблем спеціальної педагогіки, організатора освіти й науки, одного із організаторів науково-дослідних інститутів педагогіки і дефектології в УРСР, співробітники ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського НАПН України підготовали книжкову виставку «І. П. Соколянський український педагог та психолог, засновник тифлосурдопедагогіки, винахідник, організатор освіти й науки».
</gallery>
 
 
 
 
[[Файл:Sk 31.jpg|ліворуч|250x250пкс|альт=Стаття про створення кімнати-музею Соколянського І. П.]]
 
 
 
 
 
Стаття про створення кімнати-музею Соколянського І. П.
 
 
 
 
 
 
[[Файл:Sk 30.jpg|ліворуч|250x250пкс]]
 
 
 
 
 
Виставка «Полум’яне серце» (до 125-річчя від дня народження Івана Панасовича Соколянського), яка відбулася 3 квітня 2014 р.
 
 


===Досягнення===
====Визнання====
[[Файл:Rus 24.jpg|праворуч|alt=|безрамки|350x350пкс]]
[[Файл:Rus 20.jpg|ліворуч|альт=Нагрудний знак "Софія Русова"]]


Вшановуючи внесок Русової у розвиток педагогічної науки та її роль у створенні національної системи освіти, 2005 р. Міністерство освіти і науки України запровадило нагрудний знак «[https://dnpb.gov.ua/ua/informatsiyno-bibliohrafichni-resursy/vydatni-pedahohy/rusova-s-f/biohrafiya/ Софія Русова]». Ним нагороджують наукових, науково-педагогічних і педагогічних працівників та працівниць за значні особисті успіхи у галузі дошкільної та позашкільної освіти.


18 лютого 2016 р. Національний банк України ввів до обігу ювілейну монету, присвячену 160-річчю від дня народження Софії Русової.


====Нагороди====
====Нагороди====
За свою педагогічну діяльність Академією педагогічних наук РРФСР нагороджений 2-ю премією та медаллю імені  [[Педагог::Ушинський Костянтин Дмитрович|Ушинського К. Д.]] (1947).
У 1980 р. Соколянському І. П. (посмертно) та його учневі й послідовнику Мещерякову О. І. за розробку і втілення методики розподіленої дозованої діяльності у навчанні сліпоглухонімих дітей була присуджена [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Державна_премія_СРСР#:~:text=Держа́вна%20пре́мія%20СРСР%20(1966–1991,1935%2C%201957–1991).|Державна премія СРСР з науки і техніки]].


===Родинні зв’язки===
===Родинні зв’язки===
Рядок 137: Рядок 195:
===Додаткові відомості===
===Додаткові відомості===
====Фотогалерея====
====Фотогалерея====
<gallery mode="packed" widths="200" heights="200">
<gallery mode="packed" heights="150">
Файл:Rus 11.jpg|Русова С. Ф., 70-ті роки ХІХ ст.
Файл:Sk 3.jpg
Файл:Rus 19.jpg|Русова С. Ф., 30-ті роки ХХ ст.
Файл:Sk 4.jpg
Файл:Rus 12.jpg|Русова С. Ф., 80-ті роки ХІХ ст.
Файл:Sk 20.jpg
Файл:Rus 14.jpg|Сестри Марія та Софія Ліндфорс, 70-ті роки ХІХ ст.
Файл:Sk 21.jpg
Файл:Rus 13.jpg|Русов О. О. (чоловік Русової С. Ф.)
Файл:Sk 27.jpg
Файл:Rus 16.jpg|Маєток Ліндфорсів в Олешні, 1906 р. ХХ ст.
Файл:Sk 26.jpg
Файл:Rus 17.jpg|Місце поховання Русової С. Ф. та її онука на Ольшанському цвинтарі у Празі (Чехія)
Файл:Sk 17.jpg
Файл:Sk 19.jpg
Файл:Sk 12.jpg
Файл:Sk 5.jpg
Файл:Sk 8.jpg
Файл:Sk 7.jpg
Файл:Sk 6.jpg
</gallery>
</gallery>


====Відеоматеріали====
====Відеоматеріали====
<youtube>fNEMqAP-oJY</youtube> <youtube>J_d5LgrXJmw</youtube><br \> <youtube>Tt0uCmDAY2c</youtube> <youtube>JAhRFHPo684</youtube><br \> <youtube>v0zB8FOAXw0</youtube> <youtube>VIPYTx7D7Sg</youtube>
<youtube>PReMB9bFviw</youtube> <youtube>JiwT-u7wkRY</youtube>


====Цікаві факти і висловлювання====
====Цікаві факти і висловлювання====
<blockquote>Рідна мова – це перша умова, щоб учні проходили науку свідомо. (Русова С. Ф.)
<blockquote>''Кожна людина повинна мати власну школу з навчанням на рідній мові … (Соколянський  І. П.)''
 
Нація народжується біля дитячої колиски, тільки на рідному ґрунті. (Русова С. Ф.)
 
Бути гарним педагогом – це бути справжнім реформатором майбутнього життя України, бути апостолом Правди і Науки. (Русова С. Ф.)


Народові, який не має своєї школи і не дбає про неї, призначені економічні злидні й культурна смерть. Ось через що сучасним гаслом усякого свідомого українця мусить бути завдання: рідна школа на Вкраїні. (Русова С. Ф.)


Національне виховання – не сумісне з шовінізмом, це виховання в дусі своєї рідної мови, на українських переказах, віруваннях, звичаях історії свого народу, своїй культурі, фольклорній творчості народу. (Русова С. Ф.)
Зрозуміло, що вимоги рідної мови для школи то є перша навчальна потреба часу і всіма засобами ми будемо цього домагатись, але зрозуміла й тривога тих, що в занедбанні питання про мову поза межами школи вбачають велику шкоду всьому нашому культурно-національному розвитку. ''(Соколянський  І. П.)''
 
Українська самосвідомість – відчуття задоволення, гордості за приналежність особистості до своєї нації, до своєї держави. (Русова С. Ф.)
 
Національна самосвідомість формується в сім’ї та школі, коли вони спілкуються рідною мовою, співають і слухають рідні пісні, слухають рідну музику, музику своїх композиторів, свого народу, дотримуються своїх обрядів і традицій. (Русова С. Ф.)
 
Велике значення в національному вихованні має обряд відзначення народних свят. (Русова С. Ф.)
 
В Україні повинна бути своя національна школа, на своїй державній рідній мові. (Русова С. Ф.)
</blockquote>
</blockquote>


====Довідка====
====Довідка====
<blockquote>'''[[Прізвище::Русова]] [[Ім’я::Софія]] [[По батькові::Федорівна]]''' (''іноз. [[Name::Rusova Sofiia]]'') - [[Дефініція::видатний український педагог, громадсько-освітня діячка, письменниця, літературознавиця, теоретик і практик у галузі суспільного дошкільного виховання кінця ХІХ – початку ХХ ст., одна з організаторів жіночого руху]], [[Науковий ступінь::доктор наук]].
<blockquote>'''[[Прізвище::Соколянський]] [[Ім’я::Іван]] [[По батькові::Панасович]]''' (''іноз. [[Name::Sokolianskyi Ivan]]'') - [[Дефініція::український вчений-педагог, фахівець з проблем спеціальної педагогіки, педолог, психоневролог, засновник української тифлосурдопедагогіки, організатор освіти й науки, один із організаторів науково-дослідних інститутів педагогіки і дефектології в УРСР]], [[Вчене звання::професор]], [[Науковий ступінь::кандидат педагогічних наук]].


Місце народження - [[Місце народження::Олешня, Городнянський повіт, Чернігівська губернія]], [[Місце народження::Україна]] ([[День народження::18]].[[Місяць народження::02]].[[Рік народження::1856]] - [[День смерті::05]].[[Місяць смерті::02]].[[Рік смерті::1940]]).  
Місце народження - [[Місце народження::станиця Дінська, Кубань]], [[Місце народження::росія]] ([[День народження::25]].[[Місяць народження::03]].[[Рік народження::1889]] - [[День смерті::27]].[[Місяць смерті::11]].[[Рік смерті::1960]]).  


Місце навчання - [[Alma mater::Фундуклеївська гімназія]].  
Місце навчання - [[Alma mater::Санкт-Петербурзький психоневрологічний інститут]].  


Місце роботи - [[Місце діяльності::Київ]], [[Місце діяльності::Одеса]], [[Місце діяльності::Кам'янець-Подільський]], [[Місце діяльності::Україна]], [[Місце діяльності::Прага]], [[Місце діяльності::Чехія]].  
Місце роботи - [[Місце діяльності::Запоріжжя]], [[Місце діяльності::Євпаторія]], [[Місце діяльності::Умань]], [[Місце діяльності::Київ]], [[Місце діяльності::Харків]], [[Місце діяльності::Україна]], [[Місце діяльності::Москва]], [[Місце діяльності::росія]].  


Напрями діяльності - [[Напрями діяльності::освіта]].
Напрями діяльності - [[Напрями діяльності::спеціальна педагогіка]].


Найвизначніші праці - [[Magnum opus::"Український буквар"]].  
Найвизначніші праці - [[Magnum opus::Формування особистості при відсутності зорових і слухових вражень]].  


Основні нагороди - [[Відзнаки::нагрудний знак Софія Русова]].  
Основні нагороди - [[Відзнаки::Державна премія СРСР з науки і техніки]].  


Науковий напрям - [[Наукова школа::дошкільна освіта]].</blockquote>
Науковий напрям - [[Наукова школа::тифлосурдопедагогіка]].
</blockquote>


===Пов’язані статті УЕЕО===
===Пов’язані статті УЕЕО===
[[Названо на честь::нагрудний знак «Софія Русова».]], [[Співпраця::Грінченко Б. Д.]], [[Пов’язано::"Кобзар"]]
===Джерела===
===Джерела===
Антонець Н. Б. Русова Софія Федорівна. Українська педагогіка в персоналіях: навч. посіб. для студентів вищ. навч. закл.: у 2 -х кн. / за ред. О. В. Сухомлинської. Київ: Либідь, 2005. Кн. 2. С. 136–145.
Гайденко К. А. І. П. Соколянський про соціальне виховання дітей з особливостями психо-фізичного розвитку (20–30 рр. ХХ ст.). ''Використання ресурсів позашкільної освіти у процесі соціалізації дітей з особливими освітніми потребами'': зб. наук. пр. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди; [за заг. ред. Ю. Д. Бойчука]. Харків, 2021. С. 34–37. URL: [[Сем_посилання::https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/12491]].
#Джус О. В. Життя і творчість Софії Федорівни Русової (1856-1940): наук.-метод. посіб. Івано-Франківськ: НАІР. 2016. 216 с.
# Єфіменко Н. В. Іван Панасович Соколянський. Київ, 2000. 104 с.
#Джус О. В. Творча спадщина Софії Русової періоду еміграції. Івано-Франківськ, 2002. 260 с.
# Єфіменко Н. В. І. П. Соколянський: віхи життя і педагогічної творчості. ''Дефектологія.'' 1998. № 3. С. 52–55.
#Коваленко Є. І., Пінчук І. М. Освітня діяльність і педагогічні погляди С. Русової / за ред. Є. І. Коваленко. Ніжин: НДПІ, 1998. 214 с.
# Кабанова О. О. Внесок I. П. Соколянського в розвиток вітчизняної освіти на зламі 20-х рр. XX ст. ''Вісник Чернігів. нац. пед. ун-та.'' 2015.    № 124. С. 266-268.
#Педагогічна спадщина Софії Русової в контексті сучасності: Матеріали Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф., м. Ніжин, 24–26 берез. 2016 р. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2016. 150 с.
#  Рапіна Л. Іван Соколянський – видатний український вчений, засновник школи вітчизняної тифлосурдопедагогіки: до 135-річчя від дня народження. ''Особлива дитина: навчання і виховання.'' 2024. № 2. С. 162-177.
#Русова Софія Федорівна (1856-1940): відомий український педагог, громадський діяч, організатор жіночого руху. Маловідомі першоджерела української педагогіки (друга половина ХIХ- ХХст.): хрестоматія / упоряд.: Л. Д. Березівська та ін. Київ: Наук. світ, 2003. С. 137–153.
# Сухомлинська О. В. Соколянський Іван Панасович (1889–1960). ''Українська педагогіка в персоналіях'': навч. посібник для студентів ВНЗ: у 2-х кн. / за ред. О. В. Сухомлинської. Київ: Либідь, 2005. Кн. 2: ХХ ст. С. 296–302.
#  Ярмаченко, М. Соколянський Іван Панасович: [коротка біограф. довідка]. ''Педагогічний словник'' / редкол.: М. Д. Ярмаченко, І. А. Зязюн, О. В. Сухомлинська [та ін.]; за ред. М. Д. Ярмаченка; АПН України, Ін-т педагогіки. Київ: Пед. думка, 2001. С. 427.


===Автор===
===Автор===
[[Автор::Щочкіна І. М., Золотаренко Т. О., Сухомлинська О. В.| ]] [[Модератор::Литовченко О. В.| ]] [[Редактор::Литовченко О. В.| ]]
[[День оприлюднення::05| ]] [[Місяць оприлюднення::08| ]] [[Рік оприлюднення::2024| ]]
[[День змін::03| ]] [[Місяць змін::08| ]] [[Рік змін::2024| ]] [[Статус::Оприлюднено| ]]
{{Статус гасла
{{Статус гасла
|Статус=Оприлюднено
|Статус=Оприлюднено
|День оприлюднення=20
|День оприлюднення=05
|Місяць оприлюднення=06
|Місяць оприлюднення=08
|Рік оприлюднення=2024
|Рік оприлюднення=2024
|День змін=04
|День змін=03
|Місяць змін=07
|Місяць змін=08
|Рік змін=2024
|Рік змін=2024
|Автор=Антонець Н. Б.
|Автор=Щочкіна І. М., Золотаренко Т. О., Сухомлинська О. В.
|Модератор=Lytovchenko
|Модератор=Литовченко О. В.
|Редактор=Литовченко О. В.
}}
}}
[[Категорія:УЕЕО]]
[[Категорія:УЕЕО]]
[[Категорія:Персоналії]]
[[Категорія:Персоналії]]

Поточна версія на 18:44, 8 липня 2025

Соколянський Іван Панасович

Соколянський Іван Панасович - (іноз. Sokolianskyi Ivan) - український вчений-педагог, фахівець з проблем спеціальної педагогіки, педолог, психоневролог, засновник української тифлосурдопедагогіки, організатор освіти й науки, один із організаторів науково-дослідних інститутів педагогіки і дефектології в УРСР.

Соколянський Іван Панасович

Ім’я особи Соколянський Іван Панасович

(іноз. Sokolianskyi Ivan)

Інші прізвища
Роки життя 25.03.1889 - 27.11.1960
Науковий ступінь кандидат педагогічних наук
Вчене звання професор
Напрями діяльності спеціальна педагогіка
Наукова школа тифлосурдопедагогіка
Місце народження станиця Дінська, Кубань, росія
Місце смерті Москва
Поховання Новодівичий цвинтар
Alma mater Санкт-Петербурзький психоневрологічний інститут
Magnum opus Формування особистості при відсутності зорових і слухових вражень
Відзнаки Державна премія СРСР з науки і техніки
Вебсайт https://dnpb.gov.ua/ua/informatsiyno-bibliohrafichni-resursy/vydatni-pedahohy/sokolyanskyy-i-p/


Життєпис

Соколянський Іван Панасович народився 25 березня 1889 р. в станиці Дінській Краснодарського краю (тепер районний центр) в українській козачій родині.

Освіта

Початкову освіту здобув у станиці, а педагогічну – в Кубанській учительській семінарії. Протягом 1908–1913 рр. навчався в Санкт-Петербурзькому психоневрологічному інституті на педагогічному відділенні природничо-історичного факультету.

Його вчителями були відомі вчені Павлов І. П., Бехтерєв В. М., Нечаєв О. П., які визначили психофізіологічні орієнтації подальшої педагогічної і наукової діяльності Івана Панасовича.

Діяльність

Педагогічна діяльність

Ще студентом Іван Панасович зацікавився питаннями дефектології, тому що ця галузь педагогіки стояла на природничо-наукових засадах вирішення проблем навчання і виховання дітей. У цьому напрямі він і почав свою педагогічну діяльність: навчаючись в інституті, став викладачем Олександрівського (нині м. Запоріжжя) училища для глухонімих.

Згодом працював учителем у школі-санаторії в Євпаторії.

Був небайдужим до проблем розвитку національної школи, навчання дітей з фізичними вадами рідною мовою. До Всеросійського з’їзду діячів виховання, навчання та захисту глухонімих дітей (1910) підготував доповідь «Про навчання українських глухонімих дітей рідній мові», яка не була зачитана на засіданнях, але в 1911 р. її опублікував український педагогічний журнал «Світло».

З початком Першої світової війни Соколянський І. П., незважаючи на повну глухоту правого вуха, був мобілізований на військову службу, яку відбував на Кавказі.

У серпні 1918 р. повернувся в Олександрівське училище, але пропрацював там недовго.

У 1919 р. організував школу для глухих дітей в Умані, згодом був завідувачем Уманської наросвіти.

Брав участь у розбудові нової системи освіти.

У 1920–1921 рр. очолював Київське управління вищих навчальних закладів.

З 1921 р. очолює Науково-методичний комітет управління соціального виховання Наркомосу УСРР, обирається членом Центрального бюро дитячого комуністичного руху при ЦК ЛКСМУ.

З 1923 р. працював у Харківському інституті народної освіти на кафедрі дефектології, де був професором, обіймав посаду декану факультету соціального виховання. У 1926 виступив одним із організаторів, а згодом і керівником Українського науково-дослідного інституту педагогіки (УНДІП) у Харкові.

Один з організаторів Українського науково-дослідного інституту педагогіки.

У 1930 р. завдяки клопотанням Івана Панасовича у Харкові було відкрито Науково-дослідний інститут дефектології УРСР, і вчений став його першим директором.

На початку 1930-х рр. вчений працював в Українському інституті експериментальної медицини, та у Харківському медичному інституті.

У 1934 р. отримав звання професора.

У 1936 р. запатентував один з головних своїх винаходів – «машину для читання сліпими і сліпоглухими тексту». За допомогою цього пристосування незрячі змогли розпізнавати звичайний друкарський шрифт.

У 1938 р. приймає запрошення Науково-дослідного інституту спеціальних шкіл і дитячих будинків Наркомосу РРФСР, де з 1939 р. працював старшим науковим співробітником. Там працює до кінця свого життя (1960) як керівник відділу та директор Загорської спеціальної школи-інтернату для сліпоглухонімих дітей.

У 1947 р. за сукупністю праць Івану Опанасовичу присвоєно науковий ступінь кандидата педагогічних наук. У 1948 р. відновлено звання професора.

Наукова діяльність

На початку 20-х рр. Іван Панасович зосереджує свою увагу на загальних проблемах педагогіки, розробляє її теоретико-методологічне обгрунтування. Він вирішує проблеми згідно з загальним спрямуванням тогочасної науки – на основі рефлексології та педології. Методологічною основою його праць виступає природничо-наукова концепція розвитку педагогічної науки.

Соколянський І. П. вважає, що складний процес розвитку особистості зумовлений єдністю біологічних та соціальних чинників. Ця єдність у нього не виступає як механічне, статичне поєднання спадкових факторів і факторів середовища, а є складною, диференційованою, динамічною системою, що характеризує як окремі психічні функції, так і різні етапи вікового розвитку дитини.

Іван Панасович був представником соціогенетичного напряму Харківської школи педології. Відштовхуючись від фізіологічного вчення Павлова І. П., він писав: «Я вважаю, що праці славетного фізіолога академіка Павлова настановлюють нову добу в наших знаннях природи людського організму. Між тими поглядами, які ми виробляємо на педагогічний процес на засадах умовних рефлексів, і старим (традиційним) нічого спільного немає й бути не може».

Тому процес мислення у дитини розглядав як функцію нервової системи, що приводиться в рух за допомогою умовних рефлексів. Визначений у такий спосіб процес формування дитини сприймався як соціогенетичний: оскільки мислення – це умовний рефлекс, спровокований середовищем, то необхідно насамперед звернутися до вдосконалення останнього, щоб саме середовище поліпшувало й піднімало на вищий щабель процес мислення людини, яке все ж залишається властивістю організму й певною мірою генетично успадковується людиною.

Наукові погляди Соколянського І. П. впродовж його діяльності поступово змінювалися, в основному під впливом ідеологічних та політичних чинників. Так, до 1917 р. він, як і всі представники експериментальної психології, займав суто біогенетичні позиції.

На початку 20-х, став вважати, що розвиток складних психічних процесів – увага, запам’ятовування, мислення, загалом уся поведінка – значно більшою мірою залежить від середовища, що оточує її (від умов виховання і навчання, ідеології, соціально-культурних умов життя, рівня спілкування, форм і засобів діяльності), ніж від спадковості. Він розглядав середовище не лише як умову, а і як основне джерело розвитку дитини.

Соколянський І. П., як і всі педологи того часу, розглядав педагогіку як науку про організацію певних зумовлених форм поведінки людської особистості (або колективу) й негативно ставився до визначення її як науки про навчання й виховання дітей. Він на прикладі дітей з особливими потребами (сліпоглухонімих, сліпих та глухих) доводив необхідність застосування ланцюгової методики діяльності мозку Павлова І. П. у їх навчанні.

Виховання Іван Панасович розглядав у контексті формування в дітей класової поведінки. Загальнопедагогічний процес як процес організації обумовлених форм поведінки, за Соколянським І. П., містив:

- виховання основних, або «вихідних», звичок;

- виховання спеціальних звичок;

- виховання соціальних звичок.

Соколянський І. П. зосередив увагу на педологічному вивченні питань дитячого руху, соціального виховання, дитячої дисципліни. Він був переконаний, що «все, чим обслуговує себе людина, все, чим прислуговується людина іншим людям, словом, усе, завдяки чому людина виживає й удосконалюється, — все це вона не унащаднює, а набуває в соціальному оточенні». Тому пропонував не вживати термінів «інстинкт», «безумовний рефлекс», а говорити «основні біологічні вияви організму» (сон, живлення, дефекація, множення).

Отже, Іван Панасович, як й інші педологи, поділяв психіку на окремі їх елементи, зіставляв їх, вивчав реакцію на ті чи інші подразники, відчуття, досліджував феномени потреб, асоціацій, уваги, інших дитячих почуттів і на основі цих порівнянь намагався сформулювати загальну педагогічну теорію. Структуроформуючою основою розвитку особистості у нього виступає соціальне середовище.

Іншим важливим напрямом науково-педагогічної діяльності Соколянського І. П. стало обгрунтування дитячого руху, що в теоретико-методичному плані вирішувалось у концепції науки про поведінку.

Під вихованням основних звичок учений розумів формування навичок з обслуговування, самообслуговування дітей, тобто поведінку в широкому значенні цього слова. Під вихованням спеціальних звичок – вивчення різних предметів у школі. Виховання соціальних звичок трактувалося як формування дитини у дусі класової боротьби. Виховання соціальних звичок цілковито покладалось на все соціальне оточення, особливо на гру, самоврядування, дитячий рух.

У 1920-ті рр. Іван Панасович став активним організатором рефлексологічного напрямку в психолого-педагогічних науках. Оскільки рефлексологія була суто експериментальною наукою, то для її розвитку необхідним було створення відповідної дослідно-експериментальної бази. Вчений багато працював в цьому напрямку, і в 1925 р. за його ініціативи в Харкові відкрилася перша в Радянському Союзі спеціальна школа-клініка для сліпоглухонімих дітей, високі результати якої були відомі в усьому світі.

Як «головний інспектор з дефективного дитинства» він керував діяльністю Харківського лікарського-педологічного кабінету, створеного в 1922 р. в приміщенні Психоневрологічного інституту. Ним було розроблено схему лікарського, психологічного й педагогічного листка обстеження дитини. Велику увагу вчений приділяв також роботі з учителями та вихователями, організовував гуртки-семінари з проведення показових уроків.

Широка експериментальна праця ґрунтувалася на вченні про вищу нервову систему, на дослідженні рухових частин кори головного мозку, вивченні реакцій організму, які можна спостерігати дослідно-експериментальним шляхом, і була тісно пов’язана з психіатричними та психопатологічними дослідженнями.

Особливими науковими здобутками характеризується харківський період життя Івана Опанасовича (1923–1939). Важливими для педагогічної теорії і практики стали результати його досліджень різних аспектів соціалізації дітей зі спеціальними потребами, характерною ознакою яких була всебічна практична спрямованість. Вже першого року свого перебування в Харкові Соколянський І. створив при педагогічній лабораторії дослідницької станції спеціальний відділ сліпоглухонімих, а незабаром і лікувально-педагогічні кабінети, де застосовували всі досягнення тогочасної дефектології. Співробітники цих кабінетів не лише займалися науково-дослідною роботою, але й надавали реальну допомогу дітям з комбінованими вадами.

Вчений-педагог створив оригінальну методику навчання сліпоглухонімих, яка отримала визнання в усьому світі, розробив конструкцію читальної машини для сліпих – апарат для читання звичайного шрифту, що й зараз використовується в спеціальній педагогіці, що дозволило цим людям здобувати освіту, навіть вищу. Підготував десятки кваліфікованих педагогів та лікарів для роботи з дітьми, які мають вади зору та слуху.

Науково-експертна діяльність

Результати своїх експериментальних досліджень Іван Панасович оприлюднював у педагогічній пресі, найчастіше в журналі «Український вісник експериментальної педагогіки та рефлексології». Учений був одним із ініціаторів його створення, членом редколегії, активним дописувачем, формував спрямування й політику цього видання.

Міжнародне співробітництво

Під час німецько-радянської війни був евакуйований разом зі школою до Пензенської області, потім до Новосибірська.

Політична, громадська та волонтерська діяльність

Інформаційна діяльність та зв’язки з громадськістю

Зв’язок з Україною (для іноземних діячів)

Основні праці

Наукові праці: «Про поведінку особистості» (1925), «До питання організації поведінки» (1926), «Брайлівський екран. Про використання абетки Брайля для навчання глухих таглухонімих» (1941), «Про новий спосіб читання сліпими» (1946), «Формування особистості за відсутності зорових та слухових сприйнять» (1948), «Кілька зауважень про сліпоглухонімих» (1954), «Буквар для індивідуального навчання дорослих глухонімих» (1956), «Обучение и воспитание слепоглухонемых» (1962) та ін.

В своїх працях: «Формування особистості при відсутності зорових і слухових вражень» (1947), «Засвоєння сліпоглухонімою дитиною граматичної будови словесної мови» (1959) він виклав методологічні та методичні основи навчання й виховання таких дітей на основі вчення Павлова-Сєченова.

Статті з спеціальної педагогіки: «Про навчання українських глухонімих дітей рідній мові» (1911), «Про так зване читання з губ глухонімими» (1926), «Артикуляційні схеми в рецепторній та ефекторній мові глхонімих» (1926), «О методе обучения глухонемых устной речи» (1930) та ін.

Досягнення

Визнання


До 130-річчя від дня народження Соколянського Івана Панасовича (1889–1960) – відомого українського педагога, педолога, фахівця з проблем спеціальної педагогіки, організатора освіти й науки, одного із організаторів науково-дослідних інститутів педагогіки і дефектології в УРСР, співробітники ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського НАПН України підготовали книжкову виставку «І. П. Соколянський – український педагог та психолог, засновник тифлосурдопедагогіки, винахідник, організатор освіти й науки».



Стаття про створення кімнати-музею Соколянського І. П.



Стаття про створення кімнати-музею Соколянського І. П.






Виставка «Полум’яне серце» (до 125-річчя від дня народження Івана Панасовича Соколянського), яка відбулася 3 квітня 2014 р.




Нагороди

За свою педагогічну діяльність Академією педагогічних наук РРФСР нагороджений 2-ю премією та медаллю імені Ушинського К. Д. (1947).

У 1980 р. Соколянському І. П. (посмертно) та його учневі й послідовнику Мещерякову О. І. за розробку і втілення методики розподіленої дозованої діяльності у навчанні сліпоглухонімих дітей була присуджена Державна премія СРСР з науки і техніки.

Родинні зв’язки

Дружина Тумалевич Діта Олександрівна.

Додаткові відомості

Фотогалерея

Відеоматеріали

Цікаві факти і висловлювання

Кожна людина повинна мати власну школу з навчанням на рідній мові … (Соколянський І. П.)


Зрозуміло, що вимоги рідної мови для школи то є перша навчальна потреба часу і всіма засобами ми будемо цього домагатись, але зрозуміла й тривога тих, що в занедбанні питання про мову поза межами школи вбачають велику шкоду всьому нашому культурно-національному розвитку. (Соколянський І. П.)

Довідка

Соколянський Іван Панасович (іноз. Sokolianskyi Ivan) - український вчений-педагог, фахівець з проблем спеціальної педагогіки, педолог, психоневролог, засновник української тифлосурдопедагогіки, організатор освіти й науки, один із організаторів науково-дослідних інститутів педагогіки і дефектології в УРСР, професор, кандидат педагогічних наук.

Місце народження - станиця Дінська, Кубань, росія (25.03.1889 - 27.11.1960).

Місце навчання - Санкт-Петербурзький психоневрологічний інститут.

Місце роботи - Запоріжжя, Євпаторія, Умань, Київ, Харків, Україна, Москва, росія.

Напрями діяльності - спеціальна педагогіка.

Найвизначніші праці - Формування особистості при відсутності зорових і слухових вражень.

Основні нагороди - Державна премія СРСР з науки і техніки.

Науковий напрям - тифлосурдопедагогіка.

Пов’язані статті УЕЕО

Джерела

  1. Гайденко К. А. І. П. Соколянський про соціальне виховання дітей з особливостями психо-фізичного розвитку (20–30 рр. ХХ ст.). Використання ресурсів позашкільної освіти у процесі соціалізації дітей з особливими освітніми потребами: зб. наук. пр. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди; [за заг. ред. Ю. Д. Бойчука]. Харків, 2021. С. 34–37. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/12491.
  2. Єфіменко Н. В. Іван Панасович Соколянський. Київ, 2000. 104 с.
  3. Єфіменко Н. В. І. П. Соколянський: віхи життя і педагогічної творчості. Дефектологія. 1998. № 3. С. 52–55.
  4. Кабанова О. О. Внесок I. П. Соколянського в розвиток вітчизняної освіти на зламі 20-х рр. XX ст. Вісник Чернігів. нац. пед. ун-та. 2015. № 124. С. 266-268.
  5. Рапіна Л. Іван Соколянський – видатний український вчений, засновник школи вітчизняної тифлосурдопедагогіки: до 135-річчя від дня народження. Особлива дитина: навчання і виховання. 2024. № 2. С. 162-177.
  6. Сухомлинська О. В. Соколянський Іван Панасович (1889–1960). Українська педагогіка в персоналіях: навч. посібник для студентів ВНЗ: у 2-х кн. / за ред. О. В. Сухомлинської. Київ: Либідь, 2005. Кн. 2: ХХ ст. С. 296–302.
  7. Ярмаченко, М. Соколянський Іван Панасович: [коротка біограф. довідка]. Педагогічний словник / редкол.: М. Д. Ярмаченко, І. А. Зязюн, О. В. Сухомлинська [та ін.]; за ред. М. Д. Ярмаченка; АПН України, Ін-т педагогіки. Київ: Пед. думка, 2001. С. 427.

Автор


Оприлюднено: 05.08.2024

Останні зміни: 03.08.2024

Модератор: Литовченко О. В.

Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 12 8 1363 924 1533 804 1280 1037 319 1866 628
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Соколянський Іван Панасович. Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Соколянський Іван Панасович (дата звернення: 1.грудень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, грудень 1). Соколянський Іван Панасович. Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Соколянський Іван Панасович.
І. Прізвище, І. Прізвище "Соколянський Іван Панасович," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Соколянський Іван Панасович. Дата звернення: грудень 1, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Соколянський Іван Панасович." Українська електронна енциклопедія освіти 1 грудень 2025. Веб. 1 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Соколянський Іван Панасович' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 1 грудень 2025) дата звернення 1 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Соколянський Іван Панасович." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення грудень 1, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Соколянський Іван Панасович.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Соколянський Іван Панасович. Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Соколянський Іван Панасович> [Дата звернення 1 грудень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Соколянський Іван Панасович. Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 грудень 1; цитовано 2025 грудень 1]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Соколянський Іван Панасович.
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей