Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Новини

2025-07-21
Оновлення сайту
Переглянути
2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Немає опису редагування
 
(Не показані 117 проміжних версій 2 користувачів)
Рядок 1: Рядок 1:
=={{PAGENAME}}==
=={{PAGENAME}}==
{{Персоналія
{{Персоналія
|Дефініція=український педагог, громадсько-освітня діячка, письменниця, літературознавиця, теоретик і практик у галузі суспільного дошкільного виховання кінця ХІХ – початку ХХ ст., одна з організаторів жіночого руху
|Дефініція=український вчений-педагог, фахівець з проблем спеціальної педагогіки, педолог, психоневролог, засновник української тифлосурдопедагогіки, організатор освіти й науки, один із організаторів науково-дослідних інститутів педагогіки і дефектології в УРСР
|Прізвище=Русова
|Прізвище=Соколянський
|Ім’я=Софія
|Ім’я=Іван
|По батькові=Федорівна
|По батькові=Панасович
|Name=Rusova Sofiia
|Name=Sokolianskyi Ivan
|Інші прізвища=Ліндфорс
|Інші прізвища=
|Портрет=rus 1.jpg
|Портрет=Sk_1.jpg
|Вчене звання=
|Вчене звання=професор
|Науковий ступінь=доктор наук
|Науковий ступінь=кандидат педагогічних наук
|День народження=18
|День народження=25
|Місяць народження=02
|Місяць народження=03
|Рік народження=1856
|Рік народження=1889
|Місце народження=Олешня, Городнянський повіт, Чернігівська губернія
|Місце народження=станиця Дінська, Кубань, росія
|День смерті=05
|День смерті=27
|Місяць смерті=02
|Місяць смерті=11
|Рік смерті=1940
|Рік смерті=1960
|Місце смерті=Прага, Протекторат Богемії та Моравії
|Місце смерті=Москва
|Поховання=Ольшанський цвинтар
|Поховання= Новодівичий цвинтар
|Стать=ж
|Стать=ч
|Alma mater=Фундуклеївська гімназія
|Alma mater=Санкт-Петербурзький психоневрологічний інститут
|Magnum opus=Український буквар
|Magnum opus=Формування особистості при відсутності зорових і слухових вражень
|Місце діяльності=Київ
|Місце діяльності=Київ
|Напрями діяльності=літературний критик, вихователька, політична діячка, правозахисниця
|Напрями діяльності=спеціальна педагогіка
|Наукова школа=дошкільна освіта
|Наукова школа=тифлосурдопедагогіка
|Відзнаки=
|Відзнаки=Державна премія СРСР з науки і техніки
|Вебсайт=
|Вебсайт=https://dnpb.gov.ua/ua/informatsiyno-bibliohrafichni-resursy/vydatni-pedahohy/sokolyanskyy-i-p/
}}
}}
__TOC__
__TOC__


===Життєпис===
===Життєпис===
Народилася 18 лютого 1856 р. у родинному маєтку в Олешні Чернігівської губернії в родині генерала Ліндфорса Федора Федоровича та Жерве Анни Олександрівни. Мати походила з аристократичного французького роду, батько мав шведських предків, однак був палким російським патріотом.
Соколянський Іван Панасович народився 25 березня 1889 р. в станиці Дінській Краснодарського краю (тепер районний центр) в українській козачій родині.
 
===Освіта===
===Освіта===
Початкову освіту здобула вдома. У десятирічному віці вступила до третього класу [https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D1%83%D0%BD%D0%B4%D1%83%D0%BA%D0%BB%D0%B5%D1%97%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%B6%D1%96%D0%BD%D0%BE%D1%87%D0%B0_%D0%B3%D1%96%D0%BC%D0%BD%D0%B0%D0%B7%D1%96%D1%8F#:~:text=%D0%A4%D1%83%D0%BD%D0%B4%D1%83%D0%BA%D0%BB%D0%B5%D1%97%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0%20%D0%B6%D1%96%D0%BD%D0%BE%D1%87%D0%B0%20%D0%B3%D1%96%D0%BC%D0%BD%D0%B0%D0%B7%D1%96%D1%8F%2C%20%D0%9A%D0%B8%D1%94%D0%B2%D0%BE%2D%D0%A4%D1%83%D0%BD%D0%B4%D1%83%D0%BA%D0%BB%D0%B5%D1%97%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0,%D0%9F%D0%B5%D1%80%D1%88%D0%B0%20%D0%B2%20%D0%9A%D0%B8%D1%94%D0%B2%D1%96%20%D0%B6%D1%96%D0%BD%D0%BE%D1%87%D0%B0%20%D0%B3%D1%96%D0%BC%D0%BD%D0%B0%D0%B7%D1%96%D1%8F. Фундуклеївської гімназії] (м. Київ), яку у 1870 р. закінчила із золотою медаллю.
[[Файл:Sk 28.jpg|ліворуч|140x140пкс]]
Початкову освіту здобув у станиці, а педагогічну – в Кубанській учительській семінарії. Протягом 1908–1913 рр. навчався в Санкт-Петербурзькому психоневрологічному інституті на педагогічному відділенні природничо-історичного факультету.


У 1908 р. захистила докторську дисертацію і отримала докторський ступінь.
Його вчителями були відомі вчені [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/
Павлов_Іван_Петрович| Павлов І. П.]], [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Бехтерєв_Володимир_Михайлович|Бехтерєв В. М.]], [[Сем_посилання::https://ru.wikipedia.org/wiki/Нечаев,_Александр_Петрович|Нечаєв О. П.]], які визначили психофізіологічні орієнтації подальшої педагогічної і наукової діяльності Івана Панасовича.


===Діяльність===
===Діяльність===
====Педагогічна діяльність====
====Педагогічна діяльність====
[[Файл:Rus 2.jpg|ліворуч|250пкс|Софія Русова, 1874 р.]]
[[Файл:Sk 11.jpg|праворуч|250x250пкс]]
Раптова смерть батька у 1871 р. змінила життя Софії. Вона осмислила своє духовне і громадське призначення і вирішила присвятити своє життя педагогічній справі.  
Ще студентом Іван Панасович зацікавився питаннями дефектології, тому що ця галузь педагогіки стояла на природничо-наукових засадах вирішення проблем навчання і виховання дітей. У цьому напрямі він і почав свою педагогічну діяльність: навчаючись в інституті, став викладачем Олександрівського (нині м. Запоріжжя) училища для глухонімих.


Педагогічну діяльність Софія розпочала у 1871 р. Разом із сестрою Марією відкрила в Києві перший приватний дитячий садок, вихованцями якого здебільшого були діти української інтелігенції. Протягом 1874–1876 рр. була учасницею українського земляцтва у Санкт-Петербурзі. Допомагала чоловікові в підготовці повного видання «[https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BE%D0%B1%D0%B7%D0%B0%D1%80_(%D0%B7%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BA%D0%B0) Кобзаря]» Тараса Шевченка до видання у Празі (1876 р.).
Згодом працював учителем у школі-санаторії в Євпаторії.


Пізніше працювала повитухою на хуторі поблизу Борзни й вела культурно-освітянську роботу. Від 1879 р. вчителювала в Олешні.  
Був небайдужим до проблем розвитку національної школи, навчання дітей з фізичними вадами рідною мовою. До Всеросійського з’їзду діячів виховання, навчання та захисту глухонімих дітей (1910) підготував доповідь «Про навчання українських глухонімих дітей рідній мові», яка не була зачитана на засіданнях, але в 1911 р. її опублікував український педагогічний журнал «Світло». 
[[Файл:Sk 18.jpg|праворуч|250x250пкс]]
З початком [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Перша_світова_війна|Першої світової війни]] Соколянський І. П., незважаючи на повну глухоту правого вуха, був мобілізований на військову службу, яку відбував на Кавказі.  


У 1879–1883 рр. разом з чоловіком мешкала і працювала в Одесі, де складала каталоги української літератури. З 1909 р. викладала в Комерційному інституті, комерційній школі 1 Учительського товариства та у [https://dnpb.gov.ua/ua/informatsiyno-bibliohrafichni-resursy/vydatni-pedahohy/frebel-fridrikh-vilhelm/ushanuvannya-pamyati/ Фребелівському педагогічному інституті] в Києві.
У серпні 1918 р. повернувся в Олександрівське училище, але пропрацював там недовго.  


У 1917 р. – член Української Центральної Ради, голова Всеукраїнської учительської спілки. У міністерстві освіти (за гетьманату) очолювала департамент дошкільної та позашкільної освіти. Брала активну участь у дерусифікації шкіл, влаштуванні курсів українознавства, підготовці українських шкільних підручників та укладанні плану й програми єдиної діяльної (трудової) школи, що передбачала національний характер і базувалась на теорії Кершенштайнера (Трудова школа).
У 1919 р. організував школу для глухих дітей в Умані, згодом був завідувачем Уманської наросвіти.  


Викладачка французької мови у Першій українській гімназії імені Т. Г. Шевченка.
Брав участь у розбудові нової системи освіти.  


Очолила культурний сектор громадсько-політичної організації «Союз українок», заснованої у Кам'янці-Подільському в жовтні 1919 р.
У 1920–1921 рр. очолював Київське управління вищих навчальних закладів.  


1920 р. – лекторка педагогіки Кам'янець-Подільського державного українського університету та голова Української національної жіночої ради (до 1938 р.).
З 1921 р. очолює Науково-методичний комітет управління соціального виховання Наркомосу УСРР, обирається членом Центрального бюро дитячого комуністичного руху при ЦК ЛКСМУ.  


З 1922 р. перебувала в еміграції, зокрема з 1923 р. - професорка педагогіки Українського Педагогічного Інституту імені Михайла Драгоманова у Празі.
З 1923 р. працював у [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Харківський_інститут_народної_освіти|Харківському інституті народної освіти]] на кафедрі дефектології, де був професором, обіймав посаду декану факультету соціального виховання. У 1926 виступив одним із організаторів, а згодом і керівником Українського науково-дослідного інституту педагогіки (УНДІП) у Харкові.  


==== Наукова діяльність ====
Один з організаторів Українського науково-дослідного інституту педагогіки.  
Усе життя Русова С. Ф. присвятила практичній педагогіці, розробці нових методик дошкільного виховання та розбудові української національної школи та освіти.


Серед ключових принципів педагогічної концепції Русової: гуманізм, демократизм, народність, природовідповідність, культуровідповідність, особистісно орієнтований підхід, соціальна обумовленість виховання та загальнолюдські цінності.
У 1930 р. завдяки клопотанням Івана Панасовича у Харкові було відкрито Науково-дослідний інститут дефектології УРСР, і вчений став його першим директором.
[[Файл:Rus 14.jpg|250пкс|праворуч]]
[[Файл:Sk 13.jpg|праворуч|250x250пкс]]
Центральне місце в багатогранній педагогічній спадщині вченої займає концепція української національної системи освіти і національного виховання, у межах якої отримали своєрідну інтерпретацію найважливіші фундаментальні теоретико-методологічні проблеми – мета, завдання, зміст, методи, принципи, форми освіти, навчання й виховання.
На початку 1930-х рр.  вчений працював в Українському інституті експериментальної медицини, та у [[Сем_посилання::https://knmu.edu.ua/|Харківському медичному інституті]].


Ідея національного виховання – головна й визначальна в педагогічній концепції Русової С. Ф., де у центрі перебуває дитина з її природженими задатками, здібностями, можливостями, талантами.
У 1934 р. отримав звання професора.


Виховний ідеал за Русовою С. Ф. – це виховання гармонійної людини на засадах любові й пошани до найкращих національних традицій.
У 1936 р. запатентував один з головних своїх винаходів – «машину для читання сліпими і сліпоглухими тексту». За допомогою цього пристосування незрячі змогли розпізнавати звичайний друкарський шрифт.  


Головне завдання виховання – забезпечення розвитку відзначених чинників, а також національної самосвідомості і загальнолюдської моралі; формування соціально зрілої, працелюбної, творчої особистості, здатної до свідомого суспільного вибору і збагачення інтелектуального, духовного, економічного, соціально-політичного і культурного потенціалу свого народу.
У 1938 р. приймає запрошення Науково-дослідного інституту спеціальних шкіл і дитячих будинків Наркомосу РРФСР, де з 1939 р. працював старшим науковим співробітником. Там працює до кінця свого життя (1960) як керівник відділу та директор Загорської спеціальної школи-інтернату для сліпоглухонімих дітей.


Заслуговують на увагу погляди Русової С. Ф. на проблеми розумового, морального, естетичного, трудового, дошкільного, сімейного виховання, підготовки вихователів дитячого садка, вчителя нової української школи.
У 1947 р. за сукупністю праць Івану Опанасовичу присвоєно науковий ступінь кандидата педагогічних наук. У 1948 р. відновлено звання професора.


Педагогиня справедливо вважається класиком вітчизняного дошкільного виховання, про що красномовно свідчать її твори «Теорія і практика дошкільного виховання», «Дошкільне виховання», «Націоналізація дошкільного виховання», «Нові методи дошкільного виховання» та інші, а також подвижницька практична діяльність у галузі дошкільного виховання.
==== Наукова діяльність ====
На початку 20-х рр. Іван Панасович зосереджує свою увагу на загальних проблемах педагогіки, розробляє її теоретико-методологічне обгрунтування. Він вирішує проблеми згідно з загальним спрямуванням тогочасної науки – на основі [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/
Рефлексологія_(психологія)|рефлексології]] та [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Педологія|педології]]. Методологічною основою його праць виступає природничо-наукова концепція розвитку педагогічної науки.
[[Файл:Sk 22.jpg|праворуч|250x250пкс]]
Соколянський І. П. вважає, що складний процес розвитку особистості зумовлений єдністю біологічних та соціальних чинників. Ця єдність у нього не виступає як механічне, статичне поєднання спадкових факторів і факторів середовища, а є складною, диференційованою, динамічною системою, що характеризує як окремі психічні функції, так і різні етапи вікового розвитку дитини.


'''Концепція рідної української школи'''
Іван Панасович був представником соціогенетичного напряму Харківської школи педології. Відштовхуючись від фізіологічного вчення Павлова І. П., він писав: «Я вважаю, що праці славетного фізіолога академіка Павлова настановлюють нову добу в наших знаннях природи людського організму. Між тими поглядами, які ми виробляємо на педагогічний процес на засадах умовних [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Рефлекс|рефлексів]], і старим (традиційним) нічого спільного немає й бути не може».
[[Файл:Sk 16.jpg|праворуч|250x250пкс]]
Тому процес мислення у дитини розглядав як функцію нервової системи, що приводиться в рух за допомогою умовних рефлексів. Визначений у такий спосіб процес формування дитини сприймався як соціогенетичний: оскільки мислення – це умовний рефлекс, спровокований середовищем, то необхідно насамперед звернутися до вдосконалення останнього, щоб саме середовище поліпшувало й піднімало на вищий щабель процес мислення людини, яке все ж залишається властивістю організму й певною мірою генетично успадковується людиною.


Успішно вирішувати ці завдання покликана рідна українська школа школа рідної мови, гуманна й демократична, у якій уся структура, система, мета й завдання, зміст і методи, принципи і форми, сам дух наповнені ідеєю українства, забезпечення всебічного і гармонійного розвитку дитини.
Наукові погляди Соколянського І. П. впродовж його діяльності поступово змінювалися, в основному під впливом ідеологічних та політичних чинників. Так, до 1917 р. він, як і всі представники експериментальної психології, займав суто біогенетичні позиції.
[[Файл:Sk 14.jpg|праворуч|250x250пкс]]
На початку 20-х, став вважати, що розвиток складних психічних процесів увага, запам’ятовування, мислення, загалом уся поведінка – значно більшою мірою залежить від середовища, що оточує її (від умов виховання і навчання, ідеології, соціально-культурних умов життя, рівня спілкування, форм і засобів діяльності), ніж від спадковості. Він розглядав середовище не лише як умову, а і як основне джерело розвитку дитини.


Система освіти, школа, виховання, за Русовою, повинні здійснюватися, насамперед, згідно з принципом природовідповідності виховання, який передбачає, що виховання повинно ґрунтуватися на науковому розумінні природних і соціальних процесів, узгоджуватися з загальними законами розвитку природи і людини.
Соколянський І. П., як і всі педологи того часу, розглядав [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Педагогіка|педагогіку]] як науку про організацію певних зумовлених форм поведінки людської особистості (або колективу) й негативно ставився до визначення її як науки про навчання й виховання дітей. Він на прикладі дітей з особливими потребами (сліпоглухонімих, сліпих та глухих) доводив необхідність застосування ланцюгової методики діяльності мозку Павлова І. П. у їх навчанні.


====Науково-експертна діяльність====
Виховання Іван Панасович розглядав у контексті формування в дітей класової поведінки. Загальнопедагогічний процес як процес організації обумовлених форм поведінки, за Соколянським І. П., містив:
У 1910 р. разом з Григорієм Шестюком заснувала й редагувала педагогічний журнал «Світло». Протягом 1910-1914 рр. у цьому виданні  надрукувано понад 100 статей, розвідок та рецензій Русової С. Ф. Статтями «Дитячий сад на національнім ґрунті» та «Націоналізація дошкільного виховання» започатковується відомий цикл її фундаментальних праць із дошкільної педагогіки. У статтях «Ідейні підвалини школи» та «Нова школа», педагогиня почала розробляти свою концепцію шкільного навчання.


Аналіз публікацій Софії Федорівни у «Світлі» демонструє широке коло її інтересів: від історії педагогіки (статті про Драгоманова М. П., Лесгафта П. Ф., Руссо Ж.–Ж., розвідки з історії просвітнього руху в Україні) до опису педагогічного життя за кордоном (оповіді про початкові школи в Бельгії, дитячі літні колонії у Франції, республіку молоді в Америці).
- виховання основних, або «вихідних», звичок;


Русова С. Ф. виступила одним із фундаторів та членів редакційної колегії часопису «Вільна українська школа» (1917–1920 рр.), що став  віддзеркаленням визвольних змагань українського народу в галузі освіти. На його сторінках висвітлювались шляхи реформування шкільної системи в Україні, документи уряду та керівних освітніх установ, наукові підходи та практичний досвід, здійснювався аналіз класичної педагогічної спадщини та новітніх течій у сучасній зарубіжній педагогіці (педагогічні погляди Коменського А. Я., Руссо Ж. Ж., Кершенштейнера Г. , Дьюї Дж. та ін.).
- виховання спеціальних звичок;


====Міжнародне співробітництво ====
- виховання соціальних звичок.
Опинившись в еміграції, Русова бере найактивнішу участь у житті українського народу, зокрема у відкритті Українського Високого Педагогічного Інституту імені Драгоманова у Празі, що відбулося 1923 р. за стрияння Українського Громадського Комітету.
[[Файл:Sk 10.jpg|праворуч]]
Соколянський І. П. зосередив увагу на педологічному вивченні питань дитячого руху, соціального виховання, дитячої дисципліни. Він був переконаний, що «все, чим обслуговує себе людина, все, чим прислуговується людина іншим людям, словом, усе, завдяки чому людина виживає й удосконалюється, — все це вона не унащаднює, а набуває в соціальному оточенні». Тому пропонував не вживати термінів «інстинкт», «безумовний рефлекс», а говорити «основні біологічні вияви організму» (сон, живлення, дефекація, множення).


====Політична, громадська та волонтерська діяльність====
Отже, Іван Панасович, як й інші педологи, поділяв психіку на окремі їх елементи, зіставляв їх, вивчав реакцію на ті чи інші подразники, відчуття, досліджував феномени потреб, асоціацій, уваги, інших дитячих почуттів і на основі цих порівнянь намагався сформулювати загальну педагогічну теорію. Структуроформуючою основою розвитку особистості у нього виступає соціальне середовище.
[[Файл:Rus_27.jpg|альт=Українська делегація на Міжнародному Жіночому Конгресі у Римі 1923 р.|праворуч|300x300пкс]]
У 1902 р. Русови оселяються у Санкт-Петербурзі. Тут Софія Федорівна безпосереднім учасником активізації громадського руху; спричиненого подіями 1905–1906 рр. Зокрема, разом із Чарнолуським В. І., Чеховим М. В., Фальборком Г. А. та іншими російськими прогресивними освітніми діячами бере участь у створенні Всеросійської спілки вчителів і діячів народної освіти, входить до складу його Центрального бюро, а також очолює національну комісію цієї громадської організації.


Намагаючись якнайширше залучити до Всеросійської спілки педагогів з України, Русова висвітлює її діяльність у національний пресі, зокрема у часописах «Громадська думка» та «Украинский вестник». Наприклад, у травні 1906 р. на шпальтах першої української щоденної політичної, економічної і літературної газети «Громадська думка», що виходила в Києві, з’явилася стаття Софії Федорівни «До вчительської української спілки у Петербурзі» про наміри національної комісії Всеросійської спілки скликати у червні того ж року конференцію національних учительських організацій. Авторка закликала українських учителів створити свою спілку, сформулювати власні вимоги щодо націоналізації школи та надіслати на конференцію до Санкт-Петербурга делегатів для їх оприлюднення.
Іншим важливим напрямом науково-педагогічної діяльності Соколянського І. П. стало обгрунтування дитячого руху, що в теоретико-методичному плані вирішувалось у концепції науки про поведінку.
[[Файл:Sk 9.jpg|праворуч|223x223px]]
Під вихованням основних звичок учений розумів формування навичок з обслуговування, самообслуговування дітей, тобто поведінку в широкому значенні цього слова. Під вихованням спеціальних звичок – вивчення різних предметів у школі. Виховання соціальних звичок трактувалося як формування дитини у дусі класової боротьби. Виховання соціальних звичок цілковито покладалось на все соціальне оточення, особливо на гру, самоврядування, дитячий рух.


Завдяки ініціативі Русової С. Ф. під керівництвом Грінченка Б. Д. в умовах відсутності рівномовної школи було вперше здійснено спробу об’єднати в загальну спілку тих освітян Наддніпрянщини, котрі вболівали за розвиток національної культури та освіти українського народу. Її делегати Черкасенко С. Ф. та Крупський М. І. з успіхом виступили на конференції представників національних учительських організацій (4-5 червня 1906 р., Санкт-Петербург), а потім взяли участь у роботі Третього з’їзду Всеросійської спілки вчителів і діячів народної освіти, що відбувся 7–10 червня 1906 р. у фінському містечку Юстілля.
У 1920-ті рр. Іван Панасович став активним організатором рефлексологічного напрямку в психолого-педагогічних науках. Оскільки рефлексологія була суто експериментальною наукою, то для її розвитку необхідним було створення відповідної дослідно-експериментальної бази. Вчений багато працював в цьому напрямку, і в 1925 р. за його ініціативи в Харкові відкрилася перша в Радянському Союзі спеціальна школа-клініка для сліпоглухонімих дітей, високі результати якої були відомі в усьому світі.


8 квітня 1917 р. на Всеукраїнському національному конгресі Русову С. Ф. обирають від просвітницьких організацій Києва членом загальноукраїнського представницького громадсько-політичного органу Української Центральної Ради. Водночас на запрошення Стешенка І. М. - генерального секретаря освіти першого українського уряду - Софія Федорівна очолює департамент дошкільної і позашкільної освіти Генерального секретарства (Міністерства) освіти. Крім того, виступає як організатор та керівник Всеукраїнської учительської спілки, входить до редакційної колегії журналу «Вільна українська школа», разом із Сірим Ю. П., Чепігою Я. Ф. та Черкасенком С. Ф. започатковує видавництво «Українська школа», викладає в кількох навчальних закладах та ін.
Як «головний інспектор з дефективного дитинства» він керував діяльністю Харківського лікарського-педологічного кабінету, створеного в 1922 р. в приміщенні Психоневрологічного інституту. Ним було розроблено схему лікарського, психологічного й педагогічного листка обстеження дитини. Велику увагу вчений приділяв також роботі з учителями та вихователями, організовував гуртки-семінари з проведення показових уроків.


Русову С. Ф. завжди хвилювало жіноче питання. З молодих літ вона обстоювала ідею про важливу роль жінки в загальнокультурному житті країни та підготувала книгу про визначних українських жінок. Вона постійно проводила активну роботу серед жінок, залучаючи їх до громадських справ. У період існування Української Народної Республіки, Русова С. активно включається в роботу Української жіночої національної ради, а згодом - обирається її головою. Головною метою Ради було об’єднання всіх жіночих організацій в Україні і їх зв’язок з закордонними організаціями, утвердження авторитету і визнання України в світі. В еміграції жіноча Українська Рада продовжила свою діяльність, а Русова С. Ф. керувала роботою цієї організації до кінця свого життя. Як представниця України вона брала участь у всесвітніх жіночих конгресах в Гаазі, Женеві, Відні, Копенгагені.
Широка експериментальна праця ґрунтувалася на вченні про [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Вища_нервова_діяльність|вищу нервову систему]], на дослідженні рухових частин кори головного мозку, вивченні реакцій організму, які можна спостерігати дослідно-експериментальним шляхом, і була тісно пов’язана з психіатричними та психопатологічними дослідженнями.
[[Файл:Sk 15.jpg|праворуч|250x250пкс]]
Особливими науковими здобутками характеризується харківський період життя Івана Опанасовича (1923–1939). Важливими для педагогічної теорії і практики стали результати його досліджень різних аспектів соціалізації дітей зі спеціальними потребами, характерною ознакою яких була всебічна практична спрямованість. Вже першого року свого перебування в Харкові Соколянський І. створив при педагогічній лабораторії дослідницької станції спеціальний відділ сліпоглухонімих, а незабаром і лікувально-педагогічні кабінети, де застосовували всі досягнення тогочасної [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Дефектологія|дефектології]]. Співробітники цих кабінетів не лише займалися [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Науково-дослідні_та_дослідно-конструкторські_роботи|науково-дослідною роботою]], але й надавали реальну допомогу дітям з комбінованими вадами.


Як громадсько-політичний діяч, Русова брала активну участь в житті українських демократичних організацій, що протистояли російському царизму.
Вчений-педагог створив оригінальну методику навчання сліпоглухонімих, яка отримала визнання в усьому світі, розробив конструкцію читальної машини для сліпих – апарат для читання звичайного шрифту, що й зараз використовується в спеціальній педагогіці, що дозволило цим людям здобувати освіту, навіть вищу. Підготував десятки кваліфікованих педагогів та лікарів для роботи з дітьми, які мають вади зору та слуху.


====Інформаційна діяльність та зв’язки з громадськістю====
====Науково-експертна діяльність====
У долі багатьох вигнанців з України велику роль відіграв притулок для дітей українців-емігрантів, у створенні якого в 1924–1925 рр. найактивнішу участь взяла Русова С. Ф. і який вона очолювала впродовж п’яти років. Як свідчить опублікований у пресі звіт Софії Федорівни про діяльність цієї установи, метою її створення було не лише врятувати дітей від фізичного вимирання, а й допомогти їм у чужому оточенні не забути рідну мову, зберегти національну ідентичність, дати поняття про далеку Батьківіщину, якої більшість із них уже не знала.  
Результати своїх експериментальних досліджень Іван Панасович оприлюднював у педагогічній пресі, найчастіше в журналі «[[Сем_посилання::http://pmu.in.ua/virtual-exhibitions/90_rokiv_ukr_visnik_refleksologii/|Український вісник експериментальної педагогіки та рефлексології]]». Учений був одним із ініціаторів його створення, членом редколегії, активним дописувачем, формував спрямування й політику цього видання.


Пізніше Софія Федорівна консультувала педагогів Української народної школи, яку було відкрито в 1936 р. при цьому дитячому притулку, а також як опікунка всіляко допомагала роботі Української реальної гімназії.
====Міжнародне співробітництво ====
 
Під час німецько-радянської війни був евакуйований разом зі школою до Пензенської області, потім до Новосибірська.
Здобутки та нагальні проблеми української педагогіки неодноразово були темами виступів Русової на різних міжнародних форумах, серед яких були, зокрема, педагогічні конгреси у Римі (1923) та Женеві (1929), з’їзд „Через школу – до миру” в Празі (1927) та ін.


====Політична, громадська та волонтерська діяльність====
====Інформаційна діяльність та зв’язки з громадськістю====
====Зв’язок з Україною (для іноземних діячів)====
====Зв’язок з Україною (для іноземних діячів)====
===Основні праці===
===Основні праці===
Русова С. Ф. входила до штату численних українських та російських наукових й популярних журналів, була авторкою праць з питань дошкільного виховання, історії педагогіки, літератури і мистецтва, статей про творчість Шевченка Т. Г., [[Сковорода Григорій Савич|Сковороди Г. С.]], Тагора Р., хронік педагогічного життя в Україні та за кордоном. Відсто.вала право українського народу на навчання рідною мовою.
Наукові    праці:  «Про поведінку особистості» (1925), «До питання організації поведінки» (1926),  «Брайлівський    екран. Про використання    абетки    Брайля    для навчання    глухих таглухонімих»  (1941), «Про новий  спосіб  читання  сліпими» (1946),   «Формування  особистості  за відсутності  зорових та слухових    сприйнять»    (1948),   «Кілька    зауважень про сліпоглухонімих»  (1954),   «Буквар  для індивідуального навчання    дорослих    глухонімих» (1956), «Обучение и воспитание слепоглухонемых» (1962) та ін.  


Найважливіші праці Русової С. Ф.:
В своїх працях: «Формування особистості при відсутності зорових і слухових вражень» (1947), «Засвоєння сліпоглухонімою дитиною граматичної будови словесної мови» (1959) він виклав методологічні та методичні основи навчання й виховання таких дітей на основі вчення Павлова-Сєченова.  
 
Український буквар (1906), Початкова географія (1911), Методика початкової географії (1918), Дошкільне виховання (1918), Перша читанка для дорослих, для вечірніх та недільних шкіл (1918), Методика колективного читання (1918), Єдина діяльна (трудова) школа (1923), Теорія і практика дошкільного виховання (1924), Дидактика (1925, 1930), Сучасні течії в новій педагогіці (1932), Роль жінки в дошкільному вихованні (1934), Дещо про дефективних дітей (1935), Мої спомини (1937), Моральні завдання сучасної школи (1938), підручники з географії і французької мови та ін.


Статті з спеціальної педагогіки: «Про навчання українських глухонімих дітей рідній мові» (1911), «Про так зване читання з губ глухонімими» (1926), «Артикуляційні схеми в рецепторній та ефекторній мові глхонімих» (1926), «О методе обучения глухонемых устной речи» (1930) та ін.


{{#widget:Iframe
{{#widget:Iframe
|url=https://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2021/01/Rusova_S_V_oboronu_kazky.pdf
|url=https://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2024/05/Sokolyansky_I.P.About_teaching_Ukrainian_deaf-mute_children.pdf
|width=300
|width=300
|height=310
|height=310
Рядок 129: Рядок 141:
}}
}}
{{#widget:Iframe
{{#widget:Iframe
|url=https://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2021/01/Rusova_S_Natsionalna_shkola.pdf
|url=https://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2024/05/Sokolyansky_I.P.About_theso-called_lip_reading.pdf
|width=300
|width=300
|height=310
|height=310
Рядок 135: Рядок 147:
}}
}}


==== Праці Русової С. Ф. з фонду ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського ====
==== Досягнення ====
<gallery widths="250" heights="250" mode="packed">
====Визнання====
Файл:Rus 9.jpg|Русова С. Ф. Мемуари. Щоденник. – К., 2004 р.
[[Файл:Sk 2.jpg|ліворуч|199x199пкс]]
Файл:Rus 8.jpg|Русова С. Ф. Наші визначні жінки. Вінніпег, Канада, 1945 р.
[[Файл:Sk 29.jpg|праворуч|200x200пкс]]
Файл:Rus 7.jpg|Русова С. Ф. Нова школа. – К., 1917 р.
 
Файл:Rus 6.jpg|Русова С. Ф. В дитячому садку. – Полтава, 1919 р.
 
Файл:Rus 5.jpg|Русова С. Ф. Дошкільне виховання. – Катеринослав, 1918 р.
 
Файл:Rus 4.jpg|Русова С. Ф. Український букварь. – С.-Петербург, 1906 р.
До 130-річчя від дня народження Соколянського Івана Панасовича (1889–1960) відомого українського педагога, педолога, фахівця з проблем спеціальної педагогіки, організатора освіти й науки, одного із організаторів науково-дослідних інститутів педагогіки і дефектології в УРСР, співробітники ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського НАПН України підготовали книжкову виставку «І. П. Соколянський український педагог та психолог, засновник тифлосурдопедагогіки, винахідник, організатор освіти й науки».
</gallery>
 
 
 
 
[[Файл:Sk 31.jpg|ліворуч|250x250пкс|альт=Стаття про створення кімнати-музею Соколянського І. П.]]
 
 
 
 
 
Стаття про створення кімнати-музею Соколянського І. П.
 
 
 
 


===Досягнення===
====Визнання====
[[Файл:Rus 24.jpg|праворуч|alt=|безрамки|350x350пкс]]
[[Файл:Rus 20.jpg|ліворуч|альт=Нагрудний знак "Софія Русова"]]


Вшановуючи внесок Русової у розвиток педагогічної науки та її роль у створенні національної системи освіти, 2005 р. Міністерство освіти і науки України запровадило нагрудний знак «[https://dnpb.gov.ua/ua/informatsiyno-bibliohrafichni-resursy/vydatni-pedahohy/rusova-s-f/biohrafiya/ Софія Русова]». Ним нагороджують наукових, науково-педагогічних і педагогічних працівників та працівниць за значні особисті успіхи у галузі дошкільної та позашкільної освіти.
[[Файл:Sk 30.jpg|ліворуч|250x250пкс]]


18 лютого 2016 р. Національний банк України ввів до обігу ювілейну монету, присвячену 160-річчю від дня народження Софії Русової.


====Нагороди====


===Родинні зв’язки===
[[Файл:Rus 25.jpg|праворуч|191x191px|Русов М. О.]]
[[Файл:Rus 26.jpg|праворуч|177x177пкс|Русов Ю. О.]]
Чоловік (з 1874 р.) ''Русов Олександр Олександрович'' (07.02.1847 – 08.10.1915) - громадський діяч, етнограф і фольклорист. 


Діти: 


''Русов Михайло Олександрович'' (1876-1909) – український політичний діяч, ініціатор та один із засновників Революційної Української Партії (РУП). Відіграв значну роль у становленні та розвитку українського політичного руху у громадському і науковому житті України кінця ХІХ – початку ХХ ст.
Виставка «Полум’яне серце» (до 125-річчя від дня народження Івана Панасовича Соколянського), яка відбулася 3 квітня 2014 р.


''Ліндфорс Любов Олександрівна'' (1879-1960) – лікар, співачка. Закінчила Московську консерваторію, гастролювала. У Чехо-Словаччині працювала лікарем в Українському громадському комітеті, викладачем співу і французької мови в Українському високому педагогічному інституті ім. М. Драгоманова. 1945 року виїхала до Німеччини, де в таборі Берхтесгаден була професором вокалу.


''Русов Юрій Олександрович'' (1895-1961) –  український біолог, іхтіолог. Представник української науки в еміграції. Випускник природничого факультету Київського університету. У 1917 року став делегатом від студентської громади до Центральної Ради. Доцент зоології та іхтіології у Кам’янець-Подільському університеті, доктор філософії Віденського університету, лектор, згодом доцент високих шкіл у Чехо-Словаччині, директор секції рибальства у Національному зоотехнічному інституті в Бухаресті (1930-1941 рр.), науковий співробітник університету в Монреалі та його дослідної станції у Національному парку Монт-Тамблан; дійсний член Наукового товариства імені Тараса Шевченка в діаспорі.


===Додаткові відомості===
====Фотогалерея====
<gallery mode="packed" widths="200" heights="200">
Файл:Rus 11.jpg|Русова С. Ф., 70-ті роки ХІХ ст.
Файл:Rus 19.jpg|Русова С. Ф., 30-ті роки ХХ ст.
Файл:Rus 12.jpg|Русова С. Ф., 80-ті роки ХІХ ст.
Файл:Rus 14.jpg|Сестри Марія та Софія Ліндфорс, 70-ті роки ХІХ ст.
Файл:Rus 13.jpg|Русов О. О. (чоловік Русової С. Ф.)
Файл:Rus 16.jpg|Маєток Ліндфорсів в Олешні, 1906 р. ХХ ст.
Файл:Rus 17.jpg|Місце поховання Русової С. Ф. та її онука на Ольшанському цвинтарі у Празі (Чехія)
</gallery>


====Відеоматеріали====
<youtube>fNEMqAP-oJY</youtube> <youtube>J_d5LgrXJmw</youtube><br \> <youtube>Tt0uCmDAY2c</youtube> <youtube>JAhRFHPo684</youtube><br \> <youtube>v0zB8FOAXw0</youtube> <youtube>VIPYTx7D7Sg</youtube>


====Цікаві факти і висловлювання====
<blockquote>Рідна мова – це перша умова, щоб учні проходили науку свідомо. (Русова С. Ф.)


Нація народжується біля дитячої колиски, тільки на рідному ґрунті. (Русова С. Ф.)
====Нагороди====
За свою педагогічну діяльність Академією педагогічних наук РРФСР нагороджений 2-ю премією та медаллю імені  [[Педагог::Ушинський Костянтин Дмитрович|Ушинського К. Д.]] (1947).


Бути гарним педагогом – це бути справжнім реформатором майбутнього життя України, бути апостолом Правди і Науки. (Русова С. Ф.)
У 1980 р. Соколянському І. П. (посмертно) та його учневі й послідовнику Мещерякову О. І. за розробку і втілення методики розподіленої дозованої діяльності у навчанні сліпоглухонімих дітей була присуджена [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Державна_премія_СРСР#:~:text=Держа́вна%20пре́мія%20СРСР%20(1966–1991,1935%2C%201957–1991).|Державна премія СРСР з науки і техніки]].


Народові, який не має своєї школи і не дбає про неї, призначені економічні злидні й культурна смерть. Ось через що сучасним гаслом усякого свідомого українця мусить бути завдання: рідна школа на Вкраїні. (Русова С. Ф.)
===Родинні зв’язки===
Дружина ''Тумалевич Діта Олександрівна.''   


Національне виховання – не сумісне з шовінізмом, це виховання в дусі своєї рідної мови, на українських переказах, віруваннях, звичаях історії свого народу, своїй культурі, фольклорній творчості народу. (Русова С. Ф.)
===Додаткові відомості===
====Фотогалерея====
<gallery mode="packed" heights="150">
Файл:Sk 3.jpg
Файл:Sk 4.jpg
Файл:Sk 20.jpg
Файл:Sk 21.jpg
Файл:Sk 27.jpg
Файл:Sk 26.jpg
Файл:Sk 17.jpg
Файл:Sk 19.jpg
Файл:Sk 12.jpg
Файл:Sk 5.jpg
Файл:Sk 8.jpg
Файл:Sk 7.jpg
Файл:Sk 6.jpg
</gallery>


Українська самосвідомість – відчуття задоволення, гордості за приналежність особистості до своєї нації, до своєї держави. (Русова С. Ф.)
====Відеоматеріали====
<youtube>PReMB9bFviw</youtube> <youtube>JiwT-u7wkRY</youtube>


Національна самосвідомість формується в сім’ї та школі, коли вони спілкуються рідною мовою, співають і слухають рідні пісні, слухають рідну музику, музику своїх композиторів, свого народу, дотримуються своїх обрядів і традицій. (Русова С. Ф.)
====Цікаві факти і висловлювання====
<blockquote>''Кожна людина повинна мати власну школу з навчанням на рідній мові … (Соколянський  І. П.)''


Велике значення в національному вихованні має обряд відзначення народних свят. (Русова С. Ф.)


В Україні повинна бути своя національна школа, на своїй державній рідній мові. (Русова С. Ф.)
Зрозуміло, що вимоги рідної мови для школи то є перша навчальна потреба часу і всіма засобами ми будемо цього домагатись, але зрозуміла й тривога тих, що в занедбанні питання про мову поза межами школи вбачають велику шкоду всьому нашому культурно-національному розвитку. ''(Соколянський  І. П.)''
</blockquote>
</blockquote>


====Довідка====
====Довідка====
<blockquote>'''[[Прізвище::Русова]] [[Ім’я::Софія]] [[По батькові::Федорівна]]''' (''іноз. [[Name::Rusova Sofiia]]'') - [[Дефініція::видатний український педагог, громадсько-освітня діячка, письменниця, літературознавиця, теоретик і практик у галузі суспільного дошкільного виховання кінця ХІХ – початку ХХ ст., одна з організаторів жіночого руху]], [[Науковий ступінь::доктор наук]].
<blockquote>'''[[Прізвище::Соколянський]] [[Ім’я::Іван]] [[По батькові::Панасович]]''' (''іноз. [[Name::Sokolianskyi Ivan]]'') - [[Дефініція::український вчений-педагог, фахівець з проблем спеціальної педагогіки, педолог, психоневролог, засновник української тифлосурдопедагогіки, організатор освіти й науки, один із організаторів науково-дослідних інститутів педагогіки і дефектології в УРСР]], [[Вчене звання::професор]], [[Науковий ступінь::кандидат педагогічних наук]].


Місце народження - [[Місце народження::Олешня, Городнянський повіт, Чернігівська губернія]], [[Місце народження::Україна]] ([[День народження::18]].[[Місяць народження::02]].[[Рік народження::1856]] - [[День смерті::05]].[[Місяць смерті::02]].[[Рік смерті::1940]]).  
Місце народження - [[Місце народження::станиця Дінська, Кубань]], [[Місце народження::росія]] ([[День народження::25]].[[Місяць народження::03]].[[Рік народження::1889]] - [[День смерті::27]].[[Місяць смерті::11]].[[Рік смерті::1960]]).  


Місце навчання - [[Alma mater::Фундуклеївська гімназія]].  
Місце навчання - [[Alma mater::Санкт-Петербурзький психоневрологічний інститут]].  


Місце роботи - [[Місце діяльності::Київ]], [[Місце діяльності::Одеса]], [[Місце діяльності::Кам'янець-Подільський]], [[Місце діяльності::Україна]], [[Місце діяльності::Прага]], [[Місце діяльності::Чехія]].  
Місце роботи - [[Місце діяльності::Запоріжжя]], [[Місце діяльності::Євпаторія]], [[Місце діяльності::Умань]], [[Місце діяльності::Київ]], [[Місце діяльності::Харків]], [[Місце діяльності::Україна]], [[Місце діяльності::Москва]], [[Місце діяльності::росія]].  


Напрями діяльності - [[Напрями діяльності::освіта]].
Напрями діяльності - [[Напрями діяльності::спеціальна педагогіка]].


Найвизначніші праці - [[Magnum opus::"Український буквар"]].  
Найвизначніші праці - [[Magnum opus::Формування особистості при відсутності зорових і слухових вражень]].  


Основні нагороди - [[Відзнаки::нагрудний знак Софія Русова]].  
Основні нагороди - [[Відзнаки::Державна премія СРСР з науки і техніки]].  


Науковий напрям - [[Наукова школа::дошкільна освіта]].</blockquote>
Науковий напрям - [[Наукова школа::тифлосурдопедагогіка]].
</blockquote>


===Пов’язані статті УЕЕО===
===Пов’язані статті УЕЕО===
[[Названо на честь::нагрудний знак «Софія Русова».]], [[Співпраця::Грінченко Б. Д.]], [[Пов’язано::"Кобзар"]]
===Джерела===
===Джерела===
Антонець Н. Б. Русова Софія Федорівна. Українська педагогіка в персоналіях: навч. посіб. для студентів вищ. навч. закл.: у 2 -х кн. / за ред. О. В. Сухомлинської. Київ: Либідь, 2005. Кн. 2. С. 136–145.
Гайденко К. А. І. П. Соколянський про соціальне виховання дітей з особливостями психо-фізичного розвитку (20–30 рр. ХХ ст.). ''Використання ресурсів позашкільної освіти у процесі соціалізації дітей з особливими освітніми потребами'': зб. наук. пр. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди; [за заг. ред. Ю. Д. Бойчука]. Харків, 2021. С. 34–37. URL: [[Сем_посилання::https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/12491]].
#Джус О. В. Життя і творчість Софії Федорівни Русової (1856-1940): наук.-метод. посіб. Івано-Франківськ: НАІР. 2016. 216 с.
# Єфіменко Н. В. Іван Панасович Соколянський. Київ, 2000. 104 с.
#Джус О. В. Творча спадщина Софії Русової періоду еміграції. Івано-Франківськ, 2002. 260 с.
# Єфіменко Н. В. І. П. Соколянський: віхи життя і педагогічної творчості. ''Дефектологія.'' 1998. № 3. С. 52–55.
#Коваленко Є. І., Пінчук І. М. Освітня діяльність і педагогічні погляди С. Русової / за ред. Є. І. Коваленко. Ніжин: НДПІ, 1998. 214 с.
# Кабанова О. О. Внесок I. П. Соколянського в розвиток вітчизняної освіти на зламі 20-х рр. XX ст. ''Вісник Чернігів. нац. пед. ун-та.'' 2015.    № 124. С. 266-268.
#Педагогічна спадщина Софії Русової в контексті сучасності: Матеріали Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф., м. Ніжин, 24–26 берез. 2016 р. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2016. 150 с.
#  Рапіна Л. Іван Соколянський – видатний український вчений, засновник школи вітчизняної тифлосурдопедагогіки: до 135-річчя від дня народження. ''Особлива дитина: навчання і виховання.'' 2024. № 2. С. 162-177.
#Русова Софія Федорівна (1856-1940): відомий український педагог, громадський діяч, організатор жіночого руху. Маловідомі першоджерела української педагогіки (друга половина ХIХ- ХХст.): хрестоматія / упоряд.: Л. Д. Березівська та ін. Київ: Наук. світ, 2003. С. 137–153.
# Сухомлинська О. В. Соколянський Іван Панасович (1889–1960). ''Українська педагогіка в персоналіях'': навч. посібник для студентів ВНЗ: у 2-х кн. / за ред. О. В. Сухомлинської. Київ: Либідь, 2005. Кн. 2: ХХ ст. С. 296–302.
#  Ярмаченко, М. Соколянський Іван Панасович: [коротка біограф. довідка]. ''Педагогічний словник'' / редкол.: М. Д. Ярмаченко, І. А. Зязюн, О. В. Сухомлинська [та ін.]; за ред. М. Д. Ярмаченка; АПН України, Ін-т педагогіки. Київ: Пед. думка, 2001. С. 427.


===Автор===
===Автор===
[[Автор::Щочкіна І. М., Золотаренко Т. О., Сухомлинська О. В.| ]] [[Модератор::Литовченко О. В.| ]] [[Редактор::Литовченко О. В.| ]]
[[День оприлюднення::05| ]] [[Місяць оприлюднення::08| ]] [[Рік оприлюднення::2024| ]]
[[День змін::03| ]] [[Місяць змін::08| ]] [[Рік змін::2024| ]] [[Статус::Оприлюднено| ]]
{{Статус гасла
{{Статус гасла
|Статус=Оприлюднено
|Статус=Оприлюднено
|День оприлюднення=20
|День оприлюднення=05
|Місяць оприлюднення=06
|Місяць оприлюднення=08
|Рік оприлюднення=2024
|Рік оприлюднення=2024
|День змін=04
|День змін=03
|Місяць змін=07
|Місяць змін=08
|Рік змін=2024
|Рік змін=2024
|Автор=Антонець Н. Б.
|Автор=Щочкіна І. М., Золотаренко Т. О., Сухомлинська О. В.
|Модератор=Lytovchenko
|Модератор=Литовченко О. В.
|Редактор=Литовченко О. В.
}}
}}
[[Категорія:УЕЕО]]
[[Категорія:УЕЕО]]
[[Категорія:Персоналії]]
[[Категорія:Персоналії]]

Поточна версія на 18:44, 8 липня 2025

Соколянський Іван Панасович

Соколянський Іван Панасович - (іноз. Sokolianskyi Ivan) - український вчений-педагог, фахівець з проблем спеціальної педагогіки, педолог, психоневролог, засновник української тифлосурдопедагогіки, організатор освіти й науки, один із організаторів науково-дослідних інститутів педагогіки і дефектології в УРСР.

Соколянський Іван Панасович

Ім’я особи Соколянський Іван Панасович

(іноз. Sokolianskyi Ivan)

Інші прізвища
Роки життя 25.03.1889 - 27.11.1960
Науковий ступінь кандидат педагогічних наук
Вчене звання професор
Напрями діяльності спеціальна педагогіка
Наукова школа тифлосурдопедагогіка
Місце народження станиця Дінська, Кубань, росія
Місце смерті Москва
Поховання Новодівичий цвинтар
Alma mater Санкт-Петербурзький психоневрологічний інститут
Magnum opus Формування особистості при відсутності зорових і слухових вражень
Відзнаки Державна премія СРСР з науки і техніки
Вебсайт https://dnpb.gov.ua/ua/informatsiyno-bibliohrafichni-resursy/vydatni-pedahohy/sokolyanskyy-i-p/


Життєпис

Соколянський Іван Панасович народився 25 березня 1889 р. в станиці Дінській Краснодарського краю (тепер районний центр) в українській козачій родині.

Освіта

Початкову освіту здобув у станиці, а педагогічну – в Кубанській учительській семінарії. Протягом 1908–1913 рр. навчався в Санкт-Петербурзькому психоневрологічному інституті на педагогічному відділенні природничо-історичного факультету.

Його вчителями були відомі вчені Павлов І. П., Бехтерєв В. М., Нечаєв О. П., які визначили психофізіологічні орієнтації подальшої педагогічної і наукової діяльності Івана Панасовича.

Діяльність

Педагогічна діяльність

Ще студентом Іван Панасович зацікавився питаннями дефектології, тому що ця галузь педагогіки стояла на природничо-наукових засадах вирішення проблем навчання і виховання дітей. У цьому напрямі він і почав свою педагогічну діяльність: навчаючись в інституті, став викладачем Олександрівського (нині м. Запоріжжя) училища для глухонімих.

Згодом працював учителем у школі-санаторії в Євпаторії.

Був небайдужим до проблем розвитку національної школи, навчання дітей з фізичними вадами рідною мовою. До Всеросійського з’їзду діячів виховання, навчання та захисту глухонімих дітей (1910) підготував доповідь «Про навчання українських глухонімих дітей рідній мові», яка не була зачитана на засіданнях, але в 1911 р. її опублікував український педагогічний журнал «Світло».

З початком Першої світової війни Соколянський І. П., незважаючи на повну глухоту правого вуха, був мобілізований на військову службу, яку відбував на Кавказі.

У серпні 1918 р. повернувся в Олександрівське училище, але пропрацював там недовго.

У 1919 р. організував школу для глухих дітей в Умані, згодом був завідувачем Уманської наросвіти.

Брав участь у розбудові нової системи освіти.

У 1920–1921 рр. очолював Київське управління вищих навчальних закладів.

З 1921 р. очолює Науково-методичний комітет управління соціального виховання Наркомосу УСРР, обирається членом Центрального бюро дитячого комуністичного руху при ЦК ЛКСМУ.

З 1923 р. працював у Харківському інституті народної освіти на кафедрі дефектології, де був професором, обіймав посаду декану факультету соціального виховання. У 1926 виступив одним із організаторів, а згодом і керівником Українського науково-дослідного інституту педагогіки (УНДІП) у Харкові.

Один з організаторів Українського науково-дослідного інституту педагогіки.

У 1930 р. завдяки клопотанням Івана Панасовича у Харкові було відкрито Науково-дослідний інститут дефектології УРСР, і вчений став його першим директором.

На початку 1930-х рр. вчений працював в Українському інституті експериментальної медицини, та у Харківському медичному інституті.

У 1934 р. отримав звання професора.

У 1936 р. запатентував один з головних своїх винаходів – «машину для читання сліпими і сліпоглухими тексту». За допомогою цього пристосування незрячі змогли розпізнавати звичайний друкарський шрифт.

У 1938 р. приймає запрошення Науково-дослідного інституту спеціальних шкіл і дитячих будинків Наркомосу РРФСР, де з 1939 р. працював старшим науковим співробітником. Там працює до кінця свого життя (1960) як керівник відділу та директор Загорської спеціальної школи-інтернату для сліпоглухонімих дітей.

У 1947 р. за сукупністю праць Івану Опанасовичу присвоєно науковий ступінь кандидата педагогічних наук. У 1948 р. відновлено звання професора.

Наукова діяльність

На початку 20-х рр. Іван Панасович зосереджує свою увагу на загальних проблемах педагогіки, розробляє її теоретико-методологічне обгрунтування. Він вирішує проблеми згідно з загальним спрямуванням тогочасної науки – на основі рефлексології та педології. Методологічною основою його праць виступає природничо-наукова концепція розвитку педагогічної науки.

Соколянський І. П. вважає, що складний процес розвитку особистості зумовлений єдністю біологічних та соціальних чинників. Ця єдність у нього не виступає як механічне, статичне поєднання спадкових факторів і факторів середовища, а є складною, диференційованою, динамічною системою, що характеризує як окремі психічні функції, так і різні етапи вікового розвитку дитини.

Іван Панасович був представником соціогенетичного напряму Харківської школи педології. Відштовхуючись від фізіологічного вчення Павлова І. П., він писав: «Я вважаю, що праці славетного фізіолога академіка Павлова настановлюють нову добу в наших знаннях природи людського організму. Між тими поглядами, які ми виробляємо на педагогічний процес на засадах умовних рефлексів, і старим (традиційним) нічого спільного немає й бути не може».

Тому процес мислення у дитини розглядав як функцію нервової системи, що приводиться в рух за допомогою умовних рефлексів. Визначений у такий спосіб процес формування дитини сприймався як соціогенетичний: оскільки мислення – це умовний рефлекс, спровокований середовищем, то необхідно насамперед звернутися до вдосконалення останнього, щоб саме середовище поліпшувало й піднімало на вищий щабель процес мислення людини, яке все ж залишається властивістю організму й певною мірою генетично успадковується людиною.

Наукові погляди Соколянського І. П. впродовж його діяльності поступово змінювалися, в основному під впливом ідеологічних та політичних чинників. Так, до 1917 р. він, як і всі представники експериментальної психології, займав суто біогенетичні позиції.

На початку 20-х, став вважати, що розвиток складних психічних процесів – увага, запам’ятовування, мислення, загалом уся поведінка – значно більшою мірою залежить від середовища, що оточує її (від умов виховання і навчання, ідеології, соціально-культурних умов життя, рівня спілкування, форм і засобів діяльності), ніж від спадковості. Він розглядав середовище не лише як умову, а і як основне джерело розвитку дитини.

Соколянський І. П., як і всі педологи того часу, розглядав педагогіку як науку про організацію певних зумовлених форм поведінки людської особистості (або колективу) й негативно ставився до визначення її як науки про навчання й виховання дітей. Він на прикладі дітей з особливими потребами (сліпоглухонімих, сліпих та глухих) доводив необхідність застосування ланцюгової методики діяльності мозку Павлова І. П. у їх навчанні.

Виховання Іван Панасович розглядав у контексті формування в дітей класової поведінки. Загальнопедагогічний процес як процес організації обумовлених форм поведінки, за Соколянським І. П., містив:

- виховання основних, або «вихідних», звичок;

- виховання спеціальних звичок;

- виховання соціальних звичок.

Соколянський І. П. зосередив увагу на педологічному вивченні питань дитячого руху, соціального виховання, дитячої дисципліни. Він був переконаний, що «все, чим обслуговує себе людина, все, чим прислуговується людина іншим людям, словом, усе, завдяки чому людина виживає й удосконалюється, — все це вона не унащаднює, а набуває в соціальному оточенні». Тому пропонував не вживати термінів «інстинкт», «безумовний рефлекс», а говорити «основні біологічні вияви організму» (сон, живлення, дефекація, множення).

Отже, Іван Панасович, як й інші педологи, поділяв психіку на окремі їх елементи, зіставляв їх, вивчав реакцію на ті чи інші подразники, відчуття, досліджував феномени потреб, асоціацій, уваги, інших дитячих почуттів і на основі цих порівнянь намагався сформулювати загальну педагогічну теорію. Структуроформуючою основою розвитку особистості у нього виступає соціальне середовище.

Іншим важливим напрямом науково-педагогічної діяльності Соколянського І. П. стало обгрунтування дитячого руху, що в теоретико-методичному плані вирішувалось у концепції науки про поведінку.

Під вихованням основних звичок учений розумів формування навичок з обслуговування, самообслуговування дітей, тобто поведінку в широкому значенні цього слова. Під вихованням спеціальних звичок – вивчення різних предметів у школі. Виховання соціальних звичок трактувалося як формування дитини у дусі класової боротьби. Виховання соціальних звичок цілковито покладалось на все соціальне оточення, особливо на гру, самоврядування, дитячий рух.

У 1920-ті рр. Іван Панасович став активним організатором рефлексологічного напрямку в психолого-педагогічних науках. Оскільки рефлексологія була суто експериментальною наукою, то для її розвитку необхідним було створення відповідної дослідно-експериментальної бази. Вчений багато працював в цьому напрямку, і в 1925 р. за його ініціативи в Харкові відкрилася перша в Радянському Союзі спеціальна школа-клініка для сліпоглухонімих дітей, високі результати якої були відомі в усьому світі.

Як «головний інспектор з дефективного дитинства» він керував діяльністю Харківського лікарського-педологічного кабінету, створеного в 1922 р. в приміщенні Психоневрологічного інституту. Ним було розроблено схему лікарського, психологічного й педагогічного листка обстеження дитини. Велику увагу вчений приділяв також роботі з учителями та вихователями, організовував гуртки-семінари з проведення показових уроків.

Широка експериментальна праця ґрунтувалася на вченні про вищу нервову систему, на дослідженні рухових частин кори головного мозку, вивченні реакцій організму, які можна спостерігати дослідно-експериментальним шляхом, і була тісно пов’язана з психіатричними та психопатологічними дослідженнями.

Особливими науковими здобутками характеризується харківський період життя Івана Опанасовича (1923–1939). Важливими для педагогічної теорії і практики стали результати його досліджень різних аспектів соціалізації дітей зі спеціальними потребами, характерною ознакою яких була всебічна практична спрямованість. Вже першого року свого перебування в Харкові Соколянський І. створив при педагогічній лабораторії дослідницької станції спеціальний відділ сліпоглухонімих, а незабаром і лікувально-педагогічні кабінети, де застосовували всі досягнення тогочасної дефектології. Співробітники цих кабінетів не лише займалися науково-дослідною роботою, але й надавали реальну допомогу дітям з комбінованими вадами.

Вчений-педагог створив оригінальну методику навчання сліпоглухонімих, яка отримала визнання в усьому світі, розробив конструкцію читальної машини для сліпих – апарат для читання звичайного шрифту, що й зараз використовується в спеціальній педагогіці, що дозволило цим людям здобувати освіту, навіть вищу. Підготував десятки кваліфікованих педагогів та лікарів для роботи з дітьми, які мають вади зору та слуху.

Науково-експертна діяльність

Результати своїх експериментальних досліджень Іван Панасович оприлюднював у педагогічній пресі, найчастіше в журналі «Український вісник експериментальної педагогіки та рефлексології». Учений був одним із ініціаторів його створення, членом редколегії, активним дописувачем, формував спрямування й політику цього видання.

Міжнародне співробітництво

Під час німецько-радянської війни був евакуйований разом зі школою до Пензенської області, потім до Новосибірська.

Політична, громадська та волонтерська діяльність

Інформаційна діяльність та зв’язки з громадськістю

Зв’язок з Україною (для іноземних діячів)

Основні праці

Наукові праці: «Про поведінку особистості» (1925), «До питання організації поведінки» (1926), «Брайлівський екран. Про використання абетки Брайля для навчання глухих таглухонімих» (1941), «Про новий спосіб читання сліпими» (1946), «Формування особистості за відсутності зорових та слухових сприйнять» (1948), «Кілька зауважень про сліпоглухонімих» (1954), «Буквар для індивідуального навчання дорослих глухонімих» (1956), «Обучение и воспитание слепоглухонемых» (1962) та ін.

В своїх працях: «Формування особистості при відсутності зорових і слухових вражень» (1947), «Засвоєння сліпоглухонімою дитиною граматичної будови словесної мови» (1959) він виклав методологічні та методичні основи навчання й виховання таких дітей на основі вчення Павлова-Сєченова.

Статті з спеціальної педагогіки: «Про навчання українських глухонімих дітей рідній мові» (1911), «Про так зване читання з губ глухонімими» (1926), «Артикуляційні схеми в рецепторній та ефекторній мові глхонімих» (1926), «О методе обучения глухонемых устной речи» (1930) та ін.

Досягнення

Визнання


До 130-річчя від дня народження Соколянського Івана Панасовича (1889–1960) – відомого українського педагога, педолога, фахівця з проблем спеціальної педагогіки, організатора освіти й науки, одного із організаторів науково-дослідних інститутів педагогіки і дефектології в УРСР, співробітники ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського НАПН України підготовали книжкову виставку «І. П. Соколянський – український педагог та психолог, засновник тифлосурдопедагогіки, винахідник, організатор освіти й науки».



Стаття про створення кімнати-музею Соколянського І. П.



Стаття про створення кімнати-музею Соколянського І. П.






Виставка «Полум’яне серце» (до 125-річчя від дня народження Івана Панасовича Соколянського), яка відбулася 3 квітня 2014 р.




Нагороди

За свою педагогічну діяльність Академією педагогічних наук РРФСР нагороджений 2-ю премією та медаллю імені Ушинського К. Д. (1947).

У 1980 р. Соколянському І. П. (посмертно) та його учневі й послідовнику Мещерякову О. І. за розробку і втілення методики розподіленої дозованої діяльності у навчанні сліпоглухонімих дітей була присуджена Державна премія СРСР з науки і техніки.

Родинні зв’язки

Дружина Тумалевич Діта Олександрівна.

Додаткові відомості

Фотогалерея

Відеоматеріали

Цікаві факти і висловлювання

Кожна людина повинна мати власну школу з навчанням на рідній мові … (Соколянський І. П.)


Зрозуміло, що вимоги рідної мови для школи то є перша навчальна потреба часу і всіма засобами ми будемо цього домагатись, але зрозуміла й тривога тих, що в занедбанні питання про мову поза межами школи вбачають велику шкоду всьому нашому культурно-національному розвитку. (Соколянський І. П.)

Довідка

Соколянський Іван Панасович (іноз. Sokolianskyi Ivan) - український вчений-педагог, фахівець з проблем спеціальної педагогіки, педолог, психоневролог, засновник української тифлосурдопедагогіки, організатор освіти й науки, один із організаторів науково-дослідних інститутів педагогіки і дефектології в УРСР, професор, кандидат педагогічних наук.

Місце народження - станиця Дінська, Кубань, росія (25.03.1889 - 27.11.1960).

Місце навчання - Санкт-Петербурзький психоневрологічний інститут.

Місце роботи - Запоріжжя, Євпаторія, Умань, Київ, Харків, Україна, Москва, росія.

Напрями діяльності - спеціальна педагогіка.

Найвизначніші праці - Формування особистості при відсутності зорових і слухових вражень.

Основні нагороди - Державна премія СРСР з науки і техніки.

Науковий напрям - тифлосурдопедагогіка.

Пов’язані статті УЕЕО

Джерела

  1. Гайденко К. А. І. П. Соколянський про соціальне виховання дітей з особливостями психо-фізичного розвитку (20–30 рр. ХХ ст.). Використання ресурсів позашкільної освіти у процесі соціалізації дітей з особливими освітніми потребами: зб. наук. пр. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди; [за заг. ред. Ю. Д. Бойчука]. Харків, 2021. С. 34–37. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/12491.
  2. Єфіменко Н. В. Іван Панасович Соколянський. Київ, 2000. 104 с.
  3. Єфіменко Н. В. І. П. Соколянський: віхи життя і педагогічної творчості. Дефектологія. 1998. № 3. С. 52–55.
  4. Кабанова О. О. Внесок I. П. Соколянського в розвиток вітчизняної освіти на зламі 20-х рр. XX ст. Вісник Чернігів. нац. пед. ун-та. 2015. № 124. С. 266-268.
  5. Рапіна Л. Іван Соколянський – видатний український вчений, засновник школи вітчизняної тифлосурдопедагогіки: до 135-річчя від дня народження. Особлива дитина: навчання і виховання. 2024. № 2. С. 162-177.
  6. Сухомлинська О. В. Соколянський Іван Панасович (1889–1960). Українська педагогіка в персоналіях: навч. посібник для студентів ВНЗ: у 2-х кн. / за ред. О. В. Сухомлинської. Київ: Либідь, 2005. Кн. 2: ХХ ст. С. 296–302.
  7. Ярмаченко, М. Соколянський Іван Панасович: [коротка біограф. довідка]. Педагогічний словник / редкол.: М. Д. Ярмаченко, І. А. Зязюн, О. В. Сухомлинська [та ін.]; за ред. М. Д. Ярмаченка; АПН України, Ін-т педагогіки. Київ: Пед. думка, 2001. С. 427.

Автор


Оприлюднено: 05.08.2024

Останні зміни: 03.08.2024

Модератор: Литовченко О. В.

Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 12 8 1363 924 1533 804 1280 1037 319 1866 687
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Соколянський Іван Панасович. Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Соколянський Іван Панасович (дата звернення: 1.грудень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, грудень 1). Соколянський Іван Панасович. Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Соколянський Іван Панасович.
І. Прізвище, І. Прізвище "Соколянський Іван Панасович," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Соколянський Іван Панасович. Дата звернення: грудень 1, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Соколянський Іван Панасович." Українська електронна енциклопедія освіти 1 грудень 2025. Веб. 1 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Соколянський Іван Панасович' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 1 грудень 2025) дата звернення 1 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Соколянський Іван Панасович." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення грудень 1, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Соколянський Іван Панасович.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Соколянський Іван Панасович. Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Соколянський Іван Панасович> [Дата звернення 1 грудень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Соколянський Іван Панасович. Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 грудень 1; цитовано 2025 грудень 1]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Соколянський Іван Панасович.
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей