Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Новини

2025-07-21
Оновлення сайту
Переглянути
2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
 
(Не показано 54 проміжні версії 2 користувачів)
Рядок 24: Рядок 24:
|Місце діяльності=Київ
|Місце діяльності=Київ
|Напрями діяльності=педагогіка
|Напрями діяльності=педагогіка
|Наукова школа= початкове навчання, дошкільне виховання й освіта дорослих
|Наукова школа=початкове навчання, дошкільне виховання й освіта дорослих
|Відзнаки=Герой праці
|Відзнаки=Герой праці
|Вебсайт=
|Вебсайт=https://dnpb.gov.ua/ua/informatsiyno-bibliohrafichni-resursy/vydatni-pedahohy/lubenets-t-h/
}}
}}
__TOC__
__TOC__
Рядок 51: Рядок 51:
З посади директора був звільнений у 1913 р. за демократичну діяльність у галузі освіти та позбавлений права викладання.  
З посади директора був звільнений у 1913 р. за демократичну діяльність у галузі освіти та позбавлений права викладання.  
[[Файл:Lb 12.jpg|праворуч|250x250px]]
[[Файл:Lb 12.jpg|праворуч|250x250px]]
У 1914 р. відновив викладацьку діяльність за підтримки інтелігенції м. Києва. Викладав педагогіку та методику на Київських вищих жіночих курсах.  
У 1914 р. відновив викладацьку діяльність за підтримки інтелігенції м. Києва. Викладав педагогіку та методику на [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Київські_вищі_жіночі_курси|Київських вищих жіночих курсах]].  


Протягом трьох років (до 1918 р.) був деканом педагогічного факультету цих курсів. У пожовтневий період Лубенець займався справою організації українського шкільництва.   
Протягом трьох років (до 1918 р.) був деканом педагогічного факультету цих курсів. У пожовтневий період Лубенець займався справою організації українського шкільництва.   
Рядок 57: Рядок 57:
З 1917-1920 рр. працював у різних комісіях при Генеральному Секретаріаті освіти, Київській міській управі з метою докорінного реформування системи освіти, запровадження навчання рідною мовою.   
З 1917-1920 рр. працював у різних комісіях при Генеральному Секретаріаті освіти, Київській міській управі з метою докорінного реформування системи освіти, запровадження навчання рідною мовою.   


Працював інструктором київських трудових шкіл, з 1919-1924 рр. керував Дослідною тру­довою школою № 4 у Пущі Водиці, що на околиці Києва.  
Працював інструктором київських трудових шкіл, з 1919-1924 рр. керував Дослідною тру­довою школою № 4 у [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Пуща-Водиця|Пущі Водиці]], що на околиці Києва.


==== Наукова діяльність ====
==== Наукова діяльність ====
[[Файл:Lb 11.jpg|праворуч|250x250пкс]]
Лубенець Т. Г. послідовник педагогічних ідей [[Педагог::Ушинський Костянтин Дмитрович|Ушинського К. Д.]] й [[Сем_посилання::https://dnpb.gov.ua/ua/informatsiyno-bibliohrafichni-resursy/vydatni-pedahohy/pyrohov-m-i/|Пирогова М. І.]]
Лубенець Т. Г. послідовник педагогічних ідей [[Ушинський Костянтин Дмитрович|Ушинського К. Д.]] й Пирогова М. І.


Педагог був справжнім подвижником справи освіти народу, автором численних підручників та посібників для недільних шкіл, вечірніх класів для працюючої молоді. Тимофія Григоровича хвилювали питання відсталості народної освіти, низький рівень грамотності серед населення, переслідування кращих учителів, заборон владою видання книг для народу.
Педагог цікавився ідеями Костянтина Ушинського, який вважав одним з основних принципів демократичної педагогіки народність. Він розвинув цю тезу попередника до переконання, що розвиток у дітей інтересу, уваги й пам’яті перебуває у повній природній залежності від їхньої рідної мови.


Тимофій Григорович був одним із подвижників становлення дошкільного виховання.
Лубенець Т. був переконаний, що саме освіта є невичерпним джерелом прогресу суспільства. Він писав: “Доведено, що загальний стан промисловості країни і успіхи її порівняно з іншими країнами перебувають в безсумнівній залежності від духовного рівня маси робітників, їх розвитку та технічних умінь. Піднесення цього рівня – справа народної школи і позашкільної освіти”.
 
Працював Тимофій Григорович у галузі теорії педагогіки. Педагог вивчав проблеми дошкільного виховання, початкового навчання, педагогічної освіти, освіти дорослих, ліквідації неписемності.
 
У період українського державотворення (роки [[Сем_посилання::https://www.uinp.gov.ua/istorychnyy-kalendar/lystopad/20/1917-progoloshennya-ukrayinskoyi-narodnoyi-respubliky|УНР]]) діяльність Лубенця Т. спрямовується у напряму організації шкільної освіти та проведенні науково-дослідної роботи. Педагог долучався до розроблення змісту, методів, навчально-методичного забезпечення шкільного навчання.
 
Педагог був подвижником справи освіти народу, автором численних підручників та посібників для недільних шкіл, вечірніх класів для працюючої молоді. Тимофія Григоровича хвилювали питання відсталості народної освіти, низький рівень грамотності серед населення, переслідування кращих учителів, заборон владою видання книг для народу.


Виступав за проведення загального обов'язкового початкового навчання, а також за навчання рідною мовою, за зв'язок школи з життям. Велику увагу приділяв проблемі народного вчителя.
Виступав за проведення загального обов'язкового початкового навчання, а також за навчання рідною мовою, за зв'язок школи з життям. Велику увагу приділяв проблемі народного вчителя.


Працював Тимофій Григорович у галузі теорії педагогіки. Його педагогічні праці присвячені питанням дошкільного виховання, початкового навчання, освіти дорослих.
Багато зусиль доклав Лубенець Т. запровадженню в школах України навчання рідною мовою, яку він вважав засобом утвердження принципу народності в українській педагогіці.[[Файл:Lb 11.jpg|праворуч|250x250пкс]]
 
'''Оновні просвітницькі ідеї, що знайшли відображення в діяльності педагога:'''
 
- впровадження загальнообов’язкового навчання, що ґрунтується на принципах демократизації, гуманізації, дитиноцентризму, зв’язку навчання з життям; 
 
-розроблення змістово-методичного забезпечення для різних типів шкіл (трудові, [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Народна_школа|народні школи]], класи для навчання дорослих) з урахуванням ідей діяльнісного, практико-орієнтованого підходів; 
 
-популяризація ідей суспільного дошкільного виховання (актуалізація важливості дошкільного періоду в формуванні особистості);


Особливу увагу він приділяв зв´язку навчання з життям.
-реалізація завдань щодо ліквідації малограмотності та неписемності; 


Уперіодукраїнськогодержавотворення (рокиУНР) діяльністьТ. Лубенцяспрямовуєтьсяунапрямуорганізаціїшкільноїосвітитапроведеннінауково-дослідноїроботи. Педагогактивнодолучавсядорозробленнязмісту, методів, навчально-методичногозабезпеченняшкільногонавчання.  
-врахування ціннісного концепту в вихованні особистості дитини.  


Доклав Лубенець Т. запровадженню в школах України навчання рідною мовою, яку він вважав засобом утвердження принципу народності в українській педагогіці.  
'''Ідеї дитиноцентризму в педагогічних поглядах Лубенця Т. Г.:'''


ОдниміззасобівреалізаціїідейпедагогічногопросвітництваТимофіяЛубенцябулифаховівидання. Устаттях, щовиходилидруком, насторінкахпедагогічнихгазетіжурналівпедагогнеодноразовопорушувавпроблеми, щодискутувалисяпедагогічноюгромадськістю, середосновнихбулитакі: розробказмістутаметодівзагальнообов’язковогонавчання, змістово-методичногозабезпеченнядіяльностітрудовихінароднихшкіл, дитячихсадків, ліквідаціянеписемності, поширеннязнаньсередтрудівників.  
- в основу поглядів Лубенця Тимофія покладена ідея гуманістичного виховання: визнання самоцінності життя дитини.


Оновні просвітницькі ідеї, що знайшли відображення в діяльності педагога:
- Лубенець Т.  вважає, що дитина є центром освіти, а дошкільний вік – «найніжніший і потребує найбільшої уваги».


впровадженнязагальнообов’язковогонавчання, щоґрун  туєтьсянапринципахдемократизації, гуманізації, дитиноцентризму, зв’язкунавчаннязжиттям; -розробленнязмістово-методичногозабезпеченнядлярізнихтипівшкіл (трудові, народнішколи, класидлянавчаннядорослих) зурахуваннямідейдіяльнісного, практико-орієнтованогопідходів; -популяризаціяідейсуспільногодошкільноговиховання (актуалізаціяважливостідошкільногоперіодувформуванніособистості); -реалізаціязавданьщодоліквідаціїмалограмотностітанеписемності; -врахуванняціннісногоконцептуввихованніособистостідитини
- звертає увагу на те, що дитина, не зважаючи на соціальну належність, має отримувати якісну освіту; в невеликих за чисельністю групах дитина може навчатися краще; необхідно забезпечити наступність між ланками освіти.


Ключові ідеї педагогічної системи просвітителя були такими, що не втратили своєї значущості й в умовах реалізації завдань особистісно орієнтованої освіти, а саме:   
'''Ключові ідеї педагогічної системи просвітителя''' були такими, що не втратили своєї значущості й в умовах реалізації завдань [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Особистісно_орієнтована_освіта|особистісно орієнтованої освіти]], а саме:   


- розвиток пізнавального інтересу дітей до навчання;
- розвиток пізнавального інтересу дітей до навчання;
Рядок 92: Рядок 105:


- суб’єкт-суб’єкт навзаємодія учасників освітнього процесу.
- суб’єкт-суб’єкт навзаємодія учасників освітнього процесу.
Особливого значення Лубенець Т. Г. надавав ігровій діяльності, до якої просив ставитися з повагою, тому що діти, граючись, пізнають навколишній світ. У грі, відмічав він, розвиваються і вдосконалюються здібності дитини, закладені природою.
Лубенець Т. вивчав питання наочності і опублікував брошуру «Про наочне викладання» (1911 р.), в якій детально проаналізував зарубіжний досвід. І – дав конкретні методичні поради вчителям щодо застосування наочності на уроках та оформлення класних кімнат. Окремо наголосив, що найкраща наочність – це природа. Водночас Тимофій Григорович зауважував, що, крім зовнішньої наочності, вчитель має застосовувати і внутрішню, а саме: тон мовлення, вираз обличчя, жести, порівняння, образні висловлювання, прислів’я, притчі.
Одним із засобів реалізації ідей педагогічного просвітництва Лубенця Т. були фахові видання. У статтях, що виходили друком, на сторінках педагогічних газет і журналів педагог неодноразово порушував проблеми, що дискутувалися педагогічною громадськістю, серед основних були такі: розробка змісту та методів загальнообов’язкового навчання, змістово-методичного забезпечення діяльності трудових і народних шкіл, дитячихсадків, ліквідація неписемності, поширення знань серед трудівників.
Складені педагогом численні україномовні підручники і посібники для початкової школи відіграли значну роль у становленні національної освіти. Популярністю користувалися його підручники для дорослих. Педагогічні праці Лубенця насичені великою кількістю дидактичних і методичних рекомендацій, що й нині не втратили своєї актуальності.
Погляди Лубенця Т. Г. прогресивні, гуманістичні і демократичні. Ідеї дитиноцентризму в його працях є актуальними і в наш час. Він закликав педагогів до розуміння дитини, до аналізу її поведінки на основі любові та поваги, педагогічної спостережливості та знань про неї.


====Науково-експертна діяльність====
====Науково-експертна діяльність====
Рядок 102: Рядок 125:
- головою правління Київського товариства допомоги нужденним учням початкових шкіл;   
- головою правління Київського товариства допомоги нужденним учням початкових шкіл;   


- ініціатором і засновником одного з перших в Україні Товариства народних дитячих садків (1906 р.), що опікувалося відкриттям перших дошкільних закладів для дітей робітників м. Києва;  
- ініціатором і засновником одного з перших в Україні [[Сем_посилання::http://znp.udpu.edu.ua/article/view/188436|Товариства народних дитячих садків]] (1906 р.), що опікувалося відкриттям перших дошкільних закладів для дітей робітників м. Києва;  


- членом Київської секції наукових працівників (1923 р.).  
- членом Київської секції наукових працівників (1923 р.).  


Одним із напрямів діяльності названих товариств було відкриття навчальних закладів та просвітницьких осередків для робітників, зокрема вечірніх класів, шкіл для навчання дорослих, бібліотек.
Одним із напрямів діяльності названих товариств було відкриття навчальних закладів та просвітницьких осередків для робітників, зокрема вечірніх класів, шкіл для навчання дорослих, [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Бібліотека|бібліотек]].


====Інформаційна діяльність та зв’язки з громадськістю====  
====Інформаційна діяльність та зв’язки з громадськістю====  
Рядок 114: Рядок 137:
Протягом своєї педагогічної діяльності видав десятки підручників, методичних посібників і книжок з різних питань навчання і виховання.
Протягом своєї педагогічної діяльності видав десятки підручників, методичних посібників і книжок з різних питань навчання і виховання.


Численні його підручники і посібники призначалися в основному для початкової школи. Це, зокрема, «Обшеполезный задачник» (1876), «Сборник арифметических задач для начального преподавания арифметики в народних училищах» (1880), «Читанка» (1883), «Русский букварь» (1916), «Граматка. Український буквар з малюнками» (Вид. 4, поправлене, 1917), «Граматка» (1922).
Численні його підручники і посібники призначалися в основному для початкової школи. Це, зокрема, «Обшеполезный задачник» (1876), «Сборник арифметических задач для начального преподавания арифметики в народних училищах» (1880), «Читанка» (1883), «Зернышко» (1910), «Русский букварь» (1916), «Граматка. Український буквар з малюнками» (Вид. 4, поправлене, 1917), «Граматка» (1922).


Праці Лубенця присвячено питанням теорії та методики початкового навчання, дошкільного виховання й освіти дорослих: «О наказаниях в детском возрасте» (1908), «Об игрушках» (1909), «О наглядном преподавании» (1911), «Дети и их воспитатели» (1912), «До питання про школу для дорослих» (1919) та ін.
Праці Лубенця присвячено питанням теорії та методики початкового навчання, дошкільного виховання й освіти дорослих: «О наказаниях в детском возрасте» (1908), «Об игрушках» (1909), «О наглядном преподавании» (1911), «Дети и их воспитатели» (1912), «До питання про школу для дорослих» (1919) та ін.


В основній своїй педагогічній праці «Педагогические беседы» (1903) Лубенець Тимофій виклав погляди щодо мети, завдань і змісту освіти, розкрив своє бачення принципів і методів навчання й виховання.<gallery mode="packed" heights="200">
 
В основній своїй педагогічній праці «Педагогические беседы» (1903) Лубенець Тимофій виклав погляди щодо мети, завдань і змісту освіти, розкрив своє бачення принципів і методів навчання й виховання.<gallery mode="packed" heights="230">
Файл:Lb 14.jpg
Файл:Lb 14.jpg
Файл:Lb 15.jpg
Файл:Lb 15.jpg
Рядок 134: Рядок 158:


====Нагороди====
====Нагороди====
У 1924 р. Київський губернський відділ профспілки працівників освіти прийняв рішення вважати Лубенця Т. Г. Героєм праці з нагородженням відповідною нагородою.
У 1924 р. Київський губернський відділ профспілки працівників освіти прийняв рішення вважати Лубенця Т. Г. [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Герой_Праці|Героєм праці]] з нагородженням відповідною нагородою.


===Родинні зв’язки===
===Родинні зв’язки===
[[Файл:Lb 2.jpg|праворуч|198x198пкс]]
[[Файл:Lb 2.jpg|праворуч|198x198пкс]]
Дружина ''Наталія Дмитрівна Лубенець'' (1877—1943) — український педагог і культурний діяч, голова Товариства народних дитячих садків міста Києва, засновник і редактор журналу «Дошкольное воспитание», який виходив у Києві у 1911—1917 pp., лектор Фребелівського педагогічного інституту, член Колегії дошкільного виховання при Департаменті народної освіти у 1918—1919 pp. Основна праця: «Фребель і Монтессорі» (1915).
Дружина ''[[Сем_посилання::https://dnpb.gov.ua/ua/informatsiyno-bibliohrafichni-resursy/vydatni-pedahohy/lubenets-n-d/|Наталія Дмитрівна Лубенець]]'' (1877—1943) — український педагог і культурний діяч, голова Товариства народних дитячих садків міста Києва, засновник і редактор журналу «Дошкольное воспитание», який виходив у Києві у 1911—1917 pp., лектор Фребелівського педагогічного інституту, член Колегії дошкільного виховання при Департаменті народної освіти у 1918—1919 pp. Основна праця: «Фребель і Монтессорі» (1915).


Основною метою педагогічної та громадської діяльності були популяризація ідеї суспільного дошкільного виховання, боротьба за організацію народних дитячих садків, введення їх до загальної системи народної освіти.
Основною метою педагогічної та громадської діяльності були популяризація ідеї суспільного дошкільного виховання, боротьба за організацію народних дитячих садків, введення їх до загальної системи народної освіти.
Рядок 144: Рядок 168:
===Додаткові відомості===
===Додаткові відомості===
====Фотогалерея====
====Фотогалерея====
<gallery mode="packed" heights="130">
<gallery mode="packed" heights="190">
Файл:Lb 3.jpg
Файл:Lb 3.jpg
Файл:Lb 4.jpg
Файл:Lb 4.jpg
Рядок 157: Рядок 181:
====Відеоматеріали====
====Відеоматеріали====
<br \>  Цікаві факти і висловлювання<blockquote>''Народ, який має кращі школи, це перший народ; коли він не перший сьогодні, буде першим завтра. (Лубенець Т. Г.)''
<br \>  Цікаві факти і висловлювання<blockquote>''Народ, який має кращі школи, це перший народ; коли він не перший сьогодні, буде першим завтра. (Лубенець Т. Г.)''
Виховання дітей перш за все і більш за все має здійснюватися з любов’ю, любов’ю і для любові. ''(Лубенець Т. Г.)''


 
Усі прийоми навчання повинні зводитись до збудження в учнів такого інтересу до того, що вивчається, щоб увага їхня була виключно зосереджена на предметі вивчення. Сам викладач повинен відзначатися такою яскравістю, щоб засвоєні дітьми знання залишились у них назавжди. ''(Лубенець Т. Г.)''</blockquote>
Виховання дітей перш за все і більш за все має здійснюватися з любов’ю, любов’ю і для любові. ''(Лубенець Т. Г.)''</blockquote>


====Довідка====
====Довідка====
<blockquote>'''[[Прізвище::Лубенець]] [[Ім’я::Тимофій]] [[По батькові::Григорович]]''' (''іноз. [[Name::]]'') - [[Дефініція::український педагог і діяч народної освіти, фахівець із теорії й методики початкового навчання, дошкільного виховання й освіти дорослих]], [[Науковий ступінь::]].
<blockquote>'''[[Прізвище::Лубенець]] [[Ім’я::Тимофій]] [[По батькові::Григорович]]''' (''іноз. [[Name::Lubenets Tymofii]]'') - [[Дефініція::український педагог і діяч народної освіти, фахівець із теорії й методики початкового навчання, дошкільного виховання й освіти дорослих]].


Місце народження - [[Місце народження::]], [[Місце народження::Україна]] ([[День народження::21]].[[Місяць народження::02]].[[Рік народження::1855]] - [[День смерті::14]].[[Місяць смерті::04]].[[Рік смерті::1936]]).  
Місце народження - [[Місце народження::Кролевці Чернігівської губернії]], [[Місце народження::Україна]] ([[День народження::21]].[[Місяць народження::02]].[[Рік народження::1855]] - [[День смерті::14]].[[Місяць смерті::04]].[[Рік смерті::1936]]).  


Місце навчання - [[Alma mater::]].  
Місце навчання - [[Alma mater::Чернігівська земська учительська семінарія]].  


Місце роботи - [[Місце діяльності::Київ]], [[Місце діяльності::Україна]], [[Місце діяльності::]], [[Місце діяльності::]], [[Місце діяльності::]], [[Місце діяльності::]].  
Місце роботи - [[Місце діяльності::Київ]], [[Місце діяльності::Україна]].


Напрями діяльності - [[Напрями діяльності::освіта]].
Напрями діяльності - [[Напрями діяльності::педагогіка]].


Найвизначніші праці - [[Magnum opus::]].  
Найвизначніші праці - [[Magnum opus::Педагогічні бесіди]].  


Основні нагороди - [[Відзнаки::]].  
Основні нагороди - [[Відзнаки::Герой праці]].  


Науковий напрям - [[Наукова школа::]].
Науковий напрям - [[Наукова школа::початкове навчання]], [[Наукова школа::дошкільне виховання]], [[Наукова школа::освіта дорослих]].
</blockquote>
</blockquote>


===Джерела===
===Джерела===
#
#Венгловська О. А. Педагогічне просвітництво Тимофія Лубенця: (кінець XIX – перша третина XX століття). ''Освітологічний дискурс'': електрон. наук. фах. вид. / Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка. Київ: [б. в.], 2015. № 2. С. 12–22. URL: [[Сем_посилання::https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/252/205]].
#Волошина В. Я. Педагогічна й освітня діяльність Т. Г. Лубенця.  Київ: Видавн. центр «Академія», 1999. 128 с.
#Волошина В. Я. Народний педагог Т Г.  Лубенець. ''Шлях освіти.'' 2003.  No 3.  С. 52-54.
#Лисенко І. В. Внесок Т. Г. Лубенця у розвиток початкової освіти на Чернігівщині кінця XIX–початку XX століття. В''існик Чернігів. держ. пед. ун-ту.'' Серія: Пед. науки. Чернігів, 2008. Вип. 56. С. 84-88.
#Лубенець Тимофій Григоровия. Педагогічний словник / за ред. М. Д. Ярмаченка. Київ: Пед. думка, 2001. С. 293.
#Лубенець Тимофій Григорович. Українська педагогіка в персоналіях / за ред. О. В. Сухомлинської. Київ: Либідь, 2005. С. 69–73.
#Міхно О. П. Тимофій Лубенець: «Вірую в силу і твердість освіти». ''Освіта України''. 2020. 23 берез. (№ 12). С. 14–15. URL: [[Сем_посилання::https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/720077/1/Міхно%202020_Тимофій%20Лубенець%20Вірую%20в%20силу%20і%20твердість%20освіти_Освіта%20України.pdf]].
#Самоплавська Т. О. Лубенець Тимофій Григорович. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; голов. ред. В. Г. Кремень. Київ: Юрінком Інтер, 2008. С. 459-460.
#Самоплавська Т. О. Лубенець Тимофій Григорович. Українська педагогіка в персоналіях:  навч. посіб. для студентів вищ. навч. закл.:  у  2  кн. /  за ред. О. В. Сухомлинської. Київ: Либідь, 2005. Кн. 2. С. 69-74.
#Сафонова Н. В. Інноваційна науково-педагогічна думка Т. Г. Лубенця. ''Науковий вісник Південноукр. держ. пед. ун-ту'': зб. наук. пр. Одеса, 2006. С. 82-88.


===Автор===
===Автор===
[[Автор::Куліш Т. І., Чала Н. В.| ]] [[Модератор::Литовченко О. В.| ]] [[Редактор::Литовченко О. В.| ]]
[[День оприлюднення::29| ]] [[Місяць оприлюднення::07| ]] [[Рік оприлюднення::2024| ]]
[[День змін::26| ]] [[Місяць змін::07| ]] [[Рік змін::2024| ]] [[Статус::Оприлюднено| ]]
{{Статус гасла
{{Статус гасла
|Статус=Оприлюднено
|Статус=Оприлюднено
|День оприлюднення=20
|День оприлюднення=29
|Місяць оприлюднення=06
|Місяць оприлюднення=07
|Рік оприлюднення=2024
|Рік оприлюднення=2024
|День змін=04
|День змін=26
|Місяць змін=07
|Місяць змін=07
|Рік змін=2024
|Рік змін=2024
|Автор=Антонець Н. Б.
|Автор=Куліш Т. І., Чала Н. В.
|Модератор=Lytovchenko
|Модератор=Литовченко О. В.
|Редактор=Литовченко О. В.
}}
}}
[[Категорія:УЕЕО]]
[[Категорія:Персоналії]]
[[Категорія:Персоналії]]
[[Категорія:Blog]]

Поточна версія на 11:05, 1 грудня 2025

Лубенець Тимофій Григорович

Лубенець Тимофій Григорович - (іноз. Lubenets Tymofii) - український педагог і діяч народної освіти, фахівець із теорії й методики початкового навчання, дошкільного виховання й освіти дорослих.

Лубенець Тимофій Григорович

Ім’я особи Лубенець Тимофій Григорович

(іноз. Lubenets Tymofii)

Інші прізвища
Роки життя 21.02.1855 - 14.04.1936
Науковий ступінь
Вчене звання
Напрями діяльності педагогіка
Наукова школа початкове навчання, дошкільне виховання й освіта дорослих
Місце народження Кролевці Чернігівської губернії
Місце смерті Київ
Поховання Київ
Alma mater Чернігівська земська учительська семінарія
Magnum opus Педагогічні бесіди
Відзнаки Герой праці
Вебсайт https://dnpb.gov.ua/ua/informatsiyno-bibliohrafichni-resursy/vydatni-pedahohy/lubenets-t-h/


Життєпис

Лубенець Тимофій Григорович народився 21 лютого 1855 р. в м. Кролевці Чернігівської губернії (тепер райцентр Сумської області) в небагатій міщанській родині.

Освіта

Навчався в Кроленецькому повітовому училищі, після його закінчення — в Чернігівській земській учительській семінарії, що відіграла головну роль у становленні його поглядів як прогресивного педагога.

Діяльність

Педагогічна діяльність

У 1873 р. після закінчення семінарії молодий учитель розпочинає педагогічну діяльність у сільській Вороньківській початковій школі Чернігівської губернії.

У 1881 р. Лубенець Т. склав іспити за курс Білгородського учительського інституту Харківського учбового округу.

У 1883-1889 рр. — викладав російську мову та арифметику у 1-й Київській гімназії.

З 1889 р. — інспектор народних училищ при управлінні Київського навчального округу.

З 1901-1913рр. — директор народних училищ Київського навчального округу.

З посади директора був звільнений у 1913 р. за демократичну діяльність у галузі освіти та позбавлений права викладання.

У 1914 р. відновив викладацьку діяльність за підтримки інтелігенції м. Києва. Викладав педагогіку та методику на Київських вищих жіночих курсах.

Протягом трьох років (до 1918 р.) був деканом педагогічного факультету цих курсів. У пожовтневий період Лубенець займався справою організації українського шкільництва.

З 1917-1920 рр. працював у різних комісіях при Генеральному Секретаріаті освіти, Київській міській управі з метою докорінного реформування системи освіти, запровадження навчання рідною мовою.

Працював інструктором київських трудових шкіл, з 1919-1924 рр. керував Дослідною тру­довою школою № 4 у Пущі Водиці, що на околиці Києва.

Наукова діяльність

Лубенець Т. Г. послідовник педагогічних ідей Ушинського К. Д. й Пирогова М. І.

Педагог цікавився ідеями Костянтина Ушинського, який вважав одним з основних принципів демократичної педагогіки народність. Він розвинув цю тезу попередника до переконання, що розвиток у дітей інтересу, уваги й пам’яті перебуває у повній природній залежності від їхньої рідної мови.

Лубенець Т. був переконаний, що саме освіта є невичерпним джерелом прогресу суспільства. Він писав: “Доведено, що загальний стан промисловості країни і успіхи її порівняно з іншими країнами перебувають в безсумнівній залежності від духовного рівня маси робітників, їх розвитку та технічних умінь. Піднесення цього рівня – справа народної школи і позашкільної освіти”.

Працював Тимофій Григорович у галузі теорії педагогіки. Педагог вивчав проблеми дошкільного виховання, початкового навчання, педагогічної освіти, освіти дорослих, ліквідації неписемності.

У період українського державотворення (роки УНР) діяльність Лубенця Т. спрямовується у напряму організації шкільної освіти та проведенні науково-дослідної роботи. Педагог долучався до розроблення змісту, методів, навчально-методичного забезпечення шкільного навчання.

Педагог був подвижником справи освіти народу, автором численних підручників та посібників для недільних шкіл, вечірніх класів для працюючої молоді. Тимофія Григоровича хвилювали питання відсталості народної освіти, низький рівень грамотності серед населення, переслідування кращих учителів, заборон владою видання книг для народу.

Виступав за проведення загального обов'язкового початкового навчання, а також за навчання рідною мовою, за зв'язок школи з життям. Велику увагу приділяв проблемі народного вчителя.

Багато зусиль доклав Лубенець Т. запровадженню в школах України навчання рідною мовою, яку він вважав засобом утвердження принципу народності в українській педагогіці.

Оновні просвітницькі ідеї, що знайшли відображення в діяльності педагога:

- впровадження загальнообов’язкового навчання, що ґрунтується на принципах демократизації, гуманізації, дитиноцентризму, зв’язку навчання з життям;

-розроблення змістово-методичного забезпечення для різних типів шкіл (трудові, народні школи, класи для навчання дорослих) з урахуванням ідей діяльнісного, практико-орієнтованого підходів;

-популяризація ідей суспільного дошкільного виховання (актуалізація важливості дошкільного періоду в формуванні особистості);

-реалізація завдань щодо ліквідації малограмотності та неписемності;

-врахування ціннісного концепту в вихованні особистості дитини.

Ідеї дитиноцентризму в педагогічних поглядах Лубенця Т. Г.:

- в основу поглядів Лубенця Тимофія покладена ідея гуманістичного виховання: визнання самоцінності життя дитини.

- Лубенець Т. вважає, що дитина є центром освіти, а дошкільний вік – «найніжніший і потребує найбільшої уваги».

- звертає увагу на те, що дитина, не зважаючи на соціальну належність, має отримувати якісну освіту; в невеликих за чисельністю групах дитина може навчатися краще; необхідно забезпечити наступність між ланками освіти.

Ключові ідеї педагогічної системи просвітителя були такими, що не втратили своєї значущості й в умовах реалізації завдань особистісно орієнтованої освіти, а саме:

- розвиток пізнавального інтересу дітей до навчання;

- побудова освітнього процесу з урахуванням вікових та індивідуальних здібностей учнів;

- використання наочності та практичних методів у навчанні;

- суб’єкт-суб’єкт навзаємодія учасників освітнього процесу.

Особливого значення Лубенець Т. Г. надавав ігровій діяльності, до якої просив ставитися з повагою, тому що діти, граючись, пізнають навколишній світ. У грі, відмічав він, розвиваються і вдосконалюються здібності дитини, закладені природою.

Лубенець Т. вивчав питання наочності і опублікував брошуру «Про наочне викладання» (1911 р.), в якій детально проаналізував зарубіжний досвід. І – дав конкретні методичні поради вчителям щодо застосування наочності на уроках та оформлення класних кімнат. Окремо наголосив, що найкраща наочність – це природа. Водночас Тимофій Григорович зауважував, що, крім зовнішньої наочності, вчитель має застосовувати і внутрішню, а саме: тон мовлення, вираз обличчя, жести, порівняння, образні висловлювання, прислів’я, притчі.

Одним із засобів реалізації ідей педагогічного просвітництва Лубенця Т. були фахові видання. У статтях, що виходили друком, на сторінках педагогічних газет і журналів педагог неодноразово порушував проблеми, що дискутувалися педагогічною громадськістю, серед основних були такі: розробка змісту та методів загальнообов’язкового навчання, змістово-методичного забезпечення діяльності трудових і народних шкіл, дитячихсадків, ліквідація неписемності, поширення знань серед трудівників.

Складені педагогом численні україномовні підручники і посібники для початкової школи відіграли значну роль у становленні національної освіти. Популярністю користувалися його підручники для дорослих. Педагогічні праці Лубенця насичені великою кількістю дидактичних і методичних рекомендацій, що й нині не втратили своєї актуальності.

Погляди Лубенця Т. Г. прогресивні, гуманістичні і демократичні. Ідеї дитиноцентризму в його працях є актуальними і в наш час. Він закликав педагогів до розуміння дитини, до аналізу її поведінки на основі любові та поваги, педагогічної спостережливості та знань про неї.

Науково-експертна діяльність

Міжнародне співробітництво

Політична, громадська та волонтерська діяльність

Педагог здійснював просвітницьку діяльність у різних організаціях і товариствах, був:

- головою комітету Київського товариства тверезості;

- головою правління Київського товариства допомоги нужденним учням початкових шкіл;

- ініціатором і засновником одного з перших в Україні Товариства народних дитячих садків (1906 р.), що опікувалося відкриттям перших дошкільних закладів для дітей робітників м. Києва;

- членом Київської секції наукових працівників (1923 р.).

Одним із напрямів діяльності названих товариств було відкриття навчальних закладів та просвітницьких осередків для робітників, зокрема вечірніх класів, шкіл для навчання дорослих, бібліотек.

Інформаційна діяльність та зв’язки з громадськістю

Зв’язок з Україною (для іноземних діячів)

Основні праці

Протягом своєї педагогічної діяльності видав десятки підручників, методичних посібників і книжок з різних питань навчання і виховання.

Численні його підручники і посібники призначалися в основному для початкової школи. Це, зокрема, «Обшеполезный задачник» (1876), «Сборник арифметических задач для начального преподавания арифметики в народних училищах» (1880), «Читанка» (1883), «Зернышко» (1910), «Русский букварь» (1916), «Граматка. Український буквар з малюнками» (Вид. 4, поправлене, 1917), «Граматка» (1922).

Праці Лубенця присвячено питанням теорії та методики початкового навчання, дошкільного виховання й освіти дорослих: «О наказаниях в детском возрасте» (1908), «Об игрушках» (1909), «О наглядном преподавании» (1911), «Дети и их воспитатели» (1912), «До питання про школу для дорослих» (1919) та ін.


В основній своїй педагогічній праці «Педагогические беседы» (1903) Лубенець Тимофій виклав погляди щодо мети, завдань і змісту освіти, розкрив своє бачення принципів і методів навчання й виховання.

Досягнення

Визнання

Заклад, якому присвоєно імя Лубенця Т. Г.:

Школа – дитячий садок I-го ступеня “Веселка” ім. Т. Г. Лубенця, який розташований в м. Києві, Дарницькому районі.

Нагороди

У 1924 р. Київський губернський відділ профспілки працівників освіти прийняв рішення вважати Лубенця Т. Г. Героєм праці з нагородженням відповідною нагородою.

Родинні зв’язки

Дружина Наталія Дмитрівна Лубенець (1877—1943) — український педагог і культурний діяч, голова Товариства народних дитячих садків міста Києва, засновник і редактор журналу «Дошкольное воспитание», який виходив у Києві у 1911—1917 pp., лектор Фребелівського педагогічного інституту, член Колегії дошкільного виховання при Департаменті народної освіти у 1918—1919 pp. Основна праця: «Фребель і Монтессорі» (1915).

Основною метою педагогічної та громадської діяльності були популяризація ідеї суспільного дошкільного виховання, боротьба за організацію народних дитячих садків, введення їх до загальної системи народної освіти.

Додаткові відомості

Фотогалерея

Відеоматеріали


Цікаві факти і висловлювання

Народ, який має кращі школи, це перший народ; коли він не перший сьогодні, буде першим завтра. (Лубенець Т. Г.)

Виховання дітей перш за все і більш за все має здійснюватися з любов’ю, любов’ю і для любові. (Лубенець Т. Г.)

Усі прийоми навчання повинні зводитись до збудження в учнів такого інтересу до того, що вивчається, щоб увага їхня була виключно зосереджена на предметі вивчення. Сам викладач повинен відзначатися такою яскравістю, щоб засвоєні дітьми знання залишились у них назавжди. (Лубенець Т. Г.)

Довідка

Лубенець Тимофій Григорович (іноз. Lubenets Tymofii) - український педагог і діяч народної освіти, фахівець із теорії й методики початкового навчання, дошкільного виховання й освіти дорослих.

Місце народження - Кролевці Чернігівської губернії, Україна (21.02.1855 - 14.04.1936).

Місце навчання - Чернігівська земська учительська семінарія.

Місце роботи - Київ, Україна.

Напрями діяльності - педагогіка.

Найвизначніші праці - Педагогічні бесіди.

Основні нагороди - Герой праці.

Науковий напрям - початкове навчання, дошкільне виховання, освіта дорослих.

Джерела

  1. Венгловська О. А. Педагогічне просвітництво Тимофія Лубенця: (кінець XIX – перша третина XX століття). Освітологічний дискурс: електрон. наук. фах. вид. / Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка. Київ: [б. в.], 2015. № 2. С. 12–22. URL: https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/252/205.
  2. Волошина В. Я. Педагогічна й освітня діяльність Т. Г. Лубенця. Київ: Видавн. центр «Академія», 1999. 128 с.
  3. Волошина В. Я. Народний педагог Т Г. Лубенець. Шлях освіти. 2003. No 3. С. 52-54.
  4. Лисенко І. В. Внесок Т. Г. Лубенця у розвиток початкової освіти на Чернігівщині кінця XIX–початку XX століття. Вісник Чернігів. держ. пед. ун-ту. Серія: Пед. науки. Чернігів, 2008. Вип. 56. С. 84-88.
  5. Лубенець Тимофій Григоровия. Педагогічний словник / за ред. М. Д. Ярмаченка. Київ: Пед. думка, 2001. С. 293.
  6. Лубенець Тимофій Григорович. Українська педагогіка в персоналіях / за ред. О. В. Сухомлинської. Київ: Либідь, 2005. С. 69–73.
  7. Міхно О. П. Тимофій Лубенець: «Вірую в силу і твердість освіти». Освіта України. 2020. 23 берез. (№ 12). С. 14–15. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/720077/1/Міхно%202020 Тимофій%20Лубенець%20Вірую%20в%20силу%20і%20твердість%20освіти Освіта%20України.pdf.
  8. Самоплавська Т. О. Лубенець Тимофій Григорович. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; голов. ред. В. Г. Кремень. Київ: Юрінком Інтер, 2008. С. 459-460.
  9. Самоплавська Т. О. Лубенець Тимофій Григорович. Українська педагогіка в персоналіях: навч. посіб. для студентів вищ. навч. закл.: у 2 кн. / за ред. О. В. Сухомлинської. Київ: Либідь, 2005. Кн. 2. С. 69-74.
  10. Сафонова Н. В. Інноваційна науково-педагогічна думка Т. Г. Лубенця. Науковий вісник Південноукр. держ. пед. ун-ту: зб. наук. пр. Одеса, 2006. С. 82-88.

Автор


Оприлюднено: 29.07.2024

Останні зміни: 26.07.2024

Модератор: Литовченко О. В.

Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 1 13 10 3761 1014 1787 1387 1227 1165 63 1694 532
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Лубенець Тимофій Григорович. Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Лубенець Тимофій Григорович (дата звернення: 1.грудень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, грудень 1). Лубенець Тимофій Григорович. Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Лубенець Тимофій Григорович.
І. Прізвище, І. Прізвище "Лубенець Тимофій Григорович," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Лубенець Тимофій Григорович. Дата звернення: грудень 1, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Лубенець Тимофій Григорович." Українська електронна енциклопедія освіти 1 грудень 2025. Веб. 1 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Лубенець Тимофій Григорович' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 1 грудень 2025) дата звернення 1 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Лубенець Тимофій Григорович." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення грудень 1, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Лубенець Тимофій Григорович.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Лубенець Тимофій Григорович. Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Лубенець Тимофій Григорович> [Дата звернення 1 грудень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Лубенець Тимофій Григорович. Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 грудень 1; цитовано 2025 грудень 1]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Лубенець Тимофій Григорович.
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей