Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Новини

2025-07-21
Оновлення сайту
Переглянути
2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Немає опису редагування
 
(Не показано 46 проміжних версій цього користувача)
Рядок 1: Рядок 1:
=={{PAGENAME}}==
=={{PAGENAME}}==
{| style="width: 30em; font-size: 80%; line-height: 20px; border: 1px solid #e5ecf7; background-color: #fbfcfe; color: black; margin-bottom: 1em; margin-left: 2em; padding: 0.75em; float: right; text-align: left;"
 
! style="text-align: center; background-color:#e5ecf7; padding: 0.5em;" colspan="2" |<big>{{PAGENAME}}</big>
{{Довідка
|-
|Name=E-learning Resources System
| style="text-align: center;" colspan=2 | [[Файл:E-learning Resources System 3.png|300px|Гасло]] <br \>
|Дефініція=програмно-апаратний складник навчального середовища різних педагогічних систем, що потенційно має і практично здатний реалізувати (підтримати реалізацію) певну системоутворювальну функцію (функції); різновид системи засобів навчання (ЗН), склад якої утворюють електронні (цифрові) ЗН (е-ЗН) – комп’ютерні, [[Комп’ютерно орієнтовані засоби навчальної діяльності|комп’ютерно орієнтовані]], комп’ютерно інтегровані, а структура принципово і переважно базується на використанні інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ).
|-
|Абревіатура=Система е-ЗН
| style="text-align: center;" colspan=2 | <br \> {{#widget:Audio
|Ілюстрація=E-learning Resources System 3.png
|url=https://www.soundhelix.com/examples/mp3/SoundHelix-Song-8.mp3
|Аудіо=https://www.soundhelix.com/examples/mp3/SoundHelix-Song-8.mp3
}}
}}
|}
'''Система е-засобів навчання''' (Система е-ЗН) – ''(англ. E-learning Resources System)'' – програмно-апаратний складник навчального середовища різних [[педагогічних систем]], що потенційно має і практично здатний реалізувати (підтримати реалізацію) певну системоутворювальну функцію (функції); різновид системи засобів навчання (ЗН), склад якої утворюють електронні (цифрові) ЗН (е-ЗН) – комп’ютерні, [[Комп’ютерно орієнтовані засоби навчальної діяльності|комп’ютерно орієнтовані]], комп’ютерно інтегровані, а структура принципово і переважно базується на використанні [https://iitlt.gov.ua/ ІКТ].


__TOC__
__TOC__
===Історична довідка===
===Історична довідка===
====Передумови виникнення / Заснування / Походження====
====Передумови виникнення / Заснування / Походження====
====Еволюція засобів навчання====
====Еволюція формування, становлення====
Еволюція ЗН за останнє століття відображає зміну підходів до освіти, науково-технологічний прогрес і нові педагогічні концепції. Основні етапи і суттєві відрізняльні ознаки:
Еволюція засобів навчання останнього століття відображає зміну підходів до освіти, науково-технологічний прогрес і нові педагогічні концепції. Основні етапи й характерні ознаки:


'''1920-ті - 1940-ті:'''
'''1920–1940 рр.'''
# Традиційні підручники, з текстовими описами явищ і статичними ілюстраціями.
# Лабораторії з рекомендованим стандартним обладнанням.


- Традиційні підручники, з текстовими описами явищ і статичними ілюстраціями.


- Лабораторії з рекомендованим стандартним обладнанняv.
'''1950–1970 рр.'''
# Навчальні фільми, діафільми для візуалізації складних явищ/концепцій.
# Моделі (статичні і динамічні) для пояснення природних явищ.


'''1950-ті - 1970-ті:'''


- Навчальні фільми, діафільми для візуалізації складних явищ/концепцій.
'''1980–1990 рр.'''
# Перші комп’ютери і комп'ютерні програми для моделювання природних процесів (напр., симуляції фізичних процесів, хімічних реакцій та інш.).
# Мультимедіа. Використання мультимедійних презентацій та інтерактивних матеріалів на уроках.


- Моделі (статичні і динамічні) для пояснення природних явищ.


'''1980-ті - 1990-ті:'''
'''2000–2010 рр.'''
# Вебресурси. Розвиток онлайн-курсів та Інтернет-платформ, за допомогою яких забезпечується доступ до відео-лекцій, інтерактивних завдань, засобів контролю рівня навчальних досягнень, напр. KhanAcademy.
# Віртуальні лабораторії для проведення навчальних експериментів в онлайн режимі.


- Перші комп’ютери і комп'ютерні програми для моделювання природних процесів (напр., симуляції фізичних процесів, хімічних реакцій та інш.).


- Мультимедіа. Використання мультимедійних презентацій та інтерактивних матеріалів на уроках.
'''2010–2020 рр.'''
# Мобільні технології. Використання мобільних ЗН, програмних додатків та хмаро орієнтованих інформаційно-комунікаційних мереж для побудови екстериторіальних (е-дистанційних) освітніх систем та забезпечення електронних комунікацій рухомих об'єктів їх складу.
# Гейміфікація. Впровадження в освітній процес комп’ютерних ігрових елементів для покращення навчальних результатів і підвищення мотивації учнів до навчання.


'''2000-ті - 2010-ті:'''


- Веб-ресурси. Розвиток онлайн-курсів та Інтернет-платформ, за допомогою яких забезпечується доступ до відео-лекцій, інтерактивних завдань, засобів контролю рівня навчальних досягнень, напр. KhanAcademy.
'''2020 р. – сьогодення:'''
# Віртуальна (VR) та доповнена (AR) реальність, імерсивні системи. Використання VR і AR, імерсивних засобів і технологій для створення інтерактивних освітніх середовищ з ефектом занурення.
# Персоналізоване навчання. Використання штучного інтелекту для автоматизованої адаптації навчальних матеріалів до індивідуальних потреб учнів.


- Віртуальні лабораторії для проведення навчальних експериментів в онлайн режимі.
===Основні відомості===
 
====Таксономія / Класифікація====
'''2010-ті - 2020-ті:'''
====Особливості====
 
'''Складники системи'''
- Мобільні технології. Використання мобільних ЗН, програмних додатків та хмаро орієнтованих інформаційно-комунікаційних мереж для побудови екстериторіальних освітніх систем.
 
- Гейміфікація. Впровадження в освітній процес комп’ютерних ігрових елементів для покращення навчальних результатів і підвищення мотивації учнів до навчання.
 
'''2020-ті - сьогодення:'''


- Віртуальна (VR) та доповнена (AR) реальність, імерсивні системи. Використання VR і AR, імерсивних засобів і технологій для створення інтерактивних освітніх середовищ з ефектом занурення.
- Персоналізоване навчання. Використання штучного інтелекту для автоматизованої адаптації навчальних матеріалів до індивідуальних потреб учнів.
===Основні відомості===
====Складники системи====
До е-ЗН відносять:
До е-ЗН відносять:


· будь-які фізичні ЗН (конструктивно вбудовані в інші ЗН, або конструктивно окремі), що мають електронний і/або програмний інтерфейс, завдяки яким та за допомогою ІКТ можуть бути цілеспрямовано (з освітньою метою) під’єднані до інших е-ЗН, утворюючи ті, чи інші системи е-ЗН; як матеріально-технічні об’єкти використовуються у складі апаратної, жорсткої (''hard'') частини систем е-ЗН;
# Будь-які фізичні ЗН (конструктивно вбудовані в інші ЗН, або конструктивно окремі), що мають електронний і/або програмний інтерфейс, завдяки яким та за допомогою ІКТ можуть бути цілеспрямовано (з освітньою метою) під’єднані до інших е-ЗН, утворюючи ті, чи інші системи е-ЗН; як матеріально-технічні об’єкти використовуються у складі апаратної, жорсткої (''hard'') частини систем е-ЗН;
# Електронні освітні ресурси (ЕОР) або цифрові освітні ресурси (ЦОР, використовується як синонім ЕОР) – предметно-інформаційні ресурси освітнього призначення (навчального, наукового, управлінського), змістово-технологічна сутність яких визначається та існує у формі електронних моделей освітнього процесу або його фрагментів (наприклад, деякого складника будови ІКТ-орієнтованої методики навчання певного предмета, частини її складу і структури), а не фізичних е-ЗН (перший з наведених вид е-ЗН); входять до складу гнучкої (''soft'') частини систем е-ЗН. У не мережних освітніх системах ЕОР/ЦОР існують і подаються на різних типах фізичних носіїв електронних даних, тобто, фізичних е-ЗН. У мережних освітніх системах ЕОР/ЦОР розташовуються на виділених серверах та віртуальних пристроях хмарної ІКТ-інфраструктури відкритих інформаційно-комунікаційних мереж [1].


· електронні освітні ресурси ([[ЕОР]]) або цифрові освітні ресурси (ЦОР, використовується як синонім ЕОР) – предметно-інформаційні ресурси освітнього призначення (навчального, наукового, управлінського), змістово-технологічна сутність яких визначається та існує у формі електронних моделей освітнього процесу або його фрагментів (наприклад, деякого складника будови ІКТ-орієнтованої методики навчання певного предмета, частини її складу і структури), а не фізичних е-ЗН (перший з наведених вид е-ЗН); входять до складу гнучкої (''soft'') частини систем е-ЗН. У не мережних освітніх системах ЕОР/ЦОР існують і подаються на різних типах фізичних носіїв електронних даних, тобто, фізичних е-ЗН. У мережних освітніх системах ЕОР/ЦОР розташовуються на виділених серверах та віртуальних пристроях хмарної ІКТ-інфраструктури відкритих інформаційно-комунікаційних мереж [1].


Будова (конструкція) систем е-ЗН відображає функціональний аспект та аспект реалізації певних (конкретних) педагогічних систем.
Будова (конструкція) систем е-ЗН відображає функціональний аспект та аспект реалізації певних (конкретних) педагогічних систем.


Функціональний аспект систем е-ЗН зумовлений специфікою навчальних предметів, методикою їх викладання і навчання та очікуваними навчальними результатами учнів. У свою чергу, аспект реалізації систем е-ЗН спричинений можливим різноманіттям форм і способів втілення тих, чи інших е-ЗН у педагогічну практику, характеристиками ІКТ, що застосовуються, а також наявними обмеженнями фінансово-ресурсного характеру.
Функціональний аспект систем е-ЗН зумовлений специфікою навчальних предметів, методикою їх викладання і навчання та очікуваними навчальними результатами учнів. Своєю чергою, аспект реалізації систем е-ЗН спричинений можливим різноманіттям форм і способів втілення тих, чи інших е-ЗН у педагогічну практику, характеристиками ІКТ, що застосовуються, а також наявними обмеженнями фінансово-ресурсного характеру.
 
До систем е-ЗН відносять:


- демонстраційні та мультимедійні засоби;
До систем е-ЗН належать:


- засоби контролю навчальних результатів;
# демонстраційні та мультимедійні засоби;
# засоби контролю навчальних результатів;
# електронні підручники, довідники, енциклопедії, текстовий, графічний і мультимедійний матеріал, що індексується гіперпосиланнями;
# ігрові навчальні засоби;
# лабораторні практикуми та віртуальні лабораторії; комп’ютерні тренажери; предметно орієнтовані е-середовища (мікросвіти, імітаційно-моделюючі засоби);
# інформаційно-пошукові системи та науково-навчальні бази даних (знань); імерсивні системи; інтелектуальні навчальні системи та ін.


- електронні підручники, довідники, енциклопедії, текстовий, графічний і мультимедійний матеріал, що індексується гіперпосиланнями;


- ігрові навчальні засоби;
Для підвищення дидактичної ефективності використання систем е-ЗН в освітньому процесі їх засоби і технології застосовують спільно з іншими навчально-методичними матеріалами, що не належать до класу е-ЗН (наприклад, паперовими підручниками, посібниками та методичними рекомендаціями для вчителів, учнів), утворюючи комп’ютерно орієнтовані програмно-методичні комплекси (КОПМК). У такому разі, у складі комплексу виділяють ресурси, технології й платформи, що використовуються для забезпечення ефективної організації та автоматизованої підтримки освітнього процесу в електронному форматі.


- лабораторні практикуми та віртуальні лабораторії; комп’ютерні тренажери; предметно орієнтовані е-середовища (мікросвіти, імітаційно-моделюючі засоби);
До КОПМК відносять доступні в Інтернет: онлайн-курси, відеолекції, інтерактивні уроки та тренінги (напр., KhanAcademy); інтерактивні матеріали (тести, ігри, вікторини, симуляції (напр., PhETInteractiveSimulations); системи відеоконференцій (напр., Zoom, Microsoft Teams, GoogleMeet), що дозволяють учасникам підтримувати інтерактивну взаємодію під час онлайн-вебінарів та онлайн-зустрічей; платформи для підтримки освітнього процесу (напр., Moodle, Blackboard, Canvas) та системи управління навчанням (LMS), що забезпечують адміністраторам, викладачам і студентам автоматизовану електронну взаємодію та налаштування ЕОР/ЦОР, а також, здійснення контролю за успішністю; електронні спільноти, форуми для підтримки навчання, де учні можуть обмінюватися знаннями та досвідом, а також отримувати консультації спеціалістів тощо.
 
- інформаційно-пошукові системи та науково-навчальні бази даних (знань); імерсивні системи; інтелектуальні навчальні системи тощо.
 
Для підвищення дидактичної ефективності використання систем е-ЗН в освітньому процесі їх засоби і технології застосовують спільно з іншими навчально-методичними матеріалами, що не відносяться до класу е-ЗН (наприклад, паперовими підручниками, посібниками та методичними рекомендаціями для вчителів, учнів), утворюючи комп’ютерно орієнтовані програмно-методичні комплекси (КОПМК). В такому разі, у складі комплексу виділяють ресурси, технології і платформи, що використовуються для забезпечення ефективної організації та автоматизованої підтримки освітнього процесу в електронному форматі.
 
До КОПМК відносять доступні в Інтернет: онлайн-курси, відео-лекції, інтерактивні уроки та тренінги (напр., KhanAcademy); інтерактивні матеріали (тести, ігри, вікторини, симуляції (напр., PhETInteractiveSimulations); системи відеоконференцій (напр., Zoom, Microsoft Teams, GoogleMeet), що дозволяють учасникам підтримувати інтерактивну взаємодію під час онлайн-вебінарів та онлайн-зустрічей; платформи для підтримки освітнього процесу (напр., Moodle, Blackboard, Canvas) та системи управління навчанням (LMS), що забезпечують адміністраторам, викладачам і студентам автоматизовану електронну взаємодію та налаштування ЕОР/ЦОР, а також, здійснення контролю за успішністю; електронні спільноти, форуми для підтримки навчання, де учні можуть обмінюватися знаннями та досвідом, а також отримувати консультації спеціалістів тощо.


===Додаткові відомості===
===Додаткові відомості===
Рядок 94: Рядок 83:


====Відеоматеріали====
====Відеоматеріали====
<youtube>KB0kWLLTYLY</youtube>
<youtube>TRvQZZPUshE</youtube>
# Відео завантажене на канал Ripple tank experiment | Physics teaching equipment (експеримент Ripple tank | Обладнання для навчання фізики) 19 лют. 2021 р. від SF Scientific. На відео «Хвильова ванна», що використовується для демонстрації властивостей механічних хвиль, які виникають на поверхні рідини.
# Human Eye Augmented Reality | Будова людського ока (AR). Відео завантажено на канал Magic EdTech 10 жовтня 2017 р.


====Цікаві факти і висловлювання====
====Цікаві факти і висловлювання====
Рядок 105: Рядок 99:
#  Биков, В.Ю. [https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/845/ Моделі організаційних систем відкритої освіти:монографія]. Київ: Атіка, 2009. 684 с.
#  Биков, В.Ю. [https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/845/ Моделі організаційних систем відкритої освіти:монографія]. Київ: Атіка, 2009. 684 с.
#  Биков В.Ю. [https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/1178/ Інноваційні інструменти та перспективні напрями інформатизації освіти]. Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід,проблеми, перспективи: третя між нар. Наук.-практ. конф.: [в 2ч]. Ч 1. / Львівський державний університет безпеки життєдіяльності. – 2012. 1 (2Ч). стор. 14-26.
#  Биков В.Ю. [https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/1178/ Інноваційні інструменти та перспективні напрями інформатизації освіти]. Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід,проблеми, перспективи: третя між нар. Наук.-практ. конф.: [в 2ч]. Ч 1. / Львівський державний університет безпеки життєдіяльності. – 2012. 1 (2Ч). стор. 14-26.
#  Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті.Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед.наук України: 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 426-427. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/730761/.
#  Спірін О. М. [https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/730761/ Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті.] Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед.наук України: 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 426-427.
#  Жук, Ю.О. Засоби навчання. Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед. наук України: 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 2021.С.359-360. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731245/.
#  Жук, Ю.О. [https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731245/ Засоби навчання]. Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед. наук України: 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 359-360.
Комп’ютерно орієнтовані засоби навчання з фізики в школі: посібник/Жук, Ю.О., Соколюк, О.М. та ін. Київ: Педагогічна думка, 2011. 152 с. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/615/.
#  [https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/615/ Комп’ютерно орієнтовані засоби навчання з фізики в школі:] посібник/Жук, Ю.О., Соколюк, О.М. та ін. Київ: Педагогічна думка, 2011. 152 с. .
Шкільний фізичний експеримент з використанням цифрових вимірювальних комплексів: старша школа: навчально-методичний посібник/Різак В. М., Литвинова С. Г., Соколюк О. М., Чобаль О. І. Ужгород: УжНУ «Говерла», 2019. 256 с. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/716741/.
#  [https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/716741/ Шкільний фізичний експеримент з використанням цифрових вимірювальних комплексів]: старша школа: навчально-методичний посібник/Різак В. М., Литвинова С. Г., Соколюк О. М., Чобаль О. І. Ужгород: УжНУ «Говерла», 2019. 256 с. .
#  Дементієвська Н. П., Соколюк О.М. Віртуальні лабораторні роботи з фізики з використанням інтерактивних комп’ютерних моделювань: збірник навчальних матеріалів. Київ: ІЦО НАПН України, 2022. 157 с. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/733495/.
#  Дементієвська Н. П., Соколюк О.М. [https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/733495/ Віртуальні лабораторні роботи з фізики з використанням інтерактивних комп’ютерних моделювань]: збірник навчальних матеріалів. Київ: ІЦО НАПН України, 2022. 157 с.
#  Santosh Kumar. [https://santoshavsk.medium.com/the-evolution-of-education-a-century-of-change-and-progress-globally-b8e2f2cc9fbb The Evolution of Education: A Century of Change and Progress Globally].
#  Santosh Kumar. [https://santoshavsk.medium.com/the-evolution-of-education-a-century-of-change-and-progress-globally-b8e2f2cc9fbb The Evolution of Education: A Century of Change and Progress Globally].
#  Janel Ann Reyneke. T[https://medium.com/@janelreyneke/the-evolution-of-edtech-a-not-so-brief-history-ef7eab82a3d5 he Evolution of EdTech: A NOT So Brief History].
#  Janel Ann Reyneke. T[https://medium.com/@janelreyneke/the-evolution-of-edtech-a-not-so-brief-history-ef7eab82a3d5 he Evolution of EdTech: A NOT So Brief History].
Рядок 119: Рядок 113:
|Місяць оприлюднення=10
|Місяць оприлюднення=10
|Рік оприлюднення=2024
|Рік оприлюднення=2024
|День змін=16
|День змін=22
|Місяць змін=10
|Місяць змін=10
|Рік змін=2024
|Рік змін=2024
Рядок 125: Рядок 119:
|Модератор=Пінчук О. П.
|Модератор=Пінчук О. П.
}}
}}
[[Категорія:Освіта]], [[Категорія:Наукв]]
[[Категорія:Цифровізація]]
[[Категорія:Blog]]

Поточна версія на 17:24, 26 грудня 2024

Система е-засобів навчання

Система е-засобів навчання (Система е-ЗН) - (англ. E-learning Resources System) - програмно-апаратний складник навчального середовища різних педагогічних систем, що потенційно має і практично здатний реалізувати (підтримати реалізацію) певну системоутворювальну функцію (функції); різновид системи засобів навчання (ЗН), склад якої утворюють електронні (цифрові) ЗН (е-ЗН) – комп’ютерні, комп’ютерно орієнтовані, комп’ютерно інтегровані, а структура принципово і переважно базується на використанні інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ).

Система е-засобів навчання
{{{Назва}}}



Історична довідка

Передумови виникнення / Заснування / Походження

Еволюція формування, становлення

Еволюція засобів навчання останнього століття відображає зміну підходів до освіти, науково-технологічний прогрес і нові педагогічні концепції. Основні етапи й характерні ознаки:

1920–1940 рр.

  1. Традиційні підручники, з текстовими описами явищ і статичними ілюстраціями.
  2. Лабораторії з рекомендованим стандартним обладнанням.


1950–1970 рр.

  1. Навчальні фільми, діафільми для візуалізації складних явищ/концепцій.
  2. Моделі (статичні і динамічні) для пояснення природних явищ.


1980–1990 рр.

  1. Перші комп’ютери і комп'ютерні програми для моделювання природних процесів (напр., симуляції фізичних процесів, хімічних реакцій та інш.).
  2. Мультимедіа. Використання мультимедійних презентацій та інтерактивних матеріалів на уроках.


2000–2010 рр.

  1. Вебресурси. Розвиток онлайн-курсів та Інтернет-платформ, за допомогою яких забезпечується доступ до відео-лекцій, інтерактивних завдань, засобів контролю рівня навчальних досягнень, напр. KhanAcademy.
  2. Віртуальні лабораторії для проведення навчальних експериментів в онлайн режимі.


2010–2020 рр.

  1. Мобільні технології. Використання мобільних ЗН, програмних додатків та хмаро орієнтованих інформаційно-комунікаційних мереж для побудови екстериторіальних (е-дистанційних) освітніх систем та забезпечення електронних комунікацій рухомих об'єктів їх складу.
  2. Гейміфікація. Впровадження в освітній процес комп’ютерних ігрових елементів для покращення навчальних результатів і підвищення мотивації учнів до навчання.


2020 р. – сьогодення:

  1. Віртуальна (VR) та доповнена (AR) реальність, імерсивні системи. Використання VR і AR, імерсивних засобів і технологій для створення інтерактивних освітніх середовищ з ефектом занурення.
  2. Персоналізоване навчання. Використання штучного інтелекту для автоматизованої адаптації навчальних матеріалів до індивідуальних потреб учнів.

Основні відомості

Таксономія / Класифікація

Особливості

Складники системи

До е-ЗН відносять:

  1. Будь-які фізичні ЗН (конструктивно вбудовані в інші ЗН, або конструктивно окремі), що мають електронний і/або програмний інтерфейс, завдяки яким та за допомогою ІКТ можуть бути цілеспрямовано (з освітньою метою) під’єднані до інших е-ЗН, утворюючи ті, чи інші системи е-ЗН; як матеріально-технічні об’єкти використовуються у складі апаратної, жорсткої (hard) частини систем е-ЗН;
  2. Електронні освітні ресурси (ЕОР) або цифрові освітні ресурси (ЦОР, використовується як синонім ЕОР) – предметно-інформаційні ресурси освітнього призначення (навчального, наукового, управлінського), змістово-технологічна сутність яких визначається та існує у формі електронних моделей освітнього процесу або його фрагментів (наприклад, деякого складника будови ІКТ-орієнтованої методики навчання певного предмета, частини її складу і структури), а не фізичних е-ЗН (перший з наведених вид е-ЗН); входять до складу гнучкої (soft) частини систем е-ЗН. У не мережних освітніх системах ЕОР/ЦОР існують і подаються на різних типах фізичних носіїв електронних даних, тобто, фізичних е-ЗН. У мережних освітніх системах ЕОР/ЦОР розташовуються на виділених серверах та віртуальних пристроях хмарної ІКТ-інфраструктури відкритих інформаційно-комунікаційних мереж [1].


Будова (конструкція) систем е-ЗН відображає функціональний аспект та аспект реалізації певних (конкретних) педагогічних систем.

Функціональний аспект систем е-ЗН зумовлений специфікою навчальних предметів, методикою їх викладання і навчання та очікуваними навчальними результатами учнів. Своєю чергою, аспект реалізації систем е-ЗН спричинений можливим різноманіттям форм і способів втілення тих, чи інших е-ЗН у педагогічну практику, характеристиками ІКТ, що застосовуються, а також наявними обмеженнями фінансово-ресурсного характеру.

До систем е-ЗН належать:

  1. демонстраційні та мультимедійні засоби;
  2. засоби контролю навчальних результатів;
  3. електронні підручники, довідники, енциклопедії, текстовий, графічний і мультимедійний матеріал, що індексується гіперпосиланнями;
  4. ігрові навчальні засоби;
  5. лабораторні практикуми та віртуальні лабораторії; комп’ютерні тренажери; предметно орієнтовані е-середовища (мікросвіти, імітаційно-моделюючі засоби);
  6. інформаційно-пошукові системи та науково-навчальні бази даних (знань); імерсивні системи; інтелектуальні навчальні системи та ін.


Для підвищення дидактичної ефективності використання систем е-ЗН в освітньому процесі їх засоби і технології застосовують спільно з іншими навчально-методичними матеріалами, що не належать до класу е-ЗН (наприклад, паперовими підручниками, посібниками та методичними рекомендаціями для вчителів, учнів), утворюючи комп’ютерно орієнтовані програмно-методичні комплекси (КОПМК). У такому разі, у складі комплексу виділяють ресурси, технології й платформи, що використовуються для забезпечення ефективної організації та автоматизованої підтримки освітнього процесу в електронному форматі.

До КОПМК відносять доступні в Інтернет: онлайн-курси, відеолекції, інтерактивні уроки та тренінги (напр., KhanAcademy); інтерактивні матеріали (тести, ігри, вікторини, симуляції (напр., PhETInteractiveSimulations); системи відеоконференцій (напр., Zoom, Microsoft Teams, GoogleMeet), що дозволяють учасникам підтримувати інтерактивну взаємодію під час онлайн-вебінарів та онлайн-зустрічей; платформи для підтримки освітнього процесу (напр., Moodle, Blackboard, Canvas) та системи управління навчанням (LMS), що забезпечують адміністраторам, викладачам і студентам автоматизовану електронну взаємодію та налаштування ЕОР/ЦОР, а також, здійснення контролю за успішністю; електронні спільноти, форуми для підтримки навчання, де учні можуть обмінюватися знаннями та досвідом, а також отримувати консультації спеціалістів тощо.

Додаткові відомості

Фотогалерея

Відеоматеріали

  1. Відео завантажене на канал Ripple tank experiment | Physics teaching equipment (експеримент Ripple tank | Обладнання для навчання фізики) 19 лют. 2021 р. від SF Scientific. На відео «Хвильова ванна», що використовується для демонстрації властивостей механічних хвиль, які виникають на поверхні рідини.
  2. Human Eye Augmented Reality | Будова людського ока (AR). Відео завантажено на канал Magic EdTech 10 жовтня 2017 р.

Цікаві факти і висловлювання

Зображення для цієї статті генеровано за допомогою штучного інтелекту ChatGPT та DALL-E від OpenAI. Використовувався запит щодо зображення футуристичного класу, де діти та вчитель працюють із високотехнологічним цифровим обладнанням.

Довідка

Система е-засобів навчання (англ. - E-learning Resources System) - програмно-апаратний складник навчального середовища різних педагогічних систем, що потенційно має і практично здатний реалізувати (підтримати реалізацію) певну системоутворювальну функцію (функції).

Джерела

  1. Биков, В.Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти:монографія. Київ: Атіка, 2009. 684 с.
  2. Биков В.Ю. Інноваційні інструменти та перспективні напрями інформатизації освіти. Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід,проблеми, перспективи: третя між нар. Наук.-практ. конф.: [в 2ч]. Ч 1. / Львівський державний університет безпеки життєдіяльності. – 2012. 1 (2Ч). стор. 14-26.
  3. Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті. Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед.наук України: 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 426-427.
  4. Жук, Ю.О. Засоби навчання. Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед. наук України: 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 359-360.
  5. Комп’ютерно орієнтовані засоби навчання з фізики в школі: посібник/Жук, Ю.О., Соколюк, О.М. та ін. Київ: Педагогічна думка, 2011. 152 с. .
  6. Шкільний фізичний експеримент з використанням цифрових вимірювальних комплексів: старша школа: навчально-методичний посібник/Різак В. М., Литвинова С. Г., Соколюк О. М., Чобаль О. І. Ужгород: УжНУ «Говерла», 2019. 256 с. .
  7. Дементієвська Н. П., Соколюк О.М. Віртуальні лабораторні роботи з фізики з використанням інтерактивних комп’ютерних моделювань: збірник навчальних матеріалів. Київ: ІЦО НАПН України, 2022. 157 с.
  8. Santosh Kumar. The Evolution of Education: A Century of Change and Progress Globally.
  9. Janel Ann Reyneke. The Evolution of EdTech: A NOT So Brief History.

Автор


Оприлюднено: 16.10.2024

Останні зміни: 22.10.2024

Модератор: Пінчук О. П.

Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 45 48 13 1348 591 1402 39 56 980 26 979 361
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Система е-засобів навчання. Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Система е-засобів навчання (дата звернення: 1.грудень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, грудень 1). Система е-засобів навчання. Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Система е-засобів навчання.
І. Прізвище, І. Прізвище "Система е-засобів навчання," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Система е-засобів навчання. Дата звернення: грудень 1, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Система е-засобів навчання." Українська електронна енциклопедія освіти 1 грудень 2025. Веб. 1 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Система е-засобів навчання' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 1 грудень 2025) дата звернення 1 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Система е-засобів навчання." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення грудень 1, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Система е-засобів навчання.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Система е-засобів навчання. Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Система е-засобів навчання> [Дата звернення 1 грудень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Система е-засобів навчання. Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 грудень 1; цитовано 2025 грудень 1]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Система е-засобів навчання.
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей