Немає опису редагування |
|||
| (Не показано 56 проміжних версій цього користувача) | |||
| Рядок 1: | Рядок 1: | ||
=={{PAGENAME}}== | =={{PAGENAME}}== | ||
{| | |||
{{Довідка | |||
|- | |Name=E-learning Resources System | ||
| | |Дефініція=програмно-апаратний складник навчального середовища різних педагогічних систем, що потенційно має і практично здатний реалізувати (підтримати реалізацію) певну системоутворювальну функцію (функції); різновид системи засобів навчання (ЗН), склад якої утворюють електронні (цифрові) ЗН (е-ЗН) – комп’ютерні, [[Комп’ютерно орієнтовані засоби навчальної діяльності|комп’ютерно орієнтовані]], комп’ютерно інтегровані, а структура принципово і переважно базується на використанні інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ). | ||
|Абревіатура=Система е-ЗН | |||
|Ілюстрація=E-learning Resources System 3.png | |||
| | |Аудіо=https://www.soundhelix.com/examples/mp3/SoundHelix-Song-8.mp3 | ||
}} | }} | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
===Історична довідка=== | ===Історична довідка=== | ||
====Передумови виникнення / Заснування / Походження==== | ====Передумови виникнення / Заснування / Походження==== | ||
====Еволюція | ====Еволюція формування, становлення==== | ||
Еволюція засобів навчання | Еволюція засобів навчання останнього століття відображає зміну підходів до освіти, науково-технологічний прогрес і нові педагогічні концепції. Основні етапи й характерні ознаки: | ||
''' | '''1920–1940 рр.''' | ||
# Традиційні підручники, з текстовими описами явищ і статичними ілюстраціями. | |||
# Лабораторії з рекомендованим стандартним обладнанням. | |||
'''1950–1970 рр.''' | |||
# Навчальні фільми, діафільми для візуалізації складних явищ/концепцій. | |||
# Моделі (статичні і динамічні) для пояснення природних явищ. | |||
'''1980–1990 рр.''' | |||
# Перші комп’ютери і комп'ютерні програми для моделювання природних процесів (напр., симуляції фізичних процесів, хімічних реакцій та інш.). | |||
# Мультимедіа. Використання мультимедійних презентацій та інтерактивних матеріалів на уроках. | |||
''' | '''2000–2010 рр.''' | ||
# Вебресурси. Розвиток онлайн-курсів та Інтернет-платформ, за допомогою яких забезпечується доступ до відео-лекцій, інтерактивних завдань, засобів контролю рівня навчальних досягнень, напр. KhanAcademy. | |||
# Віртуальні лабораторії для проведення навчальних експериментів в онлайн режимі. | |||
'''2010–2020 рр.''' | |||
# Мобільні технології. Використання мобільних ЗН, програмних додатків та хмаро орієнтованих інформаційно-комунікаційних мереж для побудови екстериторіальних (е-дистанційних) освітніх систем та забезпечення електронних комунікацій рухомих об'єктів їх складу. | |||
# Гейміфікація. Впровадження в освітній процес комп’ютерних ігрових елементів для покращення навчальних результатів і підвищення мотивації учнів до навчання. | |||
'''2020 р. – сьогодення:''' | |||
# Віртуальна (VR) та доповнена (AR) реальність, імерсивні системи. Використання VR і AR, імерсивних засобів і технологій для створення інтерактивних освітніх середовищ з ефектом занурення. | |||
# Персоналізоване навчання. Використання штучного інтелекту для автоматизованої адаптації навчальних матеріалів до індивідуальних потреб учнів. | |||
===Основні відомості=== | |||
====Таксономія / Класифікація==== | |||
====Особливості==== | |||
'''Складники системи''' | |||
До е-ЗН відносять: | |||
- | # Будь-які фізичні ЗН (конструктивно вбудовані в інші ЗН, або конструктивно окремі), що мають електронний і/або програмний інтерфейс, завдяки яким та за допомогою ІКТ можуть бути цілеспрямовано (з освітньою метою) під’єднані до інших е-ЗН, утворюючи ті, чи інші системи е-ЗН; як матеріально-технічні об’єкти використовуються у складі апаратної, жорсткої (''hard'') частини систем е-ЗН; | ||
# Електронні освітні ресурси (ЕОР) або цифрові освітні ресурси (ЦОР, використовується як синонім ЕОР) – предметно-інформаційні ресурси освітнього призначення (навчального, наукового, управлінського), змістово-технологічна сутність яких визначається та існує у формі електронних моделей освітнього процесу або його фрагментів (наприклад, деякого складника будови ІКТ-орієнтованої методики навчання певного предмета, частини її складу і структури), а не фізичних е-ЗН (перший з наведених вид е-ЗН); входять до складу гнучкої (''soft'') частини систем е-ЗН. У не мережних освітніх системах ЕОР/ЦОР існують і подаються на різних типах фізичних носіїв електронних даних, тобто, фізичних е-ЗН. У мережних освітніх системах ЕОР/ЦОР розташовуються на виділених серверах та віртуальних пристроях хмарної ІКТ-інфраструктури відкритих інформаційно-комунікаційних мереж [1]. | |||
Будова (конструкція) систем е-ЗН відображає функціональний аспект та аспект реалізації певних (конкретних) педагогічних систем. | |||
- | Функціональний аспект систем е-ЗН зумовлений специфікою навчальних предметів, методикою їх викладання і навчання та очікуваними навчальними результатами учнів. Своєю чергою, аспект реалізації систем е-ЗН спричинений можливим різноманіттям форм і способів втілення тих, чи інших е-ЗН у педагогічну практику, характеристиками ІКТ, що застосовуються, а також наявними обмеженнями фінансово-ресурсного характеру. | ||
- | До систем е-ЗН належать: | ||
# демонстраційні та мультимедійні засоби; | |||
# засоби контролю навчальних результатів; | |||
# електронні підручники, довідники, енциклопедії, текстовий, графічний і мультимедійний матеріал, що індексується гіперпосиланнями; | |||
# ігрові навчальні засоби; | |||
# лабораторні практикуми та віртуальні лабораторії; комп’ютерні тренажери; предметно орієнтовані е-середовища (мікросвіти, імітаційно-моделюючі засоби); | |||
# інформаційно-пошукові системи та науково-навчальні бази даних (знань); імерсивні системи; інтелектуальні навчальні системи та ін. | |||
Для підвищення дидактичної ефективності використання систем е-ЗН в освітньому процесі їх засоби і технології застосовують спільно з іншими навчально-методичними матеріалами, що не належать до класу е-ЗН (наприклад, паперовими підручниками, посібниками та методичними рекомендаціями для вчителів, учнів), утворюючи комп’ютерно орієнтовані програмно-методичні комплекси (КОПМК). У такому разі, у складі комплексу виділяють ресурси, технології й платформи, що використовуються для забезпечення ефективної організації та автоматизованої підтримки освітнього процесу в електронному форматі. | |||
До КОПМК відносять доступні в Інтернет: онлайн-курси, відеолекції, інтерактивні уроки та тренінги (напр., KhanAcademy); інтерактивні матеріали (тести, ігри, вікторини, симуляції (напр., PhETInteractiveSimulations); системи відеоконференцій (напр., Zoom, Microsoft Teams, GoogleMeet), що дозволяють учасникам підтримувати інтерактивну взаємодію під час онлайн-вебінарів та онлайн-зустрічей; платформи для підтримки освітнього процесу (напр., Moodle, Blackboard, Canvas) та системи управління навчанням (LMS), що забезпечують адміністраторам, викладачам і студентам автоматизовану електронну взаємодію та налаштування ЕОР/ЦОР, а також, здійснення контролю за успішністю; електронні спільноти, форуми для підтримки навчання, де учні можуть обмінюватися знаннями та досвідом, а також отримувати консультації спеціалістів тощо. | |||
===Додаткові відомості=== | ===Додаткові відомості=== | ||
| Рядок 75: | Рядок 83: | ||
====Відеоматеріали==== | ====Відеоматеріали==== | ||
<youtube>KB0kWLLTYLY</youtube> | |||
<youtube>TRvQZZPUshE</youtube> | |||
# Відео завантажене на канал Ripple tank experiment | Physics teaching equipment (експеримент Ripple tank | Обладнання для навчання фізики) 19 лют. 2021 р. від SF Scientific. На відео «Хвильова ванна», що використовується для демонстрації властивостей механічних хвиль, які виникають на поверхні рідини. | |||
# Human Eye Augmented Reality | Будова людського ока (AR). Відео завантажено на канал Magic EdTech 10 жовтня 2017 р. | |||
====Цікаві факти і висловлювання==== | ====Цікаві факти і висловлювання==== | ||
| Рядок 80: | Рядок 93: | ||
====Довідка==== | ====Довідка==== | ||
<blockquote>'''[[Назва:: | <blockquote>'''[[Назва::Система е-засобів навчання]] ''' (''англ. - [[Name::E-learning Resources System]]'') - [[Дефініція::програмно-апаратний складник навчального середовища різних педагогічних систем, що потенційно має і практично здатний реалізувати (підтримати реалізацію) певну системоутворювальну функцію (функції)]]. | ||
</blockquote> | </blockquote> | ||
===Джерела=== | ===Джерела=== | ||
# | # Биков, В.Ю. [https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/845/ Моделі організаційних систем відкритої освіти:монографія]. Київ: Атіка, 2009. 684 с. | ||
# | # Биков В.Ю. [https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/1178/ Інноваційні інструменти та перспективні напрями інформатизації освіти]. Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід,проблеми, перспективи: третя між нар. Наук.-практ. конф.: [в 2ч]. Ч 1. / Львівський державний університет безпеки життєдіяльності. – 2012. 1 (2Ч). стор. 14-26. | ||
# | # Спірін О. М. [https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/730761/ Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті.] Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед.наук України: 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 426-427. | ||
# Жук, Ю.О. [https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731245/ Засоби навчання]. Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед. наук України: 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 359-360. | |||
# [https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/615/ Комп’ютерно орієнтовані засоби навчання з фізики в школі:] посібник/Жук, Ю.О., Соколюк, О.М. та ін. Київ: Педагогічна думка, 2011. 152 с. . | |||
# [https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/716741/ Шкільний фізичний експеримент з використанням цифрових вимірювальних комплексів]: старша школа: навчально-методичний посібник/Різак В. М., Литвинова С. Г., Соколюк О. М., Чобаль О. І. Ужгород: УжНУ «Говерла», 2019. 256 с. . | |||
# Дементієвська Н. П., Соколюк О.М. [https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/733495/ Віртуальні лабораторні роботи з фізики з використанням інтерактивних комп’ютерних моделювань]: збірник навчальних матеріалів. Київ: ІЦО НАПН України, 2022. 157 с. | |||
# Santosh Kumar. [https://santoshavsk.medium.com/the-evolution-of-education-a-century-of-change-and-progress-globally-b8e2f2cc9fbb The Evolution of Education: A Century of Change and Progress Globally]. | |||
# Janel Ann Reyneke. T[https://medium.com/@janelreyneke/the-evolution-of-edtech-a-not-so-brief-history-ef7eab82a3d5 he Evolution of EdTech: A NOT So Brief History]. | |||
===Автор=== | ===Автор=== | ||
| Рядок 94: | Рядок 113: | ||
|Місяць оприлюднення=10 | |Місяць оприлюднення=10 | ||
|Рік оприлюднення=2024 | |Рік оприлюднення=2024 | ||
|День змін= | |День змін=22 | ||
|Місяць змін=10 | |Місяць змін=10 | ||
|Рік змін=2024 | |Рік змін=2024 | ||
| Рядок 100: | Рядок 119: | ||
|Модератор=Пінчук О. П. | |Модератор=Пінчук О. П. | ||
}} | }} | ||
[[Категорія: | [[Категорія:Цифровізація]] | ||
[[Категорія:Blog]] | |||
Поточна версія на 17:24, 26 грудня 2024
Система е-засобів навчання
Система е-засобів навчання (Система е-ЗН) - (англ. E-learning Resources System) - програмно-апаратний складник навчального середовища різних педагогічних систем, що потенційно має і практично здатний реалізувати (підтримати реалізацію) певну системоутворювальну функцію (функції); різновид системи засобів навчання (ЗН), склад якої утворюють електронні (цифрові) ЗН (е-ЗН) – комп’ютерні, комп’ютерно орієнтовані, комп’ютерно інтегровані, а структура принципово і переважно базується на використанні інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ).
| Система е-засобів навчання | |
|---|---|
Історична довідка
Передумови виникнення / Заснування / Походження
Еволюція формування, становлення
Еволюція засобів навчання останнього століття відображає зміну підходів до освіти, науково-технологічний прогрес і нові педагогічні концепції. Основні етапи й характерні ознаки:
1920–1940 рр.
- Традиційні підручники, з текстовими описами явищ і статичними ілюстраціями.
- Лабораторії з рекомендованим стандартним обладнанням.
1950–1970 рр.
- Навчальні фільми, діафільми для візуалізації складних явищ/концепцій.
- Моделі (статичні і динамічні) для пояснення природних явищ.
1980–1990 рр.
- Перші комп’ютери і комп'ютерні програми для моделювання природних процесів (напр., симуляції фізичних процесів, хімічних реакцій та інш.).
- Мультимедіа. Використання мультимедійних презентацій та інтерактивних матеріалів на уроках.
2000–2010 рр.
- Вебресурси. Розвиток онлайн-курсів та Інтернет-платформ, за допомогою яких забезпечується доступ до відео-лекцій, інтерактивних завдань, засобів контролю рівня навчальних досягнень, напр. KhanAcademy.
- Віртуальні лабораторії для проведення навчальних експериментів в онлайн режимі.
2010–2020 рр.
- Мобільні технології. Використання мобільних ЗН, програмних додатків та хмаро орієнтованих інформаційно-комунікаційних мереж для побудови екстериторіальних (е-дистанційних) освітніх систем та забезпечення електронних комунікацій рухомих об'єктів їх складу.
- Гейміфікація. Впровадження в освітній процес комп’ютерних ігрових елементів для покращення навчальних результатів і підвищення мотивації учнів до навчання.
2020 р. – сьогодення:
- Віртуальна (VR) та доповнена (AR) реальність, імерсивні системи. Використання VR і AR, імерсивних засобів і технологій для створення інтерактивних освітніх середовищ з ефектом занурення.
- Персоналізоване навчання. Використання штучного інтелекту для автоматизованої адаптації навчальних матеріалів до індивідуальних потреб учнів.
Основні відомості
Таксономія / Класифікація
Особливості
Складники системи
До е-ЗН відносять:
- Будь-які фізичні ЗН (конструктивно вбудовані в інші ЗН, або конструктивно окремі), що мають електронний і/або програмний інтерфейс, завдяки яким та за допомогою ІКТ можуть бути цілеспрямовано (з освітньою метою) під’єднані до інших е-ЗН, утворюючи ті, чи інші системи е-ЗН; як матеріально-технічні об’єкти використовуються у складі апаратної, жорсткої (hard) частини систем е-ЗН;
- Електронні освітні ресурси (ЕОР) або цифрові освітні ресурси (ЦОР, використовується як синонім ЕОР) – предметно-інформаційні ресурси освітнього призначення (навчального, наукового, управлінського), змістово-технологічна сутність яких визначається та існує у формі електронних моделей освітнього процесу або його фрагментів (наприклад, деякого складника будови ІКТ-орієнтованої методики навчання певного предмета, частини її складу і структури), а не фізичних е-ЗН (перший з наведених вид е-ЗН); входять до складу гнучкої (soft) частини систем е-ЗН. У не мережних освітніх системах ЕОР/ЦОР існують і подаються на різних типах фізичних носіїв електронних даних, тобто, фізичних е-ЗН. У мережних освітніх системах ЕОР/ЦОР розташовуються на виділених серверах та віртуальних пристроях хмарної ІКТ-інфраструктури відкритих інформаційно-комунікаційних мереж [1].
Будова (конструкція) систем е-ЗН відображає функціональний аспект та аспект реалізації певних (конкретних) педагогічних систем.
Функціональний аспект систем е-ЗН зумовлений специфікою навчальних предметів, методикою їх викладання і навчання та очікуваними навчальними результатами учнів. Своєю чергою, аспект реалізації систем е-ЗН спричинений можливим різноманіттям форм і способів втілення тих, чи інших е-ЗН у педагогічну практику, характеристиками ІКТ, що застосовуються, а також наявними обмеженнями фінансово-ресурсного характеру.
До систем е-ЗН належать:
- демонстраційні та мультимедійні засоби;
- засоби контролю навчальних результатів;
- електронні підручники, довідники, енциклопедії, текстовий, графічний і мультимедійний матеріал, що індексується гіперпосиланнями;
- ігрові навчальні засоби;
- лабораторні практикуми та віртуальні лабораторії; комп’ютерні тренажери; предметно орієнтовані е-середовища (мікросвіти, імітаційно-моделюючі засоби);
- інформаційно-пошукові системи та науково-навчальні бази даних (знань); імерсивні системи; інтелектуальні навчальні системи та ін.
Для підвищення дидактичної ефективності використання систем е-ЗН в освітньому процесі їх засоби і технології застосовують спільно з іншими навчально-методичними матеріалами, що не належать до класу е-ЗН (наприклад, паперовими підручниками, посібниками та методичними рекомендаціями для вчителів, учнів), утворюючи комп’ютерно орієнтовані програмно-методичні комплекси (КОПМК). У такому разі, у складі комплексу виділяють ресурси, технології й платформи, що використовуються для забезпечення ефективної організації та автоматизованої підтримки освітнього процесу в електронному форматі.
До КОПМК відносять доступні в Інтернет: онлайн-курси, відеолекції, інтерактивні уроки та тренінги (напр., KhanAcademy); інтерактивні матеріали (тести, ігри, вікторини, симуляції (напр., PhETInteractiveSimulations); системи відеоконференцій (напр., Zoom, Microsoft Teams, GoogleMeet), що дозволяють учасникам підтримувати інтерактивну взаємодію під час онлайн-вебінарів та онлайн-зустрічей; платформи для підтримки освітнього процесу (напр., Moodle, Blackboard, Canvas) та системи управління навчанням (LMS), що забезпечують адміністраторам, викладачам і студентам автоматизовану електронну взаємодію та налаштування ЕОР/ЦОР, а також, здійснення контролю за успішністю; електронні спільноти, форуми для підтримки навчання, де учні можуть обмінюватися знаннями та досвідом, а також отримувати консультації спеціалістів тощо.
Додаткові відомості
Фотогалерея
-
Наукова демонстрація (XVII ст.)
-
Досліди Гюйгенса (1650 р.)
-
Лекція Ніколя Лемері (XVII ст.)
-
Астрономічні інструменти. Meteorologia (1709 р.)
Відеоматеріали
- Відео завантажене на канал Ripple tank experiment | Physics teaching equipment (експеримент Ripple tank | Обладнання для навчання фізики) 19 лют. 2021 р. від SF Scientific. На відео «Хвильова ванна», що використовується для демонстрації властивостей механічних хвиль, які виникають на поверхні рідини.
- Human Eye Augmented Reality | Будова людського ока (AR). Відео завантажено на канал Magic EdTech 10 жовтня 2017 р.
Цікаві факти і висловлювання
Зображення для цієї статті генеровано за допомогою штучного інтелекту ChatGPT та DALL-E від OpenAI. Використовувався запит щодо зображення футуристичного класу, де діти та вчитель працюють із високотехнологічним цифровим обладнанням.
Довідка
Система е-засобів навчання (англ. - E-learning Resources System) - програмно-апаратний складник навчального середовища різних педагогічних систем, що потенційно має і практично здатний реалізувати (підтримати реалізацію) певну системоутворювальну функцію (функції).
Джерела
- Биков, В.Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти:монографія. Київ: Атіка, 2009. 684 с.
- Биков В.Ю. Інноваційні інструменти та перспективні напрями інформатизації освіти. Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід,проблеми, перспективи: третя між нар. Наук.-практ. конф.: [в 2ч]. Ч 1. / Львівський державний університет безпеки життєдіяльності. – 2012. 1 (2Ч). стор. 14-26.
- Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті. Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед.наук України: 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 426-427.
- Жук, Ю.О. Засоби навчання. Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед. наук України: 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 359-360.
- Комп’ютерно орієнтовані засоби навчання з фізики в школі: посібник/Жук, Ю.О., Соколюк, О.М. та ін. Київ: Педагогічна думка, 2011. 152 с. .
- Шкільний фізичний експеримент з використанням цифрових вимірювальних комплексів: старша школа: навчально-методичний посібник/Різак В. М., Литвинова С. Г., Соколюк О. М., Чобаль О. І. Ужгород: УжНУ «Говерла», 2019. 256 с. .
- Дементієвська Н. П., Соколюк О.М. Віртуальні лабораторні роботи з фізики з використанням інтерактивних комп’ютерних моделювань: збірник навчальних матеріалів. Київ: ІЦО НАПН України, 2022. 157 с.
- Santosh Kumar. The Evolution of Education: A Century of Change and Progress Globally.
- Janel Ann Reyneke. The Evolution of EdTech: A NOT So Brief History.
Автор
Оприлюднено: 16.10.2024
Останні зміни: 22.10.2024
Модератор: Пінчук О. П.