(→Автори) |
Немає опису редагування |
||
Рядок 79: | Рядок 79: | ||
[[Автор::Пінчук О. П.| ]] [[Модератор::Литовченко О. В.| ]] [[Редактор::інчук О. П.| ]] | [[Автор::Пінчук О. П.| ]] [[Модератор::Литовченко О. В.| ]] [[Редактор::інчук О. П.| ]] | ||
[[День оприлюднення:: 24| ]] [[Місяць оприлюднення:: 02| ]] [[Рік оприлюднення:: 2025| ]] | [[День оприлюднення::24| ]] [[Місяць оприлюднення::02| ]] [[Рік оприлюднення::2025| ]] | ||
[[День змін:: 25| ]] [[Місяць змін:: 03| ]] [[Рік змін:: 2025| ]] [[Статус:: Оприлюднено| ]] | [[День змін::25| ]] [[Місяць змін::03| ]] [[Рік змін::2025| ]] [[Статус::Оприлюднено| ]] | ||
{{Статус гасла | {{Статус гасла |
Поточна версія на 15:43, 9 липня 2025
Електронна соціальна мережа (ЕСМ) - (англ. electronic social network) - цифровий технологічний комплекс організації і управління обміном інформацією між суб’єктами соціальних відносин, призначений для забезпечення горизонтального спілкування зацікавлених у ньому абонентів, об’єднаних спільними інтересами, інформаційними потребами та навиками спілкування.
Електронна соціальна мережа | |
---|---|
![]() |
Історична довідка
Системна наукова основа механізмів вивчення соціальних мереж віднайшла свій початок у дослідженнях провідних соціологів 30-х років ХХ ст. А. Бейвласа і Дж. Морено. У 60-ті роки ХХ ст. математики П. Едьош та А. Реньї вперше застосували математичні методи задля ілюстрування принципів розбудови соціальних мереж, зокрема за допомогою теорії випадкових графів. Наприкінці ХХ – початку ХХІ ст. з’явилися віртуальні соціальні утворення: Classmates.com – перший інтернет-сайт, який пропонував можливості роботи із соціальними мережами (1995); SixDegrees.com (1997). Починаючи з 2001 року з’являються сайти, в яких використовувалася технологія під назвою «Коло друзів». З початком функціонування віртуальних об’єднань соціальна комунікація набула нових якостей: оперативності, глобальності, системності. Втім, зазнала змін лише форма, зміст – базові комунікаційні закони – залишився незмінний.
Сьогодні, електронна соціальна мережа – це інтерактивний, з великою кількістю користувачів вебсайт, контент якого наповнюється самими учасниками. Сайт є автоматизованим соціальним середовищем, що дозволяє спілкуватися групі користувачів, об’єднаних загальним інтересом. Сучасні електронні соціальні мережі стають необхідним робочим інструментом людської діяльності, будь то бізнес, навчання чи творчість, а також перетворюються на інструмент інформаційного впливу та маніпулювання масовою свідомістю. Теоретично у якості соціальної мережі можна розглядати будь-яку онлайнову спільноту. Основним об’єктом у електронній соціальній мережі є людина.
Основні відомості
Класифікація
ЕСМ розрізняються інтерфейсом і цільовим призначенням, аудиторією, механізмами роботи. У кожної мережі є певні правила, яких користувач повинен дотримуватися. Універсальної класифікації видів електронних соціальних мереж не існує. Найчастіше виділяють «професійні» або «мережа професійних контактів» (LinkedIn), «традиційні» або «універсальні» (Facebook, Myspace), «для авторських записів» (Twitter), «за інтересами» або «тематичні», «академічні» або «дослідницькі» (Academia.edu, Connotea Collaborative Research, Українські науковці у світі) та «освітні» (The Student Room, The Math Forum, ePALS School Blog, Yammer). Освітні соціальні мережі об’єднують студентів/учнів і орієнтовані на взаємодію з метою надання допомоги в реалізації академічних проектів, проведення наукових досліджень, або взаємодії з викладачами/учителями.
Особливості
Молодь найчастіше використовує ЕСМ для нетематичного спілкування, прослуховування музики та перегляду фільмів, рідше – для самореалізації, участі у соціальних проектах та пошуку роботи. Проте, електронні соціальні мережі можуть стати засобами спільної навчальної діяльності, засобами розгортання соціальних контактів і розширення мережної інформаційно-освітньої взаємодії суб’єктів освітнього процесу, для реалізації оперативного доступу до навчально-методичних матеріалів, зв’язку з викладачем і колективного виконання навчального проекту, самостійного формування освітнього контенту.
Додаткові відомості
Етимологія терміну
Термін «електронна соціальна мережа» походить від грецького ἤλεκτρον, що означає «бурштин» (від якого утворилися поняття «електрон» та «електричний»), а також від латинського socius, що означає «товариш» або «спільник».
Фотогалерея
На рисунку представлено діаграму «Найпопулярніші соціальні мережі у світі» станом на квітень 2024 року, сформовану за показником кількості активних користувачів на місяць (у мільйонах). Дані отримано із сайту www.statista.com, завантажено 24 лютого 2025 року.

Відеоматеріали
Цікаві факти і висловлювання
«Соціальні мережі — це не альтернатива дружбі, це її продовження», — зазначив Марк Цукерберг, підкреслюючи роль цифрового спілкування в сучасному суспільстві.
У листопаді 2011 року, в інтерв’ю з Чарлі Роузом, він розмірковував про природу особистої інформації у мережі: «Питання не в тому, що ми хочемо знати про людей, питання в тому, чи люди самі хочуть розповісти про себе».
Розповідаючи про початок Facebook, Цукерберг згадав: «Я дійсно написав код для Facebook у гуртожитку і запустив його зі своєї кімнати. За 85 доларів на місяць я орендував сервер і компенсовував свої витрати за рахунок реклами на сайті. Ми й досі на цьому заробляємо».
Автор дослідження (Jeffrey A Hall) спростував 10 поширених міфів про соціальні медіа, що були взяті з популярного дискурсу на цю тему. Міфи про існування незаперечних доказів того, що:
1) час, проведений у соціальних мережах, токсично впливає на їх користувачів;
2) залежність від соціальних мереж є поширеною та шкідливою;
3) більше часу в соціальних мережах неминуче призведе до депресії, тривоги, смутку та самотності користувачів;
4) соціальні мережі є основною причиною проблем, з якими стикаються підлітки;
5) шкода від використання соціальних мереж набагато більша у порівнянні з іншими негативними впливами;
6) впровадження соціальних медіа, особливо на мобільних пристроях, за часом ідеально збігається з початком сучасної кризи психічного здоров’я підлітків;
7) через соціальні мережі люди не проводять час разом;
8) використання підлітками своїх смартфонів є ознакою відокремленого та незадоволеного покоління;
9) єдине ефективне рішення - заборонити соціальні мережі;
10) нам більше не потрібні дослідження щодо використання соціальних мереж.
Ці поширені у суспільстві упередження було спростовано шляхом обґрунтування кількісними доказами, отриманими з опублікованих наукових джерел. Дослідник прагне привернути увагу до важливості використання строгих наукових доказів для інформування громадськості щодо впливу соціальних медіа.
Довідка
Електронна соціальна мережа (ЕСМ) (англ. - electronic social network) - цифровий технологічний комплекс організації і управління обміном інформацією між суб’єктами соціальних відносин, призначений для забезпечення горизонтального спілкування зацікавлених у ньому абонентів, об’єднаних спільними інтересами, інформаційними потребами та навиками спілкування.
Джерела
- Pinchuk O. Perspective analysis of use of social networks as learning tools in learning environment. ITLT. 2016. № 4 (54). DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v54i4.1482
- Формування інформаційно-освітнього середовища навчання старшокласників на основі технологій електронних соціальних мереж: монографія / В. Ю. Биков, О. П. Пінчук, С. Г. Литвинова та ін. Київ, 2018.
- Svitlana Lytvynova, Olga Pinchuk The Evolution of Teaching Methods of Students in Electronic Social Networks. Proceedings of the 13th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer, Kyiv, Ukraine, May 15-18, 2017. 360-371. http://ceur-ws.org/Vol-1844/10000360.pdf
- Пінчук О. П. Аналітичний ретроспективний огляд використання електронних соціальних мереж у навчанні. Цифрова трансформація відкритих освітніх середовищ: монографія. К.: ФОП Ямчинський О.В., 2019. С. 69-87. https://lib.iitta.gov.ua/720740/
- Електронні соціальні мережі як інструменти сучасного навчального середовища: термінологічний словник / [Ю. М. Богачков, О. Ю. Буров, Н. П. Дементієвська та ін.]; за заг. ред. О. П. Пінчук. Вид. 3-е, допов. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2020. 74 с. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/723262
- Hall J. Ten Myths About the Effect of Social Media Use on Well-Being. J Med Internet Res. 2024; 26:e59585. https://www.jmir.org/2024/1/e59585. (Вперше опубліковано в Journal of Medical Internet Research 25.11.2024, розповсюджено відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution License)
Автори
Оприлюднено: 24.02.2025
Останні зміни: 25.03.2025
Модератор: Литовченко О. В.