Віртуальна предметна спільнота
Віртуальна предметна спільнота (ВПС) - (англ. Virtual Professional Learning Community (PLC)) - об’єднання вчителів-предметників, що виникає і функціонує в електронному просторі (перш за все, за допомогою Інтернет-мережі) з метою сприяння вирішенню своїх професійних завдань, має спільні інтереси, прагнення та цілі.
Віртуальна предметна спільнота | |
---|---|
![]() |
Історична довідка
Передумови виникнення / Заснування / Походження
Еволюція формування, становлення
Основні відомості
Таксономія / Класифікація
Основні цілі ВПС: створення інформаційного простору, доступного для кожного члена спільноти; організація формального і неформального спілкування на професійні теми; ініціація віртуальної взаємодії для подальшої комунікації поза Інтернетом; обмін досвідом; поширення успішних педагогічних практик; підтримка нових освітніх ініціатив. Виділяють наступні ВПС: стабільну (спільнота з періодичним наповнюванням навчально-методичними матеріалами без надміру активних членів спільноти); популярну (спільнота із систематичним наповнюванням навчально-методичними матеріалами і збільшенням кількості активних членів спільноти шляхом високої популярності); активну (спільнота-форум, метою якої є отримання відгуків чи реакції на ту чи іншу подію або отримання миттєвої консультації з нагальних питань діяльності вчителя-предметника); базу знань (у сховищах спільноти накопичується якісна інформація з певного предмету). На активність і функціонування ВПС впливають потреба педагогів у спільноті, вибір платформи (порталу), наявність основного функціоналу, масовий характер, швидкість обміну документами, наявність зв’язків між учасниками, наявність віртуальних сховищ, проведення навчальних семінарів, тренінгів, підтримка учительських сайтів, блогів тощо. Долучитися до найпопулярніших предметних спільнот можна покликанням Освітянські групи у соціальних мережах і месенджерах.
Особливості
Характерними особливостями ВПС є відсутність бар’єрів комунікації як психологічних, так і географічних; інтерактивний характер взаємодії учасників спільноти, які можуть ефективно обмінюватися інформацією; можливість самопрезентації і самореалізації вчителів-предметників; неформальна структура онлайн спілкування; структурований банк навчально-методичних матеріалів.
Додаткові відомості
Віртуальні спільноти (англ. virtual communities, e-communities) — новий тип товариств, які виникають і функціонують в електронному просторі (перш за все, за допомогою Інтернету) з метою сприяння вирішенню своїх професійних, політичних завдань, задоволення своїх інтересів у мистецтві, дозвілля тощо. Також: об'єднання користувачів мережі в групи зі спільними інтересами для роботи в електронному просторі з метою подальшого вдосконалення мережі.
Фотогалерея
Віртуальні предметні спільноти - групи у Фейсбуці
Відеоматеріали
Про віртуальні спільноти, їх різні визначення, типи та приклади - у відеоматеріалах на Study.com (англійською)
Цікаві факти і висловлювання
Говард Рейнгольд (Howard Rheingold) — американський соціолог, критик, письменник, який спеціалізується на вивченні культурних, соціальних і політичних впливів на медіасферу сучасності, у своїй книзі The Virtual Community: Homesteading on the Electronic Frontier (1993) зазначив:
«Коли ви обираєте назву для книги, вам доводиться шукати щось коротке й виразне, наприклад, "Віртуальна спільнота", хоча точнішим заголовком могло б бути: "Люди, які використовують комп’ютери для спілкування, зав’язують дружні стосунки, що іноді стають основою спільнот, але слід пам’ятати, що інструмент — це ще не сама мета, і просте написання слів на екрані не робить групу справжньою спільнотою."»
«Віртуальні спільноти – це соціальні об’єднання, що виникають у мережі, коли достатня кількість людей веде публічні обговорення досить довго та з достатньою людяністю, щоб утворити мережі особистих взаємин у кіберпросторі.»
Цю книгу можна знайти за посиланням https://www.rheingold.com/vc/book/intro.html (Архівовано 9 липня 2016 у Wayback Machine)
Довідка
Віртуальна предметна спільнота (англ. - Virtual subject community) - об’єднання вчителів-предметників, що виникає і функціонує в електронному просторі (перш за все, за допомогою Інтернет-мережі) з метою сприяння вирішенню своїх професійних завдань, має спільні інтереси, прагнення та цілі.
Джерела
- Литвинова С. Г. Віртуальні предметні спільноти як засіб управління нормативно-методичним забезпеченням діяльності вчителя ЗНЗ. Комп’ютер в школі та сім’ї. Київ. 2012.
- Задорожна Н. Т., Литвинова С. Г. Методологія створення і координування віртуальних предметних спільнот на базі веб-технологій. Інформаційні технології і засоби навчання, Том 29, № 3, 2012. https://doi.org/10.33407/itlt.v29i3.670.
- Agostini, S., Mechant, P. Towards a definition of virtual community. Signoy Pensamiento, Vol. 38, no. 74., 2019 https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp38-74.tdvc.
Автор
Оприлюднено: 13.02.2025
Останні зміни: 14.02.2025
Модератор: Пінчук О. П.