Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Новини

2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-03
Семінар редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Немає опису редагування
 
(Не показано 14 проміжних версій цього користувача)
Рядок 2: Рядок 2:
|Name=Information and communication technologies in education
|Name=Information and communication technologies in education
|Абревіатура= ІКТ
|Абревіатура= ІКТ
|Дефініція=сукупність методів, прийомів, виробничих процесів і програмно-апаратних засобів, інтегрованих з метою розроблення інформаційно-цифрових освітніх систем, електронних освітніх ресурсів та побудови комунікаційних мереж, а також технології розв’язування задач в галузі освіти з використанням таких систем, ресурсів і мереж
|Дефініція=сукупність методів, прийомів, виробничих процесів і програмно-апаратних засобів, інтегрованих з метою розроблення інформаційно-цифрових освітніх систем, електронних освітніх ресурсів та побудови комунікаційних мереж, а також технології розв’язування задач в галузі освіти з використанням таких систем, ресурсів і мереж.
 
<br>
'''Інформаційно-комунікаційні технології навчання''' – це дидактична технологія, що забезпечує досягнення цілей навчання лише за умови обов’язкового використання інформаційно-комунікаційних технологій. </br>
<br>
'''Як наукова спеціальність в Україні''', інформаційно-комунікаційні технології в освіті передбачають дослідження за двадцятьма науковими напрямами, що охоплюють теоретичні та методичні проблеми використання інформаційно-комунікаційних технологій, а також психолого-педагогічне обґрунтування їх розроблення для забезпечення функціонування та розвитку освітніх систем. </br>
 
 
|Ілюстрація=ICT2925.jpg
|Ілюстрація=ICT2925.jpg
|Аудіо=
|Аудіо=
Рядок 10: Рядок 17:


==== Передумови виникнення / Заснування / Походження ====
==== Передумови виникнення / Заснування / Походження ====
Поява інформаційно-комунікаційних технологій в освіті пов’язана з розвитком комп’ютерної техніки та телекомунікаційних мереж у другій половині двадцятого століття. Перші спроби інтеграції комп’ютерів в освіту датуються шістдесятими роками двадцятого століття, коли американський учений Патрік Саппес розробив перші програми комп’ютерного навчання для школярів. У вісімдесятих роках двадцятого століття, із поширенням персональних комп’ютерів, почалося активне використання інформаційно-комунікаційних технологій для автоматизації освітніх процесів. В Україні передумови для розвитку інформаційно-комунікаційних технологій в освіті сформувалися у дев’яностих роках двадцятого століття із розбудовою інформаційного суспільства та впровадженням глобальної мережі Інтернет в освітніх закладах.
Поява інформаційно-комунікаційних технологій в освіті пов’язана з розвитком комп’ютерної техніки та телекомунікаційних мереж у другій половині двадцятого століття. Перші спроби інтеграції комп’ютерів в освіту датуються шістдесятими роками двадцятого століття, коли американський учений Патрік Саппес розробив перші програми комп’ютерного навчання для школярів. У вісімдесятих роках двадцятого століття, із поширенням персональних комп’ютерів, почалося активне використання інформаційно-комунікаційних технологій для автоматизації освітніх процесів. В Україні передумови для розвитку інформаційно-комунікаційних технологій в освіті сформувалися у дев’яностих роках двадцятого століття із розбудовою інформаційного суспільства та впровадженням глобальної мережі Інтернет у закладах освіти.


==== Еволюція формування, становлення ====
==== Еволюція формування, становлення ====
Еволюція інформаційно комунікаційних технологій в освіті в Україні набула нового поштовху у 2000-х роках завдяки роботам учених [[Автор ідеї::Валерій Биков|Биков В. Ю.]], [[Автор ідеї::Мирослав Жалдак|Жалдак М. І.]] та [[Автор ідеї::Спірін О. М.]], які обґрунтували необхідність системного впровадження інформаційно комунікаційних технологій в освіту. У 2009 році за їхньої ініціативи в Україні було створено нову наукову спеціальність "Інформаційно-комунікаційні технології в освіті". У 2011 році в Інституті інформаційних технологій і засобів навчання Національної академії педагогічних наук України відкрилася спеціалізована вчена рада, яка до 2019 року провела захисти 9 докторських і 47 кандидатських дисертацій. З 2016 року спеціальність трансформувалася у спеціалізацію в галузі педагогіки.
Еволюція інформаційно комунікаційних технологій в освіті в Україні набула нового поштовху у 2000-х роках завдяки роботам учених [[Автор ідеї::Валерій Биков|Биков В. Ю.]], [[Автор ідеї::Мирослав Жалдак|Жалдак М. І.]] та [[Автор ідеї::Спірін О. М.]], які обґрунтували необхідність системного впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освіту. У 2009 році за їхньої ініціативи в Україні було створено нову наукову спеціальність "Інформаційно-комунікаційні технології в освіті". У 2011 році в Інституті інформаційних технологій і засобів навчання Національної академії педагогічних наук України відкрилася спеціалізована вчена рада, яка до 2025 року провела захисти 14 докторських і 50 кандидатських дисертацій. У разових спеціалізованих вчених радах Інституту цифровізації освіти НАПН України за освітньо-науковою програмою "Інформаційно-комунікаційні технології в освіті" захищено 6 дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора філософії (спеціальність 011 - Освітні, педагогічні науки).


=== Основні відомості ===
=== Основні відомості ===


Інформаційно-комунікаційні технології в освіті – це сукупність методів, прийомів, виробничих процесів і програмно-апаратних засобів, інтегрованих з метою розроблення інформаційно-цифрових освітніх систем, електронних освітніх ресурсів та побудови комунікаційних мереж, а також технології розв’язування задач в галузі освіти з використанням таких систем, ресурсів і мереж. До засобів інформаційно-комунікаційних технологій належать:
До засобів інформаційно-комунікаційних технологій належать:
* комп’ютери;
* комп’ютери;
* мобільні телефони та інші Інтернет-пристрої;
* мобільні телефони та інші Інтернет-пристрої;
Рядок 24: Рядок 31:
* комп’ютерні та інші телекомунікаційні мережі;
* комп’ютерні та інші телекомунікаційні мережі;
* супутниковий зв’язок.
* супутниковий зв’язок.
<br>
Ці засоби охоплюють як технічне обладнання, так і програмне забезпечення, що допомагає збирати, опрацьовувати, зберігати й передавати відомості та дані в електронному вигляді.
Ці засоби охоплюють як технічне обладнання, так і програмне забезпечення, що допомагає збирати, опрацьовувати, зберігати й передавати відомості та дані в електронному вигляді.


==== Таксономія / Класифікація ====
==== Класифікація ====
З огляду на предметну галузь, інформаційно-комунікаційні технології в освіті поділяються на:
З огляду на предметну галузь, інформаційно-комунікаційні технології в освіті поділяються на:


''інформаційно-комунікаційні технології підтримування навчання'' – сприяють оптимізації навчального процесу;
''інформаційно-комунікаційні технології підтримування навчання'' – сприяють оптимізації освітнього процесу;
''інформаційно-комунікаційні технології підтримування управління'' – застосовуються для адміністрування освітніх систем;
''інформаційно-комунікаційні технології підтримування управління'' – застосовуються для адміністрування освітніх систем;
''інформаційно-комунікаційні технології підтримування освітніх досліджень'' – використовуються у наукових дослідженнях.
''інформаційно-комунікаційні технології підтримування освітніх досліджень'' – використовуються у наукових дослідженнях.
<br>
Якщо цілі діяльності досягаються лише за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій, застосовуються терміни:
Якщо цілі діяльності досягаються лише за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій, застосовуються терміни:


Рядок 38: Рядок 47:


==== Інформаційно-комунікаційні технології навчання ====
==== Інформаційно-комунікаційні технології навчання ====
Інформаційно-комунікаційні технології навчання – це дидактична технологія, що забезпечує досягнення цілей навчання лише за умови обов’язкового використання інформаційно-комунікаційних технологій. Вона є компонентом педагогічної технології, яка може входити до професійної освітньої технології. Якщо цілі навчання досягаються без використання інформаційно-комунікаційних технологій або їхнє використання лише сприяє підвищенню ефективності чи результативності процесу, то йдеться про технологію навчання з використанням інформаційно-комунікаційних технологій (наприклад, комп’ютерно орієнтовану, веб-орієнтовану чи мобільно орієнтовану технологію), а не цілісну інформаційно-комунікаційну технологію навчання. Таким чином, інформаційно-комунікаційні технології навчання є складовою педагогічної технології, що відображає формалізовану модель змісту навчання та методики його подання через електронні освітні ресурси з обов’язковим використанням інформаційно-комунікаційних технологій для виконання дидактичних завдань.
Є компонентом педагогічної технології, яка може входити до професійної освітньої технології. Якщо цілі навчання досягаються без використання інформаційно-комунікаційних технологій або їхнє використання лише сприяє підвищенню ефективності чи результативності процесу, то йдеться про технологію навчання з використанням інформаційно-комунікаційних технологій (наприклад, комп’ютерно орієнтовану, веб-орієнтовану чи мобільно орієнтовану технологію), а не цілісну інформаційно-комунікаційну технологію навчання.  
<br>
Таким чином, інформаційно-комунікаційні технології навчання є складником педагогічної технології, що відображає формалізовану модель змісту навчання та методики його подання через електронні освітні ресурси з обов’язковим використанням інформаційно-комунікаційних технологій для виконання дидактичних завдань.


=== Додаткові відомості ===
=== Додаткові відомості ===
Рядок 53: Рядок 64:
* подолання цифрової нерівності населення.
* подолання цифрової нерівності населення.


==== Наукова спеціальність ====
Як наукова спеціальність в Україні інформаційно-комунікаційні технології в освіті передбачають дослідження за двадцятьма науковими напрямами, що охоплюють теоретичні та методичні проблеми використання інформаційно-комунікаційних технологій, а також психолого-педагогічне обґрунтування їх розроблення для забезпечення функціонування та розвитку освітніх систем.


==== Цікаві факти і висловлювання ====
==== Цікаві факти і висловлювання ====


У 2011–2019 роках в Україні захищено 56 дисертацій з інформаційно комунікаційних технологій в освіті.
У 2011–2025 роках в Україні захищено 88 докторських і кандидатських дисертацій за спеціальністю 13.00.10 - Інформаційно-комунікаційні технології в освіті.
 
«Технології не замінюють учителя, але підсилюють його можливості» – сучасний принцип ІКТ в освіті.
«Технології не замінюють учителя, але підсилюють його можливості» – сучасний принцип ІКТ в освіті.


Рядок 66: Рядок 76:
#Антоненко І., Баркова О. Електронні ресурси як об’єкт каталогізації: історія питання, термінологія, форматне забезпечення // БВ. 2004.
#Антоненко І., Баркова О. Електронні ресурси як об’єкт каталогізації: історія питання, термінологія, форматне забезпечення // БВ. 2004.
#Лупаренко Л. А. Електронні відкриті журнальні системи в науково-педагогічних дослідженнях: навчально-методичний посібник / за науковою редакцією професора О. М. Спіріна. Київ, 2019.
#Лупаренко Л. А. Електронні відкриті журнальні системи в науково-педагогічних дослідженнях: навчально-методичний посібник / за науковою редакцією професора О. М. Спіріна. Київ, 2019.
# Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті // Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед. наук України: 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 426-427.
# Національний репозитарій академічних текстів. URL: https://nrat.ukrintei.ua/searchdb/?tab=big&typeSearch2=okd&specialnistSearch=13.00.10&sortOrder=registration_date&sortDir=asc&pa=9


=== Автори ===
=== Автори ===

Поточна версія на 13:34, 27 червня 2025


Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті (ІКТ) - (англ. Information and communication technologies in education) - сукупність методів, прийомів, виробничих процесів і програмно-апаратних засобів, інтегрованих з метою розроблення інформаційно-цифрових освітніх систем, електронних освітніх ресурсів та побудови комунікаційних мереж, а також технології розв’язування задач в галузі освіти з використанням таких систем, ресурсів і мереж.


Інформаційно-комунікаційні технології навчання – це дидактична технологія, що забезпечує досягнення цілей навчання лише за умови обов’язкового використання інформаційно-комунікаційних технологій.

Як наукова спеціальність в Україні, інформаційно-комунікаційні технології в освіті передбачають дослідження за двадцятьма науковими напрямами, що охоплюють теоретичні та методичні проблеми використання інформаційно-комунікаційних технологій, а також психолого-педагогічне обґрунтування їх розроблення для забезпечення функціонування та розвитку освітніх систем.

Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті
{{{Назва}}}



Історична довідка

Передумови виникнення / Заснування / Походження

Поява інформаційно-комунікаційних технологій в освіті пов’язана з розвитком комп’ютерної техніки та телекомунікаційних мереж у другій половині двадцятого століття. Перші спроби інтеграції комп’ютерів в освіту датуються шістдесятими роками двадцятого століття, коли американський учений Патрік Саппес розробив перші програми комп’ютерного навчання для школярів. У вісімдесятих роках двадцятого століття, із поширенням персональних комп’ютерів, почалося активне використання інформаційно-комунікаційних технологій для автоматизації освітніх процесів. В Україні передумови для розвитку інформаційно-комунікаційних технологій в освіті сформувалися у дев’яностих роках двадцятого століття із розбудовою інформаційного суспільства та впровадженням глобальної мережі Інтернет у закладах освіти.

Еволюція формування, становлення

Еволюція інформаційно комунікаційних технологій в освіті в Україні набула нового поштовху у 2000-х роках завдяки роботам учених Биков В. Ю., Жалдак М. І. та Спірін О. М., які обґрунтували необхідність системного впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освіту. У 2009 році за їхньої ініціативи в Україні було створено нову наукову спеціальність "Інформаційно-комунікаційні технології в освіті". У 2011 році в Інституті інформаційних технологій і засобів навчання Національної академії педагогічних наук України відкрилася спеціалізована вчена рада, яка до 2025 року провела захисти 14 докторських і 50 кандидатських дисертацій. У разових спеціалізованих вчених радах Інституту цифровізації освіти НАПН України за освітньо-науковою програмою "Інформаційно-комунікаційні технології в освіті" захищено 6 дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора філософії (спеціальність 011 - Освітні, педагогічні науки).

Основні відомості

До засобів інформаційно-комунікаційних технологій належать:

  • комп’ютери;
  • мобільні телефони та інші Інтернет-пристрої;
  • супутникові навігаційні системи;
  • накопичувальні й аудіовізуальні системи;
  • комп’ютерні та інші телекомунікаційні мережі;
  • супутниковий зв’язок.


Ці засоби охоплюють як технічне обладнання, так і програмне забезпечення, що допомагає збирати, опрацьовувати, зберігати й передавати відомості та дані в електронному вигляді.

Класифікація

З огляду на предметну галузь, інформаційно-комунікаційні технології в освіті поділяються на:

інформаційно-комунікаційні технології підтримування навчання – сприяють оптимізації освітнього процесу; інформаційно-комунікаційні технології підтримування управління – застосовуються для адміністрування освітніх систем; інформаційно-комунікаційні технології підтримування освітніх досліджень – використовуються у наукових дослідженнях.
Якщо цілі діяльності досягаються лише за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій, застосовуються терміни:

інформаційно-комунікаційні технології навчання – дидактична технологія з обов’язковим використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій; інформаційно-комунікаційні технології управління – технологія управління з обов’язковим застосуванням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій.

Інформаційно-комунікаційні технології навчання

Є компонентом педагогічної технології, яка може входити до професійної освітньої технології. Якщо цілі навчання досягаються без використання інформаційно-комунікаційних технологій або їхнє використання лише сприяє підвищенню ефективності чи результативності процесу, то йдеться про технологію навчання з використанням інформаційно-комунікаційних технологій (наприклад, комп’ютерно орієнтовану, веб-орієнтовану чи мобільно орієнтовану технологію), а не цілісну інформаційно-комунікаційну технологію навчання.
Таким чином, інформаційно-комунікаційні технології навчання є складником педагогічної технології, що відображає формалізовану модель змісту навчання та методики його подання через електронні освітні ресурси з обов’язковим використанням інформаційно-комунікаційних технологій для виконання дидактичних завдань.

Додаткові відомості

Інноваційні аспекти

Використання інформаційно-комунікаційних технологій в освіті має бути інноваційним і враховувати:

  • стрімкий розвиток відкритих інформаційно-цифрових систем;
  • затребуваність цифрових освітніх ресурсів;
  • популярність електронних соціальних мереж, мобільних технологій, Інтернету речей;
  • технології штучного інтелекту, віртуальної та доповненої реальності;
  • обробку великих даних і системи програмування;
  • проблеми мережевої етики та захисту конфіденційності;
  • формування інформаційно-комунікаційної компетентності суб’єктів освіти;
  • подолання цифрової нерівності населення.


Цікаві факти і висловлювання

У 2011–2025 роках в Україні захищено 88 докторських і кандидатських дисертацій за спеціальністю 13.00.10 - Інформаційно-комунікаційні технології в освіті.

«Технології не замінюють учителя, але підсилюють його можливості» – сучасний принцип ІКТ в освіті.

Джерела

  1. ДСТУ 7157:2010 «Інформація та документація. Видання електронні. Основні види та вихідні відомості», 2010.
  2. Антоненко І., Баркова О. Електронні ресурси як об’єкт каталогізації: історія питання, термінологія, форматне забезпечення // БВ. 2004.
  3. Лупаренко Л. А. Електронні відкриті журнальні системи в науково-педагогічних дослідженнях: навчально-методичний посібник / за науковою редакцією професора О. М. Спіріна. Київ, 2019.
  4. Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті // Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед. наук України: 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 426-427.
  5. Національний репозитарій академічних текстів. URL: https://nrat.ukrintei.ua/searchdb/?tab=big&typeSearch2=okd&specialnistSearch=13.00.10&sortOrder=registration_date&sortDir=asc&pa=9

Автори


Оприлюднено: 10.04.2025

Останні зміни: 10.04.2025

Модератор: Радкевич О. П.


Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 11 3 340 258 450 89
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті. Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті (дата звернення: 18.липень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, липень 18). Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті. Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті.
І. Прізвище, І. Прізвище "Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті. Дата звернення: липень 18, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті." Українська електронна енциклопедія освіти 18 липень 2025. Веб. 18 липень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 18 липень 2025) дата звернення 18 липень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення липень 18, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті. Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті> [Дата звернення 18 липень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті. Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 липень 18; цитовано 2025 липень 18]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті.
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей