Немає опису редагування |
|||
(Не показані 23 проміжні версії цього користувача) | |||
Рядок 1: | Рядок 1: | ||
{{Довідка | {{Довідка | ||
|Name=Information and communication technologies in education | |Name=Information and communication technologies in education | ||
|Абревіатура=ІКТ | |Абревіатура= ІКТ | ||
|Дефініція=сукупність методів, прийомів, виробничих процесів і програмно-апаратних засобів, інтегрованих з метою розроблення інформаційно-цифрових освітніх систем, електронних освітніх ресурсів та побудови комунікаційних мереж, а також технології розв’язування задач в галузі освіти з використанням таких систем, ресурсів і мереж | |Дефініція=сукупність методів, прийомів, виробничих процесів і програмно-апаратних засобів, інтегрованих з метою розроблення інформаційно-цифрових освітніх систем, електронних освітніх ресурсів та побудови комунікаційних мереж, а також технології розв’язування задач в галузі освіти з використанням таких систем, ресурсів і мереж. | ||
|Ілюстрація= | |||
<br> | |||
'''Інформаційно-комунікаційні технології навчання''' – це дидактична технологія, що забезпечує досягнення цілей навчання лише за умови обов’язкового використання інформаційно-комунікаційних технологій. </br> | |||
<br> | |||
'''Як наукова спеціальність в Україні''', інформаційно-комунікаційні технології в освіті передбачають дослідження за двадцятьма науковими напрямами, що охоплюють теоретичні та методичні проблеми використання інформаційно-комунікаційних технологій, а також психолого-педагогічне обґрунтування їх розроблення для забезпечення функціонування та розвитку освітніх систем. </br> | |||
|Ілюстрація=ICT2925.jpg | |||
|Аудіо= | |Аудіо= | ||
}} | }} | ||
=== Історична довідка === | === Історична довідка === | ||
==== Передумови виникнення / Заснування / Походження ==== | ==== Передумови виникнення / Заснування / Походження ==== | ||
Поява інформаційно-комунікаційних технологій | Поява інформаційно-комунікаційних технологій в освіті пов’язана з розвитком комп’ютерної техніки та телекомунікаційних мереж у другій половині двадцятого століття. Перші спроби інтеграції комп’ютерів в освіту датуються шістдесятими роками двадцятого століття, коли американський учений Патрік Саппес розробив перші програми комп’ютерного навчання для школярів. У вісімдесятих роках двадцятого століття, із поширенням персональних комп’ютерів, почалося активне використання інформаційно-комунікаційних технологій для автоматизації освітніх процесів. В Україні передумови для розвитку інформаційно-комунікаційних технологій в освіті сформувалися у дев’яностих роках двадцятого століття із розбудовою інформаційного суспільства та впровадженням глобальної мережі Інтернет у закладах освіти. | ||
==== Еволюція формування, становлення ==== | ==== Еволюція формування, становлення ==== | ||
Еволюція | Еволюція інформаційно комунікаційних технологій в освіті в Україні набула нового поштовху у 2000-х роках завдяки роботам учених [[Автор ідеї::Валерій Биков|Биков В. Ю.]], [[Автор ідеї::Мирослав Жалдак|Жалдак М. І.]] та [[Автор ідеї::Спірін О. М.]], які обґрунтували необхідність системного впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освіту. У 2009 році за їхньої ініціативи в Україні було створено нову наукову спеціальність "Інформаційно-комунікаційні технології в освіті". У 2011 році в Інституті інформаційних технологій і засобів навчання Національної академії педагогічних наук України відкрилася спеціалізована вчена рада, яка до 2025 року провела захисти 14 докторських і 50 кандидатських дисертацій. У разових спеціалізованих вчених радах Інституту цифровізації освіти НАПН України за освітньо-науковою програмою "Інформаційно-комунікаційні технології в освіті" захищено 6 дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора філософії (спеціальність 011 - Освітні, педагогічні науки). | ||
=== Основні відомості === | === Основні відомості === | ||
До засобів інформаційно-комунікаційних технологій належать: | |||
* комп’ютери; | * комп’ютери; | ||
* мобільні телефони та інші Інтернет-пристрої; | * мобільні телефони та інші Інтернет-пристрої; | ||
Рядок 25: | Рядок 31: | ||
* комп’ютерні та інші телекомунікаційні мережі; | * комп’ютерні та інші телекомунікаційні мережі; | ||
* супутниковий зв’язок. | * супутниковий зв’язок. | ||
<br> | |||
Ці засоби охоплюють як технічне обладнання, так і програмне забезпечення, що допомагає збирати, опрацьовувати, зберігати й передавати відомості та дані в електронному вигляді. | Ці засоби охоплюють як технічне обладнання, так і програмне забезпечення, що допомагає збирати, опрацьовувати, зберігати й передавати відомості та дані в електронному вигляді. | ||
==== | ==== Класифікація ==== | ||
З огляду на предметну галузь, інформаційно-комунікаційні технології в освіті поділяються на: | З огляду на предметну галузь, інформаційно-комунікаційні технології в освіті поділяються на: | ||
''інформаційно-комунікаційні технології підтримування навчання'' – сприяють оптимізації | ''інформаційно-комунікаційні технології підтримування навчання'' – сприяють оптимізації освітнього процесу; | ||
''інформаційно-комунікаційні технології підтримування управління'' – застосовуються для адміністрування освітніх систем; | ''інформаційно-комунікаційні технології підтримування управління'' – застосовуються для адміністрування освітніх систем; | ||
''інформаційно-комунікаційні технології підтримування освітніх досліджень'' – використовуються у наукових дослідженнях. | ''інформаційно-комунікаційні технології підтримування освітніх досліджень'' – використовуються у наукових дослідженнях. | ||
<br> | |||
Якщо цілі діяльності досягаються лише за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій, застосовуються терміни: | Якщо цілі діяльності досягаються лише за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій, застосовуються терміни: | ||
Рядок 39: | Рядок 47: | ||
==== Інформаційно-комунікаційні технології навчання ==== | ==== Інформаційно-комунікаційні технології навчання ==== | ||
Є компонентом педагогічної технології, яка може входити до професійної освітньої технології. Якщо цілі навчання досягаються без використання інформаційно-комунікаційних технологій або їхнє використання лише сприяє підвищенню ефективності чи результативності процесу, то йдеться про технологію навчання з використанням інформаційно-комунікаційних технологій (наприклад, комп’ютерно орієнтовану, веб-орієнтовану чи мобільно орієнтовану технологію), а не цілісну інформаційно-комунікаційну технологію навчання. | |||
<br> | |||
Таким чином, інформаційно-комунікаційні технології навчання є складником педагогічної технології, що відображає формалізовану модель змісту навчання та методики його подання через електронні освітні ресурси з обов’язковим використанням інформаційно-комунікаційних технологій для виконання дидактичних завдань. | |||
=== Додаткові відомості === | === Додаткові відомості === | ||
Рядок 54: | Рядок 64: | ||
* подолання цифрової нерівності населення. | * подолання цифрової нерівності населення. | ||
==== Цікаві факти і висловлювання ==== | ==== Цікаві факти і висловлювання ==== | ||
У | У 2011–2025 роках в Україні захищено 88 докторських і кандидатських дисертацій за спеціальністю 13.00.10 - Інформаційно-комунікаційні технології в освіті. | ||
«Технології не замінюють учителя, але підсилюють його можливості» – сучасний принцип ІКТ в освіті. | «Технології не замінюють учителя, але підсилюють його можливості» – сучасний принцип ІКТ в освіті. | ||
Рядок 67: | Рядок 76: | ||
#Антоненко І., Баркова О. Електронні ресурси як об’єкт каталогізації: історія питання, термінологія, форматне забезпечення // БВ. 2004. | #Антоненко І., Баркова О. Електронні ресурси як об’єкт каталогізації: історія питання, термінологія, форматне забезпечення // БВ. 2004. | ||
#Лупаренко Л. А. Електронні відкриті журнальні системи в науково-педагогічних дослідженнях: навчально-методичний посібник / за науковою редакцією професора О. М. Спіріна. Київ, 2019. | #Лупаренко Л. А. Електронні відкриті журнальні системи в науково-педагогічних дослідженнях: навчально-методичний посібник / за науковою редакцією професора О. М. Спіріна. Київ, 2019. | ||
# Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті // Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед. наук України: 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 426-427. | |||
# Національний репозитарій академічних текстів. URL: https://nrat.ukrintei.ua/searchdb/?tab=big&typeSearch2=okd&specialnistSearch=13.00.10&sortOrder=registration_date&sortDir=asc&pa=9 | |||
=== Автори === | === Автори === |
Поточна версія на 13:34, 27 червня 2025
Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті (ІКТ) - (англ. Information and communication technologies in education) - сукупність методів, прийомів, виробничих процесів і програмно-апаратних засобів, інтегрованих з метою розроблення інформаційно-цифрових освітніх систем, електронних освітніх ресурсів та побудови комунікаційних мереж, а також технології розв’язування задач в галузі освіти з використанням таких систем, ресурсів і мереж.
Інформаційно-комунікаційні технології навчання – це дидактична технологія, що забезпечує досягнення цілей навчання лише за умови обов’язкового використання інформаційно-комунікаційних технологій.
Як наукова спеціальність в Україні, інформаційно-комунікаційні технології в освіті передбачають дослідження за двадцятьма науковими напрямами, що охоплюють теоретичні та методичні проблеми використання інформаційно-комунікаційних технологій, а також психолого-педагогічне обґрунтування їх розроблення для забезпечення функціонування та розвитку освітніх систем.
Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті | |
---|---|
![]() |
Історична довідка
Передумови виникнення / Заснування / Походження
Поява інформаційно-комунікаційних технологій в освіті пов’язана з розвитком комп’ютерної техніки та телекомунікаційних мереж у другій половині двадцятого століття. Перші спроби інтеграції комп’ютерів в освіту датуються шістдесятими роками двадцятого століття, коли американський учений Патрік Саппес розробив перші програми комп’ютерного навчання для школярів. У вісімдесятих роках двадцятого століття, із поширенням персональних комп’ютерів, почалося активне використання інформаційно-комунікаційних технологій для автоматизації освітніх процесів. В Україні передумови для розвитку інформаційно-комунікаційних технологій в освіті сформувалися у дев’яностих роках двадцятого століття із розбудовою інформаційного суспільства та впровадженням глобальної мережі Інтернет у закладах освіти.
Еволюція формування, становлення
Еволюція інформаційно комунікаційних технологій в освіті в Україні набула нового поштовху у 2000-х роках завдяки роботам учених Биков В. Ю., Жалдак М. І. та Спірін О. М., які обґрунтували необхідність системного впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освіту. У 2009 році за їхньої ініціативи в Україні було створено нову наукову спеціальність "Інформаційно-комунікаційні технології в освіті". У 2011 році в Інституті інформаційних технологій і засобів навчання Національної академії педагогічних наук України відкрилася спеціалізована вчена рада, яка до 2025 року провела захисти 14 докторських і 50 кандидатських дисертацій. У разових спеціалізованих вчених радах Інституту цифровізації освіти НАПН України за освітньо-науковою програмою "Інформаційно-комунікаційні технології в освіті" захищено 6 дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора філософії (спеціальність 011 - Освітні, педагогічні науки).
Основні відомості
До засобів інформаційно-комунікаційних технологій належать:
- комп’ютери;
- мобільні телефони та інші Інтернет-пристрої;
- супутникові навігаційні системи;
- накопичувальні й аудіовізуальні системи;
- комп’ютерні та інші телекомунікаційні мережі;
- супутниковий зв’язок.
Ці засоби охоплюють як технічне обладнання, так і програмне забезпечення, що допомагає збирати, опрацьовувати, зберігати й передавати відомості та дані в електронному вигляді.
Класифікація
З огляду на предметну галузь, інформаційно-комунікаційні технології в освіті поділяються на:
інформаційно-комунікаційні технології підтримування навчання – сприяють оптимізації освітнього процесу;
інформаційно-комунікаційні технології підтримування управління – застосовуються для адміністрування освітніх систем;
інформаційно-комунікаційні технології підтримування освітніх досліджень – використовуються у наукових дослідженнях.
Якщо цілі діяльності досягаються лише за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій, застосовуються терміни:
інформаційно-комунікаційні технології навчання – дидактична технологія з обов’язковим використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій; інформаційно-комунікаційні технології управління – технологія управління з обов’язковим застосуванням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій.
Інформаційно-комунікаційні технології навчання
Є компонентом педагогічної технології, яка може входити до професійної освітньої технології. Якщо цілі навчання досягаються без використання інформаційно-комунікаційних технологій або їхнє використання лише сприяє підвищенню ефективності чи результативності процесу, то йдеться про технологію навчання з використанням інформаційно-комунікаційних технологій (наприклад, комп’ютерно орієнтовану, веб-орієнтовану чи мобільно орієнтовану технологію), а не цілісну інформаційно-комунікаційну технологію навчання.
Таким чином, інформаційно-комунікаційні технології навчання є складником педагогічної технології, що відображає формалізовану модель змісту навчання та методики його подання через електронні освітні ресурси з обов’язковим використанням інформаційно-комунікаційних технологій для виконання дидактичних завдань.
Додаткові відомості
Інноваційні аспекти
Використання інформаційно-комунікаційних технологій в освіті має бути інноваційним і враховувати:
- стрімкий розвиток відкритих інформаційно-цифрових систем;
- затребуваність цифрових освітніх ресурсів;
- популярність електронних соціальних мереж, мобільних технологій, Інтернету речей;
- технології штучного інтелекту, віртуальної та доповненої реальності;
- обробку великих даних і системи програмування;
- проблеми мережевої етики та захисту конфіденційності;
- формування інформаційно-комунікаційної компетентності суб’єктів освіти;
- подолання цифрової нерівності населення.
Цікаві факти і висловлювання
У 2011–2025 роках в Україні захищено 88 докторських і кандидатських дисертацій за спеціальністю 13.00.10 - Інформаційно-комунікаційні технології в освіті.
«Технології не замінюють учителя, але підсилюють його можливості» – сучасний принцип ІКТ в освіті.
Джерела
- ДСТУ 7157:2010 «Інформація та документація. Видання електронні. Основні види та вихідні відомості», 2010.
- Антоненко І., Баркова О. Електронні ресурси як об’єкт каталогізації: історія питання, термінологія, форматне забезпечення // БВ. 2004.
- Лупаренко Л. А. Електронні відкриті журнальні системи в науково-педагогічних дослідженнях: навчально-методичний посібник / за науковою редакцією професора О. М. Спіріна. Київ, 2019.
- Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті // Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед. наук України: 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 426-427.
- Національний репозитарій академічних текстів. URL: https://nrat.ukrintei.ua/searchdb/?tab=big&typeSearch2=okd&specialnistSearch=13.00.10&sortOrder=registration_date&sortDir=asc&pa=9
Автори
Оприлюднено: 10.04.2025
Останні зміни: 10.04.2025
Модератор: Радкевич О. П.