(Створена сторінка: {{Потребує редагування}} {{Стаття довідка}} Категорія:Blog Категорія:Цифровізація) |
Немає опису редагування |
||
(Не показано 6 проміжних версій цього користувача) | |||
Рядок 1: | Рядок 1: | ||
{{ | {{Довідка | ||
|Name=Internet | |||
|Абревіатура=Іnt | |||
|Дефініція=глобальна комп’ютерна мережа, що об’єднує в єдине ціле десятки тисяч локальних і регіональних комп’ютерних мереж та окремих комп’ютерів через різноманітні лінії зв’язку | |||
|Ілюстрація=int_net.jpg | |||
|Аудіо= | |||
}} | |||
=== Історична довідка === | |||
==== Передумови виникнення / Заснування / Походження ==== | |||
Інтернет як глобальна комп’ютерна мережа почав формуватися у другій половині XX століття завдяки розвитку комп’ютерних технологій і телекомунікацій. У 1982 році було створено протокол обміну даними між глобальними мережами Transfer Control Protocol/Internet Protocol (TCP/IP), який став основою функціонування Інтернету, і введено сам термін "Інтернет". Цей протокол розроблено в рамках проєктів, підтриманих Міністерством оборони США, зокрема через мережу ARPANET, що вважається прототипом сучасного Інтернету. В Україні початком створення національного сегмента Інтернету вважається 1 грудня 1992 року – дата офіційного делегування домену верхнього рівня ".ua". | |||
==== Еволюція формування, становлення ==== | |||
Еволюція Інтернету в Україні пов’язана з поступовим розширенням доступу до глобальної мережі у 1990-х роках та інтеграцією до світового інформаційного простору у 2000-х. Значний поштовх розвитку дало визнання Організацією Об’єднаних Націй у 2011 році вільного доступу до Інтернету фундаментальним правом людини – цифровим правом. Ця подія підкреслила роль Інтернету як ключового інструменту в усіх сферах суспільного життя. В Україні важливим етапом стало впровадження широкосмугового Інтернету у 2010-х роках, хоча доступність і якість зв’язку залишалися нерівномірними через географічні та соціально-економічні чинники. | |||
=== Основні відомості === | |||
Інтернет – це глобальна комп’ютерна мережа, що об’єднує в єдине ціле десятки тисяч локальних і регіональних комп’ютерних мереж та окремих комп’ютерів через різноманітні лінії зв’язку. Найпоширеніші сервіси Інтернету містять: | |||
* перегляд гіпертекстових документів World Wide Web (www); | |||
* пошукові системи; | |||
* комунікаційні служби, такі як електронна пошта, сервіси інтерактивного спілкування, форуми, соціальні мережі; | |||
* сервіси Веб 2.0, що дають змогу користувачам створювати та обмінюватися контентом. | |||
<br> | |||
Інтернет відіграє ключову роль у сучасному суспільстві, забезпечуючи доступ до інформації, комунікацію та інноваційні технології. | |||
==== Класифікація ==== | |||
Сервіси Інтернету можна класифікувати за їхньою функціональністю: | |||
* ''інформаційні'' – перегляд вебсайтів, робота з пошуковими системами; | |||
* ''комунікаційні'' – електронна пошта, соціальні мережі, месенджери; | |||
* ''інтерактивні'' – форуми, сервіси Веб 2.0, платформи для спільної роботи. | |||
<br> | |||
За типом доступу розрізняють: | |||
* широкосмуговий Інтернет; | |||
* мобільний Інтернет; | |||
* супутниковий Інтернет. | |||
==== Стан в Україні ==== | |||
Для України показники доступності Інтернету є відносно високими: у 2017 році країна посіла 52-е місце серед 177 держав за вартістю широкосмугового Інтернету. Проте загальне проникнення Інтернету в суспільство та його використання залишаються низькими через: | |||
* відсутність конкурентності в наданні послуг Інтернету; | |||
* наявність віддалених і важкодоступних місцевостей, таких як гірські райони Львівської, Івано-Франківської та Закарпатської областей, а також віддалені території Житомирської, Рівненської і північної частини Київської областей; | |||
* низький рівень забезпеченості Інтернетом у сільській місцевості; | |||
* несприятливе середовище через політичні чинники та регуляторну політику. | |||
<br> | |||
Станом на кінець 2024 року показники доступності покращені: за вартістю широкосмугового Інтернету Україна посідає 43-є місце серед 209 країн (держав та територій) і 65-е місце серед 217 таких країн за вартістю мобільного широкосмугового зв'язку передачі даних. | |||
=== Додаткові відомості === | |||
==== Інтернет у закладах освіти ==== | |||
За даними Міністерства освіти і науки України (2019 рік), стан під’єднання шкіл до Інтернету незадовільний: | |||
* 41% закладів мають швидкість під’єднання менш як 10 мегабіт за секунду; | |||
* 19% – від 10 до 30 мегабіт за секунду; | |||
* 26% – від 30 до 100 мегабіт за секунду; | |||
* 6% – понад 100 мегабіт за секунду; | |||
* 8% шкіл не мають під’єднання до Інтернету взагалі. | |||
<br> | |||
У регіональному розрізі найбільше закладів без Інтернету розташовані у Житомирській (28%), Волинській (19%) та Закарпатській (15%) областях. Із 8% закладів без під’єднання 90% припадає на сільську місцевість, а 10% – на міську. Міністерство освіти і науки України планувало до кінця 2019 року забезпечити всі школи широкосмуговим Інтернетом зі швидкістю не менш як 30 мегабіт за секунду, а для опорних та великих шкіл – до 100 мегабіт за секунду. | |||
==== Цікаві факти і висловлювання ==== | |||
У 2011 році ООН визнала доступ до Інтернету цифровим правом людини. | |||
«Інтернет – це не просто технологія, а нова форма суспільної взаємодії» – сучасний погляд на роль мережі. | |||
=== Джерела === | |||
#Англо-український тлумачний словник з обчислювальної техніки, Інтернету і програмування. Київ, 2005. | |||
#Задорожна Н., Малицька І., Кузнецова Т. Інтернет // Енциклопедія освіти. Київ, 2008. | |||
#Measuring the Information Society Report 2018. URL: https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/publications/misr2018.aspx. | |||
#Спірін О. М. Інтернет // Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед. наук України: 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 418-419. | |||
#Measuring digital development: The affordability of ICT services 2024. URL: https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Dashboards/Pages/IPB.aspx | |||
=== Автори === | |||
{{Статус гасла | |||
|Статус=Оприлюднено | |||
|День оприлюднення=10 | |||
|Місяць оприлюднення=04 | |||
|Рік оприлюднення=2025 | |||
|День змін=10 | |||
|Місяць змін=04 | |||
|Рік змін=2025 | |||
|Автор=Спірін О. М. | |||
|Модератор=Радкевич О. П. | |||
}} |
Поточна версія на 20:44, 22 червня 2025
Інтернет (Іnt) - (англ. Internet) - глобальна комп’ютерна мережа, що об’єднує в єдине ціле десятки тисяч локальних і регіональних комп’ютерних мереж та окремих комп’ютерів через різноманітні лінії зв’язку
Інтернет | |
---|---|
![]() |
Історична довідка
Передумови виникнення / Заснування / Походження
Інтернет як глобальна комп’ютерна мережа почав формуватися у другій половині XX століття завдяки розвитку комп’ютерних технологій і телекомунікацій. У 1982 році було створено протокол обміну даними між глобальними мережами Transfer Control Protocol/Internet Protocol (TCP/IP), який став основою функціонування Інтернету, і введено сам термін "Інтернет". Цей протокол розроблено в рамках проєктів, підтриманих Міністерством оборони США, зокрема через мережу ARPANET, що вважається прототипом сучасного Інтернету. В Україні початком створення національного сегмента Інтернету вважається 1 грудня 1992 року – дата офіційного делегування домену верхнього рівня ".ua".
Еволюція формування, становлення
Еволюція Інтернету в Україні пов’язана з поступовим розширенням доступу до глобальної мережі у 1990-х роках та інтеграцією до світового інформаційного простору у 2000-х. Значний поштовх розвитку дало визнання Організацією Об’єднаних Націй у 2011 році вільного доступу до Інтернету фундаментальним правом людини – цифровим правом. Ця подія підкреслила роль Інтернету як ключового інструменту в усіх сферах суспільного життя. В Україні важливим етапом стало впровадження широкосмугового Інтернету у 2010-х роках, хоча доступність і якість зв’язку залишалися нерівномірними через географічні та соціально-економічні чинники.
Основні відомості
Інтернет – це глобальна комп’ютерна мережа, що об’єднує в єдине ціле десятки тисяч локальних і регіональних комп’ютерних мереж та окремих комп’ютерів через різноманітні лінії зв’язку. Найпоширеніші сервіси Інтернету містять:
- перегляд гіпертекстових документів World Wide Web (www);
- пошукові системи;
- комунікаційні служби, такі як електронна пошта, сервіси інтерактивного спілкування, форуми, соціальні мережі;
- сервіси Веб 2.0, що дають змогу користувачам створювати та обмінюватися контентом.
Інтернет відіграє ключову роль у сучасному суспільстві, забезпечуючи доступ до інформації, комунікацію та інноваційні технології.
Класифікація
Сервіси Інтернету можна класифікувати за їхньою функціональністю:
- інформаційні – перегляд вебсайтів, робота з пошуковими системами;
- комунікаційні – електронна пошта, соціальні мережі, месенджери;
- інтерактивні – форуми, сервіси Веб 2.0, платформи для спільної роботи.
За типом доступу розрізняють:
- широкосмуговий Інтернет;
- мобільний Інтернет;
- супутниковий Інтернет.
Стан в Україні
Для України показники доступності Інтернету є відносно високими: у 2017 році країна посіла 52-е місце серед 177 держав за вартістю широкосмугового Інтернету. Проте загальне проникнення Інтернету в суспільство та його використання залишаються низькими через:
- відсутність конкурентності в наданні послуг Інтернету;
- наявність віддалених і важкодоступних місцевостей, таких як гірські райони Львівської, Івано-Франківської та Закарпатської областей, а також віддалені території Житомирської, Рівненської і північної частини Київської областей;
- низький рівень забезпеченості Інтернетом у сільській місцевості;
- несприятливе середовище через політичні чинники та регуляторну політику.
Станом на кінець 2024 року показники доступності покращені: за вартістю широкосмугового Інтернету Україна посідає 43-є місце серед 209 країн (держав та територій) і 65-е місце серед 217 таких країн за вартістю мобільного широкосмугового зв'язку передачі даних.
Додаткові відомості
Інтернет у закладах освіти
За даними Міністерства освіти і науки України (2019 рік), стан під’єднання шкіл до Інтернету незадовільний:
- 41% закладів мають швидкість під’єднання менш як 10 мегабіт за секунду;
- 19% – від 10 до 30 мегабіт за секунду;
- 26% – від 30 до 100 мегабіт за секунду;
- 6% – понад 100 мегабіт за секунду;
- 8% шкіл не мають під’єднання до Інтернету взагалі.
У регіональному розрізі найбільше закладів без Інтернету розташовані у Житомирській (28%), Волинській (19%) та Закарпатській (15%) областях. Із 8% закладів без під’єднання 90% припадає на сільську місцевість, а 10% – на міську. Міністерство освіти і науки України планувало до кінця 2019 року забезпечити всі школи широкосмуговим Інтернетом зі швидкістю не менш як 30 мегабіт за секунду, а для опорних та великих шкіл – до 100 мегабіт за секунду.
Цікаві факти і висловлювання
У 2011 році ООН визнала доступ до Інтернету цифровим правом людини. «Інтернет – це не просто технологія, а нова форма суспільної взаємодії» – сучасний погляд на роль мережі.
Джерела
- Англо-український тлумачний словник з обчислювальної техніки, Інтернету і програмування. Київ, 2005.
- Задорожна Н., Малицька І., Кузнецова Т. Інтернет // Енциклопедія освіти. Київ, 2008.
- Measuring the Information Society Report 2018. URL: https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/publications/misr2018.aspx.
- Спірін О. М. Інтернет // Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед. наук України: 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 418-419.
- Measuring digital development: The affordability of ICT services 2024. URL: https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Dashboards/Pages/IPB.aspx
Автори
Оприлюднено: 10.04.2025
Останні зміни: 10.04.2025
Модератор: Радкевич О. П.