Admin (обговорення | внесок) (Створена сторінка: {{Потребує редагування}} {{Стаття довідка}} Категорія:Blog Категорія:Цифровізація) |
Немає опису редагування |
||
| Рядок 1: | Рядок 1: | ||
{{ | {{Довідка | ||
{{ | |Name=Online educational platform | ||
|Абревіатура=ОПП | |||
|Дефініція=спеціалізована освітня інформаційно-телекомунікаційна система, представлена в мережі Інтернет як веб-сайт, що в режимі онлайн надає доступ до електронних освітніх ресурсів та персоналізованих сервісів для проходження індивідуальних, групових та масових електронних навчальних курсів | |||
|Ілюстрація=Online_edu_platform.jpg | |||
|Аудіо= | |||
}} | |||
==== Передумови виникнення / Заснування / Походження ==== | |||
Поява освітніх онлайн-платформ стала можливою завдяки розвитку Інтернет-технологій наприкінці XX – початку XXI століття. Передумови сформувалися у 1990-х роках із поширенням доступу до мережі Інтернет та першими спробами створення дистанційних курсів. Одним із перших кроків у цьому напрямі стало впровадження електронних освітніх ресурсів у навчальний процес, що підтримувалося ідеями відкритої освіти. У 2001 році Массачусетський технологічний інститут запустив проєкт [[Автор ідеї::MIT OpenCourseWare]], який став прообразом сучасних платформ, надаючи безкоштовний доступ до навчальних матеріалів онлайн. | |||
==== Еволюція формування, становлення ==== | |||
Еволюція освітніх онлайн-платформ розпочалася з появою масових відкритих онлайн-курсів (MOOC). У 2012 році було створено платформу [[Має відношення::Coursera]], яка стала однією з перших глобальних систем для масового онлайн-навчання. Того ж року з’явилася платформа [[Має відношення::EdX]], заснована Массачусетським технологічним інститутом і Гарвардським університетом. В Україні першим значним проєктом став [[Має відношення::Prometheus]], запущений у 2014 році для забезпечення доступу до курсів університетського рівня. У 2018 році в Україні почалося створення [[Має відношення::Національна електронна освітня платформа]], що підтримує реформу «Нова українська школа». | |||
=== Основні відомості === | |||
Освітня онлайн-платформа – це спеціалізована інформаційно-телекомунікаційна система, представлена в мережі Інтернет як веб-сайт, що в режимі онлайн надає доступ до електронних освітніх ресурсів та персоналізованих сервісів для проходження індивідуальних, групових та масових електронних навчальних курсів. У разі успішного завершення курсів користувач зазвичай отримує сертифікат. Основні особливості платформи включають: | |||
* персоніфікований інтерфейс; | |||
* можливість ідентифікації користувачів і визначення політики доступу до електронних освітніх ресурсів; | |||
* високу безпеку розміщених ресурсів; | |||
* інтеграцію та агрегацію електронних освітніх ресурсів; | |||
* єдину точку входу до різних сервісів. | |||
==== Таксономія / Класифікація ==== | |||
Освітні онлайн-платформи поділяються за призначенням та масштабами: | |||
''глобальні платформи'' – наприклад, [[Має відношення::Coursera]], [[Має відношення::EdX]]; | |||
''національні платформи'' – наприклад, [[Має відношення::Національна електронна освітня платформа]], [[Має відношення::Prometheus]]; | |||
''інституційні платформи'' – розроблені окремими закладами освіти для внутрішнього використання. | |||
==== Функціональні можливості ==== | |||
Національна електронна освітня платформа в Україні технічно та технологічно забезпечує: | |||
* інтероперабельність з іншими інформаційними системами та базами даних; | |||
* відбір, розміщення та поширення електронних підручників, електронних освітніх ресурсів, дистанційних курсів; | |||
* експертизу та відбір електронних підручників для забезпечення учнів і вчителів за державні кошти; | |||
* формування індивідуальних освітніх траєкторій; | |||
* навчання та підвищення кваліфікації педагогічних працівників; | |||
* оцінювання результатів навчання здобувачів освіти; | |||
* розмежування доступу до ресурсів залежно від категорії користувачів; | |||
* електронну комунікацію між користувачами; | |||
* збір даних про використання платформи та відгуки про якість ресурсів; | |||
* пошук і систематизацію інформації за метаданими; | |||
* відповідність вимогам інклюзивного освітнього середовища; | |||
* доступ через електронні кабінети з автентифікацією. | |||
=== Додаткові відомості === | |||
==== Приклади платформ ==== | |||
[[Має відношення::Coursera]] (2012) – глобальна платформа з підходом Mastery Learning, що пропонує сотні безкоштовних курсів для понад 10 мільйонів користувачів; | |||
[[Має відношення::EdX]] (2012) – платформа масових відкритих курсів від провідних університетів; | |||
[[Має відношення::Prometheus]] (2014) – українська платформа для безкоштовного доступу до курсів університетського рівня; | |||
[[Має відношення::Національна електронна освітня платформа]] (2018) – державна ініціатива для підтримки реформи освіти в Україні. | |||
Додаткову інформацію про платформи можна знайти за посиланням: [[Сем_посилання::https://uk.wikipedia.org/wiki/Масові_відкриті_онлайн-курси|MOOC у Вікіпедії]]. | |||
==== Цікаві факти і висловлювання ==== | |||
Платформа Coursera за перші 10 років охопила понад 100 мільйонів користувачів у світі. | |||
«Освіта онлайн – це ключ до рівних можливостей» – принцип сучасних освітніх платформ. | |||
=== Джерела === | |||
# Англо-український тлумачний словник з обчислювальної техніки, Інтернету і програмування. Київ, 2005. | |||
# Положення про Національну освітню електронну платформу. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0702-18#n16. | |||
# Стратегія розвитку інформаційного суспільства в Україні. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/386-2013-%D1%80/ed20130515#n18. | |||
=== Автори === | |||
{{Статус гасла | |||
|Статус=Оприлюднено | |||
|День оприлюднення=10 | |||
|Місяць оприлюднення=04 | |||
|Рік оприлюднення=2025 | |||
|День змін=10 | |||
|Місяць змін=04 | |||
|Рік змін=2025 | |||
|Автор=Спірін О. М. | |||
|Модератор=Радкевич О. П. | |||
}} | |||
[[Категорія:Blog]] | [[Категорія:Blog]] | ||
Версія за 16:55, 10 квітня 2025
Освітня онлайн-платформа (ОПП) - (англ. Online educational platform) - спеціалізована освітня інформаційно-телекомунікаційна система, представлена в мережі Інтернет як веб-сайт, що в режимі онлайн надає доступ до електронних освітніх ресурсів та персоналізованих сервісів для проходження індивідуальних, групових та масових електронних навчальних курсів
| Освітня онлайн-платформа | |
|---|---|
Передумови виникнення / Заснування / Походження
Поява освітніх онлайн-платформ стала можливою завдяки розвитку Інтернет-технологій наприкінці XX – початку XXI століття. Передумови сформувалися у 1990-х роках із поширенням доступу до мережі Інтернет та першими спробами створення дистанційних курсів. Одним із перших кроків у цьому напрямі стало впровадження електронних освітніх ресурсів у навчальний процес, що підтримувалося ідеями відкритої освіти. У 2001 році Массачусетський технологічний інститут запустив проєкт MIT OpenCourseWare, який став прообразом сучасних платформ, надаючи безкоштовний доступ до навчальних матеріалів онлайн.
Еволюція формування, становлення
Еволюція освітніх онлайн-платформ розпочалася з появою масових відкритих онлайн-курсів (MOOC). У 2012 році було створено платформу Coursera, яка стала однією з перших глобальних систем для масового онлайн-навчання. Того ж року з’явилася платформа EdX, заснована Массачусетським технологічним інститутом і Гарвардським університетом. В Україні першим значним проєктом став Prometheus, запущений у 2014 році для забезпечення доступу до курсів університетського рівня. У 2018 році в Україні почалося створення Національна електронна освітня платформа, що підтримує реформу «Нова українська школа».
Основні відомості
Освітня онлайн-платформа – це спеціалізована інформаційно-телекомунікаційна система, представлена в мережі Інтернет як веб-сайт, що в режимі онлайн надає доступ до електронних освітніх ресурсів та персоналізованих сервісів для проходження індивідуальних, групових та масових електронних навчальних курсів. У разі успішного завершення курсів користувач зазвичай отримує сертифікат. Основні особливості платформи включають:
- персоніфікований інтерфейс;
- можливість ідентифікації користувачів і визначення політики доступу до електронних освітніх ресурсів;
- високу безпеку розміщених ресурсів;
- інтеграцію та агрегацію електронних освітніх ресурсів;
- єдину точку входу до різних сервісів.
Таксономія / Класифікація
Освітні онлайн-платформи поділяються за призначенням та масштабами:
глобальні платформи – наприклад, Coursera, EdX; національні платформи – наприклад, Національна електронна освітня платформа, Prometheus; інституційні платформи – розроблені окремими закладами освіти для внутрішнього використання.
Функціональні можливості
Національна електронна освітня платформа в Україні технічно та технологічно забезпечує:
- інтероперабельність з іншими інформаційними системами та базами даних;
- відбір, розміщення та поширення електронних підручників, електронних освітніх ресурсів, дистанційних курсів;
- експертизу та відбір електронних підручників для забезпечення учнів і вчителів за державні кошти;
- формування індивідуальних освітніх траєкторій;
- навчання та підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
- оцінювання результатів навчання здобувачів освіти;
- розмежування доступу до ресурсів залежно від категорії користувачів;
- електронну комунікацію між користувачами;
- збір даних про використання платформи та відгуки про якість ресурсів;
- пошук і систематизацію інформації за метаданими;
- відповідність вимогам інклюзивного освітнього середовища;
- доступ через електронні кабінети з автентифікацією.
Додаткові відомості
Приклади платформ
Coursera (2012) – глобальна платформа з підходом Mastery Learning, що пропонує сотні безкоштовних курсів для понад 10 мільйонів користувачів; EdX (2012) – платформа масових відкритих курсів від провідних університетів; Prometheus (2014) – українська платформа для безкоштовного доступу до курсів університетського рівня; Національна електронна освітня платформа (2018) – державна ініціатива для підтримки реформи освіти в Україні. Додаткову інформацію про платформи можна знайти за посиланням: MOOC у Вікіпедії.
Цікаві факти і висловлювання
Платформа Coursera за перші 10 років охопила понад 100 мільйонів користувачів у світі. «Освіта онлайн – це ключ до рівних можливостей» – принцип сучасних освітніх платформ.
Джерела
- Англо-український тлумачний словник з обчислювальної техніки, Інтернету і програмування. Київ, 2005.
- Положення про Національну освітню електронну платформу. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0702-18#n16.
- Стратегія розвитку інформаційного суспільства в Україні. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/386-2013-%D1%80/ed20130515#n18.
Автори
Оприлюднено: 10.04.2025
Останні зміни: 10.04.2025
Модератор: Радкевич О. П.