Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Новини

2025-07-21
Оновлення сайту
Переглянути
2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Немає опису редагування
Рядок 54: Рядок 54:
До е-ЗН відносять:
До е-ЗН відносять:


# будь-які фізичні ЗН (конструктивно вбудовані в інші ЗН, або конструктивно окремі), що мають електронний і/або програмний інтерфейс, завдяки яким та за допомогою ІКТ можуть бути цілеспрямовано (з освітньою метою) під’єднані до інших е-ЗН, утворюючи ті, чи інші системи е-ЗН; як матеріально-технічні об’єкти використовуються у складі апаратної, жорсткої (''hard'') частини систем е-ЗН;
# Будь-які фізичні ЗН (конструктивно вбудовані в інші ЗН, або конструктивно окремі), що мають електронний і/або програмний інтерфейс, завдяки яким та за допомогою ІКТ можуть бути цілеспрямовано (з освітньою метою) під’єднані до інших е-ЗН, утворюючи ті, чи інші системи е-ЗН; як матеріально-технічні об’єкти використовуються у складі апаратної, жорсткої (''hard'') частини систем е-ЗН;
# електронні освітні ресурси (ЕОР) або цифрові освітні ресурси (ЦОР, використовується як синонім ЕОР) – предметно-інформаційні ресурси освітнього призначення (навчального, наукового, управлінського), змістово-технологічна сутність яких визначається та існує у формі електронних моделей освітнього процесу або його фрагментів (наприклад, деякого складника будови ІКТ-орієнтованої методики навчання певного предмета, частини її складу і структури), а не фізичних е-ЗН (перший з наведених вид е-ЗН); входять до складу гнучкої (''soft'') частини систем е-ЗН. У не мережних освітніх системах ЕОР/ЦОР існують і подаються на різних типах фізичних носіїв електронних даних, тобто, фізичних е-ЗН. У мережних освітніх системах ЕОР/ЦОР розташовуються на виділених серверах та віртуальних пристроях хмарної ІКТ-інфраструктури відкритих інформаційно-комунікаційних мереж [1].
# Електронні освітні ресурси (ЕОР) або цифрові освітні ресурси (ЦОР, використовується як синонім ЕОР) – предметно-інформаційні ресурси освітнього призначення (навчального, наукового, управлінського), змістово-технологічна сутність яких визначається та існує у формі електронних моделей освітнього процесу або його фрагментів (наприклад, деякого складника будови ІКТ-орієнтованої методики навчання певного предмета, частини її складу і структури), а не фізичних е-ЗН (перший з наведених вид е-ЗН); входять до складу гнучкої (''soft'') частини систем е-ЗН. У не мережних освітніх системах ЕОР/ЦОР існують і подаються на різних типах фізичних носіїв електронних даних, тобто, фізичних е-ЗН. У мережних освітніх системах ЕОР/ЦОР розташовуються на виділених серверах та віртуальних пристроях хмарної ІКТ-інфраструктури відкритих інформаційно-комунікаційних мереж [1].





Версія за 19:24, 21 жовтня 2024

Система е-засобів навчання

Система е-засобів навчання
Гасло

Система е-засобів навчання (Система е-ЗН) – (англ. E-learning Resources System) – програмно-апаратний складник навчального середовища різних педагогічних систем, що потенційно має і практично здатний реалізувати (підтримати реалізацію) певну системоутворювальну функцію (функції); різновид системи засобів навчання (ЗН), склад якої утворюють електронні (цифрові) ЗН (е-ЗН) – комп’ютерні, комп’ютерно орієнтовані, комп’ютерно інтегровані, а структура принципово і переважно базується на використанні інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ).

Історична довідка

Передумови виникнення / Заснування / Походження

Еволюція формування, становлення

Еволюція засобів навчання останнього століття відображає зміну підходів до освіти, науково-технологічний прогрес і нові педагогічні концепції. Основні етапи й характерні ознаки:

1920–1940 рр.

  1. Традиційні підручники, з текстовими описами явищ і статичними ілюстраціями.
  2. Лабораторії з рекомендованим стандартним обладнанням.


1950–1970 рр.

  1. Навчальні фільми, діафільми для візуалізації складних явищ/концепцій.
  2. Моделі (статичні і динамічні) для пояснення природних явищ.


1980–1990 рр.

  1. Перші комп’ютери і комп'ютерні програми для моделювання природних процесів (напр., симуляції фізичних процесів, хімічних реакцій та інш.).
  2. Мультимедіа. Використання мультимедійних презентацій та інтерактивних матеріалів на уроках.


2000–2010 рр.

  1. Вебресурси. Розвиток онлайн-курсів та Інтернет-платформ, за допомогою яких забезпечується доступ до відео-лекцій, інтерактивних завдань, засобів контролю рівня навчальних досягнень, напр. KhanAcademy.
  2. Віртуальні лабораторії для проведення навчальних експериментів в онлайн режимі.


2010–2020 рр.

  1. Мобільні технології. Використання мобільних ЗН, програмних додатків та хмаро орієнтованих інформаційно-комунікаційних мереж для побудови екстериторіальних (е-дистанційних) освітніх систем та забезпечення електронних комунікацій рухомих об'єктів їх складу.
  2. Гейміфікація. Впровадження в освітній процес комп’ютерних ігрових елементів для покращення навчальних результатів і підвищення мотивації учнів до навчання.


2020 р. – сьогодення:

  1. Віртуальна (VR) та доповнена (AR) реальність, імерсивні системи. Використання VR і AR, імерсивних засобів і технологій для створення інтерактивних освітніх середовищ з ефектом занурення.
  2. Персоналізоване навчання. Використання штучного інтелекту для автоматизованої адаптації навчальних матеріалів до індивідуальних потреб учнів.

Основні відомості

Таксономія / Класифікація

Особливості

Складники системи

До е-ЗН відносять:

  1. Будь-які фізичні ЗН (конструктивно вбудовані в інші ЗН, або конструктивно окремі), що мають електронний і/або програмний інтерфейс, завдяки яким та за допомогою ІКТ можуть бути цілеспрямовано (з освітньою метою) під’єднані до інших е-ЗН, утворюючи ті, чи інші системи е-ЗН; як матеріально-технічні об’єкти використовуються у складі апаратної, жорсткої (hard) частини систем е-ЗН;
  2. Електронні освітні ресурси (ЕОР) або цифрові освітні ресурси (ЦОР, використовується як синонім ЕОР) – предметно-інформаційні ресурси освітнього призначення (навчального, наукового, управлінського), змістово-технологічна сутність яких визначається та існує у формі електронних моделей освітнього процесу або його фрагментів (наприклад, деякого складника будови ІКТ-орієнтованої методики навчання певного предмета, частини її складу і структури), а не фізичних е-ЗН (перший з наведених вид е-ЗН); входять до складу гнучкої (soft) частини систем е-ЗН. У не мережних освітніх системах ЕОР/ЦОР існують і подаються на різних типах фізичних носіїв електронних даних, тобто, фізичних е-ЗН. У мережних освітніх системах ЕОР/ЦОР розташовуються на виділених серверах та віртуальних пристроях хмарної ІКТ-інфраструктури відкритих інформаційно-комунікаційних мереж [1].


Будова (конструкція) систем е-ЗН відображає функціональний аспект та аспект реалізації певних (конкретних) педагогічних систем.

Функціональний аспект систем е-ЗН зумовлений специфікою навчальних предметів, методикою їх викладання і навчання та очікуваними навчальними результатами учнів. Своєю чергою, аспект реалізації систем е-ЗН спричинений можливим різноманіттям форм і способів втілення тих, чи інших е-ЗН у педагогічну практику, характеристиками ІКТ, що застосовуються, а також наявними обмеженнями фінансово-ресурсного характеру.

До систем е-ЗН належать:

  1. демонстраційні та мультимедійні засоби;
  2. засоби контролю навчальних результатів;
  3. електронні підручники, довідники, енциклопедії, текстовий, графічний і мультимедійний матеріал, що індексується гіперпосиланнями;
  4. ігрові навчальні засоби;
  5. лабораторні практикуми та віртуальні лабораторії; комп’ютерні тренажери; предметно орієнтовані е-середовища (мікросвіти, імітаційно-моделюючі засоби);
  6. інформаційно-пошукові системи та науково-навчальні бази даних (знань); імерсивні системи; інтелектуальні навчальні системи та ін.


Для підвищення дидактичної ефективності використання систем е-ЗН в освітньому процесі їх засоби і технології застосовують спільно з іншими навчально-методичними матеріалами, що не належать до класу е-ЗН (наприклад, паперовими підручниками, посібниками та методичними рекомендаціями для вчителів, учнів), утворюючи комп’ютерно орієнтовані програмно-методичні комплекси (КОПМК). У такому разі, у складі комплексу виділяють ресурси, технології й платформи, що використовуються для забезпечення ефективної організації та автоматизованої підтримки освітнього процесу в електронному форматі.

Для підвищення дидактичної ефективності використання систем е-ЗН в освітньому процесі їх засоби і технології застосовують спільно з іншими навчально-методичними матеріалами, що не належать до класу е-ЗН (наприклад, паперовими підручниками, посібниками та методичними рекомендаціями для вчителів, учнів), утворюючи комп’ютерно орієнтовані програмно-методичні комплекси (КОПМК). У такому разі, у складі комплексу виділяють ресурси, технології й платформи, що використовуються для забезпечення ефективної організації та автоматизованої підтримки освітнього процесу в електронному форматі.

До КОПМК відносять доступні в Інтернет: онлайн-курси, відеолекції, інтерактивні уроки та тренінги (напр., KhanAcademy); інтерактивні матеріали (тести, ігри, вікторини, симуляції (напр., PhETInteractiveSimulations); системи відеоконференцій (напр., Zoom, Microsoft Teams, GoogleMeet), що дозволяють учасникам підтримувати інтерактивну взаємодію під час онлайн-вебінарів та онлайн-зустрічей; платформи для підтримки освітнього процесу (напр., Moodle, Blackboard, Canvas) та системи управління навчанням (LMS), що забезпечують адміністраторам, викладачам і студентам автоматизовану електронну взаємодію та налаштування ЕОР/ЦОР, а також, здійснення контролю за успішністю; електронні спільноти, форуми для підтримки навчання, де учні можуть обмінюватися знаннями та досвідом, а також отримувати консультації спеціалістів тощо.

Додаткові відомості

Фотогалерея

Відеоматеріали

Цікаві факти і висловлювання

Зображення для цієї статті генеровано за допомогою штучного інтелекту ChatGPT та DALL-E від OpenAI. Використовувався запит щодо зображення футуристичного класу, де діти та вчитель працюють із високотехнологічним цифровим обладнанням.

Довідка

Система е-засобів навчання (англ. - E-learning Resources System) - програмно-апаратний складник навчального середовища різних педагогічних систем, що потенційно має і практично здатний реалізувати (підтримати реалізацію) певну системоутворювальну функцію (функції).

Джерела

  1. Биков, В.Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти:монографія. Київ: Атіка, 2009. 684 с.
  2. Биков В.Ю. Інноваційні інструменти та перспективні напрями інформатизації освіти. Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід,проблеми, перспективи: третя між нар. Наук.-практ. конф.: [в 2ч]. Ч 1. / Львівський державний університет безпеки життєдіяльності. – 2012. 1 (2Ч). стор. 14-26.
  3. Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освіті. Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед.наук України: 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 426-427.
  4. Жук, Ю.О. Засоби навчання. Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед. наук України: 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 359-360.
  5. Комп’ютерно орієнтовані засоби навчання з фізики в школі: посібник/Жук, Ю.О., Соколюк, О.М. та ін. Київ: Педагогічна думка, 2011. 152 с. .
  6. Шкільний фізичний експеримент з використанням цифрових вимірювальних комплексів: старша школа: навчально-методичний посібник/Різак В. М., Литвинова С. Г., Соколюк О. М., Чобаль О. І. Ужгород: УжНУ «Говерла», 2019. 256 с. .
  7. Дементієвська Н. П., Соколюк О.М. Віртуальні лабораторні роботи з фізики з використанням інтерактивних комп’ютерних моделювань: збірник навчальних матеріалів. Київ: ІЦО НАПН України, 2022. 157 с.
  8. Santosh Kumar. The Evolution of Education: A Century of Change and Progress Globally.
  9. Janel Ann Reyneke. The Evolution of EdTech: A NOT So Brief History.

Автор


Оприлюднено: 16.10.2024

Останні зміни: 21.21.2024

Модератор: Пінчук О. П.

Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 45 48 13 1348 591 1402 39 56 980 26 979 591
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Система е-засобів навчання. Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Система е-засобів навчання (дата звернення: 1.грудень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, грудень 1). Система е-засобів навчання. Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Система е-засобів навчання.
І. Прізвище, І. Прізвище "Система е-засобів навчання," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Система е-засобів навчання. Дата звернення: грудень 1, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Система е-засобів навчання." Українська електронна енциклопедія освіти 1 грудень 2025. Веб. 1 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Система е-засобів навчання' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 1 грудень 2025) дата звернення 1 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Система е-засобів навчання." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення грудень 1, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Система е-засобів навчання.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Система е-засобів навчання. Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Система е-засобів навчання> [Дата звернення 1 грудень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Система е-засобів навчання. Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 грудень 1; цитовано 2025 грудень 1]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Система е-засобів навчання.
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей