Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Нові статті

Новини

2025-07-21
Оновлення сайту
Переглянути
2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z


Цифрова педагогіка (ЦП) - (англ. digital pedagogy) - 1) досліджує особливості використання цифрових технологій у навчанні та викладанні; 2) педагогічно виважений підхід до використання цифрових інструментів з освітньою метою; 3) новий еволюційний етап розвитку е-педагогіки, що розробляє специфічні завдання створення, ефективного та безпечного використання в освітній практиці ІКТ.

Цифрова педагогіка
{{{Назва}}}


Історична довідка

Передумови виникнення / Заснування / Походження

Еволюція формування, становлення

ЦП ґрунтується на принципах відкритої освіти та передбачає використання відкритих освітніх ресурсів; обмін навчальними програмами; обмін навчальними ресурсами за допомогою цифрових інструментів; публікації з використанням відкритого доступу та відкритої рецензії. Загального вжитку набули такі терміни як «цифровий уряд», «цифрова комерція», «цифрова економіка», «цифрова освіта». «Цифровий» відображає у цих термінах особливості будови відповідних підсистем інформаційного суспільства. В український педагогічній теорії і практиці активніше вживалося поняття «електронна педагогіка», що є синонімом поняттю «цифрова педагогіка».

Основні відомості

Електронна педагогіка (е-педагогіка) спираючись на здобутки класичної психолого-педагогічної науки, розробляє специфічні завдання створення й ефективного впровадження в освітню практику інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), зокрема реалізація завдань відкритої освіти. Також, е-педагогіка – новий напрямок педагогічної науки, предметом якої є педагогічна система відкритої освіти; система педагогічних методів, методик, форм навчання і виховання у високотехнологічних інформаційно-освітніх середовищах. Основні проблеми ЦП подібні до проблем, що вирішує традиційна педагогіка. Їх постановка не суперечить, а навпаки базується на здобутках традиційної психолого-педагогічної науки та освітньої практики. Проте, ці проблеми мають свої особливості, що відрізняють їх від традиційних і які обумовлені та акцентують увагу на специфічних аспектах будови й особливостях педагогічної діяльності у комп’ютерно орієнтованому навчальному середовищі, у відкритих педагогічних системах.

Таксономія / Класифікація

До кола проблемних питань ЦП можна віднести: психолого-ергономічне обґрунтування характеру подання цифрових навчальних об’єктів, що впливає на педагогічну ефективність сприйняття, розуміння та безпечного використання навчального матеріалу; формування готовності всіх суб’єктів освітнього процесу до діяльності у відкритих педагогічних системах; виховання у відкритих педагогічних системах; особливостей здійснення навчально-пізнавальної діяльності у фізичній і віртуальній реальностях.

У педагогічній науці набуло поширення поняття «цифрова гуманістична педагогіка» (digital humanities pedagogy) (ЦГП) – наука про закономірності опанування освітнього досвіду учнем, який набуває його, одночасно перебуваючи і здійснюючи навчально-пізнавальну діяльність у фізичній і віртуальній реальностях (поєднана реальність) на основі використання цифрових технологій. Витоки ЦГП знаходимо у цифровій гуманістиці (DH – англ. «digital humanities») – міждисциплінарній галузі наукових досліджень і освітніх практик, що виникла на перетині комп’ютерних і гуманітарних дисциплін.

Цифрова гуманістика поєднує методологію традиційних гуманітарних дисциплін і соціальних наук, з цифровими технологіями. Уведення в науково-освітньому просторі України категорії ЦГП ознаменувало виникнення інноваційного етапу в розвитку вітчизняної педагогічної науки – інтеграції навчально-освітніх явищ з цифровими технологіями, що пронизує всі сфери педагогічного знання.

Завданнями ЦГП є: створення концепцій інтеграції гуманістичного й технологічного компонентів навчального процесу, що визначають шляхи використання цифрових технологій з метою підвищення якості навчання, надання йому властивостей демократичності, відкритості, індивідуалізації, творчості, інтерактивності; дослідження і проектування навчально-пізнавальних дій, що відбуваються в результаті взаємодії суб’єктів педагогічного процесу з цифровими технологіями.

Додаткові відомості

Фотогалерея

Відеоматеріали

Цікаві факти і висловлювання

Довідка

Цифрова педагогіка (англ. - digital pedagogy) - 1) досліджує особливості використання цифрових технологій у навчанні та викладанні; 2) педагогічно виважений підхід до використання цифрових інструментів з освітньою метою; 3) новий еволюційний етап розвитку е-педагогіки, що розробляє специфічні завдання створення, ефективного та безпечного використання в освітній практиці ІКТ..

Джерела

  1. Биков В.Ю., Лещенко М.П., Тимчук Л.І. Цифрова гуманістична педагогіка, Київ,2017
  2. Stephen Brier, "Review: Digital Humanities Pedagogy," Literary and Linguistic Computing, No. 2 (29), 2014
  3. Lewin, David; Lundie, David. "Philosophies of Digital Pedagogy". Studies in Philosophy and Education. 35 (3). doi:10.1007/s11217-016-9514-7

Автори


Оприлюднено: 16.03.2025

Останні зміни: 16.03.2025

Модератор: Кондратова Л.Г.

Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 1 10 33 319 199 272 147 39 6
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Цифрова педагогіка. Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Цифрова педагогіка (дата звернення: 5.вересень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, вересень 5). Цифрова педагогіка. Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Цифрова педагогіка.
І. Прізвище, І. Прізвище "Цифрова педагогіка," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Цифрова педагогіка. Дата звернення: вересень 5, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Цифрова педагогіка." Українська електронна енциклопедія освіти 5 вересень 2025. Веб. 5 вересень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Цифрова педагогіка' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 5 вересень 2025) дата звернення 5 вересень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Цифрова педагогіка." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення вересень 5, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Цифрова педагогіка.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Цифрова педагогіка. Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Цифрова педагогіка> [Дата звернення 5 вересень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Цифрова педагогіка. Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 вересень 5; цитовано 2025 вересень 5]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Цифрова педагогіка.
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей