Педагогічний проєкт (ПП) - (англ. Pedagogical project) - це цілеспрямована, комплексна діяльність учасників освітнього процесу, спрямована на вирішення конкретної проблеми, створення нового продукту або дослідження явища з обов'язковою презентацією результатів.
Педагогічний проєкт | |
---|---|
![]() |
Історична довідка
Передумови виникнення / Заснування / Походження
Поняття «педагогічний проєкт» нерозривно пов'язане з розвитком проєктної педагогіки та ідеями активного навчання. Фундамент проєктного підходу заклав американський філософ та педагог Джон Дьюї (кінець XIX – початок XX століття), його філософія прагматизму та наголос на навчанні через діяльність та досвід стали ключовими. Дьюї вважав, що освіта має готувати до вирішення реальних життєвих проблем та сприяти інтеграції знань з різних дисциплін. Учень Дьюї Вільям Герд Кілпатрик обґрунтував «метод проєктів». Він визначив проєкт як цілеспрямовану самостійну діяльність, яка виконується під керівництвом вчителя для досягнення конкретного, соціально значущого результату.
На початку ХХ століття у США виникає справжній проєктний рух: школи майбутнього характеризуються переважно як проєктне навчання, паралельно інтерес до проєктного навчання виникає на теренах Російській імперії, а вже у 20-х роках метод проектів впроваджується у радянську школу [8, с. 95–96].
В СРСР, до складу якого входила Україна, у 1920-х роках проєктний метод сприймався як прогресивний, що відповідав ідеям політехнічної освіти та зв'язку школи з життям. Проте через надмірну формалізацію та брак методичної підтримки в 1930-х роках він зазнав критики і був частково витіснений традиційними методами навчання. На думку Г. Ващенка, перетворення розробленої американськими педагогами «проєктної методи» на комплексно-проєктну систему навчання з безпосередньою участю учнів у виробничій практиці дорослого населення в сільському господарстві і промисловості призвело до занепаду теоретичного навчання до найнижчого рівня [2].
У 1931 році метод проєктів був офіційно заборонений у СРСР як «буржуазний» і такий, що знижує якість освіти. Акцент було зроблено на класно-урочній системі та репродуктивному навчанні. Поняття «педагогічний проєкт» зникло з офіційного вжитку і повернулося лише наприкінці 1980-х років з початком перебудови та демократизації, коли інтерес до активних методів навчання почав відроджуватися.
Зі здобуттям Україною незалежності та реформуванням освітньої системи з 1990-х років ідеї проєктної педагогіки отримали новий розвиток. Поняття «педагогічний проєкт» активно впроваджується в теорію та практику. XXI століття вважають століттям проєктної педагогіки, що будується за алгоритмами практики, а функціонує у вигляді теоретичної побудови.
Сьогодні можна констатувати, що поняття «педагогічний проєкт» еволюціонувало і репрезентує форму діяльності (процес, який охоплює етапи від задуму до реалізації та презентації результату); інструмент професійного розвитку (для педагогів – це розробка та реалізація інноваційних програм, методик, навчально-методичного забезпечення з метою вдосконалення освітнього процесу); організаційну одиницю (у контексті управління освітою це може бути план або документ, що описує певну освітню ініціативу чи програму).
Отже, історія поняття «педагогічний проєкт» відображає шлях від філософських ідей та експериментів початку XX століття до його сучасного відродження як однієї з ключових компетентнісних парадигм в українській освіті.
Основні відомості
ПЕДАГОГІЧНИЙ ПРОЄКТ (ПП) (від лат. projectus – «кинутий уперед») – цілеспрямована, комплексна діяльність учасників освітнього процесу, спрямована на вирішення конкретної проблеми, створення нового продукту або дослідження явища з обов'язковою презентацією результатів. Це поняття функціонує у двох основних вимірах: 1) як інструмент педагогічних інновацій (для педагога / педагогічного колективу)– концептуальний задум, попередньо обґрунтований план або комплекс взаємопов’язаних заходів, що передбачає системні дії для зміни чи розвитку педагогічної системи протягом заданого періоду часу. Він охоплює розроблення та реалізацію інноваційної педагогічної ідеї, враховуючи необхідні ресурси та вимоги до якості результатів; 2) як дидактичний та/або виховний інструмент (для здобувачів освіти) – самостійна (індивідуальна чи групова) діяльність, орієнтована на вирішення конкретної проблеми, створення освітнього продукту або дослідження теми. Такі проєкти реалізують парадигму навчання в діяльності, сприяючи розвитку ключових компетентностей здобувачів освіти.
ПП є повним, завершеним циклом інноваційної діяльності його суб’єктів. Його життєвий цикл (проєктний цикл) включає такі мікроцикли: аналіз ситуації, розроблення концепції, планування, реалізація, корекція (за підсумками моніторингу), оцінювання результатів та підведення підсумків. Результатом ПП можуть бути різноманітні дидактичні системи, технології, методики навчання, підручники, методичні розробки, сценарії, заходи тощо.
"Результативний кейс ПП"
Прикладом успішної реалізації масштабного педагогічного проєкту можна вважати тренінг-курс «Запровадження особистісно-розвивальних технологій навчання у професійну освіту» для методистів навчально (науково) - методичних центрів П(ПТ)О України (Інститут професійно-технічної освіти НАПН України, наукове дослідження «Вдосконалення особистісно-розвивальних педагогічних технологій у професійно-технічній освіті», 2014–2015 рр.). Ключовою ідеєю проєкту було створення особистісно-розвивального освітнього середовища професійної освіти шляхом мультиплікації особистісно-розвивальних педагогічних технологій завдяки цілеспрямованій тренінговій підготовці методистів навчально(науково)-методичних центрів як агентів змін. Обсяг навчання становив 72 години.
Окрім аудиторної роботи (56 год.) тренінг-курс передбачав виконання методистами індивідуального проєкту – методичної розробки заходу (заняття) для педагогів закладів професійної освіти із запровадження особистісно-розвивальних педагогічних технологій та її реалізацію (16 год.). За результатами навчання двох груп методистів проведено конкурси проєктів, здійснено післятренінговий супровід.
Отримані експериментальні дані засвідчили позитивну динаміку щодо розвитку у методистів і викладачів закладів професійної (професійно-технічної) освіти готовності до застосування особистісно-розвивальних педагогічних технологій [3; 5].
Цікаві факти і висловлювання
«Ви обов’язково досягнете успіху, допомагаючи іншим людям одержувати перемоги» (Д. Максвел).
Довідка
Педагогічний проєкт (англ. - Pedagogical project) - Цілеспрямована, комплексна діяльність учасників освітнього процесу, спрямована на вирішення конкретної проблеми, створення нового продукту або дослідження явища з обов'язковою презентацією результатів..
Джерела
1. Безпалько О. В. Соціальне проектування: навч. посіб. / Київський ун-т ім. Бориса Грінченка, Інститут психології та соціальної педагогіки. Київ, 2010. 127 с. http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/2615/1/O_Bezpalko_SP_IL_KUBG.pdf (дата звернення: 28.05.2025).
2. Ващенко Г. Большевицькі перекручення ідей західних педагогів в галузі дидактики. Архів УВУ. Фонд Григорія Ващенка 1878–1967. Тека 1. Статті Григорія Ващенка. Док. 3 (Проспект). 3 арк. Док.4 (Резюме). 5 арк. Машинопис.
3. Кримський С. Б. Проект і проектування в сучасній цивілізації. Метод проектів: традиції, перспективи, життєві результати: практико зорієнтований збірник. Київ: Департамент, 2003. С. 6-15.
4. Романова Г. М. Проектування технологій професійного навчання майбутніх кваліфікованих робітників. Професійно-технічна освіта. 2014. № 1 (62). С. 47, 64.
5. Романова Г. М. Розвиток суб‘єктності викладача у дидактичному проєктуванні. Професійний розвиток педагогічних і науково-педагогічних працівників в умовах відкритої освіти: методичний посібник / Сергєєва Л. М., Муранова Н. П., Микитюк С. М., Романова Г. М. та ін. Чернівці: Видавничий дім «Букрек», 2023. 218 с. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/738913/3/%21%21%21%20МЕТОД.%20Посібник%20.pdf (дата звернення: 28.05.2025).
6. Романова Г. М. Тренінгова підготовка методистів навчально(науково)- методичних центрів (кабінетів) ПТО України до запровадження особистісно-розвивальних педагогічних технологій. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка. Київ: Поліграфсервіс, 2015. Вип. 9. С. 103-110.
7. Слободяник О. Аналіз поняття «проект», «проектна технологія», «педагогічне проектування» у дослідженнях зарубіжних та вітчизняних науковців. Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. 2015. Вип. 7(3). С. 234-243.
8. Теорія і практика проектного навчання у професійно-технічних навчальних закладах: монографія / В. М. Аніщенко, М. В. Артюшина, Т. М. Герлянд, Н. В. Кулалаєва, Г. М. Романова та ін.; за заг. ред. Н. В. Кулалаєвої. Житомир: Полісся, 2019. 208 с. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/718498 (дата звернення 28.05.2025).
Автори
Оприлюднено: 16.06.2025
Останні зміни: 16.06.2025
Модератор: {{{Модератор}}}