Вебтехнології освітні - (англ. Educational Web Technologie) - мережні технології освітні, функціонування яких реалізується програмно-апаратними засобами мережі Інтернет за протоколом передачі даних HTTP, що забезпечують доступ до освітнього контенту, підтримку комунікацій, створення та редагування контенту, персоналізацію навчання, автоматизацію освітніх процесів і використання штучного інтелекту
Веб-технології освітні – це мережні технології освітні, функціонування яких реалізується програмно-апаратними засобами мережі Інтернет за протоколом передачі даних HTTP. Вони охоплюють широкий спектр інструментів і платформ, що використовуються для підтримки освітнього процесу, від простого доступу до контенту до створення інтелектуальних автоматизованих систем.
Можна визначити таку типологію веб-технологій освітніх:
- Web 0.0 – мережні технології освітні, що підтримують електронні комунікації в локальних мережах без доступу до мережі Інтернет;
- Web 1.0 – мережні технології освітні, що забезпечують користувачам доступ до наявного в веб-мережах контенту через відкриті інформаційно-комунікаційні мережі;
- Web 2.0 – мережні технології освітні, що дозволяють ідентифікованим користувачам редагувати наявний контент, створювати та поширювати власний контент, підтримувати спільну діяльність у створенні колективного контенту та функціонування електронних соціальних спільнот;
- Web 3.0 – мережні технології освітні, що базуються на платформі Web 2.0, забезпечують семантичну інтерпретацію контенту, персоналізацію навчання, використання штучного інтелекту для адаптації контенту та сервісів, а також автоматизовану аналітику освітніх даних;
- Web 4.0 – мережні технології освітні, що розширюють функціональність Web 3.0, підтримуючи роботу інтелектуальних автоматизованих систем (експертних, семантичних, робототехнічних), інтеграцію з Інтернетом речей, опрацювання великих даних, використання хмарних та імерсивних технологій (віртуальної та доповненої реальності).
Типологія відображає поступовий розвиток технологій від статичних інформаційних ресурсів до інтелектуальних систем із високим рівнем автоматизації та персоналізації. Кожна категорія має свої особливості, що визначають її застосування в освіті.
Веб-технології освітні дозволяють створювати інтерактивні освітні середовища, що сприяють:
- доступу до навчальних матеріалів у будь-який час і з будь-якого місця;
- підтримці комунікації між учасниками освітнього процесу;
- формуванню індивідуальних освітніх траєкторій;
- автоматизації оцінювання та аналізу навчальних даних.
Інтерфейси веб-технологій освітніх зазвичай інтуїтивно зрозумілі, забезпечують зручну навігацію та адаптацію контенту до потреб користувачів. Вони можуть функціонувати як з доступом до мережі Інтернет, так і в автономному режимі (для локальних систем). Для їх використання необхідна комп’ютерна техніка: планшети, ноутбуки, стаціонарні комп’ютери, смартфони тощо.
Наприклад
- Web 1.0 реалізуються через: статичні сайти, електронні бібліотеки, HTML-лекції, гіпертекстові навчальні посібники.
- Web 2.0 реалізуються через: LMS (Moodle, Canvas), блоги (Blogger, WordPress), вікі (MediaWiki), форуми, соціальні мережі, Microsoft Teams, Google Workspace, Zoom, Slack.
- Web 3.0 реалізуються через: через адаптивні платформи, інтелектуальні репетитори, хмарні аналітичні освітні сервіси (Knewton), семантичні пошукові системи (Wolfram Alpha)
- Web 4.0 реалізуються у формі VR/AR-симуляцій, освітніх чат-ботів (на основі ШІ), Big Data, хмарних та геоінформаційних сервісів.
Джерела
- Биков, В.Ю. Інноваційні інструменти та перспективні напрями інформатизації освіти. Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи: третя між нар. Наук.-практ. конф.: [в 2ч]. Ч 1. Львівський державний університет безпеки життєдіяльності, 2012. С. 14-26. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/1178
Довідка
Веб-технології освітні (англ. - Educational Web Technologies) - мережні технології освітні, функціонування яких реалізується програмно-апаратними засобами мережі Інтернет за протоколом передачі даних HTTP, що забезпечують доступ до освітнього контенту, підтримку комунікацій, створення та редагування контенту, персоналізацію навчання, автоматизацію освітніх процесів і використання штучного інтелекту.
Автор
Оприлюднено: 12.04.2025
Останні зміни: 12.04.2025
Модератор: Радкевич О. П.