Дуальна форма здобуття освіти (DFE) - (англ. Dual Form of Education) - спосіб здобуття освіти, що передбачає поєднання навчання осіб у закладах освіти з навчанням на робочих місцях на підприємствах, в установах та організаціях для набуття певної кваліфікації, як правило, на основі договору
Дуальна форма здобуття освіти | |
---|---|
![]() |
Історична довідка
Передумови виникнення
Термін «дуальна» походить від латинського слова «dualis», що означає «подвійний». Він був введений у педагогічну термінологію в середині 60-х років XX століття у Федеративній Республіці Німеччина як нова і більш гнучка форма організації професійного навчання. Методологічна основа дуальної освіти полягає в узгодженій взаємодії освітньої та виробничої сфер у підготовці фахівців різного галузевого спрямування.
Основні відомості
Дуальна форма здобуття освіти передбачає поєднання теоретичного навчання у закладах освіти з практичним навчанням на робочих місцях. Основним завданням дуальної форми здобуття освіти є подолання розриву між теорією і практикою, освітою і виробництвом, а також підвищення якості підготовки фахівців з урахуванням сучасних вимог роботодавців. Зміна співвідношення навчального часу на практичне і теоретичне навчання залежить від особливостей спеціальності чи професії. Наприклад, у закладах професійної (професійно-технічної) освіти співвідношення навчального часу становить: теоретичне навчання – 30%, практичне навчання – 70%. Дуальна форма здобуття освіти обирається здобувачами освіти, які навчаються за денною формою або іншими формами здобуття освіти, виявили особисте бажання та пройшли відбір у роботодавців.
Згідно з Концепцією підготовки фахівців (здобувачів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти) за дуальною формою здобуття освіти, схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 19.09.2018 № 660-р, передбачається:
- ● встановлення рівноправного партнерства закладів освіти, роботодавців та здобувачів освіти з метою набуття досвіду практичного застосування компетентностей та їх адаптації в умовах професійної діяльності;
- ● здійснення навчання на робочому місці з виконанням посадових обов’язків відповідно до трудового договору;
- ● створення умов для адаптації здобувача освіти до першого робочого місяця, що відповідає його новій спеціальності та кваліфікації.
Заклад освіти спільно з роботодавцем приймає рішення про впровадження дуальної форми здобуття освіти, здійснює моніторинг потенціалу ринку праці, визначає перелік спеціальностей (професій), для яких розроблятимуться освітні програми дуальної форми здобуття освіти, затверджує їх перелік, приймає відповідні внутрішні документи, призначає осіб або підрозділ, що відповідатимуть за впровадження дуальної форми здобуття освіти. Здобувач освіти укладає тристоронній договір із закладом освіти та роботодавцем щодо навчання за дуальною формою здобуття освіти і має виконувати такі зобов’язання:
- ● відповідально ставитися до виконання навчального плану відповідно до цілей та завдань навчання на робочому місці;
- ● дотримуватися правил внутрішнього розпорядку підприємства, установи чи організації;
- ● підтримувати контакт з відповідальною особою за виконання освітньої програми дуальної форми здобуття освіти;
- ● нести матеріальну відповідальність за обладнання та майно відповідно до укладеного договору;
- ● своєчасно на належному рівні виконувати завдання, покладені на нього під час навчання на робочому місці, та індивідуальні завдання згідно з навчальним планом.
Додаткові відомості
План заходів з реалізації Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти упродовж 2019–2023 років, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.04.2019 № 214-р, передбачає:
- ● формування нормативно-правового забезпечення здобуття освіти за дуальною формою;
- ● організаційне та методичне забезпечення підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти, включаючи розроблення типових моделей дуальної форми здобуття освіти в закладах освіти, реалізацію пілотних проєктів моделей дуальної форми здобуття освіти, проведення оцінювання їх ефективності;
- ● створення кластерів дуальної освіти на базі конкурентоспроможних закладів освіти та заінтересованих роботодавців – підприємств, установ, організацій, у тому числі тих, що належать до сфери управління органів державної влади.
Джерела
- Закон України «Про освіту» (від 09.08.2019 № 38-39). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 13.09.2019).
- Концепція підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти (від 19.09.2018 № 660-р). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2018-%D1%80 (дата звернення: 13.09.2019).
Автори
Оприлюднено: 28.04.2025
Останні зміни: 28.04.2025
Модератор: Радкевич О.П.