Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Новини

2025-07-21
Оновлення сайту
Переглянути
2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Інститут педагогіки НАПН України

Інститут педагогіки НАПН України (ІП НАПНУ) - (іноз. Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine (IP NAES of Ukraine)) - установа, яка забезпечує наукове-методичне підґрунтя розвитку сучасної педагогічної науки, здійснює масштабні дослідження з упровадження новітніх освітніх технологій

Інститут педагогіки НАПН України
Інститут педагогіки НАПН України
Офіційна назва Інститут педагогіки НАПН України (ІП НАПНУ)
Name Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine (IP NAES of Ukraine)
Емблема
Рік заснування 1926
Рік закриття
Країна Україна
Місто Київ
Тип закладу наукова установа
Форма власності державна
Підпорядкування Національна академія педагогічних наук України
Напрями діяльності загальна середня освіта
Очільники Топузов Олег Михайлович
Адреса 04053, Україна, м. Київ, вул. Січових Стрільців, 52-Д
Вебсайт https://undip.org.ua/

Історична довідка

Заснування. Підпорядкування

У жовтні 1926 р. в Україні (УСРР) почала діяти перша в історії наукова установа, призначенням якої було провадження експериментальних досліджень з педагогіки і психології дитинства. Нею став Український науково-дослідний інститут педагогіки (УНДІП).

Український науково-дослідний інститут педагогіки (УНДІП) – перша назва Інституту – остаточно оформився в жовтні 1926 року на базі науково-дослідної кафедри педагогіки Харківського інституту народної освіти та Харківської дослідної станції. Відтоді й розпочалася історія Інституту педагогіки НАПН України, назва якого змінювалася та уточнювалася тричі: 1926 року – Український науково-дослідний інститут педагогіки; 1955 року – Науково-дослідний інститут педагогіки УРСР; з 1992 року – Інститут педагогіки АПН України (з 2010 року – НАПН України).

Правонаступництво

Назва Інституту зазнавала змін і уточнень: з 1926 року – Український науково-дослідний інститут педагогіки; з 1955 року – Науково-дослідний інститут педагогіки УРСР. Постановою Кабінету Міністрів України від 16 червня 1992 року № 335 наукову установу підпорядковано Академії педагогічних наук України як Інститут педагогіки АПН України. Указом Президента України від 24 лютого 2010 року № 259 Академії надано статус Національної, відповідно з 2010 року затверджено найменування – Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України.

Очільники

З 01 лютого 2013 року Інститут педагогіки НАПН України очолює дійсний член (академік) Національної академії педагогічних наук України, доктор педагогічних наук, професор Топузов Олег Михайлович

Основні відомості

Структура та кадровий склад

Інститут складається з 16 наукових відділів:

  1. Відділ історії та філософії освіти
  2. Відділ порівняльної педагогіки
  3. Відділ дидактики
  4. Відділ початкової освіти імені О.Я. Савченко
  5. Відділ навчання української мови та літератури
  6. Відділ інновацій та стратегій розвитку освіти
  7. Відділ навчання іноземних мов
  8. Відділ суспільствознавчої освіти
  9. Відділ навчання географії та економіки
  10. Відділ біологічної, хімічної та фізичної освіти
  11. Відділ технологічної освіти
  12. Відділ STEM-освіти
  13. Відділ математичної та інформатичної освіти
  14. Відділ економіки та управління загальною середньою освітою
  15. Відділ навчання мов національних меншин та зарубіжної літератури
  16. Відділ моніторингу та оцінювання якості загальної середньої освіти

Освітня діяльність

Факультети, інститути, спеціальності, кількість здобувачів, викладачів та ін.

Науково-дослідна діяльність

Мета діяльності Інституту – теоретичне і методичне забезпечення функціонування й розвитку системи загальної середньої освіти в Україні. Головні завдання:

  1. Проведення фундаментальних і прикладних наукових досліджень, виконання державних цільових програм, спрямованих на розв’язання актуальних теоретичних, методологічних і практичних проблем науки про освіту, педагогіки й загальної середньої освіти.
  2. Провадження дослідно-експериментальної діяльності та науково-методичного супроводу дослідно-експериментальної роботи закладів освіти, авторських шкіл, педагогічних лабораторій.
  3. Розроблення й упровадження наукової, навчальної, науково-виробничої, довідкової продукції (видань) з науки про освіту, педагогіки й проблематики загальної середньої освіти.
  4. Здійснення наукових досліджень на замовлення законодавчих і виконавчих органів державної влади, установ і закладів системи освіти, інших юридичних і фізичних осіб.

Основні напрями:

  1. науково-дослідний: розробка наукових проблем та проведення експериментальних досліджень;
  2. науково-експериментальний: створення мережі наукових центрів, електронних технологій дистанційного навчання й освіти;
  3. міжнародний: співпраця із закладами освіти, науковими установами та виробничими підприємствами інших країн, що досліджують і розв’язують споріднені проблеми; проведення спільних досліджень, виконання спільних програм і проєктів.
  4. співпраця: з урядовими та неурядовими організаціями задля покращення якості освіти і наукових досліджень, а також задля підвищення конкурентоспроможності Інституту педагогіки НАПН України на міжнародному рівні.

Підготовка наукових кадрів

В Інституті функціонує відділ аспірантури та докторантури. Відповідно до Закону України «Про вищу освіту» (№ 1556 від 01.07.2014 р.), постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у закладах вищої освіти (наукових установах)» (2016 р.) в Інституті здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії.

Інститут має ліцензію на провадження освітньої діяльності за третім освітньо-науковим рівнем вищої освіти (витяг ЛВ № 03560-000067 з Єдиної державної електронної бази з питань освіти) за спеціальностями:

  1. 011 «Освітні, педагогічні науки»;
  2. 013 «Початкова освіта»;
  3. 014 «Середня освіта (за предметними спеціальностями)».У 2008–2009 році організація ФФФ стала ініціатором створення нової наукової спеціальності 13.00.10 – ІКТ в освіті (галузь – педагогічні науки) для захисту кандидатських та докторських дисертацій і присвоєння вчених звань.

Наукові школи

В інституті сформувалися та ефективно функціонують наукові школи з пріоритетної педагогічної проблематики, які не мають аналогів в Україні та об’єднують і координують зусилля провідних науково-педагогічних працівників інших установ і закладів освіти. Зокрема:

  1. «Дидактичні основи компетентнісно зорієнтованого навчання географії». Керівник – Топузов Олег Михайлович (д.п.н., проф., дійсний член НАПН України).
  2. «Дидактики й методики початкової освіти». Керівник – Бібік Надія Михайлівна (д. пед. н., проф., дійсний член НАПН України).
  3. «Теорії та методики навчання математики». Керівник – Бурда Михайло Іванович (д. пед. н., проф., дійсний член НАПН України).
  4. «Теорії та методики навчання фізики. Керівник – Ляшенко Олександр Іванович (д. пед. н., проф., дійсний член НАПН України).
  5. «Історії педагогіки». Керівник – Дічек Наталія Петрівна (д. пед. н., проф., член-кореспондент НАПН України).
  6. «Освітньої компаративістики». Керівник – Локшина Олена Ігорівна (д. пед. н., проф., член-кореспондент НАПН України).
  7. «Теорії та методики навчання суспільствознавчих дисциплін». Керівник – Пометун Олена Іванівна (д. пед. н., проф., член-кореспондент НАПН України).
  8. «Управління розвитком освіти». Керівник – Калініна Людмила Миколаївна (д. пед. н., проф.).
  9. «Теорії та методики навчання хімії». Керівник – Величко Людмила Петрівна (д. пед. н., проф.).
  10. «Теорії та методики навчання української мови». Керівник – Горошкіна Олена Миколаївна (д. пед. н., проф.).
  11. «Теорії та методики навчання української літератури». Керівник – Яценко Таміла Олексіївна (д. пед. н.).

Спільні науково-дослідні лабораторії

Міжнародна співпраця

Міжнародна співпраця науковців Інституту педагогіки НАПН України з науковцями із закордонних закладів освіти й науково-дослідних установ створює сприятливі умови для обміну ідеями, результатами досліджень, інноваційними технологіями, методами і найкращими практиками, що призводить до новаторських відкриттів. Кожного року співробітники Інституту педагогіки НАПН України організовують і беруть участь у міжнародних науково-практичних конференціях, вебінарах і круглих столах. Це сприяє популяризації досягнень української педагогічної науки в усьому світі й підвищує репутацію співробітників Інституту педагогіки НАПН України, а також надає змогу слідкувати за останніми досягненнями закордонних учених у галузі освіти загалом і в галузі загальної середньої освіти зокрема.

Інститутом педагогіки НАПН України підписано угоди про співпрацю з Малопольським державним університетом імені капітана Вітольда Пілецького в Освенцимі (Республіка Польща), Міжнародною Академією прикладних наук в Ломжі (Республіка Польща), Державним педагогічним університетом імені Іона Крянге в Кишиневі (Республіка Молдова).

Участь у наукових та освітніх проєктах

Інститутом педагогіки НАПН України закінчено роботу над міжнародним проєктом «Європейська якість навчання для кращої успішності учнів» 620287-EPP-1-2020-1-UA-EPPJMO-MODULE за напрямом Жана Моне програми «Еразмус+» (термін дії проєкту 01.09.2020 р.-31.08.2023 р.), якій був орієнтований на вчителів закладів загальної середньої освіти.

Проведення науково-практичних масових заходів

Інститут є організатором таких щорічних конференцій:

  1. «Проблеми сучасного підручника».
  2. «Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта».
  3. «Історія та філософія освіти в незалежній Україні».
  4. «Світ дидактики: дидактика в сучасному світі».
  5. «Україно моя вишивана: етнокультурний та освітньо-виховний потенціал української вишиванки».
  6. «Шкільна літературна освіта: традиції і новаторство. Волошинські читання».
  7. «Контексти творчості Олександри Яківни Савченко».

Видавнича діяльність

Інститут педагогіки НАПН України є співзасновником таких наукових видань, як:

  1. електронне наукове фахове видання «Український педагогічний журнал»;
  2. електронне наукове фахове видання «Проблеми сучасного підручника».

Бібліотечний фонд

На базі Інституту функціонує Електронна бібліотека Інституту педагогіки НАПН України.

Матеріально-технічна база

Матеріальне забезпечення установи (наявність приміщення, його стан, оснащеність технікою, умови роботи для науковців).

Послуги та заходи

Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України згідно з ліцензіями здійснює підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників закладів освіти у сфері післядипломної освіти для осіб з вищою освітою за спеціальностями «013. Початкова освіта», «014.01. Середня освіта (Українська мова і література)», «014.15. Середня освіта (Природничі науки)» (наказ Міністерства освіти і науки України від 21.11.2019 р. №986-л).

Підвищення кваліфікації здійснюється за програмами підвищення кваліфікації, а також у формі семінарів, практикумів, тренінгів тощо. Категорія слухачів: керівні та педагогічні кадри закладів загальної середньої освіти, працівники методичних служб.

Вплив і суспільне значення

Колектив установи брав активну участь у розроблені державних стандартів загальної середньої освіти, концепцій, програм розвитку освіти й педагогічної науки в Україні.

Здійснення науково-педагогічної експертизи документів у галузі науки й освіти; педагогічне прогнозування; підготовка науково-методичних рекомендацій і впровадження результатів науково-педагогічних досліджень в освітній і суспільній діяльності.

Видатні представники

У складі колективу науковців Інституту працюють видатні вчені – дійсні члени НАПН України - Бурда М. І., Бібік Н. М., Саух П. Ю.

Зв’язок з Україною (для іноземних організацій)

Здобутки, нагороди, відзнаки

Співробітники Інституту неодноразово ставали лауреатами щорічних конкурсів у межах Виставок-презентацій «Інноваційні технології навчання», «Інноватика в освіті України», «Сучасні навчальні заклади».

Наукові розробки працівників Інституту за результатами щорічного конкурсу Національної академії педагогічних наук України відзначені дипломами першого і другого ступеню за кращу наукову роботу.

Тут можна викласти відповідні фото за зразком:

Додаткові відомості

Фотогалерея

Відеоматеріали

На сторінку можна додати YouTube відео за зразком:

Provided ID could not be validated.

Цікаві факти і висловлювання

«Інститут педагогіки для мене … це вибір мого життя, якому я ніколи не зраджував, в який я все життя вірив і який завжди був і є джерелом мого натхнення». (Топузов О. М.)

Довідка

Інститут педагогіки НАПН України, Національна академія педагогічних наук України (ІП НАПН України) (іноз. Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine (IP NAES of Ukraine)) - теоретичне і методичне забезпечення функціонування й розвитку системи загальної середньої освіти в Україні.

Тип закладу - наукова установа, форма власності - державна, рік заснування - 1926, Україна, Київ.

Напрями діяльності - загальна середня освіта.

Очільники - Топузов Олег Михайлович.

Адреса - 04053, Україна, м. Київ, вул. Січових Стрільців, 52-Д, вебсайт - https://undip.org.ua/.

Джерела

  1. Інституту педагогіки НАПН України URL: https://undip.org.ua/.
  2. Інститут педагогіки: сторінками історії URL: https://undip.org.ua/library/instytut-pedahohiky-storinkamy-istorii/

Автор


Оприлюднено: 14.10.2024

Останні зміни: 16.10.2024

Модератор: Зуєвич O. Ю.

Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 7 17 507 670 1459 18 52 1058 211 842 763
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Інститут педагогіки НАПН України. Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інститут педагогіки НАПН України (дата звернення: 2.грудень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, грудень 2). Інститут педагогіки НАПН України. Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інститут педагогіки НАПН України.
І. Прізвище, І. Прізвище "Інститут педагогіки НАПН України," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інститут педагогіки НАПН України. Дата звернення: грудень 2, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Інститут педагогіки НАПН України." Українська електронна енциклопедія освіти 2 грудень 2025. Веб. 2 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Інститут педагогіки НАПН України' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 2 грудень 2025) дата звернення 2 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Інститут педагогіки НАПН України." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення грудень 2, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інститут педагогіки НАПН України.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Інститут педагогіки НАПН України. Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інститут педагогіки НАПН України> [Дата звернення 2 грудень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Інститут педагогіки НАПН України. Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 грудень 2; цитовано 2025 грудень 2]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Інститут педагогіки НАПН України.
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей