Дитяча психологія
галузь вікової психології, що вивчає психологію дитини, її поведінку та закономірності психічного розвитку.
Особливості
Віковий період дитинства, згідно з Конвенцією про права дитини, прийнятою Генеральною Асамблеєю ООН та ратифікованою постановою Верховної Ради України № 789-12 від 27.02.91р., починається від народження дитини і триває до досягнення нею юнацького віку. Предметом Д. п. є вікова динаміка психіки протягом дитинства, розвиток психічних процесів та психічних якостей дитини, вивчення умов і рушійних сил розвитку її психіки, аналіз динамічних та змістових закономірностей періодизації психічного розвитку дитини, розкриття індивідуально-типологічних варіантів психічного розвитку на етапі дитинства. У загальній структурі Д. п. виділяють психологію новонародженого, психологію дитини раннього віку, дитини-дошкільника, молодшого школяра, психологію підліткового віку, психологію ранньої юності. Методи дослідження у Д. п. поділяють на основні (спостереження і експеримент), які забезпечують вірогідну інформацію про специфіку дитячого розвитку, та допоміжні (тестування, бесіда, аналіз продуктів діяльності, соціометричний метод).
Літ.:
- 1. Выготский Л. С. Детская психология: собр соч.: в 6 т. Т. 4. М., 1984.
- 2. Детская психо¬логия: учеб, пособ. для студ. высш. учеб, завед. І Д. Б. Эльконин: 4-е изд. М., 2007.
- 3. Люблінська Г. О. Дитяча психологія. Київ, 1974.
- 4. Смирнова Е. О. Детская психология. М., 2003.
- 5. Урунтаева Г. А. Дошкольная психология. М., 1997.