Інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах середньої освіти
Закон про освіту в Україні (іноз. ) - рекомендації, що станом на 2024 рік визначають підхід до відповідального, етичного та ефективного використання інструментів генеративного штучного інтелекту в закладах загальної середньої освіти
| Закон про освіту в Україні | |
|---|---|
| [[Файл:{{{Фото}}}|360px|Закон про освіту в Україні]] | |
| Name | |
| Прийнято | 12.03.2023 |
| Укладачі | ІЦО НАПН, МОН, КМУ |
| Країна | Україна |
| Тип | закон |
| Вебсайт | zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
кінець коментраря--> |
Історичні передумови
У жовтні 2023 року Міністерство цифрової трансформації розробило дорожню карту регулювання штучного інтелекту в Україні. (цей документ є у ПДФ) У січні 2024 року Міністерство цифрової трансформації разом із «Лабораторією цифрової безпеки» та Експертним комітетом із питань розвитку ШІ при Мінцифри розробила рекомендації для українських журналістів щодо відповідального та безпечного використання інструментів штучного інтелекту. (цей документ є у ПДФ) Розвиток генеративного штучного інтелекту масштабно впливає на те, як ми навчаємо, вчимося, оцінюємо та отримуємо доступ до освіти. Відповідно до Регламенту ЄС про штучний інтелект (англ. AI Act, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52021PC0206), освітнє застосування технологій штучного інтелекту належить до сфери високих ризиків, зокрема, у контексті прийняття автоматизованих рішень щодо визначення доступу до освітніх та професійних навчальних закладів, наприклад при оцінюванні відповідності здобувача освіти вимогам до вступу. Водночас у цьому ж Регламенті визнано потенційні економічні та соціальні переваги застосування штучного інтелекту, зокрема у сфері освіти. Відповідно до підпункту 3 пункту 6 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 16 жовтня 2014 року (зі змінами), розділу «Освіта і професійне навчання» Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2020 року №1556-р., ураховуючи лист Міністерства цифрової трансформації України від 23 лютого 2024 року №1/04-6-2877, та з метою розроблення Інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах середньої освіти наказом Міністерства освіти і науки України від 22 березня 2024 року №382 була створена робоча група і затверджено її склад. Робочу групу очолила Далевська Тетяна. До складу увійшли визнані фахівці в цій галузі, представники закладів вищої педагогічної освіти, вчителі, експерти з використання цифрових технологій в освіті, фахівці Міністерства цифрової трансформації та Міністерства освіти і науки України, що опікуються питаннями правового регулювання штучного інтелекту (ШІ) та цифрової трансформації освіти і науки. До складу робочої групи увійшли два представники Інституту цифровізації освіти НАПН України: Пінчук Ольга та Дзюба Сергій. Мета рекомендацій — поширення принципів та підходів до відповідального використання систем ШІ у загальній середній освіті для дотримання прав людини, професійних етичних стандартів, підвищення обізнаності вчителів про можливі ризики та виклики для того, щоб критично, ефективно та етично взаємодіяти з системами штучного інтелекту та використовувати весь їхній потенціал. Ці рекомендації сформовані на основі актуальних міжнародних практик [1]. (цей документ є у ПДФ) На думку розробників, впровадження етичних та відповідальних підходів до використання інструментів на основі штучного інтелекту відкриє шлях до значних переваг як для учнів, так і для вчителів. Зокрема, це покращить практику викладання навчальних дисциплін та сам навчальний процес для учнів, гарантуючи їм здобуття навичок, необхідних у майбутньому, в рамках етичних норм. У свою чергу, вчителі зможуть підвищити свою ефективність завдяки розробці інноваційних методів викладання.
Обставини ухвалення
Ким та за яких причин був прийнятий у такій формі та у цей час.
Основні розділи
Юридична сила
Сфера застосування
Кого стосується, які проблеми вирішує.
Нормативне регулювання в Україні (для іноземних документів)
Вплив і суспільне значення
Додаткові відомості
Фотогалерея
-
Проєкт документа
-
Додаток
-
Засідання робочої групи
Відеоматеріали
На сторінку можна додати YouTube відео за зразком:
Цікаві факти і висловлювання
У наших школах не повинно бути нещасливих дітей, душу яких гнітить думка, що вони ні на що не здібні. Успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для переборення труднощів, бажання вчитися. (Сухомлинський В.О.)
Довідка
Закон про освіту в Україні (іноз. Law on education in Ukraine) - закон про особливості реалізації освітнього процесу в умовах сучасності.
Прийнято - Україна, 12.03.2023. Тип - закон. Укладачі - ІЦО НАПН, МОН, КМУ.
Джерела
- Джерело 1. Джерела оформлюються за ДСТУ 8302:2015.
- Джерело 2. Не рекомендовано використовувати посилання на російські та білоруські джерела.
- Джерела 3. Назви країн-агресорів, їхніх населених пунктів та прізвища лідерів рекомендовано зазначати з малої літери.
Автор
Оприлюднено: 01.01.2025
Останні зміни: 01.01.2025
Модератор: Login_redactora