Зміст професійної (професійно-технічної) освіти (Зміст П(ПТ)О) - (англ. Content of Professional (Vocational-Technical) Education) - інтегративна науково обґрунтована система знань, умінь, навичок, компетентностей, способів мислення, поглядів, цінностей, особистісних і професійно важливих якостей, що реалізується у процесі професійної підготовки на основі освітніх програм та забезпечує здобуття особою освітніх і професійних кваліфікацій
Зміст професійної (професійно-технічної) освіти | |
---|---|
![]() |
Основні відомості
Зміст професійної (професійно-технічної) освіти становить інтегративна науково обґрунтована система знань, умінь, навичок, компетентностей, способів мислення, поглядів, цінностей, особистісних і професійно важливих якостей. Ця система реалізується у процесі професійної підготовки на основі освітніх програм і забезпечує здобуття особою освітніх і професійних кваліфікацій. Зміст професійної (професійно-технічної) освіти орієнтований на формування і розвиток професійних компетентностей особи, необхідних для трудової діяльності у відповідній галузі, забезпечення її конкурентоздатності та мобільності на ринку праці, а також перспектив кар’єрного зростання.
Проєктування змісту професійної (професійно-технічної) освіти ґрунтується на таких підходах: cистемний; культурологічний; гуманістичний; компетентнісний; суб’єктний; особистісно-розвивальний; діяльнісний. Основними принципами проєктування змісту професійної (професійно-технічної) освіти є: наступність; поєднання теорії з продуктивною діяльністю; навчання упродовж життя. Вимоги до змісту професійної (професійно-технічної) освіти визначаються Державним стандартом професійної (професійно-технічної) освіти. Зміст формується описом професійних і ключових компетентностей, що визначає необхідні знання та вміння для їх набуття.
Додаткові відомості
Особливості формування змісту
Обов’язкові професійні компетентності формуються відповідно до професійного стандарту, а в разі його відсутності – за результатами проведення функціонального аналізу кваліфікаційної характеристики. Обов’язкові ключові компетентності формуються з урахуванням їх значущості для подальшої трудової діяльності особи за певною професією. У формуванні змісту професійної (професійно-технічної) освіти застосовується міждисциплінарний підхід, який забезпечує оптимальне поєднання теоретичної та практичної підготовки фахівців на основі інтеграції їх змісту. Це сприяє ефективному формуванню інтегральної компетентності фахівців із конкретної сфери професійної діяльності.
Особливістю компетентнісного підходу у професійній освіті є створення моделі професійної підготовки, інструментами реалізації якої є:
- Професійні стандарти;
- Освітні стандарти;
- Трудові функції; #. Результати навчання, що базуються на професійних і ключових компетентностях.
Професійні та освітні стандарти забезпечують ефективні зміни у:
- Змісті професійної (професійно-технічної) освіти;
- Організації процесу навчання;
- Оцінюванні результатів навчання;
- Інституційному устрої та управлінні системами кваліфікацій;
- Професійному розвитку фахівців.
Інноваційні аспекти
В умовах формування інноваційного типу економіки, розвитку промисловості 4.0 та підвищення вимог ринку праці до рівня кваліфікації робітничих кадрів зміст професійної (професійно-технічної) освіти має випереджувально оновлюватися інноваційним контентом. Це забезпечує формування у здобувачів освіти додаткових компетентностей, зокрема:
- Соціокультурної;
- Психологічної;
- Підприємницької;
- Цифрової;
- Правової.
Розроблення професійних та освітніх стандартів, освітніх програм та оновлення їх змісту відповідно до динамічних техніко-технологічних змін ґрунтується на спільній діяльності закладів професійної (професійно-технічної) освіти і представників ринку праці. Така співпраця сприяє адаптації змісту освіти до сучасних вимог економіки та технологічного прогресу, а також підвищує конкурентоздатність випускників на ринку праці.
Джерела
- Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти «Сучасна професійна (професійно-технічна) освіта» на період до 2027 року. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2019 № 419-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/419-2019-%D1%80.
- Про затвердження Державного стандарту професійної (професійно-технічної) освіти, 2021. Постанова Кабінету Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1077-2021-%D0%BF#Text.
- Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/page.
- Радкевич В. О., Лузан П. Г., Кравець С. Г. Стандартизація професійної освіти в контексті євроінтеграційних процесів // Наукове забезпечення розвитку освіти в Україні: актуальні проблеми теорії і практики (до 25-річчя НАПН України). Збірник наукових праць. – Київ: Видавничий дім «Сам», 2017. – С. 259-267.
Автори
Оприлюднено: 09.05.2025
Останні зміни: 09.05.2025
Модератор: Радкевич О. П.