Фахова передвища освіта (ФПО) - (англ. Professional Pre-Higher Education) - освіта, спрямована на формування та розвиток освітньої кваліфікації, що підтверджує здатність особи до виконання типових спеціалізованих завдань у певній галузі професійної діяльності, пов’язаних з виконанням виробничих завдань підвищеної складності та/або здійсненням обмежених управлінських функцій, що характеризуються повною невизначеністю умов та потребують застосування положень і методів відповідної науки, і завершується здобуттям відповідної освітньої та/або професійної кваліфікації
Фахова передвища освіта | |
---|---|
![]() |
Історична довідка
Передумови виникнення / Заснування / Походження
Фахова передвища освіта в Україні сформувалася як окремий рівень освіти внаслідок реформування системи професійної освіти, передбаченого Законом України «Про освіту» від 2017 року в редакції від 09.08.2019 та Законом України «Про фахову передвищу освіту» від 06.06.2019 № 2745-VIII. Ці законодавчі акти визначили засади функціонування фахової передвищої освіти як проміжного рівня між середньою освітою та вищою освітою, спрямованого на підготовку фахівців для виконання спеціалізованих завдань у різних галузях професійної діяльності.
Основні відомості
Фахова передвища освіта спрямована на формування та розвиток освітньої кваліфікації, що підтверджує здатність особи до виконання типових спеціалізованих завдань у певній галузі професійної діяльності, пов’язаних з виконанням виробничих завдань підвищеної складності та/або здійсненням обмежених управлінських функцій. Вона здобувається на основі повної або базової середньої освіти з одночасним здобуттям повної загальної середньої освіти. У результаті успішного виконання здобувачем фахової передвищої освіти освітньо-професійної програми, що відповідає п’ятому рівню Національної рамки кваліфікацій, закладом освіти присуджується освітньо-професійний ступінь – фаховий молодший бакалавр.
Державна політика у сфері фахової передвищої освіти
Вона базується на таких принципах:
- • сприяння сталому розвитку суспільства шляхом підготовки конкурентоспроможного людського капіталу та створення умов для здобуття освіти впродовж життя;
- • доступність фахової передвищої освіти;
- • міжнародна інтеграція та інтеграція системи фахової передвищої освіти України в Європейський освітній простір, за умови збереження і розвитку досягнень та прогресивних традицій національної освіти;
- • сприяння державно-приватному партнерству у сфері фахової передвищої освіти;
- • запровадження механізмів стимулювання підприємств, установ, організацій усіх форм власності до надання першого робочого місця випускникам закладів фахової передвищої освіти;
- • заохочення просвітницької, інноваційної, дослідницької діяльності закладів фахової передвищої освіти, ведення фінансово-економічної діяльності на засадах цільового, ефективного та раціонального використання матеріальних і фінансових ресурсів.
Складниками системи фахової передвищої освіти є:
- • заклади фахової передвищої освіти;
- • галузі знань і спеціальності;
- • ліцензійні умови провадження освітньої діяльності;
- • стандарти фахової передвищої освіти;
- • органи, що здійснюють управління, нагляд та контроль у сфері фахової передвищої освіти;
- • науково-методичні (навчально-методичні) установи;
- • учасники освітнього процесу.
Додаткові відомості
Спеціалізована фахова передвища освіта
Фахова передвища освіта може бути спеціалізованою, зокрема мистецького, спортивного, військового спрямування. Засади функціонування спеціалізованої фахової передвищої освіти визначаються Законом України «Про освіту». Стандарти спеціалізованої фахової передвищої освіти за кожною спеціальністю розробляються та затверджуються центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у відповідних сферах. Ці стандарти оприлюднюються на офіційних веб-сайтах цих органів та офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки впродовж 10 робочих днів після їх затвердження.
Акредитація освітньо-професійних програм спеціалізованої фахової передвищої освіти та інституційний аудит закладів спеціалізованої фахової передвищої освіти здійснюється з обов’язковим залученням представників відповідної сфери, які відповідають кваліфікаційним вимогам, визначеним Положенням про акредитацію освітньо-професійних програм. Здобуття спеціалізованої фахової передвищої освіти здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, в тому числі шляхом надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, місцевих бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством.
Стандарти фахової передвищої освіти розробляються для кожної спеціальності відповідно до Національної рамки кваліфікацій і використовуються для визначення змісту та оцінювання результатів освітньої діяльності за освітньо-професійними програмами фахової передвищої освіти. Вони є обов’язковими до виконання всіма суб’єктами освітньої діяльності незалежно від форм власності та сфери управління. Заклади фахової передвищої освіти мають право здійснювати за відповідними стандартами підготовку фахівців, компетентності яких відповідають 5, 4 та 3 рівням Національної рамки кваліфікацій.
Джерела
- Закон України «Про освіту» (від 2017 року в редакції від 09.08.2019). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 13.09.2019).
- Закон України «Про фахову передвищу освіту» (від 06.06.2019 № 2745-VIII). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2745-19 (дата звернення: 13.09.2019).
Автори
Оприлюднено: 28.04.2025
Останні зміни: 28.04.2025
Модератор: Радкевич О. П.