Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Новини

2025-07-21
Оновлення сайту
Переглянути
2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Дистанційна освіта (дистанційне навчання)

Дистанційна освіта (дистанційне навчання) (ДО(ДН)) - (англ. Дистанційна освіта (дистанційне навчання)) - різновид освітньої системи, в якій використовуються переважно технології дистанційного навчання та організації освітнього процесу, або одна з форм отримання освіти, за якою опанування тим чи іншим її рівнем за тою чи іншою спеціальністю (напрямом підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації) здійснюється в процесі дистанційного навчання

Дистанційна освіта (дистанційне навчання)
{{{Назва}}}


Історична довідка

Передумови виникнення / Заснування / Походження

Можна вказати на два визначальних чинника (явища), які спричинили появу і розвиток сучасних форм дистанційної освіти (електронної ДО). 

Перший з них – це нова освітня парадигма, яка визначила і задекларувала принципи відкритої освіти і яка була реакцією системи освіти на виклики об’єктивних тенденцій глобалізації світу, підвищення динаміки соціально-економічного і науково-технічного розвитку, поглиблення інтеграційних і демократичних процесів в суспільстві і освіті.

Другий – це широкомасштабна інформатизація освіти, яка забезпечила всебічне впровадження інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в освітню практику як засобу навчання та предмета вивчення і яка була реакцією системи освіти на об’єктивні тенденції формування інформаційного суспільства, бурхливий розвиток ІКТ, їх всебічне впровадження практично у всі сфери життєдіяльності людини. Зазначені особливості процесу інформатизації освіти забезпечили формування комп’ютерно-технологічної платформи дистанційної освіти, як способу практичної реалізації в системі освіти принципів відкритої освіти.

Еволюція формування, становлення

Основні відомості

Дистанційне навчання (ДН) – форма організації і реалізації навчально-виховного процесу, за якою його учасники (об’єкт і суб’єкт навчання) здійснюють навчальну взаємодію принципово і переважно екстериторіально. На етапі організації дистанційного навчання окремі елементи взаємодії учасників і організаторів навчально-виховного процесу розносяться і розподіляються у часі в межах попередньо встановлених та узгоджених тривалості і терміну – графіку взаємодії (плану організації навчання). При цьому, навчальна взаємодія може здійснюватися як синхронно у часі, коли взаємодія учасників здійснюється в один і той же час (наближено до організації навчання за очною формою), так і асинхронно у часі, коли не вимагається і не передбачається одночасна участь учасників при здійсненні їх навчальної взаємодії (наближено до організації навчання за заочною формою).

Таксономія / Класифікація

Залежно від характеру організації навчальних комунікацій між учасниками навчально-виховного процесу та організаторами освіти і способу побудови комунікаційного каналу навчального середовища (транспортної системи доставки навчальних об’єктів) розрізняють традиційне дистанційного навчання (заочна форма навчання) і електронне ДН (е-дистанційна форма навчання).

Традиційне дистанційного навчання – різновид дистанційного навчання, за яким учасники і організатори навчального процесу здійснюють взаємодію переважно асинхронно у часі, значною мірою використовуючи в якості транспортної системи доставки засобів навчання та інших інформаційних об’єктів системи поштового, телефонного або телеграфного зв’язку.

Е-дистанційне навчання – різновид дистанційного навчання, за яким учасники і організатори навчального процесу здійснюють переважно індивідуалізовану взаємодію як асинхронно, так і синхронно у часі, переважно і принципово використовуючи електронні транспортні системи доставки засобів навчання та інших інформаційних об’єктів, комп’ютерні мережі Інтернет/Інтранет.

Особливості

Особливості будови і реальні можливості сучасних мережних систем е- дистанційного навчання (у порівнянні з іншими сучасними формами організації і реалізації навчально-виховного процесу) найбільш повно відповідають концептуальним положенням відкритої освіти, виявляються «найбільш пристосованими» для реалізації її основних принципів. З урахуванням цих особливостей систему електронної ДО (е-ДО) визначають як різновид освітньої системи, в якій навчально-виховний процес переважно підтримується технологіями е- дистанційного навчання, а організація освітнього процесу забезпечує реалізацію принципів відкритої освіти. Розвиток е- дистанційного навчання спричинив появу нових форм: електронне навчання та онлайн-навчання.

Додаткові відомості

Фотогалерея

Відеоматеріали

Цікаві факти і висловлювання

Довідка

Ергономіка в освіті (англ. - Ergonomics in education) - різновид освітньої системи, в якій використовуються переважно технології дистанційного навчання та організації освітнього процесу, або одна з форм отримання освіти, за якою опанування тим чи іншим її рівнем за тою чи іншою спеціальністю (напрямом підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації) здійснюється в процесі дистанційного навчання.

Джерела

  1. ДСТУ 3899-99. Дизайн та ергономіка. Терміни та визначення. Держстандарт України. 1999. 33 c.
  2. Pinchuk O., Burov O., Lytvynova S. Learning as a Systemic Activity. Advances in Intelligent Systems and Computing / Karwowski W., Ahram T., Nazir S. (eds). 2019. Vol 963. P.335-342. Cham: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-20135-7_33.
  3. Burov O. Human Factors/Ergonomics in eWorld: Methodology, Techniques and Applications. Advances in Intelligent Systems and Computing. AHFE 2020 / Karwowski, W., Trzcielinski, S., Mrugalska, B. (eds). Vol. 971. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20494. P.5-43.

Автор


Оприлюднено: 23.12.2024

Останні зміни: 19.12.2024

Модератор: Литовченко О. В.

Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 1 56 6 758 131 247 179 77 139 81 285 22
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Дистанційна освіта (дистанційне навчання). Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Дистанційна освіта (дистанційне навчання) (дата звернення: 1.грудень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, грудень 1). Дистанційна освіта (дистанційне навчання). Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Дистанційна освіта (дистанційне навчання).
І. Прізвище, І. Прізвище "Дистанційна освіта (дистанційне навчання)," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Дистанційна освіта (дистанційне навчання). Дата звернення: грудень 1, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Дистанційна освіта (дистанційне навчання)." Українська електронна енциклопедія освіти 1 грудень 2025. Веб. 1 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Дистанційна освіта (дистанційне навчання)' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 1 грудень 2025) дата звернення 1 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Дистанційна освіта (дистанційне навчання)." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення грудень 1, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Дистанційна освіта (дистанційне навчання).
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Дистанційна освіта (дистанційне навчання). Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Дистанційна освіта (дистанційне навчання)> [Дата звернення 1 грудень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Дистанційна освіта (дистанційне навчання). Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 грудень 1; цитовано 2025 грудень 1]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Дистанційна освіта (дистанційне навчання).
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей