Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Новини

2025-07-21
Оновлення сайту
Переглянути
2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Рядок 21: Рядок 21:
На думку розробників, впровадження етичних та відповідальних підходів до використання інструментів на основі штучного інтелекту відкриє шлях до значних переваг як для учнів, так і для вчителів. Зокрема, це покращить практику викладання навчальних дисциплін та сам навчальний процес для учнів, гарантуючи їм здобуття навичок, необхідних у майбутньому, в рамках етичних норм. У свою чергу, вчителі зможуть підвищити свою ефективність завдяки розробці інноваційних методів викладання.
На думку розробників, впровадження етичних та відповідальних підходів до використання інструментів на основі штучного інтелекту відкриє шлях до значних переваг як для учнів, так і для вчителів. Зокрема, це покращить практику викладання навчальних дисциплін та сам навчальний процес для учнів, гарантуючи їм здобуття навичок, необхідних у майбутньому, в рамках етичних норм. У свою чергу, вчителі зможуть підвищити свою ефективність завдяки розробці інноваційних методів викладання.
===Обставини ухвалення===
===Обставини ухвалення===
Ким та за яких причин був прийнятий у такій формі та у цей час.
Інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах середньої освіти будуть опубліковані на початку 2024/2025 навчального року.
 
=== Основні розділи ===
=== Основні розділи ===
# Вступ.
# Термінологія.
# Сфери застосування ШІ.
# Основні принципи відповідального використання систем ШІ у загальній середній освіті.
# Організаційне впровадження систем ШІ в закладах освіти.
# Професійний розвиток ШІ-компетентності педагогічного працівника.
# Використання ШІ педагогічними працівниками для підготовки та проведення уроків.
# Типологія систем ШІ в освіті.
===Юридична сила===
===Юридична сила===
====Сфера застосування====
====Сфера застосування====
Кого стосується, які проблеми вирішує.
====Нормативне регулювання в Україні (для іноземних документів)====
====Нормативне регулювання в Україні (для іноземних документів)====
=== Вплив і суспільне значення ===
=== Вплив і суспільне значення ===
===Додаткові відомості===
===Додаткові відомості===
====Фотогалерея====
====Фотогалерея====
Рядок 39: Рядок 47:


====Відеоматеріали====
====Відеоматеріали====
На сторінку можна додати YouTube відео за зразком:


<youtube>2XTK4WG2zGw</youtube>
====Цікаві факти і висловлювання====
<youtube>RlhdlOIjUJs</youtube>


====Цікаві факти і висловлювання====
<blockquote>У наших школах не повинно бути нещасливих дітей, душу яких гнітить думка, що вони ні на що не здібні. Успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для переборення труднощів, бажання вчитися. (Сухомлинський В.О.)</blockquote>
====Довідка====
====Довідка====
<blockquote>'''[[Назва::Закон про освіту в Україні]] ''' (''іноз. [[Name::Law on education in Ukraine]]'') - [[Дефініція::закон про особливості реалізації освітнього процесу в умовах сучасності]].  
<blockquote>'''[[Назва::Закон про освіту в Україні]] ''' (''іноз. [[Name::Law on education in Ukraine]]'') - [[Дефініція::закон про особливості реалізації освітнього процесу в умовах сучасності]].  
Рядок 53: Рядок 57:


===Джерела===
===Джерела===
Джерело 1. Джерела оформлюються за ДСТУ 8302:2015.
Інструктивно методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах загальної середньої освіти. Проєкт / Міністерство освіти і науки України; Міністерство цифрової трансформації України. <nowiki>https://mon.gov.ua/news/mon-i-mintsyfra-rozrobyly-proiekt-rekomendatsii-iz-vykorystannia-shi-v-shkolakh</nowiki> (опубліковано 22 травня 2024 року)
#  Джерело 2. Не рекомендовано використовувати посилання на російські та білоруські джерела.
#  Джерела 3. Назви країн-агресорів, їхніх населених пунктів та прізвища лідерів рекомендовано зазначати з малої літери.


===Автор===
===Автор===
Рядок 66: Рядок 68:
|Місяць змін=01
|Місяць змін=01
|Рік змін=2025
|Рік змін=2025
|Автор=Прізвище І. Б.
|Автор=Пінчук О. П.
|Модератор=Login_redactora
|Модератор=Login_Redaktor
}}
[[Категорія:УЕЕО]]
[[Категорія:УЕЕО]]

Версія за 09:26, 20 червня 2024

Інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах середньої освіти

Закон про освіту в Україні (іноз. ) - рекомендації, що станом на 2024 рік визначають підхід до відповідального, етичного та ефективного використання інструментів генеративного штучного інтелекту в закладах загальної середньої освіти

Закон про освіту в Україні
[[Файл:{{{Фото}}}|360px|Закон про освіту в Україні]]
Name
Прийнято 12.03.2023
Укладачі ІЦО НАПН, МОН, КМУ
Країна Україна
Тип закон
Вебсайт zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

кінець коментраря-->

Історичні передумови

У жовтні 2023 року Міністерство цифрової трансформації розробило дорожню карту регулювання штучного інтелекту в Україні. (цей документ є у ПДФ) У січні 2024 року Міністерство цифрової трансформації разом із «Лабораторією цифрової безпеки» та Експертним комітетом із питань розвитку ШІ при Мінцифри розробила рекомендації для українських журналістів щодо відповідального та безпечного використання інструментів штучного інтелекту. (цей документ є у ПДФ) Розвиток генеративного штучного інтелекту масштабно впливає на те, як ми навчаємо, вчимося, оцінюємо та отримуємо доступ до освіти. Відповідно до Регламенту ЄС про штучний інтелект (англ. AI Act, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52021PC0206), освітнє застосування технологій штучного інтелекту належить до сфери високих ризиків, зокрема, у контексті прийняття автоматизованих рішень щодо визначення доступу до освітніх та професійних навчальних закладів, наприклад при оцінюванні відповідності здобувача освіти вимогам до вступу. Водночас у цьому ж Регламенті визнано потенційні економічні та соціальні переваги застосування штучного інтелекту, зокрема у сфері освіти. Відповідно до підпункту 3 пункту 6 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 16 жовтня 2014 року (зі змінами), розділу «Освіта і професійне навчання» Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2020 року №1556-р., ураховуючи лист Міністерства цифрової трансформації України від 23 лютого 2024 року №1/04-6-2877, та з метою розроблення Інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах середньої освіти наказом Міністерства освіти і науки України від 22 березня 2024 року №382 була створена робоча група і затверджено її склад. Робочу групу очолила Далевська Тетяна. До складу увійшли визнані фахівці в цій галузі, представники закладів вищої педагогічної освіти, вчителі, експерти з використання цифрових технологій в освіті, фахівці Міністерства цифрової трансформації та Міністерства освіти і науки України, що опікуються питаннями правового регулювання штучного інтелекту (ШІ) та цифрової трансформації освіти і науки. До складу робочої групи увійшли два представники Інституту цифровізації освіти НАПН України: Пінчук Ольга та Дзюба Сергій. Мета рекомендацій — поширення принципів та підходів до відповідального використання систем ШІ у загальній середній освіті для дотримання прав людини, професійних етичних стандартів, підвищення обізнаності вчителів про можливі ризики та виклики для того, щоб критично, ефективно та етично взаємодіяти з системами штучного інтелекту та використовувати весь їхній потенціал. Ці рекомендації сформовані на основі актуальних міжнародних практик [1]. (цей документ є у ПДФ) На думку розробників, впровадження етичних та відповідальних підходів до використання інструментів на основі штучного інтелекту відкриє шлях до значних переваг як для учнів, так і для вчителів. Зокрема, це покращить практику викладання навчальних дисциплін та сам навчальний процес для учнів, гарантуючи їм здобуття навичок, необхідних у майбутньому, в рамках етичних норм. У свою чергу, вчителі зможуть підвищити свою ефективність завдяки розробці інноваційних методів викладання.

Обставини ухвалення

Інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах середньої освіти будуть опубліковані на початку 2024/2025 навчального року.

Основні розділи

  1. Вступ.
  2. Термінологія.
  3. Сфери застосування ШІ.
  4. Основні принципи відповідального використання систем ШІ у загальній середній освіті.
  5. Організаційне впровадження систем ШІ в закладах освіти.
  6. Професійний розвиток ШІ-компетентності педагогічного працівника.
  7. Використання ШІ педагогічними працівниками для підготовки та проведення уроків.
  8. Типологія систем ШІ в освіті.

Юридична сила

Сфера застосування

Нормативне регулювання в Україні (для іноземних документів)

Вплив і суспільне значення

Додаткові відомості

Фотогалерея

Відеоматеріали

Цікаві факти і висловлювання

Довідка

Закон про освіту в Україні (іноз. Law on education in Ukraine) - закон про особливості реалізації освітнього процесу в умовах сучасності.

Прийнято - Україна, 12.03.2023. Тип - закон. Укладачі - ІЦО НАПН, МОН, КМУ.

Джерела

  1. Інструктивно методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах загальної середньої освіти. Проєкт / Міністерство освіти і науки України; Міністерство цифрової трансформації України. https://mon.gov.ua/news/mon-i-mintsyfra-rozrobyly-proiekt-rekomendatsii-iz-vykorystannia-shi-v-shkolakh (опубліковано 22 травня 2024 року)

Автор

{{Статус гасла |Статус=Оприлюднено |День оприлюднення=01 |Місяць оприлюднення=01 |Рік оприлюднення=2025 |День змін=01 |Місяць змін=01 |Рік змін=2025 |Автор=Пінчук О. П. |Модератор=Login_Redaktor

Обговоріть цю сторінку