Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Новини

2025-07-21
Оновлення сайту
Переглянути
2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Рядок 37: Рядок 37:
=== Освіта ===
=== Освіта ===


Навчався (-лась) в школі № 1 м. Київ, яку закінчив з відзнакою.  
Протягом 1926–1933 років навчається у місцевій Василівській семирічній школі.  


1960 р. вступив (-ла) до Київського політехнічного інституту, м. Київ. Брав (-ла) активну участь у роботі студентських наукових товариств.
Спочатку вступив у Кременчуцький медичний технікум, але невдовзі покинув цей заклад. У 1934 р. він вступає на підготовчі курси учительського інституту в Кременчуці, а потім навчається в ньому на факультеті української мови і літератури.


Після закінчення Університету з 1969 по 1972 навчався (-лась) в аспірантурі за спеціальністю "...". 1973 р. захистив (-ла)  дисертацію в Київському політехнічному інституті на тему «Дослідження і розробка методів аналізу систем» та здобув (-ла) науковий ступінь кандидата технічних наук.
Через хворобу в 1935 р. залишив навчання й розпочав роботу вчителем у сільських школах, навчався заочно в Полтавському педагогічному інституті, закінчив його екстерном у 1938 р., працював завучем у середній школі с. Онуфріївка.


У 1990 р. захистив (-ла)  докторську дисертацію в Київському університеті на тему «Наукові основи, методи і системи аналізу систем» та здобув (-ла) науковий ступінь доктора технічних наук.
В 1941 р. Сухомлинський був мобілізований, брав участь у бойових діях. Після тяжкого поранення у 1942 р. був комісований, працював до 1944 р. директором школи в с. Ува в Удмуртії. Після звільнення України з 1944 по 1948 рр. працював завідувачем Онуфріївського райвідділу народної освіти. 31948 р. й до кінця життя – директор середньої школи у с. Павлиш Онуфріївського району на Кіровоградщині.


===Діяльність===
У 1955 р. захищає кандидатську дисертацію на філософському факультеті Київського державного університету ім. Т. Г. Шевченка «Директор школи – керівник навчально-виховної роботи».
====Наукова та освітня діяльність====
Наукова діяльність ААА розпочалася 1969 р. в Інституті ААААА м. Києва у відділі програмних систем.


З 1974 по 1990 ААА працював (-ла) в Академії АБС, займаючись дослідженнями спеціальних систем.
У центрі його уваги перебувають питання організації і керівництва всією навчально-виховною роботою школи.  


У 1991 році ААА призначено директором Академії АБС.
===Діяльність===
 
Розробив власну педагогічну концепцію, яка ввійшла до загальнозначущих педагогічних надбань як гуманістична, спрямована на вільний розвиток дитини, що спирається на довіру і повагу до кожної особистості, її самоцінність й неповторність. У своїх міркуваннях спирався на етнопедагогіку, обстоював народні імперативи та цінності, педагогізував їх і вводив в усі ланки виховного процесу.
У 1999 році Бикова В. Ю. обрано членом-кореспондентом АПН України
 
2002 року його обрано членом Президії НАПН України, а 2010 - дійсним членом (академіком) НАПН України.
 
====Науково-експертна діяльність====
Дослідник (-ця) здійснює наукове керівництво магістрами, аспірантами, здобувачами, виступає офіційним опонентом докторських і кандидатських дисертацій, входить до складу декількох спеціалізованих учених рад із захисту дисертацій.


Він (вона) входить до складу редакційних колегій таких наукових видань, як «Вісник Академії освіти», «Теорія і практика управління".
Розширюючи педагогічний простір, починає сам створювати казки, оповідання, притчі й широко застосовувати їх у етико-естетичному вихованні школярів. Нині його художні твори широко використовуються у вихованні дітей дошкільного та шкільного віку.


====Міжнародна діяльність====
Основні ідеї, які розвинув Сухомлинський: любов до дитини; розвиток творчих сил кожної окремої особистості в умовах колективної співдружності на основі етико-естетичних цінностей, інтересів, потреб, який спрямований у кінцевому підсумку на творчу працю; культ природи, природа як найважливіший засіб виховання почуття прекрасного і гармонії; розробка демократичних педагогічних засобів і методів навчання й виховання (повага, заохочення, опора на позитивне, моральне покарання); звернення до внутрішнього світу дитини, опора на її сили, внутрішні потенції, підтримка і розвиток того здорового, що є в кожній особистості; розвиток ідеї «радості пізнання», тобто емоційне сприйняття процесу навчання; демократизація структури управління навчально-виховним процесом у школі (психологічний і педагогічний семінари, школа для батьків тощо).
Читав (-ла) лекції про створення автоматизованої системи управління освітою в Гаванському університеті (Гавана, Куба, 1983), з управління проєктами – у Вищій педагогічній школі (Бітомі, Катовіце, Польща, 2000-2001).


Проходив (-ла)  стажування з питань освіти, сучасної ринкової економіки та управління за програмами міжнародних організацій та закладів освіти різних країн.
Запропоновані Сухомлинським педагогічні технології та художні твори широко впроваджено в українську дошкільну та початкову освіту, підготовку вчителів. Започатковане в 2018 р. реформування загальної середньої освіти під назвою «Нова українська школа» багато в чому відштовхується від ідей, запропонованих Сухомлинським це, перш за все, позитивний образ школи, навчання із захопленням, вихід за межі класної кімнати, уроки мислення і уроки милування природою, написання творчих есе як розвиток креативності, інклюзія і т. ін.


====Політична та громадська діяльність====
====Ушанування====
Обирався (-лася) депутатом Львівської районної ради народних депутатів.
Обирався (-лася) депутатом Львівської районної ради народних депутатів.



Версія за 12:34, 6 червня 2024

Сухомлинський Василь Олександрович

Петренко Петро Петрович - (іноз. Petrenko Petro) - український педагог та учений у галузі інформатизації освіти.

Петренко Петро Петрович
Файл:ooo1.png

Ім’я особи Петренко Петро Петрович

(іноз. Petrenko Petro)

Інші прізвища
Роки життя 21.01.1940 - 03.06.2022
Науковий ступінь доктор технічних наук
Вчене звання професор, дійсний член НАПН України
Напрями діяльності інформатика, математика
Наукова школа системний аналіз
Місце народження Київ, Україна
Місце смерті Київ, Україна
Поховання Звіринецьке кладовище
Alma mater Київський політехнічний інститут
Magnum opus Системний аналіз та інформаційні технології
Відзнаки Лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки
Вебсайт https://www.abcd.kyiv.ua


Життєпис

Народився Василь Олександрович Сухомлинський 28 вересня 1918 р. в с. Василівка Олександрійського повіту Херсонської губернії (тепер Кіровоградська область) у незаможній селянській родині. Був другою дитиною в сім’ї.

Освіта

Протягом 1926–1933 років навчається у місцевій Василівській семирічній школі.

Спочатку вступив у Кременчуцький медичний технікум, але невдовзі покинув цей заклад. У 1934 р. він вступає на підготовчі курси учительського інституту в Кременчуці, а потім навчається в ньому на факультеті української мови і літератури.

Через хворобу в 1935 р. залишив навчання й розпочав роботу вчителем у сільських школах, навчався заочно в Полтавському педагогічному інституті, закінчив його екстерном у 1938 р., працював завучем у середній школі с. Онуфріївка.

В 1941 р. Сухомлинський був мобілізований, брав участь у бойових діях. Після тяжкого поранення у 1942 р. був комісований, працював до 1944 р. директором школи в с. Ува в Удмуртії. Після звільнення України з 1944 по 1948 рр. працював завідувачем Онуфріївського райвідділу народної освіти. 31948 р. й до кінця життя – директор середньої школи у с. Павлиш Онуфріївського району на Кіровоградщині.

У 1955 р. захищає кандидатську дисертацію на філософському факультеті Київського державного університету ім. Т. Г. Шевченка «Директор школи – керівник навчально-виховної роботи».

У центрі його уваги перебувають питання організації і керівництва всією навчально-виховною роботою школи.

Діяльність

Розробив власну педагогічну концепцію, яка ввійшла до загальнозначущих педагогічних надбань як гуманістична, спрямована на вільний розвиток дитини, що спирається на довіру і повагу до кожної особистості, її самоцінність й неповторність. У своїх міркуваннях спирався на етнопедагогіку, обстоював народні імперативи та цінності, педагогізував їх і вводив в усі ланки виховного процесу.

Розширюючи педагогічний простір, починає сам створювати казки, оповідання, притчі й широко застосовувати їх у етико-естетичному вихованні школярів. Нині його художні твори широко використовуються у вихованні дітей дошкільного та шкільного віку.

Основні ідеї, які розвинув Сухомлинський: любов до дитини; розвиток творчих сил кожної окремої особистості в умовах колективної співдружності на основі етико-естетичних цінностей, інтересів, потреб, який спрямований у кінцевому підсумку на творчу працю; культ природи, природа як найважливіший засіб виховання почуття прекрасного і гармонії; розробка демократичних педагогічних засобів і методів навчання й виховання (повага, заохочення, опора на позитивне, моральне покарання); звернення до внутрішнього світу дитини, опора на її сили, внутрішні потенції, підтримка і розвиток того здорового, що є в кожній особистості; розвиток ідеї «радості пізнання», тобто емоційне сприйняття процесу навчання; демократизація структури управління навчально-виховним процесом у школі (психологічний і педагогічний семінари, школа для батьків тощо).

Запропоновані Сухомлинським педагогічні технології та художні твори широко впроваджено в українську дошкільну та початкову освіту, підготовку вчителів. Започатковане в 2018 р. реформування загальної середньої освіти під назвою «Нова українська школа» багато в чому відштовхується від ідей, запропонованих Сухомлинським це, перш за все, позитивний образ школи, навчання із захопленням, вихід за межі класної кімнати, уроки мислення і уроки милування природою, написання творчих есе як розвиток креативності, інклюзія і т. ін.

Ушанування

Обирався (-лася) депутатом Львівської районної ради народних депутатів.

Виступи та інтерв'ю

На сторінку можна додати YouTube відео за зразком:

Основні праці

Науковий доробок ученого (-ної) за роки діяльності перевищує 300 наукових і науково-методичних праць, понад 20 авторських свідоцтв на винаходи і 5 патентів.

Якщо ці праці або документи розміщені в мережі Інтернет у форматі PDF, їх можна додати на сторінку за зразком. Вказані нижче праці розміщені в Електронній бібліотеці НАПН України.

Нагороди

Дослідника нагороджено численними відзнаками, зокрема:


1982 медаль «В пам'ять 1500-річчя м. Києва»


2002 почесне звання «Заслужений діяч науки і техніки України»


2005 почесна грамота Верховної ради України


2005 відзнака Міністерства освіти і науки України «За наукові досягнення»


2005 нагрудний знак НАПН України «Ушинський К. Д.»


2008 звання «Лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки»


Родинні зв’язки

Чоловік (дружина) - Петренко А.В. (з 1965 року). Подружжя має двох дітей: Івана (1966 р.н.) та Наталію (1970 р.н.).

Довідка

Петренко Петро Петрович (англ. - Petrenko Petro) - український учений та педагог у галузі інформатизації освіти, професор, дійсний член НАПН України, доктор технічних наук.

Місце народження - Київ, Україна (25.11.1955 - 03.06.2022).

Місце навчання - Київський державний університет.

Місце роботи Інститут програмних систем, Україна.

Напрями діяльності - педагогіка.

Найвизначніші праці - "Основи досліджень методів аналізу".

Основні нагороди - відзнака Міністерства освіти і науки України «За наукові досягнення», медаль «В пам'ять 1500-річчя м. Києва», звання «Лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки».

Науковий напрям - Системний аналіз.

Джерела

  1. Петров А.В. Дослідники та науковці України. Серія «Академіки НАПН України», Вінниця: ТОВ «ТВОРИ», 2021. 116 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/724031
  2. Сідоренко А.М. Викладання біології на основі системного аналізу: сучасні наукові школи, Львів: ААА «АДЕФ», 2018. 203 с. URL: https://ааа.ввв.ссс1

Автор


Оприлюднено: 10.05.2023

Останні зміни: 01.03.2023

Модератор: Redactor

Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 1 22 6 3598 4556 7607 2587 481 3233 692 6224 532
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Сухомлинський Василь Олександрович. Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Сухомлинський Василь Олександрович (дата звернення: 1.грудень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, грудень 1). Сухомлинський Василь Олександрович. Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Сухомлинський Василь Олександрович.
І. Прізвище, І. Прізвище "Сухомлинський Василь Олександрович," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Сухомлинський Василь Олександрович. Дата звернення: грудень 1, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Сухомлинський Василь Олександрович." Українська електронна енциклопедія освіти 1 грудень 2025. Веб. 1 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Сухомлинський Василь Олександрович' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 1 грудень 2025) дата звернення 1 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Сухомлинський Василь Олександрович." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення грудень 1, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Сухомлинський Василь Олександрович.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Сухомлинський Василь Олександрович. Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Сухомлинський Василь Олександрович> [Дата звернення 1 грудень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Сухомлинський Василь Олександрович. Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 грудень 1; цитовано 2025 грудень 1]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Сухомлинський Василь Олександрович.
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей