Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Новини

2025-07-21
Оновлення сайту
Переглянути
2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Рядок 114: Рядок 114:


Водночас Борис Дмитрович був головою однієї з чотирьох комісій „Просвіти” – видавничої (функціонували ще бібліотечна, шкільно-лекційна та артистична комісії). Незважаючи на брак рукописів відповідного рівня, постійні фінансові труднощі та цензурний нагляд, завдяки винятковій наполегливості членів видавничої комісії, а особливо її голови, побачили світ 36 загальнодоступних видань. Серед них – художні та науково-популярні праці М. П. Драгоманова, І. Я. Франка, М. І. Костомарова, С. О. Єфремова, Д. Л. Мордовця, самого Б. Д. Грінченка, зокрема його брошури „Про грім та блискавку” (1907), „Братства і просвітна справа на Вкраїні за польського панування до Б. Хмельницького (1907), „Про пустині” (1908) та ін.
Водночас Борис Дмитрович був головою однієї з чотирьох комісій „Просвіти” – видавничої (функціонували ще бібліотечна, шкільно-лекційна та артистична комісії). Незважаючи на брак рукописів відповідного рівня, постійні фінансові труднощі та цензурний нагляд, завдяки винятковій наполегливості членів видавничої комісії, а особливо її голови, побачили світ 36 загальнодоступних видань. Серед них – художні та науково-популярні праці М. П. Драгоманова, І. Я. Франка, М. І. Костомарова, С. О. Єфремова, Д. Л. Мордовця, самого Б. Д. Грінченка, зокрема його брошури „Про грім та блискавку” (1907), „Братства і просвітна справа на Вкраїні за польського панування до Б. Хмельницького (1907), „Про пустині” (1908) та ін.
Один із ініціаторів створення Всеукраїнської вчительської спілки (1905).


====Зв’язок з Україною (для іноземних діячів)====
====Зв’язок з Україною (для іноземних діячів)====

Версія за 01:13, 26 липня 2025

Грінченко Борис Дмитрович

Грінченко Борис Дмитрович - (іноз. Hrinchenko Borys) - український письменник, публіцист, педагог, літературознавець, лексикограф, етнограф, дослідник української старовини, перекладач, видавець, громадсько-культурний діяч.

Грінченко Борис Дмитрович

Ім’я особи Грінченко Борис Дмитрович

(іноз. Hrinchenko Borys)

Інші прізвища Чайченко В., Яворенко Л., Вартовий П., Вільхівський Б., Перекотиполе, Гречаник
Роки життя 27.03.1863 - 23.04.1910
Науковий ступінь
Вчене звання
Напрями діяльності письменник, публіцист, педагог, літературознавець, лексикограф, етнограф, перекладач, видавець
Наукова школа освіта, література
Місце народження хутір Вільховий Яр, Харківська губернія
Місце смерті Оспедалетті, Італія
Поховання Байкове кладовище
Alma mater Харківський національний університет ім. В. Н. Каразіна
Magnum opus Словарь української мови
Відзнаки
Вебсайт https://dnpb.gov.ua/ua/informatsiyno-bibliohrafichni-resursy/vydatni-pedahohy/hrinchenko-b-d/


Життєпис

Грінченко Борис Дмитрович народився 27 листопада 1863 р. на хуторі Вільховий Яр поблизу с. Руські Тишки (тепер Харківський район Харківської області) неподалік від Харкова у дрібномаєтній зрусифікованій дворянській сім’ї.

У родині було п’ятеро дітей (Борис, Петро, Ганна, Любов, Аполлінарія). Борис був першою дитиною в сім’ї. Невдовзі (1876) батьки переїхали в Кути (Долбіно, Долбин Кут) під Харковом. Батько Грінченка, Дмитро Якович, нащадок козака, вибився у штабс-ротмістри. Був потомственним дворянином, людиною працьовитою та чесною. Мати Поліксенія Миколаївна – щира, гуманна та добра жінка, росіянка, донька полковника Літарєва, поміщика села Великі Проходи Харківського повіту. Вона зовсім не володіла українською мовою, пізніше твори сина спонукали її вивчити мову, щоб читати написане ним.

Освіта

У 1874—1879 рр. навчався в Харківському реальному училищі, де зблизився з народницькими гуртками.

Під час навчання у Харківському реальному училищі в 1879 р. був заарештований за підозрою у поширенні нелегальної літератури, після звільнення виключений з училища без права здобуття освіти у будь-якому іншому навчальному закладі.

У 1881 р. екстерном склав іспит на народного вчителя при Харківському університеті.

Діяльність

У 1881-1886 рр. - вчителював у селах Харківщини.

У 1886-1887 рр. - працював статистиком Херсонської губернії управи.

З 1887-1893 рр. - викладав на Катеринославщині в однокласній земській школі с. Олексіївна, що знаходилась на території економії відомої освітньої діячки Алчевської Х., таємно навчав учнів української грамоти, а також ознайомлював їх з історією та географією рідного краю, з творчістю найкращих представників національної літератури.

У 1894-1899 рр. працював на різних посадах у Чернігівській губернії земській управі.

Педагогічна діяльність

Вчителював у селах Харківщини (1881-1886), у селах Введенське, Тройчата (Єфремівка) та Олексіївка. Така часта зміна шкіл пояснюється кількома причинами. По-перше, в цих селах переважало російське мовне населення, а йому хотілося вивчати український фольклор та етнографію. По-друге, Борис Дмитрович намагався організувати справжнє навчання селянських дітей, робив спроби певним чином облаштувати виділені для занять приміщення, шукав засобів одержати якісь кошти. Усе це викликало роздратування в місцевої „еліти” – священиків, старост, урядників, спричинювало тяжкі конфлікти з ними.

Влітку 1883 р. Грінченко Б. Д. відвідував педагогічні курси в Змієві.

Восени 1887 р. Грінченко Б. Д. знову повернувся до вчителювання. З 1887-1893 рр. він викладав в однокласній земській школі с. Олексіївка Катеринославської губернії, яка розмістилася на території власної економії відомої освітньої діячки Алчевської Х. Д. Христина Данилівна на свої кошти збудувала шкільний будинок, узяла на себе значну частину витрат, а тому фактично була попечителькою цього навчального закладу і значною мірою впливала на організацію всього шкільного життя.

Залюблений у рідний народ, його самобутню культуру, Борис Дмитрович страждав від того, що як педагог змушений був утілювати в життя русифікаторську політику царського уряду. Щодня стикаючись із сумнівними наслідками навчання дітей малозрозумілою для них мовою, молодий учитель вирішив таємно викладати їм українську грамоту.

Наукова діяльність

У центрі педагогічних поглядів Грінченка Б. – творення української національної школи, широке запровадження української мови в освіті, свідченням чого є праці «Яка тепер народна школа на Вкраїні» (1896), «Якої нам треба школи» (1906), «Народні вчителі та вкраїнська школа» (1906) та інші.

Педагог був переконаний у невідворотності позитивних змін, а тому визначив стратегічні напрями реорганізації школи в Україні, викладені, зокрема, у проекті статуту Всеукраїнської спілки вчителів і діячів народної освіти, заснування якої Борис Дмитрович ініціював у 1906 р. Так, найпершими заходами на шляху створення системи національної освіти автори цього документа вважали впровадження загального безплатного обов’язкового початкового навчання для всіх дітей, забезпечення наступності між нижчою, середньою та вищою школами, реалізацію права всіх народів у тому числі й українського, навчатися рідною мовою, введення в середніх школах і університетах курсів вивчення української мови, літератури, а також географії та історії України.

Науково-експертна діяльність

У 1881 р. під псевдонімом Ів. Перекотиполе на сторінках галицьких видань з’явилися вірші Б. Д. Грінченка. Незважаючи на всі складнощі подальшого життя, Борис Дмитрович уже не полишав літературної творчості. Його поезії, оповідання, повісті, драми, науково-популярні розвідки, фольклорні та етнографічні дослідження тощо (деякі з них підписані псевдонімами Вартовий, Вільхівський, Василь Чайченко та ін.) стали важливою складовою української культури.

На початку 80-х рр. XIX ст. Грінченко Б. Д. почав друкуватися в освітянській пресі. Життєва активність спонукала його вже в 19 років узяти участь у публічному обговоренні нагальних учительських проблем. Саме інформація про зміївські курси, вміщена в петербурзькому журналі „Русский начальный учитель” у 1883 р., стала першою публікацією майбутнього визначного діяча на педагогічну тематику.

Впродовж наступних кількох років у цьому ж часописі за підписом „М-р-с” з’явилися його статті „Школы Змиевского уезда Харьковской губернии” (1884), „По поводу эмиритальной кассы учащих в народной школе” (1884), „Заметки сельского учителя о школьном деле: цель народной школы” (1885). „Прием учеников в народную школу и ученики-учителя” (1886). У них ішлося про злиденні умови, в яких здійснювалося початкове навчання сільських дітей в Україні, про тяжке матеріальне становище народних учителів, висловлювалися думки з приводу однієї з „вічних” педагогічних проблем – що є пріоритетнішим: дати учневі запас знань чи зосередити увагу на розвиткові його мислення тощо. Грінченко Б. Д. взяв участь у дискусії з приводу того, хто є кращими вихователем – чоловік чи жінка. На успішність навчально-виховного процесу, доводить він у дописах „Письмо в редакцию” (1884) та „Ответ на письмо учительницы Н. Никифоровой” (1885), принципово впливають не стать сільського педагога, а взаєморозуміння та взаємоповага між ним і місцевими жителями.

У 1888 р. він склав та розмалював буквар, за яким навчав учнів, а разом з ними і свою доньку, бажаючи, як сам писав, щоб рідною мовою озивалася до них наука.

У 1889 р. Грінченко Б. Д. створив ще один рукописний підручник – першу після букваря книжку для читання „Рідне слово”.

Оскільки українських дитячих книжок бракувало, він у такий же спосіб „випускав” свої переклади та оригінальні твори, складав збірнички творів інших письменників. Так з’явився на світ, зокрема, журнал „Квітка”, в якому вміщувалися оповідання, вірші, загадки й невеликі статті науково-популярного характеру. Номери часопису, надзвичайно старанно, розбірливо написані, густо оздоблені малюнками й візерунками, справляли сильне враження на маленьких читачів.

Борис Дмитрович почав плідно співпрацювати із львівською „Просвітою”. Тут на початку 1890-х рр. під псевдонімом В. Чайченко вийшли його науково-популярні брошури „Два славні мужі. І. Іван Гутенберг. II. Джемс Гарфільд” (1890), „Іван Котляревський, український письменник: Життєписне оповідання” (1891), „Григорій Квітка, український письменник: Життєписне оповідання” (1892), „Фінляндія і Сахара” (1892) та ін.

У 1895 р. у „Земском сборнике Черниговской губернии” надрукували статтю Грінченка Б. Д. „К вопросу журнале для детского чтения в земской народной школе”. В ній автор розвиваючи думку про неможливість дати учням початкової школи більше, ніж елементарну грамоту, детально розглядав один із засобів подальшого їх розвитку – дитячий часопис. Мету такого періодичного видання педагог вбачав у систематичному впливі на формування світогляду юної особистості. Щоб досягти бажаного результату, пише він, видавцеві треба врахувати чимало важливих моментів. Серед них – точне визначення віку читачів, високі вимоги до змісту публікацій, грамотна мова творів, зовнішній вигляд журналу тощо.

У 1894 р.Грінченко Б. Д. організував єдине на той час у російській імперії видавництво дешевих українських книжок для народного читання. Аби здешевити видавничий процес, подружжя безкоштовно переписувало та редагувало рукописи, правило коректуру, а також виконувало всі адміністративні функції. Завдяки їхній праці побачили світ майже 50 назв книжок загальним тиражем 200 тис. примірників. Серед них твори П. А. Грабовського, Є. П. Гребінки, М. М. Коцюбинського, Ю. А. Федьковича, Т. Г. Шевченка, а також самого Бориса Дмитровича та його дружини.

У 1901 р. члени редакційної колегії журналу „Киевская старина” запропонували Борисові Дмитровичу доопрацювати матеріали для словника української мови.

У червні 1902 р. сім’я Грінченків із Чернігова переїхала до Києва, де, незважаючи на матеріальну скруту, Борис Дмитрович самовідданої здійснював титанічну працю: впорядкував, відредагував та значно доповнив (на 19 тис. слів) переданий йому лексичний матеріал. Чотири томи „Словаря української мови” виходили в Києві впродовж 1907-1909 рр. Вони містили близько 68 тис. реєстрованих українських слів з перекладом їх російською мовою і з відповідним українським ілюстративним матеріалом із найрізноманітніших джерел -фольклорних та етнографічних збірок, літературних творів, словників, розмовної народної мови – з усієї території Україні.

Водночас Грінченко Б. Д. активно популяризував ідею національної волі серед широких верств населення. 31 грудня 1905 р. у Києві почала виходити перша щоденна українська газета „Громадська думка”, до редакційного комітету якої разом із С. О. Єфремовим, М. Т. Левицьким, І. Ф. Дурдуківським, М. М. Грінченко увійшов і Борис Дмитрович. Хоча вже 18 серпня 1906 р. влада заборонила часопис, на його шпальтах знаходимо цілу низку публікацій видатного освітнього діяча на педагогічну тематику. Серед них статті „Якої нам треба школи”, „Народні вчителі і вкраїнська школа” (пізніше ці дві праці виходили окремими брошурами), „До земства і учителів: 3 приводу з’їзду учителів Гадяцького повіту”, рецензії на український буквар Норця (псевдонім Т. Г. Лубенця) та науково-популярну книжку М. М. Грінченко „Який буває державний лад” тощо. Крім того, педагог використовував газету для поширення знань серед народу, зокрема вміщував у ній свої праці науково-популярного характеру „Де ми і скільки нас” та „Оповідання з української старовини”.

Б. Д. Грінченко є автором одного з найгостріших звинувачень тогочасної освітянської дійсності – твору „На беспросветном пути. Об украинской школе”. Бажаючи донести своє слово до якомога ширшої читацької аудиторії, автор написав його російською мовою й уперше надрукував у 1905 р. на сторінках петербурзького журналу „Русское богатство” (в Києві окремою книжкою було здійснено перевидання в 1906 р., двічі в 1907 р., а також у 1912 р). У цьому творі гармонійно поєдналися легкий, зрозумілий публіцистичний стиль викладу з глибоко науковим усебічним висвітленням суті питання. Читач знаходить тут і численні посилання на погляди вітчизняних та зарубіжних педагогів щодо рідномовного навчання, і конкретні факти з історії боротьби українців за національну школу, і цілу низку трагікомічних мовних непорозумінь між учнями-українцями та вчителями-росіянами, і аргументовані докази непридатності тогочасних російських підручників для нормального навчання українських дітей.

Як педагог із значним досвідом практичної роботи не залишив Грінченко Б. Д. поза увагою й методичний аспект навчально-виховного процесу, збавивши фонд національних підручників букварем під назвою «Українська шматка до науки читання й писання», що вперше вийшов у 1907 р. в Києві.

Підручник складається з чотирьох частин: власне азбука, читанка після азбуки, прописи та звернення „До вчителів”. У зверненні автор, спираючись на власний досвід давав поради стосовно методики роботи з книжкою, а також вміщував пояснення щодо правильного читання (порівняно з російською мовою) суто українських літер. Необхідно зауважити, що за браком українських шкіл букварем для навчання дітей передусім користувалися батьки. Оскільки вони не мали спеціальної підготовки, запропоновані в книжці рекомендації ставали їм у великій пригоді.

Міжнародне співробітництво

Політична, громадська та волонтерська діяльність

Чернігівський період позначився активною участю просвітнього діяча в культурно-громадському житті України. Він разом із М. М. Коцюбинським, М. М. Грінченко, М. Ф. Чернявським, В. І. Самійленком входить до нелегальної чернігівської української громади, що поряд із загальнодемократичними вимогами пропагувала ідеї поширення національної освіти й культури. Разом зі своєю дружиною Борис Дмитрович безкоштовно впорядковував музей українських старожитностей В. В. Тарновського, в якому налічувалося понад 750 одних лише безцінних шевченківським експонатів. Ці та інші заходи Б. Д. Грінченка на терені українства спричинили негативну реакцію губернських властей.

Київський період життя можна назвати вершиною громадської діяльності Грінченка Б. Д. Він вступив до Київської української громади та до Загальної безпартійної української організації, став спочатку одним із організаторів Української демократичної, потім одним із засновників Української радикальної і, нарешті, лідером Української демократично-радикальної партій. У програмних документах усіх цих організацій обов’язково підкреслювалася необхідність викладання в навчальних закладах рідною мовою учнів.

Інформаційна діяльність та зв’язки з громадськістю

Грінченко Б. Д. співробітник редакції української щоденної газети «Громадська думка», редактор газети «Рада», журналу «Нова громада», організатор видавництва популярних книг для народу в Чернігові, товариства «Просвіта» та першої публічної бібліотеки в Києві.

Грінченко Б. Д. очолював „Просвіту” з часу її створення до 19 травня 1909 р. Зазначимо, членами цього товариства, яке ставило собі за мету допо­магати розвиткові української культури й передусім – просвіті українського народу його рідною мовою, працюючи в Києві і в Київській губернії, були й такі відомі діячі, як Д. І. Дорошенко, В. Ф. Дурдуківський, С. 0. Єфремов, О. П. Косач, О. А. Кошиць, А. Ю. Кримський, В. П. Науменко, І. І. Огієнко, С. Ф. Русова, Л. М. Сгарицька-Черняхівська, К. Г. Стеценко, І. М. Стешенко та ін., тобто фактично весь цвіт київської української інтелігенції початку XX ст.

Водночас Борис Дмитрович був головою однієї з чотирьох комісій „Просвіти” – видавничої (функціонували ще бібліотечна, шкільно-лекційна та артистична комісії). Незважаючи на брак рукописів відповідного рівня, постійні фінансові труднощі та цензурний нагляд, завдяки винятковій наполегливості членів видавничої комісії, а особливо її голови, побачили світ 36 загальнодоступних видань. Серед них – художні та науково-популярні праці М. П. Драгоманова, І. Я. Франка, М. І. Костомарова, С. О. Єфремова, Д. Л. Мордовця, самого Б. Д. Грінченка, зокрема його брошури „Про грім та блискавку” (1907), „Братства і просвітна справа на Вкраїні за польського панування до Б. Хмельницького (1907), „Про пустині” (1908) та ін.

Один із ініціаторів створення Всеукраїнської вчительської спілки (1905).

Зв’язок з Україною (для іноземних діячів)

Основні праці

Упорядник підручників з української мови та літератури («Українська граматка для науки читання та писання» (1907, 1917), «Рідне слово» (1912), «Український буквар» (1912)), «Словника української мови» (в 4 томах), історичних нарисів («Оповідання з української старовини» [1906], «Як жив український народ» [1909]), творів для дітей.

Досягнення

Визнання

Нагороди

Родинні зв’язки

Грінченко Б. з дружиною та донькою
Грінченко Б. з дружиною та донькою

Грінченко Б. був одружений з Грінченко Марією Миколаївною (1863—1928), до шлюбу Гладиліною. Вони повінчалися 10 лютого 1884 р. в приміщенні школи в селі Нижня Сироватка (нині Сумська область), де Борис на той час був завідувачем. Грінченко з дружиною були дуже близькі, окрім кохання їх єднала спільність переконань і життєвих позицій.

Грінченко-Загірня Марія Миколаївна (1863 – 1928) – українська письменниця, перекладач, видавець, відома широкому загалу як дружина і соратниця, вірна помічниця і послідовна продовжувачка справи свого чоловіка – відомого українського письменника і громадського діяча Грінченка Бориса Дмитровича.

Вона стала не тільки вірною помічницею в усіх громадських, літературних і просвітянських справах свого чоловіка, а й сама завдяки йому долучилася до літературної діяльності. Політичні реалії та погляди обивателів (адже письменство вважалося не дуже пристойним заняттям для жінки) змушували приховувати своє авторство за псевдонімами. У Марії Грінченко їх було кілька – М. Чайченко, М. Доленко, П. 3. Р-ой, але в історії письменства вона найбільш знана як Марія Загірня.

У подружжя була лише одна дитина — донька Настя. Вона цікавилась українським національним рухом, перекладала, писала, захоплювалась музикою. Після закінчення гімназії у Києві, Грінченко Настя вирушила до Львова, де записалася на філософський факультет і слухала лекції професорів Грушевського, Колесси, Студинського. Значне враження справила на неї зустріч з Іваном Франком. Крім того, вона познайомилася з членами РУП, що її повністю захопило. Приїжджаючи додому, до Києва, не зважаючи на перевірки, Анастасія привозила підпільну літературу. Таким чином вона стала активною учасницею соціал-демократичного робітничого руху.

Архівні документи засвідчують пряму причетність Грінченко Анастасії до збройних виступів протягом революції 1905—1907 рр., в яких вона брала участь зі своїм нареченим. Після того як її було ув'язнено, на початку 1906 р. в Анастасії розвинувся туберкульоз. Борис та Марія докладали великих зусиль, аби звільнити доньку за станом здоров'я. Туберкульоз розвивався швидко й 1 жовтня 1908 р. Грінченко Анастасія померла. Невдовзі помер немовлям і її єдиний син. Ці смерті дуже підірвали здоров'я Бориса, він помер за півтора року після доньки.

Додаткові відомості

Фотогалерея

Відеоматеріали

Цікаві факти і висловлювання

Довідка

Грінченко Борис Дмитрович (іноз. Hrinchenko Borys) - український письменник, публіцист, педагог, літературознавець, лексикограф, етнограф, дослідник української старовини, перекладач, видавець, громадсько-культурний діяч.

Місце народження - хутір Вільховий Яр, Харківська губернія (27.03.1863 - 23.04.1910).

Місце навчання - Харківський національний університет ім. В. Н. Каразіна.

Місце роботи - .

Напрями діяльності - педагог, письменник, літературознавець, лексикограф, етнограф, перекладач, видавець.

Найвизначніші праці - Словарь української мови.

Основні нагороди - .

Науковий напрям - освіта, література.

Пов’язані статті УЕЕО

Джерела

Автор


Оприлюднено: ..2025

Останні зміни: ..2025

Модератор: Литовченко О. В.

Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 1 9 8 25 28 1455 3753 1031 2939 1423 7315 1973
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Грінченко Борис Дмитрович. Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Грінченко Борис Дмитрович (дата звернення: 2.грудень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, грудень 2). Грінченко Борис Дмитрович. Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Грінченко Борис Дмитрович.
І. Прізвище, І. Прізвище "Грінченко Борис Дмитрович," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Грінченко Борис Дмитрович. Дата звернення: грудень 2, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Грінченко Борис Дмитрович." Українська електронна енциклопедія освіти 2 грудень 2025. Веб. 2 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Грінченко Борис Дмитрович' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 2 грудень 2025) дата звернення 2 грудень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Грінченко Борис Дмитрович." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення грудень 2, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Грінченко Борис Дмитрович.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Грінченко Борис Дмитрович. Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Грінченко Борис Дмитрович> [Дата звернення 2 грудень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Грінченко Борис Дмитрович. Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 грудень 2; цитовано 2025 грудень 2]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Грінченко Борис Дмитрович.
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей