Admin (обговорення | внесок) мНемає опису редагування |
Admin (обговорення | внесок) мНемає опису редагування |
||
Рядок 102: | Рядок 102: | ||
[[Автор::Пінчук О. П.| ]] [[Модератор::УЕЕО| ]] [[Редактор::УЕЕО| ]] | [[Автор::Пінчук О. П.| ]] [[Модератор::УЕЕО| ]] [[Редактор::УЕЕО| ]] | ||
[[День оприлюднення::20| ]] [[Місяць оприлюднення::06| ]] [[Рік оприлюднення::2024| ]] | [[День оприлюднення::20| ]] [[Місяць оприлюднення::06| ]] [[Рік оприлюднення::2024| ]] | ||
[[День змін:: | [[День змін::04| ]] [[Місяць змін::07| ]] [[Рік змін::2025| ]] | ||
{{Статус гасла | {{Статус гасла | ||
Рядок 109: | Рядок 109: | ||
|Місяць оприлюднення=06 | |Місяць оприлюднення=06 | ||
|Рік оприлюднення=2024 | |Рік оприлюднення=2024 | ||
|День змін= | |День змін=04 | ||
|Місяць змін= | |Місяць змін=07 | ||
|Рік змін= | |Рік змін=2025 | ||
|Автор=Пінчук О. П. | |Автор=Пінчук О. П. | ||
|Модератор=Redaktor | |Модератор=Redaktor |
Версія за 23:08, 4 липня 2025
Інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах середньої освіти
Інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах середньої освіти (іноз. Instructional and Methodological Guidelines on the Implementation and Use of Artificial Intelligence Technologies in Secondary Schools) - рекомендації, що станом на 2024 рік визначають підхід до відповідального, етичного та ефективного використання інструментів генеративного штучного інтелекту в закладах загальної середньої освіти
Інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах середньої освіти | |
---|---|
![]() | |
Name | Instructional and Methodological Guidelines on the Implementation and Use of Artificial Intelligence Technologies in Secondary Schools |
Прийнято | 01.01.2025 |
Укладачі | Міністерство освіти і науки України, Міністерство цифрової трансформації |
Країна | Україна |
Тип | рекомендації |
Вебсайт | https://mon.gov.ua/news/mon-i-mintsyfra-rozrobyly-proiekt-rekomendatsii-iz-vykorystannia-shi-v-shkolakh
кінець коментраря--> |
Історичні передумови
У жовтні 2023 року Міністерство цифрової трансформації розробило дорожню карту регулювання штучного інтелекту в Україні.
У січні 2024 року Міністерство цифрової трансформації разом із «Лабораторією цифрової безпеки» та Експертним комітетом із питань розвитку ШІ при Мінцифри розробила рекомендації для українських журналістів щодо відповідального та безпечного використання інструментів штучного інтелекту.
Відповідно до підпункту 3 пункту 6 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 16 жовтня 2014 року (зі змінами), розділу «Освіта і професійне навчання» Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2020 року №1556-р., ураховуючи лист Міністерства цифрової трансформації України від 23 лютого 2024 року №1/04-6-2877, та наказу Міністерства освіти і науки України від 22 березня 2024 року №382 була створена робоча група з розроблення "Інструктивно-методичних рекомендацій щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах середньої освіти" і затверджено її склад.
Робочу групу очолила Далевська Тетяна. До складу увійшли фахівці галузі ШІ, представники закладів вищої педагогічної освіти, вчителі, експерти з використання цифрових технологій в освіті, фахівці Міністерства цифрової трансформації та Міністерства освіти і науки України, що опікуються питаннями правового регулювання штучного інтелекту (ШІ) та цифрової трансформації освіти і науки. Від НАПН до складу робочої групи увійшли два представники Інституту цифровізації освіти НАПН України: Пінчук Ольга та Дзюба Сергій.
Обставини ухвалення
Інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах середньої освіти будуть опубліковані на початку 2024/2025 навчального року.
Основні розділи

- Вступ.
- Термінологія.
- Сфери застосування ШІ.
- Основні принципи відповідального використання систем ШІ у загальній середній освіті.
- Організаційне впровадження систем ШІ в закладах освіти.
- Професійний розвиток ШІ-компетентності педагогічного працівника.
- Використання ШІ педагогічними працівниками для підготовки та проведення уроків.
- Типологія систем ШІ в освіті.
Юридична сила
Сфера застосування
Розвиток генеративного штучного інтелекту масштабно впливає на те, як ми навчаємо, вчимося, оцінюємо та отримуємо доступ до освіти. Відповідно до Регламенту ЄС про штучний інтелект (англ. AI Act), освітнє застосування технологій штучного інтелекту належить до сфери високих ризиків, зокрема, у контексті прийняття автоматизованих рішень щодо визначення доступу до освітніх та професійних навчальних закладів, наприклад при оцінюванні відповідності здобувача освіти вимогам до вступу. Водночас у цьому ж Регламенті визнано потенційні економічні та соціальні переваги застосування штучного інтелекту, зокрема у сфері освіти.
Мета створення рекомендацій - поширення принципів та підходів до відповідального використання систем ШІ у загальній середній освіті для дотримання прав людини, професійних етичних стандартів, підвищення обізнаності вчителів про можливі ризики та виклики для того, щоб критично, ефективно та етично взаємодіяти з системами штучного інтелекту та використовувати весь їхній потенціал. Ці рекомендації сформовані на основі актуальних міжнародних практик [1].
Нормативне регулювання в Україні (для іноземних документів)
Вплив і суспільне значення
На думку розробників, впровадження етичних та відповідальних підходів до використання інструментів на основі штучного інтелекту відкриє шлях до значних переваг як для учнів, так і для вчителів. Зокрема, це покращить практику викладання навчальних дисциплін та сам навчальний процес для учнів, гарантуючи їм здобуття навичок, необхідних у майбутньому, в рамках етичних норм. Як наслідок, вчителі зможуть підвищити свою ефективність завдяки розробці інноваційних методів викладання.
Додаткові відомості
Фотогалерея
-
Додаток
-
Додаток
-
Додаток
-
Засідання робочої групи
-
Засідання робочої групи
Відеоматеріали
Цікаві факти і висловлювання
Довідка
Інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах середньої освіти (іноз. Instructional and Methodological Guidelines on the Implementation and Use of Artificial Intelligence Technologies in Secondary Schools) - рекомендації, що станом на 2024 рік визначають підхід до відповідального, етичного та ефективного використання інструментів генеративного штучного інтелекту в закладах загальної середньої освіти.
Прийнято - Україна, 01.01.2025. Тип - рекомендації. Укладачі - Міністерство освіти і науки України, Міністерство цифрової трансформації.
Джерела
- Інструктивно методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах загальної середньої освіти. Проєкт / Міністерство освіти і науки України; Міністерство цифрової трансформації України. https://mon.gov.ua/news/mon-i-mintsyfra-rozrobyly-proiekt-rekomendatsii-iz-vykorystannia-shi-v-shkolakh (опубліковано 22 травня 2024 року)
Автор
Оприлюднено: 20.06.2024
Останні зміни: 04.07.2025
Модератор: Redaktor