Немає опису редагування |
Немає опису редагування |
||
Рядок 8: | Рядок 8: | ||
=== Основні відомості === | === Основні відомості === | ||
Професійне навчання на виробництві розуміється також як: | Професійне навчання на виробництві розуміється також як: | ||
Рядок 18: | Рядок 15: | ||
<br> | <br> | ||
Професійне навчання на виробництві | Професійне навчання на виробництві має безперервний характер і проводиться впродовж трудової діяльності працівників з метою поступового розширення та поглиблення їхніх знань, умінь та навичок відповідно до вимог виробництва. Воно охоплює: | ||
* • первинну професійну підготовку (професійно-технічне навчання осіб, які раніше не мали робітничої професії, що забезпечує набуття професійної кваліфікації, необхідної для продуктивної професійної діяльності); | * • первинну професійну підготовку (професійно-технічне навчання осіб, які раніше не мали робітничої професії, що забезпечує набуття професійної кваліфікації, необхідної для продуктивної професійної діяльності); | ||
* • перепідготовку (професійне навчання, спрямоване на | * • перепідготовку (професійне навчання, спрямоване на опановування іншою професією працівниками, які здобули первинну професійну підготовку); | ||
* • підвищення кваліфікації працівників (професійне навчання, що дає змогу розширювати | * • підвищення кваліфікації працівників (професійне навчання, що дає змогу розширювати й поглиблювати раніше здобуті знання, уміння і навички на рівні вимог виробництва чи сфери послуг); | ||
* • спеціалізацію; | * • спеціалізацію; | ||
* • стажування керівників, професіоналів та фахівців. | * • стажування керівників, професіоналів та фахівців. | ||
Рядок 37: | Рядок 34: | ||
Державна політика щодо професійного навчання на виробництві формується | Державна політика щодо професійного навчання на виробництві формується згідно з принципами: | ||
* • доступності професійного навчання для працівників; | * • доступності професійного навчання для працівників; | ||
* • вільного вибору роботодавцем форм і методів забезпечення такого навчання з урахуванням специфіки їхньої роботи; | * • вільного вибору роботодавцем форм і методів забезпечення такого навчання з урахуванням специфіки їхньої роботи; | ||
Рядок 49: | Рядок 46: | ||
* • формального навчання на договірних умовах у закладах професійної, фахової передвищої, вищої та післядипломної освіти; | * • формального навчання на договірних умовах у закладах професійної, фахової передвищої, вищої та післядипломної освіти; | ||
* • неформального навчання; | * • неформального навчання; | ||
* • довго- і короткострокового підвищення кваліфікації | * • довго- і короткострокового підвищення кваліфікації та стажування; | ||
* • з відривом та без відриву від виробництва; | * • з відривом та без відриву від виробництва; | ||
* • модульного навчання. | * • модульного навчання. | ||
<br> | <br> | ||
Сучасною формою професійного навчання на виробництві є навчання у змодельованих виробничих умовах. Однією з таких форм є симуляційне навчання, яке | Сучасною формою професійного навчання на виробництві є навчання у змодельованих виробничих умовах. Однією з таких форм є симуляційне навчання, яке передбачає: віртуальні моделі реально діючого підприємства; моделювання операцій або управління реальним бізнес-процесом, організацією, структурним підрозділом, яке принципово, але не детально відображає реальні процеси; інтерактивне занурення в природу виробничих процесів з одночасним моделюванням важливих аспектів професійної діяльності. | ||
Симуляційне навчання дає змогу замінити реальний досвід або розширити його за допомогою керованого досвіду. | Симуляційне навчання дає змогу замінити реальний досвід або розширити його за допомогою керованого досвіду. | ||
Версія за 22:40, 30 квітня 2025
Професійне навчання на виробництві (ПНВ) - (англ. Professional Training at the Workplace) - процес цілеспрямованого формування у працівників підприємств спеціальних знань, розвиток необхідних навичок та вмінь, що дають змогу підвищувати продуктивність праці, максимально якісно виконувати функціональні обов’язки, освоювати нові види професійної діяльності; спрямоване на підвищення якості професійного складу працівників, формування у них високого професіоналізму, майстерності, сучасного економічного мислення, вміння працювати в нових економічних умовах та забезпечення на цій основі високої продуктивності праці й ефективної зайнятості
Професійне навчання на виробництві | |
---|---|
![]() |
Основні відомості
Професійне навчання на виробництві розуміється також як:
- • процес удосконалення особистісних, ділових і професійних якостей, що реалізуються через низку педагогічних та організаційних впливів на персонал;
- • система взаємодії з працівниками підприємств з метою підвищення ефективності їхньої діяльності, набуття актуальних навичок, адаптації до виконання трудових функцій;
- • детерміновані виконанням професійних функцій зміни у психіці працівників.
Професійне навчання на виробництві має безперервний характер і проводиться впродовж трудової діяльності працівників з метою поступового розширення та поглиблення їхніх знань, умінь та навичок відповідно до вимог виробництва. Воно охоплює:
- • первинну професійну підготовку (професійно-технічне навчання осіб, які раніше не мали робітничої професії, що забезпечує набуття професійної кваліфікації, необхідної для продуктивної професійної діяльності);
- • перепідготовку (професійне навчання, спрямоване на опановування іншою професією працівниками, які здобули первинну професійну підготовку);
- • підвищення кваліфікації працівників (професійне навчання, що дає змогу розширювати й поглиблювати раніше здобуті знання, уміння і навички на рівні вимог виробництва чи сфери послуг);
- • спеціалізацію;
- • стажування керівників, професіоналів та фахівців.
Професійне навчання на виробництві може здійснюватися безпосередньо у роботодавця або організовуватися на договірних умовах у закладах професійної (професійно-технічної) освіти, на підприємствах, в установах, організаціях.
Додаткові відомості
Перепідготовка як форма професійного навчання
Однією з важливих форм професійного навчання на виробництві є перепідготовка, яка здійснюється з метою:
- • навчання робітників, що вивільнюються у зв’язку з перепрофілюванням, реорганізацією підприємства;
- • розширення їхнього професійного профілю, підготовки до роботи в умовах колективної форми організації праці;
- • зміни професії у зв’язку з відсутністю роботи, що відповідає професії працівника, або втрати здатності виконувати роботу за попередньою професією.
Державна політика щодо професійного навчання на виробництві формується згідно з принципами:
- • доступності професійного навчання для працівників;
- • вільного вибору роботодавцем форм і методів забезпечення такого навчання з урахуванням специфіки їхньої роботи;
- • додержання інтересів роботодавця та працівників;
- • безперервності професійного навчання.
Професійне навчання на виробництві може здійснюватися шляхом:
- • курсового або індивідуального навчання;
- • навчання на виробничо-технічних курсах та курсах цільового призначення;
- • формального навчання на договірних умовах у закладах професійної, фахової передвищої, вищої та післядипломної освіти;
- • неформального навчання;
- • довго- і короткострокового підвищення кваліфікації та стажування;
- • з відривом та без відриву від виробництва;
- • модульного навчання.
Сучасною формою професійного навчання на виробництві є навчання у змодельованих виробничих умовах. Однією з таких форм є симуляційне навчання, яке передбачає: віртуальні моделі реально діючого підприємства; моделювання операцій або управління реальним бізнес-процесом, організацією, структурним підрозділом, яке принципово, але не детально відображає реальні процеси; інтерактивне занурення в природу виробничих процесів з одночасним моделюванням важливих аспектів професійної діяльності. Симуляційне навчання дає змогу замінити реальний досвід або розширити його за допомогою керованого досвіду.
Джерела
- Закон України «Про професійний розвиток працівників», 2012. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4312-17.
- Положення про професійне навчання працівників на виробництві, 2001. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0315-01.
- Бородієнко О.В. Теорія і практика розвитку професійної компетентності керівників структурних підрозділів підприємств сфери зв’язку: монографія / О.В. Бородієнко; за науковою редакцією Радкевич В.О. – Біла Церква: Видавець Пшонківський О.В., 2017.
- Професійне навчання кваліфікованих робітників в умовах високотехнологічного виробництва: теорія і практика [монографія] / В.О. Радкевич, В.М. Аніщенко, Н.В. Кулалаєва, Г.І. Лук’яненко, А.М. Михайличенко, В.Є. Скульська; за редакцією В.О. Радкевич. – Київ: ТОВ «НВП Поліграфсервіс», 2014.
Автори
Оприлюднено: 28.04.2025
Останні зміни: 28.04.2025
Модератор: Радкевич О. П.