(Створена сторінка: {{Потребує редагування}} {{Стаття довідка}} Категорія:Blog Категорія:Освіта) |
Немає опису редагування |
||
Рядок 1: | Рядок 1: | ||
{{ | {{Довідка | ||
{{ | |Name=Professional Training at the Workplace | ||
|Абревіатура=ПНВ | |||
|Дефініція=процес цілеспрямованого формування у працівників підприємств спеціальних знань, розвиток необхідних навичок та вмінь, що дають змогу підвищувати продуктивність праці, максимально якісно виконувати функціональні обов’язки, освоювати нові види професійної діяльності; спрямоване на підвищення якості професійного складу працівників, формування у них високого професіоналізму, майстерності, сучасного економічного мислення, вміння працювати в нових економічних умовах та забезпечення на цій основі високої продуктивності праці й ефективної зайнятості | |||
|Ілюстрація=Professional_training_at_workplace.jpg | |||
|Аудіо= | |||
}} | |||
=== Основні відомості === | |||
Професійне навчання на виробництві – це процес цілеспрямованого формування у працівників підприємств спеціальних знань, розвиток необхідних навичок та вмінь, що дають змогу підвищувати продуктивність праці, максимально якісно виконувати функціональні обов’язки, освоювати нові види професійної діяльності. Воно спрямоване на підвищення якості професійного складу працівників, формування у них високого професіоналізму, майстерності, сучасного економічного мислення, вміння працювати в нових економічних умовах та забезпечення на цій основі високої продуктивності праці й ефективної зайнятості. | |||
Професійне навчання на виробництві розуміється також як: | |||
* • процес удосконалення особистісних, ділових і професійних якостей, що реалізуються через низку педагогічних та організаційних впливів на персонал; | |||
* • система взаємодії з працівниками підприємств з метою підвищення ефективності їхньої діяльності, набуття актуальних навичок, адаптації до виконання трудових функцій; | |||
* • детерміновані виконанням професійних функцій зміни у психіці працівників. | |||
<br> | |||
Професійне навчання на виробництві носить безперервний характер і проводиться впродовж трудової діяльності працівників з метою поступового розширення та поглиблення їхніх знань, умінь та навичок відповідно до вимог виробництва. Воно охоплює: | |||
* • первинну професійну підготовку (професійно-технічне навчання осіб, які раніше не мали робітничої професії, що забезпечує набуття професійної кваліфікації, необхідної для продуктивної професійної діяльності); | |||
* • перепідготовку (професійне навчання, спрямоване на оволодіння іншою професією працівниками, які здобули первинну професійну підготовку); | |||
* • підвищення кваліфікації працівників (професійне навчання, що дає змогу розширювати і поглиблювати раніше здобуті знання, уміння і навички на рівні вимог виробництва чи сфери послуг); | |||
* • спеціалізацію; | |||
* • стажування керівників, професіоналів та фахівців. | |||
<br> | |||
Професійне навчання на виробництві може здійснюватися безпосередньо у роботодавця або організовуватися на договірних умовах у закладах професійної (професійно-технічної) освіти, на підприємствах, в установах, організаціях. | |||
=== Додаткові відомості === | |||
==== Перепідготовка як форма професійного навчання ==== | |||
Однією з важливих форм професійного навчання на виробництві є перепідготовка, яка здійснюється з метою: | |||
* • навчання робітників, що вивільнюються у зв’язку з перепрофілюванням, реорганізацією підприємства; | |||
* • розширення їхнього професійного профілю, підготовки до роботи в умовах колективної форми організації праці; | |||
* • зміни професії у зв’язку з відсутністю роботи, що відповідає професії працівника, або втрати здатності виконувати роботу за попередньою професією. | |||
Державна політика щодо професійного навчання на виробництві формується за принципами: | |||
* • доступності професійного навчання для працівників; | |||
* • вільного вибору роботодавцем форм і методів забезпечення такого навчання з урахуванням специфіки їхньої роботи; | |||
* • додержання інтересів роботодавця та працівників; | |||
* • безперервності професійного навчання. | |||
<br> | |||
Професійне навчання на виробництві може здійснюватися шляхом: | |||
* • курсового або індивідуального навчання; | |||
* • навчання на виробничо-технічних курсах та курсах цільового призначення; | |||
* • формального навчання на договірних умовах у закладах професійної, фахової передвищої, вищої та післядипломної освіти; | |||
* • неформального навчання; | |||
* • довго- і короткострокового підвищення кваліфікації і стажування; | |||
* • з відривом та без відриву від виробництва; | |||
* • модульного навчання. | |||
<br> | |||
Сучасною формою професійного навчання на виробництві є навчання у змодельованих виробничих умовах. Однією з таких форм є симуляційне навчання, яке включає: * віртуальні моделі реально діючого підприємства; * моделювання операцій або управління реальним бізнес-процесом, організацією, структурним підрозділом, яке принципово, але не детально відображає реальні процеси; * інтерактивне занурення в природу виробничих процесів з одночасним моделюванням важливих аспектів професійної діяльності. | |||
Симуляційне навчання дає змогу замінити реальний досвід або розширити його за допомогою керованого досвіду. | |||
=== Джерела === | |||
# Закон України «Про професійний розвиток працівників», 2012. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4312-17. | |||
# Положення про професійне навчання працівників на виробництві, 2001. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0315-01. | |||
# Бородієнко О.В. Теорія і практика розвитку професійної компетентності керівників структурних підрозділів підприємств сфери зв’язку: монографія / О.В. Бородієнко; за науковою редакцією Радкевич В.О. – Біла Церква: Видавець Пшонківський О.В., 2017. | |||
# Професійне навчання кваліфікованих робітників в умовах високотехнологічного виробництва: теорія і практика [монографія] / В.О. Радкевич, В.М. Аніщенко, Н.В. Кулалаєва, Г.І. Лук’яненко, А.М. Михайличенко, В.Є. Скульська; за редакцією В.О. Радкевич. – Київ: ТОВ «НВП Поліграфсервіс», 2014. | |||
=== Автори === | |||
{{Статус гасла | |||
|Статус=Оприлюднено | |||
|День оприлюднення=28 | |||
|Місяць оприлюднення=04 | |||
|Рік оприлюднення=2025 | |||
|День змін=28 | |||
|Місяць змін=04 | |||
|Рік змін=2025 | |||
|Автор=Радкевич В.О. | |||
|Модератор=Радкевич О. П. | |||
}} | |||
[[Категорія:Blog]] | [[Категорія:Blog]] | ||
Версія за 22:34, 30 квітня 2025
Професійне навчання на виробництві (ПНВ) - (англ. Professional Training at the Workplace) - процес цілеспрямованого формування у працівників підприємств спеціальних знань, розвиток необхідних навичок та вмінь, що дають змогу підвищувати продуктивність праці, максимально якісно виконувати функціональні обов’язки, освоювати нові види професійної діяльності; спрямоване на підвищення якості професійного складу працівників, формування у них високого професіоналізму, майстерності, сучасного економічного мислення, вміння працювати в нових економічних умовах та забезпечення на цій основі високої продуктивності праці й ефективної зайнятості
Професійне навчання на виробництві | |
---|---|
![]() |
Основні відомості
Професійне навчання на виробництві – це процес цілеспрямованого формування у працівників підприємств спеціальних знань, розвиток необхідних навичок та вмінь, що дають змогу підвищувати продуктивність праці, максимально якісно виконувати функціональні обов’язки, освоювати нові види професійної діяльності. Воно спрямоване на підвищення якості професійного складу працівників, формування у них високого професіоналізму, майстерності, сучасного економічного мислення, вміння працювати в нових економічних умовах та забезпечення на цій основі високої продуктивності праці й ефективної зайнятості.
Професійне навчання на виробництві розуміється також як:
- • процес удосконалення особистісних, ділових і професійних якостей, що реалізуються через низку педагогічних та організаційних впливів на персонал;
- • система взаємодії з працівниками підприємств з метою підвищення ефективності їхньої діяльності, набуття актуальних навичок, адаптації до виконання трудових функцій;
- • детерміновані виконанням професійних функцій зміни у психіці працівників.
Професійне навчання на виробництві носить безперервний характер і проводиться впродовж трудової діяльності працівників з метою поступового розширення та поглиблення їхніх знань, умінь та навичок відповідно до вимог виробництва. Воно охоплює:
- • первинну професійну підготовку (професійно-технічне навчання осіб, які раніше не мали робітничої професії, що забезпечує набуття професійної кваліфікації, необхідної для продуктивної професійної діяльності);
- • перепідготовку (професійне навчання, спрямоване на оволодіння іншою професією працівниками, які здобули первинну професійну підготовку);
- • підвищення кваліфікації працівників (професійне навчання, що дає змогу розширювати і поглиблювати раніше здобуті знання, уміння і навички на рівні вимог виробництва чи сфери послуг);
- • спеціалізацію;
- • стажування керівників, професіоналів та фахівців.
Професійне навчання на виробництві може здійснюватися безпосередньо у роботодавця або організовуватися на договірних умовах у закладах професійної (професійно-технічної) освіти, на підприємствах, в установах, організаціях.
Додаткові відомості
Перепідготовка як форма професійного навчання
Однією з важливих форм професійного навчання на виробництві є перепідготовка, яка здійснюється з метою:
- • навчання робітників, що вивільнюються у зв’язку з перепрофілюванням, реорганізацією підприємства;
- • розширення їхнього професійного профілю, підготовки до роботи в умовах колективної форми організації праці;
- • зміни професії у зв’язку з відсутністю роботи, що відповідає професії працівника, або втрати здатності виконувати роботу за попередньою професією.
Державна політика щодо професійного навчання на виробництві формується за принципами:
- • доступності професійного навчання для працівників;
- • вільного вибору роботодавцем форм і методів забезпечення такого навчання з урахуванням специфіки їхньої роботи;
- • додержання інтересів роботодавця та працівників;
- • безперервності професійного навчання.
Професійне навчання на виробництві може здійснюватися шляхом:
- • курсового або індивідуального навчання;
- • навчання на виробничо-технічних курсах та курсах цільового призначення;
- • формального навчання на договірних умовах у закладах професійної, фахової передвищої, вищої та післядипломної освіти;
- • неформального навчання;
- • довго- і короткострокового підвищення кваліфікації і стажування;
- • з відривом та без відриву від виробництва;
- • модульного навчання.
Сучасною формою професійного навчання на виробництві є навчання у змодельованих виробничих умовах. Однією з таких форм є симуляційне навчання, яке включає: * віртуальні моделі реально діючого підприємства; * моделювання операцій або управління реальним бізнес-процесом, організацією, структурним підрозділом, яке принципово, але не детально відображає реальні процеси; * інтерактивне занурення в природу виробничих процесів з одночасним моделюванням важливих аспектів професійної діяльності. Симуляційне навчання дає змогу замінити реальний досвід або розширити його за допомогою керованого досвіду.
Джерела
- Закон України «Про професійний розвиток працівників», 2012. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4312-17.
- Положення про професійне навчання працівників на виробництві, 2001. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0315-01.
- Бородієнко О.В. Теорія і практика розвитку професійної компетентності керівників структурних підрозділів підприємств сфери зв’язку: монографія / О.В. Бородієнко; за науковою редакцією Радкевич В.О. – Біла Церква: Видавець Пшонківський О.В., 2017.
- Професійне навчання кваліфікованих робітників в умовах високотехнологічного виробництва: теорія і практика [монографія] / В.О. Радкевич, В.М. Аніщенко, Н.В. Кулалаєва, Г.І. Лук’яненко, А.М. Михайличенко, В.Є. Скульська; за редакцією В.О. Радкевич. – Київ: ТОВ «НВП Поліграфсервіс», 2014.
Автори
Оприлюднено: 28.04.2025
Останні зміни: 28.04.2025
Модератор: Радкевич О. П.