(Створена сторінка: {{Потребує редагування}} {{Стаття довідка}} Категорія:Blog Категорія:Освіта) |
Немає опису редагування |
||
Рядок 1: | Рядок 1: | ||
{{ | {{Дефініція | ||
{{ | |Name= Professional Competence | ||
|Дефініція= 1) складне інтегративне особистісне утворення, що формується у процесі здобуття професійної освіти, безперервно розвивається у професійній діяльності і визначає здатність особи застосовувати спеціальні знання, уміння, навички, виявляти відповідні суб’єктні та професійно важливі якості для виконання комплексу складних виробничих завдань, обов’язків, навчання, професійного та особистісного розвитку; 2) інтегративна характеристика ділових і особистісних якостей фахівця, що відображає рівень знань, умінь, досвіду, достатніх для досягнення мети з певного виду професійної діяльності, а також моральну позицію фахівця; 3) системне інтегральне явище щодо суб’єкта професійної діяльності, що включає не тільки його фахові знання, навички, вміння, професійно важливі якості, практичний досвід, але й мотиваційну готовність та позитивне ставлення до цілей, завдань, змісту, методик, технологій, засобів і результатів своєї професійної діяльності. | |||
}} | |||
Зміст професійної компетентності формується у процесі здобуття професійної освіти та безперервно розвивається у професійній діяльності. Поняття професійної компетентності увійшло в термінологію у вісімдесятих роках двадцятого століття і пов’язується зі змістом двох категорій: «професія» (сукупність подібних видів робіт або занять, що передбачає відповідну підготовку та здобуття певних кваліфікацій) та «компетентність» (динамічна комбінація знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну та подальшу навчальну діяльність). | |||
=== Тлумачення професійної компетентності === | |||
Професійна компетентність має багато визначень, зокрема: | |||
* • це система, яка об'єднує знання, навички та професійно важливі якості особистості, що забезпечують виконання професійних обов'язків; | |||
* • це інтегративна характеристика ділових і особистісних якостей фахівця, що відображає рівень знань, умінь, досвіду, необхідних для досягнення мети в певній професійній діяльності, а також моральну позицію фахівця; | |||
* • це системне інтегральне явище, яке стосується суб'єкта професійної діяльності і включає не тільки його фахові знання, навички, вміння, професійно важливі якості та практичний досвід, але й мотиваційну готовність та позитивне ставлення до цілей, завдань, змісту, методик, технологій, засобів і результатів своєї професійної діяльності. | |||
=== Компонентна структура професійної компетентності === | |||
Професійна компетентність має різну компонентну структуру, а саме: | |||
* • знання, уміння, навички; | |||
* • знання, професійно важливі якості; | |||
* • ціннісні орієнтації, мотиви діяльності, здатність до розвитку творчого потенціалу; | |||
* • загальні або ключові вміння, базові вміння, ключові кваліфікації, крос-навчальні вміння або навички; | |||
* • знання, уміння, навички, ставлення та моделі професійної поведінки. | |||
<br> | |||
За Джоном Равеном, компонентами професійної компетентності є: | |||
* • когнітивний; | |||
* • мотиваційно-ціннісний; | |||
* • емоційно-вольовий; | |||
* • навички та досвід поведінки в ситуаціях подолання труднощів, що забезпечують упевненість і набір способів поведінки та дають змогу особистості гнучко адаптуватися у професійній діяльності. | |||
У наукових дослідженнях застосовуються й інші структурні компоненти професійної компетентності: | |||
* • мотиваційно-вольовий; | |||
* • змістовий; | |||
* • функціональний; | |||
* • рефлексивний; | |||
* • комунікативний; | |||
* • ціннісно-мотиваційний; | |||
* • когнітивний; | |||
* • праксеологічний; | |||
* • професійно важливі якості; | |||
* • суб’єктний. | |||
До структури професійної компетентності також відносять: | |||
* • автономність; | |||
* • самоефективність; | |||
* • самоцінність; | |||
* • самоменеджмент та інші. | |||
=== Джерела === | |||
Про освіту: Закон України від 05 вересня 2017 року № 2145-VIII. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/page. | |||
Про державну службу: Закон України від 09 вересня 2019 року № 117-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/889-19. | |||
Равен Дж. Педагогическое тестирование: проблемы, заблуждения, перспективы / Переклад з англійської. – Москва, 2001. | |||
Національний освітньо-науковий глосарій. – Київ: Товариство з обмеженою відповідальністю «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 272 с. | |||
==== Довідка ==== | |||
'''[[Назва:: Професійна компетентність]]''' (''англійською - [[Professional Competence]]'') - [[Дефініція:: 1) складне інтегративне особистісне утворення, що формується у процесі здобуття професійної освіти, безперервно розвивається у професійній діяльності і визначає здатність особи застосовувати спеціальні знання, уміння, навички, виявляти відповідні суб’єктні та професійно важливі якості для виконання комплексу складних виробничих завдань, обов’язків, навчання, професійного та особистісного розвитку; 2) інтегративна характеристика ділових і особистісних якостей фахівця, що відображає рівень знань, умінь, досвіду, достатніх для досягнення мети з певного виду професійної діяльності, а також моральну позицію фахівця; 3) системне інтегральне явище щодо суб’єкта професійної діяльності, що включає не тільки його фахові знання, навички, вміння, професійно важливі якості, практичний досвід, але й мотиваційну готовність та позитивне ставлення до цілей, завдань, змісту, методик, технологій, засобів і результатів своєї професійної діяльності.]]. | |||
=== Автор === | |||
{{Статус гасла | |||
|Статус=Оприлюднено | |||
|День оприлюднення=28 | |||
|Місяць оприлюднення=04 | |||
|Рік оприлюднення=2025 | |||
|День змін=28 | |||
|Місяць змін=04 | |||
|Рік змін=2025 | |||
|Автор=Радкевич В. О. | |||
|Модератор=Радкевич О.П. | |||
}} | |||
[[Категорія:Blog]] | [[Категорія:Blog]] | ||
Поточна версія на 21:59, 29 квітня 2025
Професійна компетентність - (англ. Professional Competence) - 1) складне інтегративне особистісне утворення, що формується у процесі здобуття професійної освіти, безперервно розвивається у професійній діяльності і визначає здатність особи застосовувати спеціальні знання, уміння, навички, виявляти відповідні суб’єктні та професійно важливі якості для виконання комплексу складних виробничих завдань, обов’язків, навчання, професійного та особистісного розвитку; 2) інтегративна характеристика ділових і особистісних якостей фахівця, що відображає рівень знань, умінь, досвіду, достатніх для досягнення мети з певного виду професійної діяльності, а також моральну позицію фахівця; 3) системне інтегральне явище щодо суб’єкта професійної діяльності, що включає не тільки його фахові знання, навички, вміння, професійно важливі якості, практичний досвід, але й мотиваційну готовність та позитивне ставлення до цілей, завдань, змісту, методик, технологій, засобів і результатів своєї професійної діяльності.
Зміст професійної компетентності формується у процесі здобуття професійної освіти та безперервно розвивається у професійній діяльності. Поняття професійної компетентності увійшло в термінологію у вісімдесятих роках двадцятого століття і пов’язується зі змістом двох категорій: «професія» (сукупність подібних видів робіт або занять, що передбачає відповідну підготовку та здобуття певних кваліфікацій) та «компетентність» (динамічна комбінація знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну та подальшу навчальну діяльність).
Тлумачення професійної компетентності
Професійна компетентність має багато визначень, зокрема:
- • це система, яка об'єднує знання, навички та професійно важливі якості особистості, що забезпечують виконання професійних обов'язків;
- • це інтегративна характеристика ділових і особистісних якостей фахівця, що відображає рівень знань, умінь, досвіду, необхідних для досягнення мети в певній професійній діяльності, а також моральну позицію фахівця;
- • це системне інтегральне явище, яке стосується суб'єкта професійної діяльності і включає не тільки його фахові знання, навички, вміння, професійно важливі якості та практичний досвід, але й мотиваційну готовність та позитивне ставлення до цілей, завдань, змісту, методик, технологій, засобів і результатів своєї професійної діяльності.
Компонентна структура професійної компетентності
Професійна компетентність має різну компонентну структуру, а саме:
- • знання, уміння, навички;
- • знання, професійно важливі якості;
- • ціннісні орієнтації, мотиви діяльності, здатність до розвитку творчого потенціалу;
- • загальні або ключові вміння, базові вміння, ключові кваліфікації, крос-навчальні вміння або навички;
- • знання, уміння, навички, ставлення та моделі професійної поведінки.
За Джоном Равеном, компонентами професійної компетентності є:
- • когнітивний;
- • мотиваційно-ціннісний;
- • емоційно-вольовий;
- • навички та досвід поведінки в ситуаціях подолання труднощів, що забезпечують упевненість і набір способів поведінки та дають змогу особистості гнучко адаптуватися у професійній діяльності.
У наукових дослідженнях застосовуються й інші структурні компоненти професійної компетентності:
- • мотиваційно-вольовий;
- • змістовий;
- • функціональний;
- • рефлексивний;
- • комунікативний;
- • ціннісно-мотиваційний;
- • когнітивний;
- • праксеологічний;
- • професійно важливі якості;
- • суб’єктний.
До структури професійної компетентності також відносять:
- • автономність;
- • самоефективність;
- • самоцінність;
- • самоменеджмент та інші.
Джерела
Про освіту: Закон України від 05 вересня 2017 року № 2145-VIII. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/page. Про державну службу: Закон України від 09 вересня 2019 року № 117-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/889-19. Равен Дж. Педагогическое тестирование: проблемы, заблуждения, перспективы / Переклад з англійської. – Москва, 2001. Національний освітньо-науковий глосарій. – Київ: Товариство з обмеженою відповідальністю «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 272 с.
Довідка
Професійна компетентність (англійською - Professional Competence) - 1) складне інтегративне особистісне утворення, що формується у процесі здобуття професійної освіти, безперервно розвивається у професійній діяльності і визначає здатність особи застосовувати спеціальні знання, уміння, навички, виявляти відповідні суб’єктні та професійно важливі якості для виконання комплексу складних виробничих завдань, обов’язків, навчання, професійного та особистісного розвитку; 2) інтегративна характеристика ділових і особистісних якостей фахівця, що відображає рівень знань, умінь, досвіду, достатніх для досягнення мети з певного виду професійної діяльності, а також моральну позицію фахівця; 3) системне інтегральне явище щодо суб’єкта професійної діяльності, що включає не тільки його фахові знання, навички, вміння, професійно важливі якості, практичний досвід, але й мотиваційну готовність та позитивне ставлення до цілей, завдань, змісту, методик, технологій, засобів і результатів своєї професійної діяльності..
Автор
Оприлюднено: 28.04.2025
Останні зміни: 28.04.2025
Модератор: Радкевич О.П.