Немає опису редагування |
|||
Рядок 19: | Рядок 19: | ||
===Основні відомості=== | ===Основні відомості=== | ||
Реалізація головної мети інформатизації національної системи освіти стосовно системи загальної середньої освіти пов’язана з вирішенням таких завдань, як модернізація змісту і технологій навчання, досягнення необхідної професійної кваліфікації робітників освіти для реалізації освітнього процесу з ІКТ, створення системи методичної підтримки, підвищення кваліфікації, перепідготовки і підготовки кадрів, які здатні використовувати ІКТ, формування освітнього інформаційного простору, розробка нормативної бази, створення системи проектування і управління процесом інформатизації; забезпечення якості, стандартизації та сертифікації засобів ІКТ в освіті, інформатизація процесу управління освітою. Ефективність процесу інформатизації освіти значною мірою зумовлена результативністю створення комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання, широкого впровадження цих засобів в освітню практику. | Реалізація головної мети інформатизації національної системи освіти стосовно системи загальної середньої освіти пов’язана з вирішенням таких завдань, як модернізація змісту і технологій навчання, досягнення необхідної професійної кваліфікації робітників освіти для реалізації освітнього процесу з ІКТ, створення системи методичної підтримки, підвищення кваліфікації, перепідготовки і підготовки кадрів, які здатні використовувати ІКТ, формування освітнього інформаційного простору, розробка нормативної бази, створення системи проектування і управління процесом інформатизації; забезпечення якості, стандартизації та сертифікації засобів ІКТ в освіті, інформатизація процесу управління освітою. Ефективність процесу інформатизації освіти значною мірою зумовлена результативністю створення комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання, широкого впровадження цих засобів в освітню практику. | ||
Методологічним фундаментом інформатизації освіти виступає, з одного боку, інформатика – наука про інформацію та інформаційні процеси у природі та суспільстві, методи та засоби ІКТ, що забезпечують організацію, одержання, опрацювання, зберігання подання, передавання, копіювання інформації та управління інформаційними процесами, а з іншого боку – ті розділи інформаційних наук (в першу чергу, психолого-педагогічної науки і кібернетики), в яких досліджуються і розробляються комп’ютерно-орієнтовані технології діяльності (педагогічної, наукової, управлінської та інші). Інформатизація суспільства передбачає випереджальну інформатизацію галузі науки та освіти, де, в основному, формується когнітивний, кадровий і науково-технічний фундамент самої інформатизації як процесу і соціально-економічного явища, закладається майбутнє досягнень і розвитку суспільства в цілому. | |||
====Таксономія / Класифікація==== | ====Таксономія / Класифікація==== | ||
Вирішальним фактором, який визначає результативність процесу інформатизації освіти, є не стільки досягнутий науково-технічний рівень комп’ютеризації освіти, а в першу чергу якість і обсяг програмних засобів навчального призначення та інших інформаційних навчальних ресурсів, які можуть бути застосовані у навчально-виховному процесі, а також кадри системи освіти, які мають бути здатними ставити змістовні завдання і знаходити нові сфери ефективного застосування в освітньому процесі перспективних методів і засобів ІКТ, впроваджувати їх в освітню практику. | Вирішальним фактором, який визначає результативність процесу інформатизації освіти, є не стільки досягнутий науково-технічний рівень комп’ютеризації освіти, а в першу чергу якість і обсяг програмних засобів навчального призначення та інших інформаційних навчальних ресурсів, які можуть бути застосовані у навчально-виховному процесі, а також кадри системи освіти, які мають бути здатними ставити змістовні завдання і знаходити нові сфери ефективного застосування в освітньому процесі перспективних методів і засобів ІКТ, впроваджувати їх в освітню практику. | ||
====Особливості==== | ====Особливості==== | ||
Масштаби комп’ютеризації, глибина інформатизації, комп’ютерно-інформаційне забезпечення діяльності системи освіти мають відповідати вимогам сьогодення. Повинна на регулярній основі осучаснюватись психолого-педагогічна і науково-технічна політика інформатизації освіти. Ця політика має бути спрямована на системне створення та подальший еволюційно-поетапний розвиток головних забезпечувальних складових інформатизації: науково-проектної, комп’ютерно-технологічної, інформаційно-ресурсної, кадрової, організаційно-управлінської, фінансово-економічної та нормативно-правової. | Масштаби комп’ютеризації, глибина інформатизації, комп’ютерно-інформаційне забезпечення діяльності системи освіти мають відповідати вимогам сьогодення. Повинна на регулярній основі осучаснюватись психолого-педагогічна і науково-технічна політика інформатизації освіти. Ця політика має бути спрямована на системне створення та подальший еволюційно-поетапний розвиток головних забезпечувальних складових інформатизації: науково-проектної, комп’ютерно-технологічної, інформаційно-ресурсної, кадрової, організаційно-управлінської, фінансово-економічної та нормативно-правової. | ||
Інформатизації освіти є невід’ємною складовою інформаційного суспільства, відображає загальні тенденції глобалізації світових процесів розвитку, виступає як визначальний інформаційний і комунікаційний базис розвитку освіти, гармонійного розвитку особистості й соціально-економічних систем суспільства. | |||
'''''Ергономічне оцінювання''''' | '''''Ергономічне оцінювання''''' | ||
===Додаткові відомості=== | ===Додаткові відомості=== |
Версія за 23:01, 25 лютого 2025
Інформатизація освіти
Інформатизація освіти (ІО) - (англ. Informatization of education) - сукупність взаємопов’язаних організаційно-правових, соціально-економічних, навчально-методичних, науково-технічних, виробничих і управлінських процесів, спрямованих на задоволення інформаційних, обчислювальних і телекомунікаційних потреб, що пов’язані з можливостями методів і засобів інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) учасників освітнього процесу, а також тих, хто цим процесом управляє та його забезпечує.
Інформатизація освіти | |
---|---|
![]() |
Історична довідка
Процес інформатизації освіти набуває цілеспрямованого характеру і загальнодержавного значення з часу розроблення і прийняття (1984) Концепції інформатизації освіти і виходу постанови Уряду України щодо забезпечення комп’ютерної грамотності учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів, а також студентів вищих навчальних закладів (1985). Подальший розвиток інформатизації освіти пов'язаний з прийняттям Закону України «Про концепцію Національної програми інформатизації» (1998). У свою чергу, необхідність ІО була підкреслена в Національній доктрині розвитку освіти України (2002) та Концепції інформатизації освіти (2001), що була відображена в «Програмі інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп’ютеризації сільської школи» на 2001–2003 рр. та ін.
Передумови виникнення / Заснування / Походження
Поняття «інформатизація освіти» пов’язується з широким впровадженням у систему освіти методів і засобів ІКТ, створення на цій основі комп’ютерно-орієнтованого інформаційно-комунікаційного середовища, з наповненням цього середовища електронними, науковими, освітніми та управлінськими ресурсами, з наданням можливостей суб’єктам освітнього процесу використовувати засоби і сервіси цього середовища, здійснювати доступ до його ресурсів при вирішенні різних завдань. Інформатизація освіти передбачає ефективне впровадження і використання ІКТ при здійсненні освітньої, наукової та управлінської функцій, що притаманні освітній галузі. Інформатизація освіти є невід’ємною складовою інформаційного суспільства, відображує загальні тенденції глобалізації світових процесів розвитку, виступає як визначальний інформаційний і комунікаційний базис розвитку освіти, гармонійного розвитку особистості й соціально-економічних систем суспільства.
Інформатизація освіти є більш широким поняттям ніж комп’ютеризація освіти, а процес інформатизації освіти включає процес її комп’ютеризації. Поняття «інформатизація освіти» пов’язується з широким впровадженням у систему освіти методів і засобів ІКТ, створення на цій основі комп’ютерно-орієнтованого інформаційно-комунікаційного середовища, з наповненням цього середовища електронними, науковими, освітніми та управлінськими ресурсами, з наданням можливостей суб’єктам освітнього процесу використовувати засоби і сервіси цього середовища, здійснювати доступ до його ресурсів при вирішенні різних завдань. Інформатизація освіти передбачає ефективне впровадження і використання ІКТ при здійсненні освітньої, наукової та управлінської функцій, що притаманні освітній галузі. Інформатизація освіти є невід’ємною складовою інформаційного суспільства, відображує загальні тенденції глобалізації світових процесів розвитку, виступає як визначальний інформаційний і комунікаційний базис розвитку освіти, гармонійного розвитку особистості й соціально-економічних систем суспільства
Еволюція формування, становлення
Розвиток інформатизації освіти в Україні пов’язаний з іменами таких видатних і відомих вчених, педагогів та організаторів освіти і науки як В.М. Глушков, В.С. Королюк, С.О. Лебедєв, Б.М. Малиновський, А.П. Єршов, П.І. Андон, В.Ю. Биков, Г.М .Бритавський, А.Д. Безгін, Е.В. Бурфан, В.І. Гриценко, А.М. Довгялло, М.І. Жалдак, В.О. Зайчук, М.З. Згуровський, І.А. Зязюн, В.І. Костюк, В.Г. Кремень, В.І. Луговий, Ю.І. Машбіц, В.С. Міхалевич, Н.В. Морзе, А.О. Морозов, С.М. Ніколаєнко, В.В. Олійник, С.А. Раков, В.Н. Редько, В.Д. Руденко, В.І. Скурихін, І.В. Сергієнко, О.В. Співаковський, П.М. Таланчук, М.В. Фоменко, М.І. Шкіль, К.Л. Ющенко та інш.
Основні відомості
Реалізація головної мети інформатизації національної системи освіти стосовно системи загальної середньої освіти пов’язана з вирішенням таких завдань, як модернізація змісту і технологій навчання, досягнення необхідної професійної кваліфікації робітників освіти для реалізації освітнього процесу з ІКТ, створення системи методичної підтримки, підвищення кваліфікації, перепідготовки і підготовки кадрів, які здатні використовувати ІКТ, формування освітнього інформаційного простору, розробка нормативної бази, створення системи проектування і управління процесом інформатизації; забезпечення якості, стандартизації та сертифікації засобів ІКТ в освіті, інформатизація процесу управління освітою. Ефективність процесу інформатизації освіти значною мірою зумовлена результативністю створення комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання, широкого впровадження цих засобів в освітню практику. Методологічним фундаментом інформатизації освіти виступає, з одного боку, інформатика – наука про інформацію та інформаційні процеси у природі та суспільстві, методи та засоби ІКТ, що забезпечують організацію, одержання, опрацювання, зберігання подання, передавання, копіювання інформації та управління інформаційними процесами, а з іншого боку – ті розділи інформаційних наук (в першу чергу, психолого-педагогічної науки і кібернетики), в яких досліджуються і розробляються комп’ютерно-орієнтовані технології діяльності (педагогічної, наукової, управлінської та інші). Інформатизація суспільства передбачає випереджальну інформатизацію галузі науки та освіти, де, в основному, формується когнітивний, кадровий і науково-технічний фундамент самої інформатизації як процесу і соціально-економічного явища, закладається майбутнє досягнень і розвитку суспільства в цілому.
Таксономія / Класифікація
Вирішальним фактором, який визначає результативність процесу інформатизації освіти, є не стільки досягнутий науково-технічний рівень комп’ютеризації освіти, а в першу чергу якість і обсяг програмних засобів навчального призначення та інших інформаційних навчальних ресурсів, які можуть бути застосовані у навчально-виховному процесі, а також кадри системи освіти, які мають бути здатними ставити змістовні завдання і знаходити нові сфери ефективного застосування в освітньому процесі перспективних методів і засобів ІКТ, впроваджувати їх в освітню практику.
Особливості
Масштаби комп’ютеризації, глибина інформатизації, комп’ютерно-інформаційне забезпечення діяльності системи освіти мають відповідати вимогам сьогодення. Повинна на регулярній основі осучаснюватись психолого-педагогічна і науково-технічна політика інформатизації освіти. Ця політика має бути спрямована на системне створення та подальший еволюційно-поетапний розвиток головних забезпечувальних складових інформатизації: науково-проектної, комп’ютерно-технологічної, інформаційно-ресурсної, кадрової, організаційно-управлінської, фінансово-економічної та нормативно-правової. Інформатизації освіти є невід’ємною складовою інформаційного суспільства, відображає загальні тенденції глобалізації світових процесів розвитку, виступає як визначальний інформаційний і комунікаційний базис розвитку освіти, гармонійного розвитку особистості й соціально-економічних систем суспільства.
Ергономічне оцінювання
Додаткові відомості
Фотогалерея
Відеоматеріали
Цікаві факти і висловлювання
Довідка
Інформатизація освіти (англ. - Informatization of education) - сукупність взаємопов’язаних організаційно-правових, соціально-економічних, навчально-методичних, науково-технічних, виробничих і управлінських процесів, спрямованих на задоволення інформаційних, обчислювальних і телекомунікаційних потреб, що пов’язані з можливостями методів і засобів інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) учасників освітнього процесу, а також тих, хто цим процесом управляє та його забезпечує..
Джерела
- Биков В.Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія. Київ., 2008.
- Інформатизація освіти. В.Ю.Биков, О.П.Осадчук. Рідна школа, 1990.
- Концепція інформатизації освіти. В.Ю.Биков, Я.І.Вовк, М.І.Жалдак, В.І.Луговий та ін. Рідна школа, 1994