|
|
| Рядок 1: |
Рядок 1: |
| = '''СИСТЕМА Е-ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ''' = | | =={{СИСТЕМА Е-ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ}}== |
| '''Система е-засобів навчання''' (''англ.'' E-learning Resources System) – програмно-апаратний складник навчального середовища різних [[педагогічних систем]], що потенційно має і практично здатний реалізувати (підтримати реалізацію) певну системоутворювальну функцію (функції); різновид системи засобів навчання (ЗН), склад якої утворюють електронні (цифрові) ЗН (е-ЗН) – комп’ютерні, [[Комп’ютерно орієнтовані засоби навчальної діяльності|комп’ютерно орієнтовані]], комп’ютерно інтегровані, а структура принципово і переважно базується на використанні [https://iitlt.gov.ua/ ІКТ].
| | {| style="width: 30em; font-size: 80%; line-height: 20px; border: 1px solid #e5ecf7; background-color: #fbfcfe; color: black; margin-bottom: 1em; margin-left: 2em; padding: 0.75em; float: right; text-align: left;" |
| | ! style="text-align: center; background-color:#e5ecf7; padding: 0.5em;" colspan="2" |<big>{{PAGENAME}}</big> |
| | |- |
| | | style="text-align: center;" colspan=2 | [[Файл:Infoimage.png|300px|Гасло]] <br \> |
| | |- |
| | | style="text-align: center;" colspan=2 | <br \> {{#widget:Audio |
| | |url=https://www.soundhelix.com/examples/mp3/SoundHelix-Song-8.mp3 |
| | }} |
| | |} |
|
| |
|
| == Еволюція засобів навчання ==
| | '''Гасло''' (абревіатура, якщо є) – ''(лат./грец./англ./нім./фр. етимологічна довідка для термінів іншомовного походження)'' – дефініція. |
| Еволюція засобів навчання за останнє століття відображає зміну підходів до освіти, технологічний прогрес і нові педагогічні концепції. Основні етапи:
| |
|
| |
|
| '''1920-ті - 1940-ті:'''
| | __TOC__ |
| | ===Історична довідка=== |
| | ====Передумови виникнення / Заснування / Походження==== |
| | ====Історія винайдення / Еволюція формування, становлення / Етапи розвитку==== |
|
| |
|
| - Традиційні підручники, з текстовими описами явищ і простими ілюстраціями. | | ===Основні відомості=== |
| | ====Таксономія / Класифікація==== |
| | ====Особливості==== |
| | ===Додаткові відомості=== |
| | ====Фотогалерея==== |
| | ====Відеоматеріали==== |
| | ====Цікаві факти і висловлювання==== |
| | ====Довідка==== |
| | <blockquote>'''[[Назва::Назва гасла]] ''' (''англ. - [[Name::English name of term]]'') - [[Дефініція::коротке визначення поняття]]. |
| | </blockquote> |
|
| |
|
| - Лабораторії зі стандартним рекомендованим обладнання. | | ===Джерела=== |
| | # Джерело 1. Джерела оформлюються за ДСТУ 8302:2015. |
| | # Джерело 2. Не рекомендовано використовувати посилання на російські та білоруські джерела. |
| | # Джерела 3. Назви країн-агресорів, їхніх населених пунктів та прізвища лідерів рекомендовано зазначати з малої літери. |
|
| |
|
| '''1950-ті - 1970-ті:'''
| | ===Автор=== |
| | | {{Статус гасла |
| - Навчальні фільми, діафільми для візуалізації складних явищ/концепцій.
| | |Статус=Оприлюднено |
| | | |День оприлюднення=01 |
| - Моделі для пояснення природних явищ.
| | |Місяць оприлюднення=01 |
| | | |Рік оприлюднення=2025 |
| '''1980-ті - 1990-ті:'''
| | |День змін=01 |
| | | |Місяць змін=01 |
| - Перші комп'ютерні програми для моделювання природних процесів (напр., симуляції фізичних процесів, хімічних реакцій та інш.).
| | |Рік змін=2025 |
| | | |Автор=Прізвище І. Б. |
| - Мультимедіа. Використання мультимедійних презентацій та інтерактивних матеріалів на уроках.
| | |Модератор=Login_redactora |
| | | }} |
| '''2000-ті - 2010-ті:'''
| | [[Категорія:УЕЕО]] |
| | |
| - Веб-ресурси. Розвиток онлайн-курсів і платформ, які надають доступ до відео-лекцій, інтерактивних завдань, напр. Khan Academy.
| |
| | |
| - Віртуальні лабораторії для виконання експериментів в цифровому форматі.
| |
| | |
| '''2010-ті - 2020-ті:'''
| |
| | |
| - Мобільні технології. Використання мобільних додатків для вивчення природничих наук (наприклад, додатки для визначення рослин або зірок).
| |
| | |
| - Гейміфікація. Впровадження ігрових елементів у навчальний процес для підвищення мотивації та залучення учнів.
| |
| | |
| '''2020-ті - сьогодення:'''
| |
| | |
| - Віртуальна та доповнена реальність. Використання VR і AR для створення інтерактивних освітніх середовищ з ефектом занурення.
| |
| | |
| - Персоналізоване навчання. Використання штучного інтелекту для адаптації навчальних матеріалів відповідно до індивідуальних потреб учнів.
| |
| | |
| == Складники системи == | |
| До е-ЗН відносять:
| |
| | |
| · будь-які фізичні ЗН (конструктивно вбудовані в інші ЗН, або конструктивно окремі), що мають електронний і/або програмний інтерфейс, завдяки яким та за допомогою ІКТ можуть бути цілеспрямовано (з освітньою метою) під’єднані до інших е-ЗН, утворюючи ті, чи інші системи е-ЗН; як матеріально-технічні об’єкти використовуються у складі апаратної, жорсткої (''hard'') частини систем е-ЗН;
| |
| | |
| · електронні освітні ресурси ([[ЕОР]]) або цифрові освітні ресурси (ЦОР, використовується як синонім ЕОР) – предметно-інформаційні ресурси освітнього призначення (навчального, наукового, управлінського), змістово-технологічна сутність яких визначається та існує у формі електронних моделей освітнього процесу або його фрагментів (наприклад, деякого складника будови ІКТ-орієнтованої методики навчання певного предмета, частини її складу і структури), а не фізичних е-ЗН (перший з наведених вид е-ЗН); входять до складу гнучкої (''soft'') частини систем е-ЗН. У не мережних освітніх системах ЕОР/ЦОР існують і подаються на різних типах фізичних носіїв електронних даних, тобто, фізичних е-ЗН. У мережних освітніх системах ЕОР/ЦОР розташовуються на виділених серверах та віртуальних пристроях хмарної ІКТ-інфраструктури відкритих інформаційно-комунікаційних мереж<ref>Биков В.Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: Монографія. - К.: Атіка, 2008.</ref>.
| |
| | |
| Будова (конструкція) систем е-ЗН відображає функціональний аспект та аспект реалізації певних (конкретних) педагогічних систем.
| |
| | |
| Функціональний аспект систем е-ЗН зумовлений специфікою навчальних предметів, методикою їх викладання і навчання та очікуваними навчальними результатами учнів. У свою чергу, аспект реалізації систем е-ЗН спричинений можливим різноманіттям форм і способів втілення тих, чи інших е-ЗН у педагогічну практику, характеристиками ІКТ, що застосовуються, а також наявними обмеженнями фінансово-ресурсного характеру.
| |
| | |
| До систем е-ЗН відносять:
| |
| | |
| демонстраційні та мультимедійні засоби;
| |
| | |
| засоби контролю рівня знань;
| |
| | |
| електронні підручники, довідники, енциклопедії, текстовий, графічний і мультимедійний матеріал, що індексується гіперпосиланнями;
| |
| | |
| ігрові навчальні засоби;
| |
| | |
| лабораторні практикуми та віртуальні лабораторії; комп’ютерні тренажери; предметно орієнтовані е-середовища (мікросвіти, імітаційно-моделюючі засоби);
| |
| | |
| інформаційно-пошукові системи та науково-навчальні бази даних (знань); імерсивні системи; інтелектуальні навчальні системи тощо.
| |
| | |
| Для підвищення дидактичної ефективності використання систем е-ЗН в освітньому процесі їх засоби і технології застосовують спільно з іншими навчально-методичними матеріалами, що не відносяться до класу е-ЗН (наприклад, паперовими підручниками, посібниками та методичними рекомендаціями для вчителів, учнів), утворюючи комп’ютерно орієнтовані програмно-методичні комплекси (КОПМК). В такому разі, у складі комплексу виділяють ресурси, технології і платформи, що використовуються для забезпечення ефективної організації та автоматизованої підтримки освітнього процесу в електронному форматі.
| |
| | |
| До КОПМК відносять доступні в Інтернет: онлайн-курси, відео-лекції, інтерактивні уроки та тренінги (напр., Khan Academy); інтерактивні матеріали (тести, ігри, вікторини, симуляції (напр., PhET Interactive Simulations); системи відеоконференцій (напр., Zoom, Microsoft Teams, Google Meet), що дозволяють учасникам підтримувати інтерактивну взаємодію під час онлайн-вебінарів та онлайн-зустрічей; платформи для підтримки освітнього процесу (напр., Moodle, Blackboard, Canvas) та системи управління навчанням (LMS), що забезпечують адміністраторам, викладачам і студентам автоматизовану електронну взаємодію та налаштування ЕОР/ЦОР, а також, здійснення контролю за успішністю; електронні спільноти, форуми для підтримки навчання, де учні можуть обмінюватися знаннями та досвідом, а також отримувати консультації спеціалістів тощо.[[Файл:Віртуальність.jpg|центр|міні|Мобільна віртуальність]]
| |
| <references />
| |
| [[Категорія:Цифровізація]] | |