Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Новини

2025-07-21
Оновлення сайту
Переглянути
2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
(категорія)
Рядок 1: Рядок 1:
= '''СИСТЕМА Е-ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ''' =
=={{СИСТЕМА Е-ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ}}==
'''Система е-засобів навчання''' (''англ.'' E-learning Resources System) – програмно-апаратний складник навчального середовища різних [[педагогічних систем]], що потенційно має і практично здатний реалізувати (підтримати реалізацію) певну системоутворювальну функцію (функції); різновид системи засобів навчання (ЗН), склад якої утворюють електронні (цифрові) ЗН (е-ЗН) – комп’ютерні, [[Комп’ютерно орієнтовані засоби навчальної діяльності|комп’ютерно орієнтовані]], комп’ютерно інтегровані, а структура принципово і переважно базується на використанні [https://iitlt.gov.ua/ ІКТ].
{| style="width: 30em; font-size: 80%; line-height: 20px; border: 1px solid #e5ecf7; background-color: #fbfcfe; color: black; margin-bottom: 1em; margin-left: 2em; padding: 0.75em; float: right; text-align: left;"
! style="text-align: center; background-color:#e5ecf7; padding: 0.5em;" colspan="2" |<big>{{PAGENAME}}</big>
|-
| style="text-align: center;" colspan=2 | [[Файл:Infoimage.png|300px|Гасло]] <br \>
|-
| style="text-align: center;" colspan=2 | <br \> {{#widget:Audio
|url=https://www.soundhelix.com/examples/mp3/SoundHelix-Song-8.mp3
}}
|}


== Еволюція засобів навчання ==
'''Гасло''' (абревіатура, якщо є) – ''(лат./грец./англ./нім./фр. етимологічна довідка для термінів іншомовного походження)'' – дефініція.
Еволюція засобів навчання за останнє століття відображає зміну підходів до освіти, технологічний прогрес і нові педагогічні концепції. Основні етапи:


'''1920-ті - 1940-ті:'''
__TOC__
===Історична довідка===
====Передумови виникнення / Заснування / Походження====
====Історія винайдення / Еволюція формування, становлення / Етапи розвитку====


- Традиційні підручники, з текстовими описами явищ і простими ілюстраціями.
===Основні відомості===
====Таксономія / Класифікація====
====Особливості====
===Додаткові відомості===
====Фотогалерея====
====Відеоматеріали====
====Цікаві факти і висловлювання====
====Довідка====
<blockquote>'''[[Назва::Назва гасла]] ''' (''англ. - [[Name::English name of term]]'') - [[Дефініція::коротке визначення поняття]].
</blockquote>


- Лабораторії зі стандартним рекомендованим обладнання.  
===Джерела===
#  Джерело 1. Джерела оформлюються за ДСТУ 8302:2015.
#  Джерело 2. Не рекомендовано використовувати посилання на російські та білоруські джерела.
#  Джерела 3. Назви країн-агресорів, їхніх населених пунктів та прізвища лідерів рекомендовано зазначати з малої літери.


'''1950-ті - 1970-ті:'''
===Автор===
 
{{Статус гасла
- Навчальні фільми, діафільми для візуалізації складних явищ/концепцій.
|Статус=Оприлюднено
 
|День оприлюднення=01
- Моделі для пояснення природних явищ.
|Місяць оприлюднення=01
 
|Рік оприлюднення=2025
'''1980-ті - 1990-ті:'''
|День змін=01
 
|Місяць змін=01
- Перші комп'ютерні програми для моделювання природних процесів (напр., симуляції фізичних процесів, хімічних реакцій та інш.).
|Рік змін=2025
 
|Автор=Прізвище І. Б.
- Мультимедіа. Використання мультимедійних презентацій та інтерактивних матеріалів на уроках.
|Модератор=Login_redactora
 
}}
'''2000-ті - 2010-ті:'''
[[Категорія:УЕЕО]]
 
- Веб-ресурси. Розвиток онлайн-курсів і платформ, які надають доступ до відео-лекцій, інтерактивних завдань, напр. Khan Academy.
 
- Віртуальні лабораторії для виконання експериментів в цифровому форматі.
 
'''2010-ті - 2020-ті:'''
 
- Мобільні технології. Використання мобільних додатків для вивчення природничих наук (наприклад, додатки для визначення рослин або зірок).
 
- Гейміфікація. Впровадження ігрових елементів у навчальний процес для підвищення мотивації та залучення учнів.
 
'''2020-ті - сьогодення:'''
 
- Віртуальна та доповнена реальність. Використання VR і AR для створення інтерактивних освітніх середовищ з ефектом занурення.
 
- Персоналізоване навчання. Використання штучного інтелекту для адаптації навчальних матеріалів відповідно до індивідуальних потреб учнів.
 
== Складники системи ==
До е-ЗН відносять:
 
· будь-які фізичні ЗН (конструктивно вбудовані в інші ЗН, або конструктивно окремі), що мають електронний і/або програмний інтерфейс, завдяки яким та за допомогою ІКТ можуть бути цілеспрямовано (з освітньою метою) під’єднані до інших е-ЗН, утворюючи ті, чи інші системи е-ЗН; як матеріально-технічні об’єкти використовуються у складі апаратної, жорсткої (''hard'') частини систем е-ЗН;
 
· електронні освітні ресурси ([[ЕОР]]) або цифрові освітні ресурси (ЦОР, використовується як синонім ЕОР) – предметно-інформаційні ресурси освітнього призначення (навчального, наукового, управлінського), змістово-технологічна сутність яких визначається та існує у формі електронних моделей освітнього процесу або його фрагментів (наприклад, деякого складника будови ІКТ-орієнтованої методики навчання певного предмета, частини її складу і структури), а не фізичних е-ЗН (перший з наведених вид е-ЗН); входять до складу гнучкої (''soft'') частини систем е-ЗН. У не мережних освітніх системах ЕОР/ЦОР існують і подаються на різних типах фізичних носіїв електронних даних, тобто, фізичних е-ЗН. У мережних освітніх системах ЕОР/ЦОР розташовуються на виділених серверах та віртуальних пристроях хмарної ІКТ-інфраструктури відкритих інформаційно-комунікаційних мереж<ref>Биков В.Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: Монографія. - К.: Атіка, 2008.</ref>.
 
Будова (конструкція) систем е-ЗН відображає функціональний аспект та аспект реалізації певних (конкретних) педагогічних систем.
 
Функціональний аспект систем е-ЗН зумовлений специфікою навчальних предметів, методикою їх викладання і навчання та очікуваними навчальними результатами учнів. У свою чергу, аспект реалізації систем е-ЗН спричинений можливим різноманіттям форм і способів втілення тих, чи інших е-ЗН у педагогічну практику, характеристиками ІКТ, що застосовуються, а також наявними обмеженнями фінансово-ресурсного характеру.
 
До систем е-ЗН відносять:
 
демонстраційні та мультимедійні засоби;
 
засоби контролю рівня знань;
 
електронні підручники, довідники, енциклопедії, текстовий, графічний і мультимедійний матеріал, що індексується гіперпосиланнями;
 
ігрові навчальні засоби;
 
лабораторні практикуми та віртуальні лабораторії; комп’ютерні тренажери; предметно орієнтовані е-середовища (мікросвіти, імітаційно-моделюючі засоби);
 
інформаційно-пошукові системи та науково-навчальні бази даних (знань); імерсивні системи; інтелектуальні навчальні системи тощо.
 
Для підвищення дидактичної ефективності використання систем е-ЗН в освітньому процесі їх засоби і технології застосовують спільно з іншими навчально-методичними матеріалами, що не відносяться до класу е-ЗН (наприклад, паперовими підручниками, посібниками та методичними рекомендаціями для вчителів, учнів), утворюючи комп’ютерно орієнтовані програмно-методичні комплекси (КОПМК). В такому разі, у складі комплексу виділяють ресурси, технології і платформи, що використовуються для забезпечення ефективної організації та автоматизованої підтримки освітнього процесу в електронному форматі.
 
До КОПМК відносять доступні в Інтернет: онлайн-курси, відео-лекції, інтерактивні уроки та тренінги (напр., Khan Academy); інтерактивні матеріали (тести, ігри, вікторини, симуляції (напр., PhET Interactive Simulations); системи відеоконференцій (напр., Zoom, Microsoft Teams, Google Meet), що дозволяють учасникам підтримувати інтерактивну взаємодію під час онлайн-вебінарів та онлайн-зустрічей; платформи для підтримки освітнього процесу (напр., Moodle, Blackboard, Canvas) та системи управління навчанням (LMS), що забезпечують адміністраторам, викладачам і студентам автоматизовану електронну взаємодію та налаштування ЕОР/ЦОР, а також, здійснення контролю за успішністю; електронні спільноти, форуми для підтримки навчання, де учні можуть обмінюватися знаннями та досвідом, а також отримувати консультації спеціалістів тощо.[[Файл:Віртуальність.jpg|центр|міні|Мобільна віртуальність]]
<references />
[[Категорія:Цифровізація]]

Версія за 11:28, 11 жовтня 2024

Шаблон:СИСТЕМА Е-ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ

Система е-засобів навчання
Гасло

Гасло (абревіатура, якщо є) – (лат./грец./англ./нім./фр. етимологічна довідка для термінів іншомовного походження) – дефініція.

Історична довідка

Передумови виникнення / Заснування / Походження

Історія винайдення / Еволюція формування, становлення / Етапи розвитку

Основні відомості

Таксономія / Класифікація

Особливості

Додаткові відомості

Фотогалерея

Відеоматеріали

Цікаві факти і висловлювання

Довідка

Назва гасла (англ. - English name of term) - коротке визначення поняття.

Джерела

  1. Джерело 1. Джерела оформлюються за ДСТУ 8302:2015.
  2. Джерело 2. Не рекомендовано використовувати посилання на російські та білоруські джерела.
  3. Джерела 3. Назви країн-агресорів, їхніх населених пунктів та прізвища лідерів рекомендовано зазначати з малої літери.

Автор


Оприлюднено: 01.01.2025

Останні зміни: 01.01.2025

Модератор: Login_redactora

Обговоріть цю сторінку