| (Не показані 9 проміжних версій ще одного користувача) | |||
| Рядок 8: | Рядок 8: | ||
|Дефініція=українська психологиня, що займається проблемами розвитку інтелекту, новітніх інформаційних технологій навчання, кіберпсихології | |Дефініція=українська психологиня, що займається проблемами розвитку інтелекту, новітніх інформаційних технологій навчання, кіберпсихології | ||
|День народження=19 | |День народження=19 | ||
|Місяць народження= | |Місяць народження=07 | ||
|Рік народження=1947 | |Рік народження=1947 | ||
|Місце народження=Київ, Україна | |Місце народження=Київ, Україна | ||
| Рядок 27: | Рядок 27: | ||
===Життєпис=== | ===Життєпис=== | ||
Народилася в 1947 році. в Києві, батько - відомий український літературознавець Лазар Самійлович Смульсон-Санов (1913 - | Народилася в 1947 році. в Києві, батько - відомий український літературознавець Лазар Самійлович Смульсон-Санов (1913 - 1987). В 1965 році закінчила школу № 45 (КиЇв). | ||
===Освіта=== | ===Освіта=== | ||
1965 - 1970. Київський державний університет імені Т.Г. Шевченка, факультет кібернетики. | 1965-1970. Київський державний університет імені Т.Г. Шевченка, факультет кібернетики. | ||
1998 - 2000. Докторантура Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України (спеціальність ""педагогічна та вікова психологія"").. | 1998-2000. Докторантура Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України (спеціальність ""педагогічна та вікова психологія"").. | ||
===Діяльність=== | ===Діяльність=== | ||
| Рядок 41: | Рядок 41: | ||
==== Наукова діяльність ==== | ==== Наукова діяльність ==== | ||
[[Файл: | [[Файл:smulson3.jpg|350px|праворуч]] | ||
З 1970 року по даний час (55 років) постійно працює в Інституті психології імені Г.С.Костюка НАПН України. | З 1970 року по даний час (55 років) постійно працює в Інституті психології імені Г.С.Костюка НАПН України. | ||
1970 -1985 рр. - молодший науковий співробітник. | 1970-1985 рр. - молодший науковий співробітник. | ||
1985 - 1997 рр. - старший науковий співробітник | 1985-1997 рр. - старший науковий співробітник | ||
1995 - 2021 рр. (з перервою на заняття в докторантурі) - завідувач лабораторії сучасних (нових) інформаційних технологвй навчання Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України. | 1995-2021 рр. (з перервою на заняття в докторантурі) - завідувач лабораторії сучасних (нових) інформаційних технологвй навчання Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України. | ||
З 2022 року - головний науковий співробітник лабораторії сучасних інформаційних технологій навчання (з 2025 р. - лабораторії кіберпсихології). | З 2022 року - головний науковий співробітник лабораторії сучасних інформаційних технологій навчання (з 2025 р. - лабораторії кіберпсихології). | ||
| Рядок 61: | Рядок 61: | ||
Фахівець у галузі загальної, педагогічної та вікової психології, психології інтелекту та психологічних проблем цифровізації освіти. Авторка оригінальної проєктувально-технологічної концепції розвитку інтелекту і суб’єктності юнаків та дорослих, концепції тренінгу як форми навчання, розробок з проблем проєктування віртуального освітнього та підтримувально-розвивального просторів, психологічної підготовки вчителів до дистанційного навчання. Започаткувала новий напрям досліджень у вітчизняній віковій психології, створивши систему наративних технологій психологічної підтримки людей похилого віку, а також провела дослідження психології мудрості в старості, самопроєктування та життєвої компетентності у похилому віці тощо. | Фахівець у галузі загальної, педагогічної та вікової психології, психології інтелекту та психологічних проблем цифровізації освіти. Авторка оригінальної проєктувально-технологічної концепції розвитку інтелекту і суб’єктності юнаків та дорослих, концепції тренінгу як форми навчання, розробок з проблем проєктування віртуального освітнього та підтримувально-розвивального просторів, психологічної підготовки вчителів до дистанційного навчання. Започаткувала новий напрям досліджень у вітчизняній віковій психології, створивши систему наративних технологій психологічної підтримки людей похилого віку, а також провела дослідження психології мудрості в старості, самопроєктування та життєвої компетентності у похилому віці тощо. | ||
====Науково-експертна діяльність==== | ====Науково-експертна діяльність==== | ||
Здійснює наукове керівництво магістрами, аспірантами, здобувачами, виступає офіційним опонентом з захисту докторських і кандидатських дисертацій, входить до складу двох спеціалізованих учених рад із захисту дисертацій Інституту психології НАПН України. | Здійснює наукове керівництво магістрами, аспірантами, здобувачами, виступає офіційним опонентом з захисту докторських і кандидатських дисертацій, входить до складу двох спеціалізованих учених рад із захисту дисертацій Інституту психології НАПН України. | ||
| Рядок 87: | Рядок 87: | ||
Науковий доробок ученого за 55 років наукової діяльності перевищує 400 наукових і науково-методичних праць, серед яких 14 монографій, в тому числі 3 англійською мовою, підручник «Психологія», 32 навчальних та навчально-методичних посібники. | Науковий доробок ученого за 55 років наукової діяльності перевищує 400 наукових і науково-методичних праць, серед яких 14 монографій, в тому числі 3 англійською мовою, підручник «Психологія», 32 навчальних та навчально-методичних посібники. | ||
Основні праці | ''Основні праці'' | ||
Психологія: Підручник для вузів /за ред Ю.Л.Трофімова. Видання третє. К.: Либідь, 2001. (у співавторстві). | Психологія: Підручник для вузів /за ред Ю.Л.Трофімова. Видання третє. К.: Либідь, 2001. (у співавторстві). | ||
| Рядок 99: | Рядок 99: | ||
Дистанційне навчання: психологічні засади: монографія / за ред. М.Л. Смульсон. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2012. URL: [https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/1495/1/Dystantsijne_navchannya_-_psyhologichni_zasady_2012.pdf] | Дистанційне навчання: психологічні засади: монографія / за ред. М.Л. Смульсон. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2012. URL: [https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/1495/1/Dystantsijne_navchannya_-_psyhologichni_zasady_2012.pdf] | ||
Розуміння та інтерпретація життєвого досвіду як чинник розвитку особистості : монографія / за ред. Н.В. Чепелєвої. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2013. URL: [https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/1564/1/Chepeleva_860-end.pdf] (у співавторстві). | Розуміння та інтерпретація життєвого досвіду як чинник розвитку особистості: монографія / за ред. Н.В. Чепелєвої. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2013. URL: [https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/1564/1/Chepeleva_860-end.pdf] (у співавторстві). | ||
Інтелектуальний розвиток дорослих у віртуальному освітньому просторі: монографія / за ред. М. Л. Смульсон. Київ: Педагогічна думка. 2015. URL: [https://lib.iitta.gov.ua/10064] | Інтелектуальний розвиток дорослих у віртуальному освітньому просторі: монографія / за ред. М. Л. Смульсон. Київ: Педагогічна думка. 2015. URL: [https://lib.iitta.gov.ua/10064] | ||
| Рядок 105: | Рядок 105: | ||
Самопроектування особистості у дискурсивному просторі: монографія / за ред. Н.В. Чепелєвої. Київ: Педагогічна думка, 2016. URL: [http://lib.iitta.gov.ua/ 704560/] (у співавторстві). | Самопроектування особистості у дискурсивному просторі: монографія / за ред. Н.В. Чепелєвої. Київ: Педагогічна думка, 2016. URL: [http://lib.iitta.gov.ua/ 704560/] (у співавторстві). | ||
Розвиток суб’єктної активності дорослих у віртуальному просторі: монографія / С за ред. М. Л. Смульсон. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2018. URL: [http://lib.iitta.gov.ua/712119/1/Rozvytok_subyektnoyi_aktyvnosti_doroslyh_u_virtualnomu_prostori.pdf] | Розвиток суб’єктної активності дорослих у віртуальному просторі: монографія / С за ред. М. Л. Смульсон. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2018. URL: [http://lib.iitta.gov.ua/712119/1/Rozvytok_subyektnoyi_aktyvnosti_doroslyh_u_virtualnomu_prostori.pdf] | ||
Дискурсивні технології самопроектування особистості: монографія / за ред. Н.В. Чепелєвої. Київ.: Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2019. URL: [http://lib.iitta.gov.ua/717132/] (у співавторстві). | Дискурсивні технології самопроектування особистості: монографія / за ред. Н.В. Чепелєвої. Київ.: Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2019. URL: [http://lib.iitta.gov.ua/717132/] (у співавторстві). | ||
Smulson M. & at. Psychology of personality professional development : collective monograph. Lviv- | Smulson M. & at. Psychology of personality professional development: collective monograph. Lviv-Toruń: Liha-Pres, 2019. | ||
Smulson M. & at. Psychological basis of professional problem-solving : collective monograph. Lviv-Toruń : Liha-Pres, 2019. | Smulson M. & at. Psychological basis of professional problem-solving: collective monograph. Lviv-Toruń: Liha-Pres, 2019. | ||
Smulson M. & at. Age aspects of professional development : collective monograph. Lviv-Toruń : Liha-Pres, 2019. | Smulson M. & at. Age aspects of professional development: collective monograph. Lviv-Toruń: Liha-Pres, 2019. | ||
Психологічні механізми становлення суб’єктності дорослих у віртуальному просторі: монографія / за ред. М. Л. Смульсон. Київ – Львів : Видавець Вікторія Кундельська, 2021. – 180 с. ISBN 978-617-8116-09-5. URL: [https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/728329/1/Smulson.pdf] | Психологічні механізми становлення суб’єктності дорослих у віртуальному просторі: монографія / за ред. М. Л. Смульсон. Київ – Львів: Видавець Вікторія Кундельська, 2021. – 180 с. ISBN 978-617-8116-09-5. URL: [https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/728329/1/Smulson.pdf] | ||
Дискурсивне конструювання досвіду у контексті розвитку особистості: монографія / за ред. Н. В. Чепелєвої. Київ: Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2022. URL: https://lib.iitta.gov.ua/731506/ (у співавторстві). | Дискурсивне конструювання досвіду у контексті розвитку особистості: монографія / за ред. Н. В. Чепелєвої. Київ: Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2022. URL: [https://lib.iitta.gov.ua/731506/] (у співавторстві). | ||
Проєктування віртуального освітнього простору розвитку суб’єктності дорослих в умовах післявоєнного відновлення України : монографія / за ред. М. Л. Смульсон. Київ, 2024. 217 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742738/1/Monograph_Smulson(Ed.)_2024.pdf | Проєктування віртуального освітнього простору розвитку суб’єктності дорослих в умовах післявоєнного відновлення України: монографія / за ред. М. Л. Смульсон. Київ, 2024. 217 с. URL: [https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742738/1/Monograph_Smulson(Ed.)_2024.pdf] | ||
Смульсон М.Л. Розвиток інтелекту і суб’єктності дорослих у віртуальному просторі // Технології розвитку інтелекту. Т. 2. № 2. К. : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2016. URL: http://www.psytir.org.ua | Смульсон М.Л. Розвиток інтелекту і суб’єктності дорослих у віртуальному просторі // Технології розвитку інтелекту. Т. 2. № 2. К.: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2016. URL: [http://www.psytir.org.ua] | ||
Смульсон М.Л. Антикризовий потенціал розвитку інтелекту //Особистість в умовах кризових викликів сучасності: Матеріали методологічного семінару НАПН України. 2016. URL: https://lib.iitta.gov.ua/704987/1/Mater_metodol_sem.pdf | Смульсон М.Л. Антикризовий потенціал розвитку інтелекту //Особистість в умовах кризових викликів сучасності: Матеріали методологічного семінару НАПН України. 2016. URL: [https://lib.iitta.gov.ua/704987/1/Mater_metodol_sem.pdf] | ||
Смульсон М.Л. Саморозвиток і самопроектування особистості в старості // Психологія саморозвитку особистості: збірник наукових праць / за ред.. Н.В. Чепелєвої, Я.Ф. Андреєвої. – Чернівці – Київ, 2016. c.19–34. URL: http://lib.iitta.gov.ua/704671/ | Смульсон М.Л. Саморозвиток і самопроектування особистості в старості // Психологія саморозвитку особистості: збірник наукових праць / за ред.. Н.В. Чепелєвої, Я.Ф. Андреєвої. – Чернівці – Київ, 2016. c.19–34. URL: [http://lib.iitta.gov.ua/704671/] | ||
Смульсон М.Л., Мешеряков Д.С. Суб’єкт і суб'єктність у зарубіжній психології: нюанси термінології та перекладу // Технології розвитку інтелекту. Т5, №1 (29). URL: https://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/552/137 | Смульсон М.Л., Мешеряков Д.С. Суб’єкт і суб'єктність у зарубіжній психології: нюанси термінології та перекладу // Технології розвитку інтелекту. Т5, №1 (29). URL: [https://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/552/137] | ||
Смульсон, М. Л. Розвиток інтелекту і суб’єктності сучасного фахівця: Наукова доповідь на методологічному семінарі НАПН України «Науково-методичне забезпечення розвитку професійної освіти в умовах нових викликів», 17 листопада 2022 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 4(2), 1-6. URL: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4239 | Смульсон, М. Л. Розвиток інтелекту і суб’єктності сучасного фахівця: Наукова доповідь на методологічному семінарі НАПН України «Науково-методичне забезпечення розвитку професійної освіти в умовах нових викликів», 17 листопада 2022 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 4(2), 1-6. URL: [https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4239] | ||
Смульсон М.Л. та ін. Концепція проєктування віртуального освітнього простору з потенціалом розвитку суб'єктності дорослих. Технології розвитку інтелекту. Т. 7. № 1 (33). Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2023. DOI: https://doi.org/10.31108/3.2023.7.1.4 | Смульсон М.Л. та ін. Концепція проєктування віртуального освітнього простору з потенціалом розвитку суб'єктності дорослих. Технології розвитку інтелекту. Т. 7. № 1 (33). Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2023. DOI: [https://doi.org/10.31108/3.2023.7.1.4] | ||
Смульсон М.Л. Психолого-педагогічні засади дистанційного навчання. Наукова доповідь загальним зборам НАПН України «Захист і підтримка ментального здоров’я українців в умовах воєнного стану: виклики і відповіді», 22 листопада 2024 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 6(2), 1-5. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6222 | Смульсон М.Л. Психолого-педагогічні засади дистанційного навчання. Наукова доповідь загальним зборам НАПН України «Захист і підтримка ментального здоров’я українців в умовах воєнного стану: виклики і відповіді», 22 листопада 2024 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 6(2), 1-5. DOI: [https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6222] | ||
Максименко С.Д., Чепелєва Н.В., Смульсон М.Л. Психолог століття. Вісний Національної академії перагогічних наук України. Т.7. № 1. URL: https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/533 | Максименко С.Д., Чепелєва Н.В., Смульсон М.Л. Психолог століття. Вісний Національної академії перагогічних наук України. Т.7. № 1. URL: [https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/533] | ||
Smulson M. &at. Role of the Virtual Space in Psychological Support of Adult Ukrainian Civilians During Wartime. International journal of education and information technologies. Volume 19. 2025. Doi: 10.46300/9109.2025.19.1 | Smulson M. &at. Role of the Virtual Space in Psychological Support of Adult Ukrainian Civilians During Wartime. International journal of education and information technologies. Volume 19. 2025. Doi: 10.46300/9109.2025.19.1 | ||
| Рядок 194: | Рядок 194: | ||
===Досягнення=== | ===Досягнення=== | ||
====Нагороди==== | ====Нагороди==== | ||
===Родинні зв’язки=== | ===Родинні зв’язки=== | ||
===Додаткові відомості=== | ===Додаткові відомості=== | ||
====Фотогалерея==== | ====Фотогалерея==== | ||
<gallery mode="packed" widths="280" heights="150"> | <gallery mode="packed" widths="280" heights="150"> | ||
Файл: | Файл:smulson2.jpg|Смульсон М.Л. з колегами | ||
Файл: | Файл:smulson3.jpg|Смульсон М.Л. з колегами | ||
Файл: | Файл:smulson4.jpg|Смульсон М.Л. з колегами | ||
</gallery> | </gallery> | ||
| Рядок 221: | Рядок 208: | ||
На сторінку можна додати YouTube відео за зразком: | На сторінку можна додати YouTube відео за зразком: | ||
====Цікаві факти і висловлювання==== | ====Цікаві факти і висловлювання==== | ||
====Довідка==== | ====Довідка==== | ||
<blockquote>'''[[Прізвище:: | <blockquote>'''[[Прізвище::Смульсон]] [[Ім’я::Марина]] [[По батькові::Лазарівна]]''' (''англ. [[Name::Smulson Maryna]]'') - [[Дефініція::українська психологиня, що займається проблемами розвитку інтелекту, новітніх інформаційних технологій навчання, кіберпсихології]], [[Вчене звання::професор, дійсний член (академік) НАПН України]], [[Науковий ступінь::доктор психологічних наук]] | ||
Місце народження - [[Місце народження::Київ]], [[Місце народження::Україна]] ([[День народження:: | Місце народження - [[Місце народження::Київ]], [[Місце народження::Україна]] ([[День народження::19]].[[Місяць народження::07]].[[Рік народження::1947]]) | ||
Місце навчання - [[Alma mater:: | Місце навчання - [[Alma mater::Київський державний університет імені Т.Г. Шевченка, факультет кібернетики]] | ||
Місце роботи [[Місце діяльності::Київ]], [[Місце діяльності::Україна]] | Місце роботи [[Місце діяльності::Київ]], [[Місце діяльності::Україна]] | ||
Напрями діяльності - [[Напрями діяльності:: | Напрями діяльності - [[Напрями діяльності::психологія]] | ||
Найвизначніші праці - [[Magnum opus::" | Найвизначніші праці - [[Magnum opus::"Психологія розвитку інтелекту", "Інтелектуальний розвиток дорослих у віртуальному освітньому просторі"]] | ||
Основні нагороди - [[Відзнаки::Лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки]] | Основні нагороди - [[Відзнаки::Лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки]] | ||
Наукова школа - [[Наукова школа:: | Наукова школа - [[Наукова школа::Наукова школа Г.С.Костюка]]</blockquote> | ||
===Пов’язані статті УЕЕО=== | ===Пов’язані статті УЕЕО=== | ||
співпрація: [[Співпраця::Машбиць Юхим Ізраїлевіч]], [[Співпраця::Балл Георгій Олексійович]]. | |||
===Джерела=== | ===Джерела=== | ||
===Автор=== | ===Автор=== | ||
{{Статус гасла | {{Статус гасла | ||
|Статус=Оприлюднено | |Статус=Оприлюднено | ||
|День оприлюднення= | |День оприлюднення=11 | ||
|Місяць оприлюднення= | |Місяць оприлюднення=06 | ||
|Рік оприлюднення=2025 | |Рік оприлюднення=2025 | ||
|День змін=01 | |День змін=01 | ||
Поточна версія на 21:54, 8 липня 2025
Смульсон Марина Лазарівна
Смульсон Марина Лазарівна - (іноз. Smulson Maryna) - українська психологиня, що займається проблемами розвитку інтелекту, новітніх інформаційних технологій навчання, кіберпсихології.
| Смульсон Марина Лазарівна | |
|---|---|
![]() | |
| Ім’я особи | Смульсон Марина Лазарівна
(іноз. Smulson Maryna) |
| Інші прізвища | |
| Дата і місце народження | 19.07.1947, Київ, Україна |
| Науковий ступінь | доктор психологічних наук |
| Вчене звання | професор, дійсний член (академік) НАПН України |
| Напрями діяльності | психологічні науки |
| Наукова школа | Наукова школа Г.С.Костюка |
| Alma mater | Київський державний університет імені Т.Г. Шевченка, факультет кібернетики |
| Magnum opus | Психологія розвитку інтелекту, Інтелектуальний розвиток дорослих у віртуальному освітньому просторі |
| Відзнаки | Лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки |
| Вебсайт | http://psychology-naes-ua.institute/read/473/ |
Життєпис
Народилася в 1947 році. в Києві, батько - відомий український літературознавець Лазар Самійлович Смульсон-Санов (1913 - 1987). В 1965 році закінчила школу № 45 (КиЇв).
Освіта
1965-1970. Київський державний університет імені Т.Г. Шевченка, факультет кібернетики.
1998-2000. Докторантура Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України (спеціальність ""педагогічна та вікова психологія"")..
Діяльність
Педагогічна діяльність
Викладала психологію в Київському інституті бізнесу і технологій, в Національному педагогічному університеті імені М. П. Драгоманова.
З 2016 року постійно бере участь у підготовці аспірантів Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України, розробила для них оригінальні курси "Психологія сучасного інформаційного простору" та "Психологія інтелекту".
Наукова діяльність

З 1970 року по даний час (55 років) постійно працює в Інституті психології імені Г.С.Костюка НАПН України.
1970-1985 рр. - молодший науковий співробітник.
1985-1997 рр. - старший науковий співробітник
1995-2021 рр. (з перервою на заняття в докторантурі) - завідувач лабораторії сучасних (нових) інформаційних технологвй навчання Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України.
З 2022 року - головний науковий співробітник лабораторії сучасних інформаційних технологій навчання (з 2025 р. - лабораторії кіберпсихології).
1979 р. - захистила кандидатську дисертацію на тему ""Дослідження процесу формування ефективних стратегій розв'язування задач"".
2002 р. -захистила докторську дисертицію на тему ""Психологія розвитку інтелекту в ранінй юності"".
2010 р. - обрана членом-кореспондентом НАПН України.
2016 р. - обрана дійсним членом (академіком) НАПН України.
Фахівець у галузі загальної, педагогічної та вікової психології, психології інтелекту та психологічних проблем цифровізації освіти. Авторка оригінальної проєктувально-технологічної концепції розвитку інтелекту і суб’єктності юнаків та дорослих, концепції тренінгу як форми навчання, розробок з проблем проєктування віртуального освітнього та підтримувально-розвивального просторів, психологічної підготовки вчителів до дистанційного навчання. Започаткувала новий напрям досліджень у вітчизняній віковій психології, створивши систему наративних технологій психологічної підтримки людей похилого віку, а також провела дослідження психології мудрості в старості, самопроєктування та життєвої компетентності у похилому віці тощо.
Науково-експертна діяльність
Здійснює наукове керівництво магістрами, аспірантами, здобувачами, виступає офіційним опонентом з захисту докторських і кандидатських дисертацій, входить до складу двох спеціалізованих учених рад із захисту дисертацій Інституту психології НАПН України.
З 2004 по 2008 роки була членом експертної ради ВАК України.
Підготувала двох докторів та 10 кандидатів психологіних наук.
Міжнародне співробітництво
Політична, громадська та волонтерська діяльність
З березня 2022 року постійно співпрацює як волонтер з керівництвом проєкту "Відновлення під час війни" ВААДу України для постраджалих від війни жінок та дітей.
Інформаційна діяльність та зв’язки з громадськістю
Голова редакційної колегії фахового електронного видання «Технології розвитку інтелекту» (категорія Б). Видається з 2013 року, входить до 8 наукометричних баз..
Науковий керівник та організатор щорічних науково-практичних Інтернет конференцій "Віртуальний освітній простір: психологічні проблеми" (2004 - 2024), "Кіберпсихологія в інформаційному суспільстві: підтримка, наачання, розвиток" (2023 - 2025).
Співавтор "Білої книги освіти України", "Національної доповіді про стан і перспективи розвитку освіти в Україні" (за заг. редакцією В.Г.Кременя).
Зв’язок з Україною (для іноземних діячів)
Основні праці
Науковий доробок ученого за 55 років наукової діяльності перевищує 400 наукових і науково-методичних праць, серед яких 14 монографій, в тому числі 3 англійською мовою, підручник «Психологія», 32 навчальних та навчально-методичних посібники.
Основні праці
Психологія: Підручник для вузів /за ред Ю.Л.Трофімова. Видання третє. К.: Либідь, 2001. (у співавторстві).
Психологія розвитку інтелекту. Київ: Нора-Друк. 2003.
Наративні психотехнології / за заг. ред.. Чепелєвої Н.В. Київ: Главник, 2007. URL: [1] (у співавторстві).
Застосування телекомунікаційних засобів у навчальному процесі: психолого-педагогічні аспекти. Навчально-методичний посібник / за ред. М.Л. Смульсон. – К.: Педагогічна думка, 2008.
Дистанційне навчання: психологічні засади: монографія / за ред. М.Л. Смульсон. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2012. URL: [2]
Розуміння та інтерпретація життєвого досвіду як чинник розвитку особистості: монографія / за ред. Н.В. Чепелєвої. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2013. URL: [3] (у співавторстві).
Інтелектуальний розвиток дорослих у віртуальному освітньому просторі: монографія / за ред. М. Л. Смульсон. Київ: Педагогічна думка. 2015. URL: [4]
Самопроектування особистості у дискурсивному просторі: монографія / за ред. Н.В. Чепелєвої. Київ: Педагогічна думка, 2016. URL: 704560/ (у співавторстві).
Розвиток суб’єктної активності дорослих у віртуальному просторі: монографія / С за ред. М. Л. Смульсон. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2018. URL: [5]
Дискурсивні технології самопроектування особистості: монографія / за ред. Н.В. Чепелєвої. Київ.: Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2019. URL: [6] (у співавторстві).
Smulson M. & at. Psychology of personality professional development: collective monograph. Lviv-Toruń: Liha-Pres, 2019.
Smulson M. & at. Psychological basis of professional problem-solving: collective monograph. Lviv-Toruń: Liha-Pres, 2019.
Smulson M. & at. Age aspects of professional development: collective monograph. Lviv-Toruń: Liha-Pres, 2019.
Психологічні механізми становлення суб’єктності дорослих у віртуальному просторі: монографія / за ред. М. Л. Смульсон. Київ – Львів: Видавець Вікторія Кундельська, 2021. – 180 с. ISBN 978-617-8116-09-5. URL: [7]
Дискурсивне конструювання досвіду у контексті розвитку особистості: монографія / за ред. Н. В. Чепелєвої. Київ: Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2022. URL: [8] (у співавторстві).
Проєктування віртуального освітнього простору розвитку суб’єктності дорослих в умовах післявоєнного відновлення України: монографія / за ред. М. Л. Смульсон. Київ, 2024. 217 с. URL: [9]
Смульсон М.Л. Розвиток інтелекту і суб’єктності дорослих у віртуальному просторі // Технології розвитку інтелекту. Т. 2. № 2. К.: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2016. URL: [10]
Смульсон М.Л. Антикризовий потенціал розвитку інтелекту //Особистість в умовах кризових викликів сучасності: Матеріали методологічного семінару НАПН України. 2016. URL: [11]
Смульсон М.Л. Саморозвиток і самопроектування особистості в старості // Психологія саморозвитку особистості: збірник наукових праць / за ред.. Н.В. Чепелєвої, Я.Ф. Андреєвої. – Чернівці – Київ, 2016. c.19–34. URL: [12]
Смульсон М.Л., Мешеряков Д.С. Суб’єкт і суб'єктність у зарубіжній психології: нюанси термінології та перекладу // Технології розвитку інтелекту. Т5, №1 (29). URL: [13]
Смульсон, М. Л. Розвиток інтелекту і суб’єктності сучасного фахівця: Наукова доповідь на методологічному семінарі НАПН України «Науково-методичне забезпечення розвитку професійної освіти в умовах нових викликів», 17 листопада 2022 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 4(2), 1-6. URL: [14]
Смульсон М.Л. та ін. Концепція проєктування віртуального освітнього простору з потенціалом розвитку суб'єктності дорослих. Технології розвитку інтелекту. Т. 7. № 1 (33). Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2023. DOI: [15]
Смульсон М.Л. Психолого-педагогічні засади дистанційного навчання. Наукова доповідь загальним зборам НАПН України «Захист і підтримка ментального здоров’я українців в умовах воєнного стану: виклики і відповіді», 22 листопада 2024 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 6(2), 1-5. DOI: [16]
Максименко С.Д., Чепелєва Н.В., Смульсон М.Л. Психолог століття. Вісний Національної академії перагогічних наук України. Т.7. № 1. URL: [17]
Smulson M. &at. Role of the Virtual Space in Psychological Support of Adult Ukrainian Civilians During Wartime. International journal of education and information technologies. Volume 19. 2025. Doi: 10.46300/9109.2025.19.1
Науковий доробок ученого (-ної) за роки діяльності становить понад 230 наукових і науково-методичних праць, 5 авторських свідоцтв на винаходи і 2 патенти.
Досягнення
Нагороди
Родинні зв’язки
Додаткові відомості
Фотогалерея
-
Смульсон М.Л. з колегами
-
Смульсон М.Л. з колегами
-
Смульсон М.Л. з колегами
Відеоматеріали
На сторінку можна додати YouTube відео за зразком:
Цікаві факти і висловлювання
Довідка
Смульсон Марина Лазарівна (англ. Smulson Maryna) - українська психологиня, що займається проблемами розвитку інтелекту, новітніх інформаційних технологій навчання, кіберпсихології, професор, дійсний член (академік) НАПН України, доктор психологічних наук
Місце народження - Київ, Україна (19.07.1947)
Місце навчання - Київський державний університет імені Т.Г. Шевченка, факультет кібернетики
Місце роботи Київ, Україна
Напрями діяльності - психологія
Найвизначніші праці - "Психологія розвитку інтелекту", "Інтелектуальний розвиток дорослих у віртуальному освітньому просторі"
Основні нагороди - Лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки
Наукова школа - Наукова школа Г.С.Костюка
Пов’язані статті УЕЕО
співпрація: Машбиць Юхим Ізраїлевіч, Балл Георгій Олексійович.
Джерела
Автор
Оприлюднено: 11.06.2025
Останні зміни: 01.01.2025
Модератор: Login_redactora
