(→Автори) |
(→Автори) |
||
(Не показано одну проміжну версію цього користувача) | |||
Рядок 69: | Рядок 69: | ||
|Місяць змін=04 | |Місяць змін=04 | ||
|Рік змін=2025 | |Рік змін=2025 | ||
|Автор=Радкевич В. О. | |Автор=Радкевич В. О., Бородієнко О. В. | ||
Бородієнко О. В. | |||
|Модератор=Радкевич О.П. | |Модератор=Радкевич О.П. | ||
}} | }} | ||
[[Категорія:Blog]] | [[Категорія:Blog]] |
Поточна версія на 22:42, 30 квітня 2025
Професійне навчання на виробництві (ПНВ) - (англ. Professional Training at the Workplace) - процес цілеспрямованого формування у працівників підприємств спеціальних знань, розвиток необхідних навичок та вмінь, що дають змогу підвищувати продуктивність праці, максимально якісно виконувати функціональні обов’язки, освоювати нові види професійної діяльності; спрямоване на підвищення якості професійного складу працівників, формування у них високого професіоналізму, майстерності, сучасного економічного мислення, вміння працювати в нових економічних умовах та забезпечення на цій основі високої продуктивності праці й ефективної зайнятості
Професійне навчання на виробництві | |
---|---|
![]() |
Основні відомості
Професійне навчання на виробництві розуміється також як:
- • процес удосконалення особистісних, ділових і професійних якостей, що реалізуються через низку педагогічних та організаційних впливів на персонал;
- • система взаємодії з працівниками підприємств з метою підвищення ефективності їхньої діяльності, набуття актуальних навичок, адаптації до виконання трудових функцій;
- • детерміновані виконанням професійних функцій зміни у психіці працівників.
Професійне навчання на виробництві має безперервний характер і проводиться впродовж трудової діяльності працівників з метою поступового розширення та поглиблення їхніх знань, умінь та навичок відповідно до вимог виробництва. Воно охоплює:
- • первинну професійну підготовку (професійно-технічне навчання осіб, які раніше не мали робітничої професії, що забезпечує набуття професійної кваліфікації, необхідної для продуктивної професійної діяльності);
- • перепідготовку (професійне навчання, спрямоване на опановування іншою професією працівниками, які здобули первинну професійну підготовку);
- • підвищення кваліфікації працівників (професійне навчання, що дає змогу розширювати й поглиблювати раніше здобуті знання, уміння і навички на рівні вимог виробництва чи сфери послуг);
- • спеціалізацію;
- • стажування керівників, професіоналів та фахівців.
Професійне навчання на виробництві може здійснюватися безпосередньо у роботодавця або організовуватися на договірних умовах у закладах професійної (професійно-технічної) освіти, на підприємствах, в установах, організаціях.
Додаткові відомості
Перепідготовка як форма професійного навчання
Однією з важливих форм професійного навчання на виробництві є перепідготовка, яка здійснюється з метою:
- • навчання робітників, що вивільнюються у зв’язку з перепрофілюванням, реорганізацією підприємства;
- • розширення їхнього професійного профілю, підготовки до роботи в умовах колективної форми організації праці;
- • зміни професії у зв’язку з відсутністю роботи, що відповідає професії працівника, або втрати здатності виконувати роботу за попередньою професією.
Державна політика щодо професійного навчання на виробництві формується згідно з принципами:
- • доступності професійного навчання для працівників;
- • вільного вибору роботодавцем форм і методів забезпечення такого навчання з урахуванням специфіки їхньої роботи;
- • додержання інтересів роботодавця та працівників;
- • безперервності професійного навчання.
Професійне навчання на виробництві може здійснюватися шляхом:
- • курсового або індивідуального навчання;
- • навчання на виробничо-технічних курсах та курсах цільового призначення;
- • формального навчання на договірних умовах у закладах професійної, фахової передвищої, вищої та післядипломної освіти;
- • неформального навчання;
- • довго- і короткострокового підвищення кваліфікації та стажування;
- • з відривом та без відриву від виробництва;
- • модульного навчання.
Сучасною формою професійного навчання на виробництві є навчання у змодельованих виробничих умовах. Однією з таких форм є симуляційне навчання, яке передбачає: віртуальні моделі реально діючого підприємства; моделювання операцій або управління реальним бізнес-процесом, організацією, структурним підрозділом, яке принципово, але не детально відображає реальні процеси; інтерактивне занурення в природу виробничих процесів з одночасним моделюванням важливих аспектів професійної діяльності. Симуляційне навчання дає змогу замінити реальний досвід або розширити його за допомогою керованого досвіду.
Джерела
- Закон України «Про професійний розвиток працівників», 2012. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4312-17.
- Положення про професійне навчання працівників на виробництві, 2001. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0315-01.
- Бородієнко О.В. Теорія і практика розвитку професійної компетентності керівників структурних підрозділів підприємств сфери зв’язку: монографія / О.В. Бородієнко; за науковою редакцією Радкевич В.О. – Біла Церква: Видавець Пшонківський О.В., 2017.
- Професійне навчання кваліфікованих робітників в умовах високотехнологічного виробництва: теорія і практика [монографія] / В.О. Радкевич, В.М. Аніщенко, Н.В. Кулалаєва, Г.І. Лук’яненко, А.М. Михайличенко, В.Є. Скульська; за редакцією В.О. Радкевич. – Київ: ТОВ «НВП Поліграфсервіс», 2014.
Автори
Оприлюднено: 28.04.2025
Останні зміни: 28.04.2025
Модератор: Радкевич О.П.